اتریوم

تراکنش‌های تایید نشده اتریوم و بررسی علل آن‌ها

اگر تاکنون در حوزه ارزهای دیجیتال فعال بوده‌اید، حتما تراکنش‌های تایید نشده را تجربه کرده‌اید و یا حداقل درباره آنها شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم نحوه لغو یا جایگزینی تراکنش‌های اتریوم (ETH) را به شما آموزش دهیم.

علت تایید نشدن تراکنش‌های اتریوم چیست؟

معمولا تراکنش‌های اتریوم (ٍEthereum) خیلی زود تایید می‌شوند؛ اما گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلفی برخی از تراکنش‌ها تایید نشوند و یا بسیار دیر انجام شوند. مهمترین دلیلی که باعث می‌شود برخی از تراکنش‌های اتریوم فورا انجام نشود، شلوغی شبکه یا افزایش کارمزدهای شبکه اتریوم می‌باشد که فرایند تایید تراکنش‌ها را یا با مدت زمان طولانی مواجهه کرده و یا هرگز در شبکه تایید نشوند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که فرستنده کارمزد پایینی برای تراکنش خود تعیین می‌کند. حتما از خود پرسیده‌اید آیا می‌توان تراکنش‌های در انتظار (pending) یا معلق اتریوم را لغو کرد؟

در شبکه‌های بلاکچین، 99 درصد مواقع امکان لغو یا جایگزینی تراکنش‌ها وجود ندارد؛ زیرا زمانی که یک تراکنش در شبکه قرار بگیرد به هیچ عنوان نمی‌توان آن را بازگردانی یا لغو کرد؛ اما تراکنش‌های تایید نشده اتریوم تا زمانی که در حالت انتظار قرار دارند قابل توقف یا جایگزینی هستند.

راهکارهای تایید کردن تراکنش‌های تایید نشده اتریوم

اگر عجله‌ای برای تایید تراکنش‌های معلق اتریوم ندارید، بهتر است کمی صبر کنید تا تراکنش شما پس از خلوت شدن شبکه و تایید تراکنش‌های با گس بالا، تایید شود. این کار می‌تواند بین چند ساعت تا چند روز زمان ببرد. حال در صورتی که قصد دارید آن‌ها را لغو یا جایگزین کنید، می‌توانید از طرق زیر اقدام کنید.

  1. جایگزین کردن تراکنش: همانطور که می‌دانید هر تراکنش یک عدد «نانس» (Nonce) دارد. شما در این روش باید نانس تراکنش تایید نشده اتریوم را پیدا کنید. یک تراکنش جدید با همان عدد نانس، با آدرس و مقدار مشابه اتریوم در تراکنش در انتظار تایید را با کارمزد بالا ایجاد کنید تا شبکه آن را تایید کند. پس از تایید شدن آن، تراکنش اول شما نادیده گرفته می‌شود.
  2. لغو تراکنش در کیف پول تراست والت (Trust Wallet): در این روش ابتدا تراکنش تایید نشده اتریوم را پیدا کرده و نانس آن را یادداشت کنید. حالا یک تراکنش جدید ایجاد کنید و در بخش آدرس گیرنده (Recipient Address)، آدرس کیف پول خود را وارد کنید. مبلغ تراکنش را صفر (0) قرار دهید. سپس روی قسمت تنظیمات کلیک کرده و در قسمت پایین نانس تراکنش تایید نشده خود را جایگزین کنید. حتما در نظر داشته باشید، میزان کارمزد تراکنش را عددی در نظر بگیرید که اطمینان دارید با این مقدار تراکنش شما به سرعت در شبکه تایید می‌شود و در نهایت تراکنش خود را اجرا کنید. این کار موجب می‌شود که تراکنش قبلی شما لغو شود. شما این روش را می‌توانید در کیف پول های دیجیتالی زیادی امتحان کنید؛ اما در برخی از آن‌ها مانند کیف پول ما‌ی‌ اتر ولت (MyEtherWallet) برای دریافت نانس تراکنش خود به اکسپلورر بلاکچین مانند Etherscan نیاز دارید. البته اگر کیف پول دیجیتالی شما قادر به انجام چنین کاری نباشد می‌توانید به کمک 12 کلمه بازیابی خود، در کیف پول‌های تراست والت یا مای اتر والت روش بالا را امتحان کنید.
  • خوشبختانه امروزه اکثر کیف پول های دیجیتالی مانند کیف پول تراست والت قادر به تعیین میزان کارمزد تراکنش‌ها به صورت اتومات هستند؛ بنابراین اگر از آن‌ها استفاده کنید هرگز به دلیل کم بودن کارمزد، تراکنش‌های اتریوم شما معلق نخواهد شد. معمولا در این کیف پول های دیجیتالی میزان کارمزد بر اساس شبکه اتریوم در نظر گرفته می‌شوند.

بررسی وضعیت تراکنش های اتریومی

اتریوم

بعد از انجام مراحل بالا در صورتی که تمایل داشته باشید وضعیت تراکنش تایید نشده اتریوم خود را بررسی کنید می‌توانید شناسه (یا اصطلاحا TXid) تراکنش خود را پیدا کرده و آن را در یکی از کاوشگرهای بلاکچین اتریوم مثل Etherscan.io جستجو کنید. بعد از اتمام جستجو همه اطلاعات تراکنش شما در صفحه جدید نمایش داده می‌شود که 4 حالت زیر خواهد بود:

  • تراکنش موفق (success)

اگر گزینه success را در وضعیت (status) تراکنش خود مشاهده کردید؛ یعنی تراکنش شما با موفقیت انجام شده است.

  • تراکنش ناموفق

اگر علامت تعجب (!) به رنگ قرمز یا پیغام‌ «BAD INSTRUCTION» را در بخش status تراکنش خود مشاهده کردید، یعنی تراکنش شما با موفقیت انجام نشده است. در این صورت نیازی به لغو تراکنش نمی‌باشد و تنها می‌بایست یک تراکنش جدید ثبت کنید

همچنین، اگر با اخطار «Out of Gas» مواجه شدید، در این صورت تنها کافی است میزان کارمزد خود را افزایش دهید.

  • خطای «تراکنش یافت نشده»

اخطار «Transaction Not Found» به شما می‌گوید که تراکنش مدنظر شما در شبکه قرار ندارد؛ یعنی تراکنش شما اجرا نشده و انگار تراکنشی را ثبت نکرده‌اید. لذا باید دوباره تراکنش خود را اجرا کنید. البته برای اطمینان حتما شناسه تراکنش خود را در کاوشگرهای دیگری نیز جستجو کنید.

  • تراکنش در انتظار تأیید

در صورتی که شما در status تراکنش خود پیام «Pending» را مشاهده کردید، به این معناست که تراکنش شما در انتظار تایید می‌باشد.

در این مقاله سعی کردیم تمام علل تایید نشدن یک تراکنش اتریوم را به همراه راه‌حل‌های آن بیان کنیم. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید می‌توانید سوالات خود را با کارشناسان صرافی ارز دیجیتال همتاپی مطرح نمایید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.