تویوتا کرولای ۲۰۲۱

پول تویوتا کرولای ۲۰۲۱ بدهید، دنا سوار شوید؛ اینجا ایران است

شاید باورتان نشود اما با پول دنا پلاس اتومات می‌توان در خارج از ایران تویوتا کرولای ۲۰۲۱ سوار شد. علت افزایش قیمت‌های کنونی دقیقا چیست؟

در کمال ناباوری قیمت دنا پلاس با قیمت یک دستگاه تویوتا کرولای 2021 برابری می‌کند و این از عجایب ایران است. به گفته کارشناسان، قیمت فعلی دنا پلاس اتومات توربوشارژ 390 میلیون تومان است که اگر بخواهیم این خودرو را با قیمت دلار در نظر بگیریم، تقریبا 19 هزار دلار خواهد بود. از طرفی قیمت تویوتا کرولای 2021 حدود 20 هزار دلار است.

تویوتا کرولای ۲۰۲۱ یا دنا پلاس ایران خودرو؟

جالب اینجاست که با صرف این پول می‌توانید تویوتا کرولای ژاپنی را با هر رنگی که بخواهید بخرید اما دنا پلاس خشک را باید با همین قیمت و در چند رنگ محدود از بازار سعادت آباد تهران تهیه کنید. تازه این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ایران خودرو و سایپا در شرایط زیان‌دهی قرار دارند.

تویوتا کرولای ۲۰۲۱

ایران خودرو که تا همین چند وقت پیش از کمبود قطعات نالان بود و گله می‌کرد، در اقدامی عجیب خط تولیدش را راه‌اندازی کرده و فروش فوری محصولاتش را آغاز نموده است. این شرکت خودروسازی دقیقا 3 سال است که از اوضاع خراب تأمین قطعات خودرو ناراضی است و از هر تریبونی برای اعلام این کمبود استفاده کرده، اما حالا می‌بینیم که کمبودها یک شبه جبران شده و فروش فوری را آغاز کرده‌اند.

جالب‌تر اینجاست که در همین ایامی که ایران خودرو شکوه و شکایت می‌کرد، در بازار آزاد قطعات یدکی موجود بودند و نهادهای نظارتی هم انگار نه انگار که چنین مسئله‌ای وجود دارد. بارها گفته شده که ادعای بی‌پایه و اساس خودروسازان مبنی بر کمبود و کسری قطعات بهانه‌ای است برای افزایش قیمت خودروها در بازار!

دنا پلاس اتومات

دولت باید به این مسئله رسیدگی کند و سیاست درست آن است که واردات خودرو آزاد شود تا قیمت‌های سر به فلک کشیده بازار فروکش کند و آن وقت ببینیم که ماجرای گلایه خودروسازان به کجا می‌رسد. در بازار کنونی مردم قدرت انتخاب ندارند و برای قرعه کشی خودروهای 390 میلیون تومانی صف می‌کشند. همین باعث شده تا خودروسازان به نهادهای مربوطه فشار بیاورند و قیمت‌ها را بالاتر ببرند.

آنچه امروزه در بازار وجود دارد، تماما انحصار است و بازار رقابتی عملا وجود ندارد. اکنون نتیجه این سیاست‌ها را این گونه می‌بینیم که خودروی دناپلاس 390 میلیون تومانی با تویوتا کرولای 2021 هم قیمت شده و سوال این است که اگر واردات خودرو آزاد شود، آیا مردم دنا پلاس می خرند یا تویوتا کرولا؟