هواپیمای مرموز جدید

انتشار تصویری از یک هواپیمای مرموز آمریکایی در منطقه 51

منطقه 51 یک پایگاه نظامی محرمانه است که به تازگی در تصاویر ماهواره‌ای از آن یک هواپیمای مرموز جدید با ماهیت نامشخص کشف شده است.

منطقه 51 نامی عامیانه برای تاسیسات فوق سری و محرمانه نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا واقع در بیابان‌های ایالت نوادا است و توسط پایگاه هوایی ادواردز مستقر در کالیفرنیا مدیریت می‌شود. نیروی هوایی در این منطقه اقدامات و آزمایش‌های محرمانه‌ای انجام می‌دهد که ماهیت آن‌ها بر هیچکس جز مقامات دارای دسترسی امنیتی آشکار نیست.

هواپیمای مرموز جدید

برخی پروژه‌های محرمانه منطقه 51

هواپیماهای پیشرفته و جلوتر از زمانی که نیروی هوایی با همکاری کمپانی‌های هوافضای کشورش می‌سازد همواره در این منقطه آزمایش می‌شوند که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به هواپیماهای شناسایی راهبردی U-2 دراگون لیدی (Dragon Lady) و SR-71 بلک برد (Blackbird) اشاره کرد. جنگنده تهاجمی پنهانکار و رادارگریز F-117 نایت هاوک (Nighthawk) که در سال 2008 بازنشسته شد نیز از دیگر پروژه‌های معروف منطقه 51 است و بد نیست بدانید علی رغم خروج از خدمت، همچنان در این پایگاه عملیاتی بوده و برای مقاصد نامعلومی همواره پرواز می‌کنند.

اخیرا وبسایت The War Zone در تصویر ماهواره‌ای که در تاریخ 26 ژانویه 2022 توسط کمپانی ماهواره‌ای تجاری آمریکایی Planet Labs از این پایگاه گرفته شد، یک هواگرد ناشناس کشف کرد که به نظر ابعادی مشابه یک جنگنده دارد. می‌دانیم که پروژه جنگنده نسل 6 نیروی هوایی آمریکا موسوم به NGAD در این منطقه جریان دارد و هواپیمای مذکور سال گذشته تکمیل شده و پرواز کرد. اما آیا تصویر هواپیمای ناشناس متعلق به جنگنده مذکور است؟ این موضوع را نمی‌توان تایید کرد زیرا هیچ تصویر یا اطلاعاتی از جنگنده جدید در دست نیست و پروژه آن به شدت محرمانه است.

هواپیمای مرموز جدید

تصویر هواپیمای مذکور

هواپیمای مرموز جدید که زیر یک سایه بان با سقف شفاف قرار گرفته، به هیچ یک از هواگردهای شناخته شده در دنیا شباهت ندارد. ظاهر آن مشابه یک پیکان خمیده است و بال‌هایی با طراحی دلتا (مثلثی) دارد که از نیمه بدنه آغاز و تا انتها کشیده شده‌اند. این بال همچنین ساختار یکپارچه با بدنه دارد که سبب افزایش حجم فضای درونی بدنه می‌شود. البته پیشتر چنین طرحی را در یک نمونه از جنگنده چندمنظوره نسل 4/4.5 آمریکایی F-16 فایتینگ فالکون (Fighting Falcon) موسوم به F-16XL شاهد بودیم که نهایتا پروژه‌اش کنار گذاشته شد و هیچ گاه رنگ خدمت را ندید.

حداقل 5 پروژه ساخت هواگرد هستند که می‌توان هواپیمای مرموز جدید را به آن‌ها نسبت داد. نخست می‌توان به پروژه پهپاد رزمی جدید نیروی هوایی اشاره کرد که پا به پای جنگنده‌ها به عنوان جنگنده همراه (وینگ من) راهی ماموریت می‌شود و هماهنگ با هواپیماهای سرنشین دار عملیات انجام می‌دهند. نیروی هوایی قصد به خدمت گرفتن این هواگردهای بدون سرنشین را در شمار بسیار بالا را دارد. در حال حاضر کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی آمریکایی بوئینگ (Boeing) مشغول انجام چنین پروژه‌ای موسوم به «همراه وفادار» برای نیروی هوایی استرالیا است و بعید نیست هواپیمای ناشناس منطقه 51 توسط یکی دیگر از رقبایش مانند لاکهید مارتین (Lockheed Martin) یا نورثراپ گرومن (Northrop Grumman) برای نیروی هوایی ساخته شده باشد.

هواپیمای مرموز جدید

F-16XL

مورد دیگر همان جنگنده نسل 4.5 F-16XL یا نمونه جدید و امروزی آن است. پروژه این جنگنده به سال 1990 باز می‌گردد و هدف از ساخت آن دستیابی به جنگنده‌ای با برد پروازی بیشتر و توان حمل بار و مهمات بالاتر نسبت به F-16 عادی بود که در نهایت نیروی هوایی تصمیم به خرید جنگنده چندمنظوره و تهاجمی نسل 4.5 F-15E استرایک ایگل (Strike Eagle) گرفت. سال گذشته نیروی هوایی اعلام کرد به دنبال جنگنده نسل 4.5 جدیدی مشابه F-16 است و هواپیمای ناشناس جدید می‌تواند F-16XL یا طرحی مدرن و امروزی از آن مشابه F-36 کینگ اسنیک (Kingsnake) باشد.

جنگنده نسل 6 نیروی هوایی یا همان پروژه NGAD نیز یک احتمال دیگر است. همانطور که پیشتر اشاره شد در سال 2021 نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد به لطف روش‌ها و تکنیک‌های مهندسی دیجیتال موفق شدند جنگنده نسل 6 را کمتر از 1 سال طراحی و آزمایش کرده و به پرواز در آورند. این هواپیمای جدید جایگزین جنگنده پنهانکار و رادارگریز F-22A رپتور (Raptor) که هواپیمایی نسل 5 و مخصوص عملیات برتری هوایی است می‌شود. کوچکترین اطلاعاتی از این جنگنده در دست نیست و نیروی هوایی حتی نام سازنده آن را نیز اعلام نکرده است.

هواپیمای مرموز جدید

F/A-XX

جنگنده نسل 6 نیروی دریایی آمریکا که تحت عنوان پروژه F/A-XX توسعه می‌یابد نیز یک کاندید احتمالی دیگر است. بوئینگ در سال 2014 تصویری کامپیوتری از این هواپیما منتشر کرد نزدیک به طراحی هواپیمای منطقه 51 است. این جنگنده قرار است جایگزین جنگنده‌ چندمنظوره نسل 4.5 ناونشین F/A-18E/F سوپر هورنت (Super Hornet) شود.

گزینه آخر نیز هواپیمای شناسایی راهبردی SR-72 است. این هواپیما جایگزین SR-71 افسانه‌ای است و با سرعت هایپرسونیک بالای 7 ماخ پرواز می‌کند که از این روی 2 برابر سریع‌تر از SR-71 با سرعت فراصوت 3.5 ماخ است. این هواپیما توسط بوئینگ یا لاکهید مارتین ساخته می‌شود و در طرح‌های کامپیوتری که از آن منتشر شده، ظاهری مشابه هواپیمای مرموز جدید در منطقه 51 می‌بینیم.

هواپیمای مرموز جدید

طرح SR-72

و اما صرف نظر از اینکه ماهیت هواپیمای مرموز جدید چیست، مسلم است که نیروی هوایی می‌خواست تا این هواپیما در منطقه 51 دیده شود. بیش از نیم قرن است که در این منطقه هواپیماهای محرمانه مورد آزمایش قرار می‌گیرند و هیچ یک از آن‌ها تاکنون به صورت ناخواسته لو نرفته است. در دوران جنگ سرد شوروی و امروزه نیز روسیه، چین و ماهواره‌های تجاری سعی در کشف رازهای این ناحیه دارند که همگی از انجامش عاجز بوده‌اند. چرا این هواپیما باید بیرون از آشیانه اصلی، در روز روشن زیر یک سایه بان با سقف شفاف باشد؟ بد نیست بدانید نیروی هوایی جهت مخفی کردن پروژه‌های خود نظیر جنگنده F-117، آن‌ها را سیاه کرده و تنها در شب به پرواز در می‌آورد تا ماهواره‌ها نتوانند آن را ببینند.

هدف نیروی هوایی از این کار معرفی هواپیمای جدید خود و به عبارتی چنگ و دندان نشان دادن به روسیه و چین است. این دو کشور همچنان موفق نشده‌اند جنگنده نسل 5 خود را به طور کامل عملیاتی کنند، در حالی این آمریکا جنگنده نسل 5 خود را در سال 1990 به پرواز در آورد و از 2005 وارد خدمت کرد. دومین جنگنده نسل 5 آن‌ها نیز از 2015 به طور رسمی عملیاتی شد. حال با نشان دادن هواپیمای جدید خود قصد دارد بار دیگر جلوتر بودن خود از رقبایش را به نمایش بگذارد. این موضوع که روسیه احتمالا به اوکراین حمله کند نیز دلیلی دیگر برای قدرت نمایی نیروی هوایی است.

هواپیمای مرموز جدید

نقظه کشف هواپیمای مرموز جدید

شما چه فکری می‌کنید؟ چه تصمیمی پشت نشان دادن یک هواپیمای محرمانه به ماهواره‌ها بوده است؟ شما فکر می‌کنید هواگرد مرموز جدید چیست؟ حتما نظر خود را با به اشتراک بگذارید.