کوئنیگزگ جمرا

پیشرانه‌های الکتریکی جدید کوئنیگزگ انقلاب به پا کرد؛ 30 کیلو وزن و 335 اسب بخار قدرت!

خودروساز سوئدی کوئنیگزگ (Koenigsegg) اطلاعات تازه‌ای را از پیشرانه‌های الکتریکی جدید خود منتشر کرده که خروجی آن‌ها واقعاً چشمگیر است!

کوئنیگزگ جمرا با هر سوپرکار دیگری که تاکنون مشاهده کرده‌اید، تفاوت دارد و با نوآوری‌های متعدد در زمینه پیشرانه، به دنبال بر جا گذاشتن آمار و ارقام چشمگیری است. این خودروساز سوئدی به‌تازگی جزئیات تازه‌ جذابی vh از جدیدترین فناوری خود منتشر کرده است و همچنین برنامه‌هایی جهت ارائه این فناوری در خودروهای دیگر دارد.

کوئنیگزگ جمرا

پیش از این با اینورتر یا مبدل جریان مستقیم به متناوب ساخته کوئنیگزگ با نام David آشنا شده‌ایم که در جمرا تعبیه شده است. این اینورتر می‌تواند تا 750 کیلووات برق از 850 ولت جریان مستقیم برق باتری‌ها را به جریان متناوب برای تغذیه موتورها تبدیل کند. این شرکت حال نام واحد محرکه‌ای که این اینورتر را در خود دارد، مشخص کرده است و برنامه دارد قطعات نوآورانه خود را در قالب یک پکیج جدید به شدت قدرتمند به فروش برساند.

این واحد محرکه کوئنیگزگ، Terrier نام گرفته است و موتورهای الکتریکی کامپکت جدید این خودروساز با نام «کوارک» (Quark) را در بر می‌گیرد. جالب است بدانید کوارک نام یک ذره بنیادی و یکی از اجزای پایه تشکیل‌دهنده ماده است.

موتور الکتریکی کوئنیگزگ Quark

یک موتور Quark قادر به تولید حداکثر قدرت 335 اسب بخار و گشتاور 600 نیوتون‌متر است و فقط 28.5 کیلوگرم وزن دارد. واحد محرکه Terrier شامل دو موتور Quark حول اینورتر David می‌شود. نتیجه، یک قوای محرکه «پلاگ اند پلی» (Plug-and-play) است که قدرت 670 اسب بخار را به تولید می‌رساند و مجموعاً کمتر از 90.7 کیلوگرم وزن دارد. همچنین گشتاور بُرداری بین محوری (Cross-axle) را ارائه می‌دهد.

شفت‌های خروجی مجهز به چرخ‌دنده‌های خورشیدی هستند و این واحد می‌تواند بدون نیاز به ساب‌فریم، مستقیماً روی شاسی خودرو نصب بشود. کوئنیگزگ معتقد است این واحد فشرده با قدرت بالا، می‌تواند در قایق‌ها و صنعت هوانوردی نیز مورد استفاده قرار بگیرد و جایگزین موتورهای دور بالا شود که معمولاً به چرخ‌دنده‌های اضافی نیاز دارند. فناوری این شرکت، سبک‌تر و ساده‌تر خواهد بود.

واحد محرکه Terrier کوئنیگزگ

هایپرکار کوئنیگزگ جمرا از یک پیشرانه هیبرید متشکل از سه موتور الکتریکی Quark و یک موتور 3 سیلندر درون‌سوز بهره می‌برد و هدف پشت آن، ارائه شتاب روان و یکپارچه بدون اتلاف قدرت است.

کوئنیگزگ طرح‌بندی قدرت و گشتاور سیستم محرکه الکتریکی خود را Raxial Flux نامیده است. امروزه موتورهای الکتریکی را می‌توان به دو طرح تقسیم کرد. موتورهای شار محوری (Axial flux) چگالی قدرت بالا به همراه یک میدان مغناطیسی با تابش عمودی بر محور چرخش دارند که عموماً در قالب یک موتور «پن‌کیک» (Pancake) یا «توپی چرخ» (Hub motor) ارائه می‌شود. موتورهای شار شعاعی (Radial flux)، شکلی بشکه‌مانند دارند و از یک میدان مغناطیسی بهره می‌گیرند که به موازات محور چرخش می‌تابد. این موتورها در حال حاضر فراگیرتر هستند.

نمودار قدرت و گشتاور موتور Quark کوئنیگزگ

حال موتور Raxial Flux کوئنیگزگ، ترکیبی از موتورهای شار محوری و شار شعاعی است و عملکردی بهینه‌شده را با خود به دنبال می‌آورد. درحالی که جزئیات بیشتری از طرح‌بندی موتور Quark موجود نیست، فرض می‌کنیم که آهنرباهای دائمی آن، طوری قرار گرفته‌اند که می‌توانند به‌طور محوری یا شعاعی تغذیه بشوند و همچنین فازهای سیم‌پیچی ایستانه یا استاتور الکتریکی به دو شکل محوری و شعاعی جای گرفته‌اند. ضمن اینکه تحت هر شرایطی که برای ارائه قدرت و گشتاور بهینه‌تر است، به‌صورت مجزا تغذیه می‌شوند.

به گفته «کریستین فن کوئنیگزگ» ( Christian von Koenigsegg)، مدیر عامل این شرکت، این به معنای خروجی قدرت «بهینه» است و از آنجا که دور موتور از همان ابتدا درست است، موتور در حالت دایرکت درایو و بدون دخالت عناصر انتقال مکانیکی کار می‌کند.

واحد محرکه کوئنیگزگ

موتورهای الکتریکی کوئنیگزگ با 20 ثانیه شتاب‌گیری، به حداکثر گشتاور و قدرت و سپس به خروجی نامی (Nominal output) می‌رسند. در این نقطه، پیشرانه بنزینی 3 سیلندر 600 اسب بخاری به حداکثر سرعت دست پیدا می‌کند.

کوئنیگزگ جمرا با فناوری پیشرفته این خودروساز سوئدی، دارای حداکثر قدرت 400 کیلومتر بر ساعت است و 0 تا 400 کیلومتر بر ساعت را بدون هرگونه اتلافی در قدرت یا گشتاور طی می‌کند.

این شرکت مدعی شده است که Terrier بالاترین چگالی قدرت و گشتاور را بین تمامی واحدهای محرکه در صنعت خودرو دارد. سایر اجزا شامل موتور Quark و اینورتر David، در هایپرکار جمرا و به احتمال بسیار زیاد خودروهای آینده این شرکت به کار گرفته خواهد شد.