ارز دیجیتال داخل ایران

ارز دیجیتال داخل ایران نباید در صرافی های خارجی نگهداری شود

عضو کمیسیون رمزارز و بلاکچین گفت ارز دیجیتال داخل ایران نباید در صرافی های خارجی نگهداری شود. وی درباره دلیل این موضوع توضیح داده است.

اخیرا موضوع خروج سرمایه رمزارزی کشور و انتقال آن به پلتفرم‌ها و بسترهای مالی خارجی مورد توجه قرار گرفته و در همین راستا عضو کمیسیون رمز ارز و بلاکچین توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرده است.

ارز دیجیتال داخل ایران باید در کشور بماند

به گفته علی پاک‌باخته‌گان زنجانی، نباید به راحتی اجازه خروج سرمایه مردم از کشور و انتقال آن به پلتفرم‌های خارجی داده شود، زیرا ممکن است سرمایه آنها تحت‌الشعاع تحریم‌ها قرار بگیرد. احتمالا از اواخر بهمن ماه ماجرای استفاده از ارز دیجیتال برای صادرات و واردات عملیاتی می‌شود و تجار می‌توانند از این ساز و کار بهره ببرند. وی در همین خصوص گفت:

به تازگی رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت‌وگویی با رئیس بانک مرکزی داشته‌اند و قرار شده که امکان استفاده از رمز ارز به عنوان کالا و عامل مبادله آن فراهم شود. با عملیاتی شدن این موضوع، تاجران می‌توانند در صادرات محصولات خود از ارز دیجیتال استفاده کنند.

ارز دیجیتال داخل ایران

همچنین به گفته عضو کمیسیون رمز ارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، این پتانسیل وجود دارد که با استفاده از بلاک چین و قراردادهای هوشمند بتوان ارزهای دیجیتالی جهان را دریافت کرد و سپس همان‌ها را به واردکنندگان انتقال داد. به عقیده او در این طرح بدون نیاز به اخذ ارز و صرافی می‌توانیم با پلتفرم‌های داخلی اعتبار را انتقال دهیم. پاک‌باخته‌گان زنجانی در ادامه افزود:

این که بتوانیم در کسب و کارها و برای واردات و صادرات از رمز ارزهای مجازی استفاده کنیم، باعث می‌شود تا فعالیت‌های اقتصادی که در مناطق آزاد در حال انجام است، جهانی شود و همچنین منجر به رفع موانع نظام پولی و ارزی کشور می‌گردد. طراحی رمزارزهای ملی و ارتباط با رمزارزهای بین‌المللی از راهکارهای عمده‌ی ایجاد رمزارزها در بستر بلاک‌چین در مناطق آزاد است. در واقع بهره‌گیری از چنین روشی می‌تواند وابستگی و تک بعدی بودن اقتصاد ایران را نجات دهد و اقتصاد را به سمت توسعه صنایع جدید ببرد.

به اعتقاد او استفاده از ارزهای دیجیتال برای کشور منافع زیادی دارد که باعث می‌شود بتوان از معایب و مضرات آن چشم پوشید. رمز ارزها در شرایط کنونی کشور که تحریم وجود دارد، می‌توانند منجر به ارزآوری و درآمدزایی برای دولت باشند. از طرف دیگر وی تاکید کرد مشکلاتی که استفاده از ارز برای فعالان اقتصادی به وجود می‌آورد در ارزهای دیجیتال وجود ندارد. پاک‌باخته‌گان زنجانی در ادامه خاطر نشان کرد:

با توجه به صنعت بودن تولید رمزارزها که موجب اشتغال‌زایی هم می‌شود، باید گفت برای تداوم فرآیند تولید ارزهای دیجیتال و آثار مفید آن بهتر است بخشی از مازاد برق، صرف تولید رمزارزها شود؛ به خصوص که تولید و استخراج رمزارزها فشار چندانی به شبکه وارد نمی‌کند.

ارز دیجیتال داخل ایران

عضو کمیسیون رمزارز و بلاکچین افزود فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال کاملا فرامرزی است و در یک فضای مجازی و بستر دیجیتالی انجام می‌شود. یکی از دلایلی که امروزه اکثر کشورها به دنبال ورود به این بازار و استفاده از آن هستند، پتانسیل بالای آن است. ارز دیجیتال به علت جنبه تسهیل‌کننده‌ای که دارد، به ویژه در زمینه پرداخت‌ها مورد توجه دولت‌ها و شرکت‌های مهم قرار گرفته است.

در طرحی که سازمان توسعه و تجارت با همکاری بانک مرکزی در صدد انجام آن است، کاربر ابتدا سفارش خود را ثبت می‌کند و در همان سفارش ذکر خواهد کرد که باید از محل کدام ارز دیجیتال محاسبه شود. بعد از آن می‌توان ارز دیجیتال را از منبعی که قابل رصد است، به طرف خارجی انتقال داد و کالا را دریافت کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*