قیمت محصولات مدیران خودرو

چرا قیمت محصولات مدیران خودرو کاهش یافت؟

با وجود اعمال طرح مالیات بر ارزش افزوده خودروها، قیمت محصولات مدیران خودرو کاهش یافته است؛ اما سوال اینجاست که علت افت قیمت چه بوده است؟

طی روزهای اخیر مطلع شدیم که قیمت محصولات شرکت مدیران خودرو کاهش چشمگیری داشته و این ماجرا نه تنها به روزهای اخیر بلکه به یک ماهه اخیر بر می‌گردد. کاهش قیمت خودروهای این شرکت در حالی اتفاق افتاده که برخی شرکت‌ها در روزهای اخیر اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند.

با مطرح شدن طرح مالیات بر ارزش افزوده صفر تا 5 درصدی، اغلب خودروسازی‌های داخلی و محصولات ملی، دچار شوک قیمتی شده‌اند و قیمت‌ها سر به فلک کشیده است اما در این میان شاهد حضور موردی نادر و عجیب به نام مدیران خودرو هستیم؛ ولی چه دلیلی دارد که با وجود اخذ مالیات، قیمت محصولات این شرکت ریزشی شده است؟

کاهش قیمت محصولات مدیران خودرو

طرح فروش نقدی مدیران خودرو که چند روز پیش منتشر شد، نشان می‌دهد که خودروهای موجود در لیست فروش، کاهش قیمت‌های میلیونی داشته و قیمت‌های بهمن ماه، نسبت به قیمت‌های دی ماه ارزان‌تر شده‌اند. همان‌طور که ذکر کردیم ماجرا از جایی تعجب‌برانگیز می‌شود که بدانیم از 13 دی ماه، دولت به استناد ماده 28 و 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده، قصد دارد از خودروسازی‌ها مالیات دریافت کند.

قیمت محصولات مدیران خودرو

در واقع مالیات دولتی که مالیات سبز نامیده می‌شود، باید تأثیر سو بر جریان قیمتی داشته باشد اما ظاهرا همه چیز برعکس شده است. شیوه محاسبه مالیات صفر تا پنج درصدی ارزش افزوده بدین ترتیب است که خودروهای تولیدی به لحاظ استانداردهای انرژی و آلایندگی مورد بررسی قرار می‌گیرند و سپس روی خودروهای سواری و وانت دو کابین اعمال می‌شود.

قیمت مالیاتی مذکور ربطی به خودروسازان ندارد و جریمه‌ای است از سوی سازمان امور مالیاتی برای خودروهایی که دارای حداقل استانداردهای لازم نیستند. اکنون باید بدانید که چرا کاهش قیمت خودروهای مدیران خودرو، عجیب به نظر می‌رسد؛ زیرا این مالیات باید روی قیمت خودرو حساب شود و قیمت‌ها افزایشی شود نه کاهشی!

برای مثال دو شرکت خودروسازی بزرگ ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در طرح‌های جدید فروش خودروهای خود، دریافت مالیات از جیب خریداران را شروع کرده‌اند، اما مدیران خودرو ظاهرا این هزینه‌ها را هنوز اعمال نکرده است. سایپا تاکنون لیست ارزش افزوده‌ها را منتشر کرده و ایران خودرو نیز آهسته و پیوسته در حال اعمال تغییرات قیمتی است.

در این میان مدیران خودرو نیز لیست جدید محصولات خود را منتشر کرده، اما نه تنها خبری از افزایش قیمت نیست بلکه کاهش قیمت نیز دیده می‌شود. مثلا قیمت خودروی MVM X22 که در بخشنامه دی ماه سال جاری 620 میلیون تومان بوده، در بخشنامه بهمن ماه به قیمت 606 میلیون تومان رسیده است.

قیمت محصولات مدیران خودرو

از طرفی چری آریزو 5 توربو اتوماتیک که 727 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، با 12 میلیون و 900 هزار تومان کاهش به رقم 713 میلیون تومان رسیده است. از دیگر خودروهایی که دچار تغییرات قیمتی کاهش شده‌اند می‌توان به آریزو 6 توربو اتوماتیک و تیگو 7 اشاره کرد. البته در این میان قیمت برخی از خودروهای این شرکت همچون ایکس 22 دنده‌ای ثابت مانده و ایکس 33 اس حدود 12 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. شرکت مدیران خودرو در خصوص کاهش قیمت محصولات خود گفته است:

تغییر روش محاسبات دیون دولتی همانند مالیات و عوارض شماره‌گذاری بر اساس رتبه‌بندی انرژی کسب شده در هر خودرو و تولید محصولات کم مصرف و بهینه توسط شرکت مدیران خودرو سبب شده تا تمامی محصولات مدل 1401 مدیران خودرو با کاهش هزینه‌های مالیاتی و عوارض شماره‌گذاری مواجه شوند.

در واقع ماجرا از این قرار است که مصرف سوخت بهینه و رتبه انرژی مناسب محصولات مدیران خودرو در بررسی‌هایی که توسط سازمان امور مالیاتی به عمل آمده، باعث شده تا معافیت‌های بیشتری نصیب این شرکت شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. سلام
    واقعا جالبه خودرو سازان خودروی غیر استاندارد تولید می کنند بعد مردم باید جريمه آن را پرداخت کنند!!؟؟!!؟؟؟؟!!!

  2. سلام . خواهشمندیم کلمه اسم خودروسازان را از به اصطلاح این خودروسازان حذف کنید اینها خودرو ساز نیستند . سازنده کارخانه ای است که که اون خودرو را به صورت تکه تکه میسازد اون خودرو ساز است نه شماها . لطفا یه اسم دیگه مثل سربند ساز یا سرهم ساز بذارید شما مثل مکانیک ها که میگن تعمیر کار واقعا اشتباه است اونا هم تعویض کارند .خیلی پز ندین که خودرو ساختید .فقط یه عده ای هستید خون مردم ر ا به این شیوه تو شیشه میکنید.

  3. مسلما یه دلقک این‌متن رو تدوین‌کرد… چه کاهش قیمتی؟ چرامن کاهشی نمیبینم؟ توی ماشین یک‌میلیاردی،دو سه تومن کاهش اصلا به چشم.نمیاد