استان فارس

بررسی توانمندی های گردشگری استان فارس و تأثیر آن بر نرخ کاریابی شیراز

استان فارس که مرکز آن شهر شیراز است، در جنوب غربی کشور واقع شده است. شیراز یکی از کلانشهرهای ایران است که بر اساس آخرین سرشماری سال 1395 جمعیت آن یک میلیون و 566 هزار نفر است. شهر شیراز به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان، هرساله مسافران و توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند. با این حال به دلیل آن که توجه چندانی به توسعه صنعت گردشگری در کشور نمی‌شود و روی آن سرمایه‌گذاری خاصی انجام نمی‌گیرد، جاذبه های گردشگری این استان نیز نتوانسته است به حد کافی روی نرخ اشتغال‌زایی فارس تأثیر زیادی بگذارد.

در این مطلب قصد داریم ابتدا نگاهی به نرخ اشتغال‌زایی و بیکاری فارس داشته باشیم و سپس به بررسی توانمندی های گردشگری استان فارس و تأثیر آن بر نرخ کاریابی شیراز بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

نرخ بیکاری و اشتغال‌زایی استان فارس

بر اساس آمار سال 1398 نرخ مشارکت اقتصادی استان فارس 38.2 درصد است. از این نرخ، 64 درصد مربوط به مشارکت اقتصادی مردان و 11.9 درصد آن مربوط به زنان است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی مناطق شهری این استان از مناطق روستایی پایین‌تر است.

بر اساس آمار سال 1399، نرخ بیکاری استان فارس 7.7 درصد است که از نظر پایین بودن نرخ بیکاری در رتبه سوم کشور قرار دارد. همچنین بر اساس آمار سال 1398، نرخ بیکاری مناطق شهری استان فارس 9.1 درصد و مناطق روستایی 5.2 درصد است. گفتنی است که سهم اشتغال بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در این استان به ترتیب 20.8، 28.1 و 51.1 درصد است.

جاذبه‌های گردشگری استان فارس و شهر شیراز

شهر شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی است و هر سال گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه‌ها و معماری اماکن زیبای آن به این شهر سفر می‌کنند. از مکان‌های دیدنی شهر شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باغ ارم شیراز
  • مسجد نصیر‌الملک
  • حافظیه
  • بازار وکیل
  • تخت‌جمشید
  • آرامگاه کوروش
  • حمام وکیل
  • آرامگاه سعدی
  • عمارت شاپوری
  • ارگ کریم‌خان زند
  • باغ نارنجستان
  • مسجد مشیر
  • باغ دلگشا
  • دروازه قرآن
  • شاه‌چراغ
  • مسجد جامع عتیق شیراز

در استان فارس در مجموع 2800 میراث فرهنگی ثبت شده وجود دارد. علاوه بر این شهر شیراز با وجود حرم مطهر شاه‌چراغ در آن، سومین شهر مذهبی ایران محسوب می‌شود. همچنین از صنایع دستی معروف این استان که گردشگران زیادی برای خرید آن‌ها به استان فارس سفر می‌کنند، می‌توان به سفالگری، خاتم‌کاری، معرق‌کاری، منبت‌کاری، نمدمالی و… اشاره کرد.

تأثیر گردشگری استان فارس بر نرخ کاریابی شیراز

در صنعت گردشگری روستایی و شهری هر استانی، دو مفهوم گردشگری داخلی و خارجی وجود دارد که به میزان بازدید گردشگران داخل و خارج کشور از آن استان گفته می‌شود. گفتنی است که 80 درصد صنعت گردشگری در دنیا را گردشگری داخلی تشکیل می‌دهد. به همین دلیل می‌توان گفت سرمایه‌گذاری روی این بخش، مهم ترین فرصت برای رونق صنعت گردشگری و توسعه سرمایه انسانی و اشتغال‌زایی در کشور است.

استان فارس در گردشگری داخلی در رتبه چهارم بعد از استان‌های مازندران، خراسان رضوی و گیلان قرار دارد؛ به طوری که بر اساس آمار بهار سال 1397، استان فارس 6.4 درصد از سهم جذب گردشگر داخلی را به خود اختصاص داده است. همچنین از آنجایی که به‌ازای هر 25 گردشگر داخلی، یک شغل ایجاد می‌شود، می‌توان تأثیر مثبت این صنعت را روی اشتغال‌زایی و به دنبال آن رفاه اجتماعی استان فارس مشاهده کرد. البته همان‌طور که در مقدمه نیز گفتیم با توجه به تعداد زیاد جاذبه‌های توریستی این استان، اشتغال‌زایی صنعت گردشگری در استان فارس به حد کافی نیست و جای پیشرفت زیادی دارد.

تأثیر سایر بخش‌های اقتصادی استان فارس بر نرخ کاریابی

علاوه بر صنعت گردشگری که در بخش خدمات استان فارس قرار می‌گیرد، بخش کشاورزی و صنعت و معدن این استان نیز تأثیر خوبی روی نرخ کاریابی و اشتغال‌زایی این استان دارند. در ادامه هر کدام از این بخش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

کشاورزی

همان‌طور که قبل از این گفتیم، سهم اشتغال استان فارس در بخش کشاورزی 20.8 درصد است. در حقیقت می‌توان با این نرخ نتیجه گرفت که کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در استان فارس محسوب می‌شود. در حقیقت استان فارس به دلیل چند اقلیمی بودن، بخش کشاورزی بسیار پررونقی دارد.

از محصولات مهم این استان می‌توان به انجیر، گل محمدی، سیب، خرمالو، انار، گوجه‌فرنگی، انواع حبوبات، زعفران، چغندر و پنبه اشاره کرد. گفتنی است که نزدیک به 40 درصد انجیر و 35 درصد خرمالو و گل محمدی کل کشور در این استان تولید می‌شود. همچنین استان فارس جزو 5 استان برتر در تولید زعفران است؛ به طوری که بیش از 2 تن زعفران سالیانه در این استان تولید می‌شود.

استان فارس از نظر تولید محصولات باغی در رتبه اول در کشور قرار داد؛ به طوری که نزدیک به 16 درصد از محصولات باغی کشور در این استان تولید می‌شوند.

صنعت و معدن

سهم اشتغال بخش صنعت و معدن استان فارس 28.1 درصد است. در حقیقت نزدیکی به عسلویه که یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان گاز محسوب می‌شود، اشتغال این استان را رونق زیادی بخشیده است. همچنین صنایع مختلف گاز و پتروشیمی و پالایشگاه‌های زیادی که در فارس قرار دارد، از بخش‌های مهم صنعت این استان محسوب می‌شوند.

ذخایر غنی استان فارس شامل سنگ‌های ساختمانی، سنگ آهک، سنگ گچ، سنگ نمک و مواد معدنی مختلف مانند کرومیت، مس، روی، باریت و کبالت است. استان فارس از نظر تعداد معادن غنی و استخراج آن‌ها در رتبه چهارم کشور قرار دارد. همچنین این استان بالاترین میزان کشف معدنی را در کشور به خود اختصاص داده است.

خدمات

سهم اشتغال بخش خدمات در استان فارس از دو بخش دیگر بالاتر و میزان 51.1 درصد است. همان‌طور که گفتیم، صنعت گردشگری نیز در بخش خدمات قرار دارد، اما این بخش شامل حمل‌ونقل، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی‌ها نیز می‌شود. گفتنی است که بیشترین نیروی کار استخدامی در استان فارس مربوط به بخش خدمات است.

کارخانه‌ها و شرکت‌های مهم استان فارس

استان فارس و شهر شیراز میزبان کارخانه‌ها و صنایع بسیار معروفی است که توانسته‌اند در افزایش نرخ اشتغال‌زایی این استان نقش پررنگی ایفا کنند. در ادامه برخی از آن‌ها را نام می‌بریم. شما می‌توانید بعد از مطالعه این مطلب، برای مراجعه به منبع این مقاله جهت بررسی بیشتر فرصت های شغلی در شیراز کلیک کنید.

شرکت فرآورده‌های لبنی رامک

شرکت فرآورده‌های لبنی رامک یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های شرکت دلتا است که در سال 1369 در استان فارس تأسیس شده است. این شرکت هم اکنون در 20 شهر مختلف کشور شعبه دارد و یکی از بهترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید محصولات لبنی است. از افتخارات شرکت رامک می‌توان به واحد نمونه صنعتی در سه سال پیاپی، تولیدکننده برتر در سال 1398، دارنده نشان ایمنی و سلامت غذا در دو سال پیاپی و… اشاره کرد.

کارخانه رامک در 20 کیلومتری جاده شیراز بوشهر واقع شده است و توانسته است تاکنون برای افراد بومی زیادی در این استان ایجاد اشتغال کند.

گروه صنعتی زرین غزال

گروه صنعتی زرین غزال که صاحب برند معروف بستنی دایتی است، در سال 1384 در شهرک صنعتی بزرگ واقع در شیراز تأسیس شده است. سایر زیرمجموعه‌های این گروه شامل لبنیات آپادانا، دایتیران، شرکت سردخانه استقلال، شرکت شیر و گوشت فرزیس و کشت و صنعت و دامپروری فارس است.

سایر شرکت‌های مهم استان فارس عبارت‌اند از:

  • سولیکو کاله
  • صنایع الکترونیک ایران
  • شرکت داروسازی پارس حیان
  • فاتح صنعت
  • صنایع شیمیایی کرمان زمین

جمع‌بندی

استان فارس که یکی از استان‌های جنوب غربی کشور است، با داشتن آثار تاریخی و فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیاد به یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای گردشگری تبدیل شده است. گفتنی است که بخش زیادی از سهم اشتغال این استان را بخش خدمات تشکیل می‌دهد که شامل صنعت گردشگری داخلی و خارجی است. همچنین بالاترین تعداد افراد استخدامی در این استان مربوط به همین بخش است. البته صنعت گردشگری در این استان همچنان جای پیشرفت دارد و باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی آن انجام گیرد.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*