سوپرکار GMA T.33

ملاقات با سوپرکار GMA T.33 ؛ شاهکار مهندسی 607 اسب بخاری از یکی از معروف‌ ترین طراحان صنعت خودرو

گوردون موری، طراح خودروی تاریخ‌ساز مک لارن F1، از سوپرکار GMA T.33 رونمایی کرده است. در ادامه مشخصات و تصاویر این شاهکار را مشاهده کنید.

امروزه شاهد موجی از طرح‌های جذاب اما بی‌نتیجه از خودروسازانی ناشناخته هستیم؛ از خودروهای برقی متعدد گرفته تا هایپرکارهایی با ادعای قدرت 5000 اسب بخاری. با این حال، ماشین‌بازان سراسر جهان همگی بر سر این موضوع توافق دارند که «گوردون موری» (Gordon Murray) هیچ‌وقت بی‌پایه و اساس وعده نمی‌دهد. درحالی که هنوز توسعه T.50، جانشین مک لارن F1 معروف، به پایان نرسیده، شرکت «گوردون موری اتومیتیو» (Gordon Murray Automotive) جانشین T.50 را هم معرفی کرده است! سوپرکار T.33 آمده تا T.50 را یک سطح بالاتر ببرد.

سوپرکار GMA T.33

مشخصات فنی سوپرکار GMA T.33

GMA T.33 یک خودروی سوپر جی‌تی، حاصل ذهن خلاق یکی از معروف‌ترین طراحان صنعت خودرو است که امکان تولید انبوه آن وجود دارد. بر خلاف T.50 که یک سوپرکار سه صندلی است، T.33 به شکل یک گرن توریسموی دو صندلی طراحی شده است. درحالی که خودروهای جی‌تی یا گرن توریسمو معمولاً سنگین‌تر از خودروهای اسپرت عادی هستند، T.33 از این قاعده پیروی نمی‌کند. سوپرکار GMA T.33 تنها 1 تن یا به‌طور دقیق‌تر، 1089 کیلوگرم وزن دارد.

سورپرکار GMA T.33 بر پایه یک شاسی مونوک کربن با بهره‌گیری از فناوری کربن iStream از «گوردون موری دیزاین» (Gordon Murray Design) است. این خودرو به طرز عجیبی سبک است و در طراحی آن یک سلول ایمنی مبتنی بر فناوری فرمول یک به کار رفته است.

سوپرکار GMA T.33

پشت کابین این خودرو یک پیشرانه 3.9 لیتری V12 ساخته Cosworth با نام GMA.2 قرار گرفته است. T.50 نیز از این پیشرانه برخوردار است ولی مهندسان آن را برای این سوپرکار جدید، دوباره تنظیم و پیکربندی کرده‌اند. این موتور تا 11,100 دور بر دقیقه می‌چرخد که 1000 دور کمتر از T.50 است، ولی قدرت 607 اسب بخار را در 10,500 دور بر دقیقه و گشتاور 451 نیوتون‌متر را در 9,000 دور بر دقیقه به تولید می‌رساند. گفتنی است نسبت قدرت به وزن آن نیز از مک لارن F1 بهتر است.

قدرت پیشرانه سوپرکار GMA T.33 از طریق گیربکس دستی 6 سرعته Xtrac با دیفرانسیل لغزش محدود Salisbury به محور عقب فرستاده می‌شود. یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته فوق‌العاده سریع IGS نیز به‌عنوان آپشن در دسترس قرار خواهد گرفت که امکان تعویض دنده بدون وقفه در گشتاور را فراهم می‌کند. GMA اظهار داشته است که این خودرو سریع‌ترین تعویض دنده بین تمامی سوپرکارهای دنیا را ارائه می‌دهد.

سوپرکار GMA T.33

آماری از عملکرد سوپرکار GMA T.33 موجود نیست، اما با توجه به وزن بسیار کم و دور موتور بالای خودرو و البته گیربکس اتوماتیک موجود، می‌توان انتظار داشت که شتاب‌گیری 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت آن زیر 3 ثانیه باشد. موتور و سیستم انتقال قدرت این خودرو فراتر از صرفاً یک پیشرانه هستند و با همدیگر یک جزء از ساختار GMA T.33 را تشکیل می‌دهند که کل نیروی کشش، ترمز و گردش را به دوش می‌کشد.

گوردون توضیح جالبی را درباره مهندسی سوپرکار GMA T.33 ارائه داده است:

پیشرانه قلب و روح هر سوپرکاری است و برای اینکه به حد کمال برسد، باید سفارشی و تنفس طبیعی باشد. ما خوش‌شانس بودیم که از ابتدا بهترین پیشرانه V12 جهان را از  T.50 داشتیم. با این حال، البته هیچ‌چیزی بدون فکر در نظر گرفته نشد و هیج بخشی بدون پشتکار و توجه لازم، همین‌طور [به این خودرو] انتقال پیدا نکرد… سیستم‌ها و اجزای متعدد دوباره مهندسی و طراحی شدند تا به بهترین شکل خود برسند و ما صد در صد مطمئن هستیم که پیشرانه GMA.2 V12 بهترین جفت برای مشخصه‌های سواری T.33 است.

سوپرکار GMA T.33

سوپرکار T.33 علاوه بر ادغام مونوکوک فیبر کربن و پیشرانه ساختاری، از سیستم تعلیق دو جناغی در جلو و عقب با فنرهای مارپیچ دور کمک‌فنرهای آلیاژی بهره می‌گیرد.

T.33 که نه به‌عنوان یک سوپرکار همه‌جانبه بلکه به‌عنوان یک گرن توریسمو ساخته شده، از یک سیستم رک و پینیون سفارشی بهره‌مند است که نیروی هیدرولیک را به‌جای الکترونیک جهت افزایش حس و بازخورد خودرو به کار می‌گیرد. همچنین چرخ‌های فورج‌شده آلیاژ آلومینیومی، با اندازه 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب برای آن در نظر گرفته شده است. وزن هر کدام از این چرخ‌ها کمتر از 7 کیلوگرم است و با تایرهای Michelin Pilot Sport 4 S با اندازه 235/35 در جلو و 295/30 در عقب پوشیده شده است.

طراحی نمای بیرونی و داخلی

سوپرکار GMA T.33

از لحاظ بصری، کاملاً واضح است که سوپرکار T.33 روی هرچه ساده‌تر بودن تمرکز دارد. هیچ اثری از سطوح بیش از حد برجسته روی بدنه این خودرو مشاهده نمی‌شود. به گفته گوردون موری، T.33 تحت تاثیر خودروهای مسابقه‌ای دهه 60 میلادی طراحی شده است که نشانه‌های آن را در گلگیرهای جلو که حتی از سطح کاپوت هم بالاتر آمده‌اند، می‌توان دید. علاوه بر این، اورهنگ‌ها کوتاه و اشکال بدنه خودرو بسیار صاف هستند و چراغ‌های جلوی کاملاً ساده‌ای را مشاهده می‌کنیم؛ چراغ‌هایی بدون هر گونه شکل غیرمعمول و عجیبی، دقیقاً همان‌ چیزی که از گوردون موری انتظار می‌رود.

پیچیده­‌ترین المان طراحی نمای بیرونی T.33، سقف آن است که شباهت‌هایی به پورشه 911 تارگا دارد و روی آن یک دریچه هوای بزرگ قرار گرفته است. در قسمت عقب خودرو نیز سبک طراحی Kammback، دو چراغ LED دایره‌ای و دو لوله اگزوز در قسمت وسط به چشم می‌خورد.

سوپرکار GMA T.33

مشابه T.50، هیچ فنی در عقب نیست اما مهندسان آموخته‌های خود در زمینه آیرودینامیک را پیاده‌سازی کرده‌اند. این از تونل‌های ونتوری بزرگ در دو طرف لوله‌های اگزوز کاملاً آشکار است. این‌ها نشانه‌های بصری رموز فنی درون این خودرو هستند. سیستم جدید Passive Boundary Layer Control نیز بر اساس سطح مکش در عقب خودرو، جریان هوا را تنظیم می‌کند. تنها المان آیرودینامیک فعال، اسپویلر عقب است که هم به‌صورت خودکار و هم با فرمان راننده، در جای خود قرار می‌گیرد. سوپرکار T.33 همچنین حالتی مختص به نیروی رو به پایین زیاد را دارد که مانند امثال مک لارن GT، نقش یک ترمز بادی را ایفا می‌کند.

موری راجع به طراحی سوپرکار T.33 چنین گفته است:

زیبایی در سادگی، کلید طراحی تمام مدل‌های GMA است و T.33 نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر بخش، صرف نظر از اینکه چقدر کوچک است و مالک خودرو شاید هرگز آن را نبیند، مطابق با همان استانداردهای سخت‌گیرانه بدنه طراحی شده است.

فضای داخلی سوپرکار GMA T.33

T.33 مجموعاً دو صندلی دارد و دست خریداران را برای انتخاب جهت رانندگی چپ یا راست باز خواهد گذاشت. جالب است که در فضای داخلی، هیچ خبری از تاچ‌اسکرین و هرگونه عامل حواس‌پرتی دیگری نیست. هر جزء هدفی پشت خود دارد و هیچ‌چیزی راننده را از تجربه رانندگی، منحرف نخواهد کرد. حتی دسته راهنمای مرسوم جای خود را به دکمه‌هایی روی فرمان فیبر کربنی داده است. پشت فرمان یک دورسنج موتور بزرگ 4.7 اینچی به همراه دو نمایشگر کوچک‌تر در طرفین برای نمایش سرعت و سایر اطلاعات قرار دارد. همچنین سه کنترل برای تنظیم چراغ‌ها و سیستم کنترل آب و هوا تعبیه شده است.

فضای داخلی سوپرکار GMA T.33

تمام کنترل‌های اصل و جانبی شامل پدال‌ها، از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است درحالی که در صندلی‌ها هم مانند فرمان، فیبر کربن به کار رفته است. سوپرکار T.33 شاید ظاهر کلاسیکی داشته باشد، ولی به امکانات مدرنی نظیر کنترل آب و هوا، «اپل کارپلی» (Apple CarPlay) و «اندروید اوتو» (Android Auto) مجهز است.

فضای داخلی سوپرکار GMA T.33

این سوپرکار جذاب، به‌عنوان یک جی‌تی باید المان‌هایی را داشته باشد که از جمله می‌توان به سطح مشخصی از کارآمدی اشاره کرد. GMA T.33 از صندوق جلو و محفظه‌های دو طرفه برای چمدان با الهام از مک لارن F1 و T.50 برخوردار است. این محفظه‌ها مجموعاً 280 لیتر حجم دارند که برای جای‌گیری 6 چمدان کوچک در آن‌ها کافی است.

تاریخ عرضه و قیمت سوپرکار GMA T.33

سوپرکار GMA T.33

در مجموع 100 دستگاه از سوپرکار T.33 تولید خواهد شد که مشخصات نهایی همه آن‌ها سفارشی خواهد بود. GMA می‌گوید «اگر مجبور بودید فقط یک سوپرکار داشته باشید، T.33 همان خودرو است». این خودروی سوپراسپرت بر اساس 7 مشخصه ساخته شده است: نهایت تجربه رانندگی، انحصاری بودن، وزن پایین، هنر مهندسی، ممتاز بودن، زیبایی و تجربه‌ای شخصی‌سازی شده برای مشتری. T.33 اوایل 2024 با قیمت تقریباً 1.8 میلیون دلار عرضه خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*