متاورس فیسبوک یک ایده قدیمی است که هرگز اجرایی نخواهد شد

متاورس فیسبوک یک ایده قدیمی است که هرگز اجرایی نخواهد شد

فیل لیبین از بنیانگذاران فناوری اعتقاد دارد که متاورس یک ایده قدیمی است که شروعی بد داشته و فیسبوک هرگز در اجرایی شدن آن موفق نخواهد بود.

زمانی‌که فیل لیبین به‌عنوان یکی از بنیانگذاران فناوری، هدست واقعیت مجازی Oculus خود را برای آزمایش اولین محصول متاورس آماده می‌کرد، انتظار نداشت نتیجه تا این حد ناامیدکننده باشد. لیبین در مصاحبه‌ای انتقادی با Insider گفت:

از قبل تصور می‌کردم که نتیجه بد باشد اما تا حد زیادی سعی داشتم که خوش‌بین باشم و امید داشتم تا از کارکرد خوب آن غافلگیر شوم.

او و کارمندانش در شرکت طی کنفرانس ویدیویی Mmhmm، جایی‌که لیبین در سمت مدیرعاملی فعالیت دارد، در حال آزمایش محصول Horizon Workrooms شرکت متا بودند. این فناوری به افراد اجازه می‌دهد تا از هدست‌های VR برای جلسات کاری مجازی در متاورس استفاده کنند.

لیبین پس از آزمایش این محصول گفت که غریزه درونی او درست بوده است. وی افزود:

این قابلیت فقط برای چند دقیقه قابل تحمل بود.

او معتقد است که استفاده از واقعیت مجازی برای جلسات، در مقایسه با دیگر فناوری‌های آشنا مانند Zoom، که در آن افراد همچنان می‌توانند به انجام کارهای واقعی مانند نوشیدن قهوه بپردازند، چندان اغواکننده نیست. او می‌گوید:

نمی‌توانم این کار را با یک وسیله پلاستیکی غول‌پیکر بر روی صورتم انجام دهم و از ریختن قهوه روی سر و رویم نگران نباشم!

واژه Metaverse برگرفته از داستان‌های علمی و تخیلی است و به نسخه‌ آینده‌محور اینترنت اشاره دارد که از طریق فناوری‌های فراگیر مانند هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قابل دسترسی است. این فناوری در وهله اول توسط مارک زاکربرگ و با تغییر نام فیسبوک به متا کلید خورد.

متا (فیسبوک) در گزارش درآمد سه‌ماهه چهارم خود در روز چهارشنبه اعلام کرد که کسب‌وکار جدید این شرکت، باعث ضرر 10 میلیارد دلاری شده و تعداد کاربران این کمپانی برای اولین بار در طول تاریخ سیر نزولی به خود گرفته است. به‌دنبال این خبر، سهام متا در روز پنج‌شنبه، سقوطی 26.4 درصدی را تجربه کرد و تقریبا 240 میلیارد دلار از ارزش شرکت در روزی که بزرگ‌ترین ریزش یک روزه در تاریخ شرکت‌های ایالات متحده اتفاق افتاد، از بین رفت.

متاورس فیسبوک یک ایده قدیمی است که هرگز اجرایی نخواهد شد

لیبین قبلا نیز از هیاهوی پیرامون متاورس انتقاد کرده بود. او ماه گذشته در مصاحبه‌ای دیگر، این فناوری را با تبلیغات کمونیستی دوران کودکی خود، که در جماهیر شوروی پخش می‌شد، مقایسه کرد.

او بر این باور است که چشم‌انداز ارائه شده متاورس توسط فیسبوک با این عنوان که “یک نمونه از جهان سه‌بعدی به‌هم پیوسته که ما ساعت‌های زیادی در روز را در آن به‌واسطه سرگرمی و کار از طریق VR سپری می‌کنیم”، در نوع خود کاملا افتضاح است.

لیبین می‌گوید:

ایده متاورس منسوخ و غیرخلاقانه بوده و در طول چهار دهه گذشته بارها مورد امتحان قرار گرفته و هرگز جواب نداده است.

لیبین با اشاره به طرفداران متاورژن که معتقدند باید منتظر بمانیم تا پتانسیل کامل آن را مشاهده کنیم، گفت که بعید می‌داند که یک فناوری ذاتا فوق‌العاده، چنین سیری را طی کند.

وی افزود:

من فکر می‌کنم یک فناوری ذاتا عالی، از همان ابتدا شروعی خوب دارد و فورا به بلوغ می‌رسد. یک فناوری عالی با گذشت زمان، بالغ‌تر، پیچیده‌تر و درخشان‌تر خواهد شد.

او برای اثبات ادعای خود، از بازی‌های ویدیویی اولیه و اولین خرید خود از آمازون که در اواسط دهه 1990 انجام گرفته، مثال زد.

وی در ارتباط با اولین تجربه خرید خود از آمازون می‌گوید:

وب‌سایت آمازون در اواسط دهه 90، بسیار ابتدایی و متن محور بود. تنها کاری که می‌توانستید انجام دهید، خرید کتاب بود. فرآیند تسویه حساب نیز بسیار ابتدایی تعریف شده بود، اما پس از خرید چند کتاب، به‌یاد دارم که در زمان خود تا چه‌ اندازه از انجام این کار شگفت‌زده شدم.

لیبین در پایان با اشاره به آینده Horizon Workrooms می‌گوید:

بعید است بهبود یابد، زیرا بد و احمقانه شروع شد. می‌تواند پیچیده‌تر شود، اما بهتر نخواهد شد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*