تفاوت دارک وب و دیپ وب

تفاوت دارک وب و دیپ وب چیست؟

خیلی‌ها از تفاوت دارک وب و دیپ وب اطلاعی ندارند و اکثراً این دو را در جملات خود جا به جا به کار می‌برند. در این مطلب تفاوت دارک وب و دیپ وب را به طور کامل شرح می‌دهیم. با گجت نیوز همراه باشید.

هر دو واژگان دارک وب و دیپ وب ایجاد وحشت می‌کنند و ترسناک هستند، اما این بدان معنا نیست که این دو چیز یکسانی باشند. اگرچه این دو با یک‌ دیگر مرتبط هستند، دانستن تفاوت میان آن‌ها می‌تواند شما را از مکان‌های خطرناک اینترنت در امان نگه دارد.

اینترنت، وب نیست

قبل از اینکه به تفاوت دارک وب و دیپ وب بپردازیم، ابتدا باید یک اشتباه رایج دیگر را اصلاح کنیم. اکثراً تمایل دارند که واژه‌های اینترنت و وب را به جای یک دیگر استفاده کنند، اما اینکار کاملاً اشتباه است و این دو بسیار تفاوت دارند.

اینترنت زیرساخت شبکه‌ای بوده که ما برای برقراری ارتباط در سطح جهانی از آن استفاده می‌کنیم. این امر شامل کارت شبکه در کامپیوتر شما، روتر شما، خط فیبر از خانه شما، کابل ارتباطی زیردریایی و خرت و پرت‌هایی دیگری که امواج الکتریکی یا نوری را در سراسر سیاره منتقل می‌کند می‌شود. همچنین می‌توانید پروتکل اینترنت را به عنوان یکی از ویژگی‌های تعیین کننده اینترنت در نظر بگیرید. پروتکل اینترنت زبان اینترنت است و دقیقاً نحوه کدگذاری و مسیریابی اطلاعات از طریق اینترنت را توضیح می‌دهد.

وب جهان گستر (World Wide Web)، سرویسی است که روی زیرساخت اینترنت اجرا می‌شود. به بیان دقیق‌تر، شبکه‌ای از وب سایت‌ها بوده که روی سرورهای وب میزبانی می‌شوند و به اینترنت متصل هستند. اینترنت میزبان بسیاری از خدمات دیگر مانند پخش ویدئو، FTP یا پروتکل انتقال فایل، ایمیل و چیزهای دیگر نیز است.

اگر می‌خواهید تفاوت دارک وب و دیپ وب را به طور کامل درک کنید، فهم مفهوم اینترنت به عنوان شبکه‌ای که می‌تواند انواع مختلفی از برنامه‌های شبکه را میزبانی کند بسیار مهم است.

برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید.

وب سطحی (Surface Web)

وب سطحی، رخ عمومی اینترنت است. هنگامی که وارد وب سایت یک شرکت می‌شوید، شما در حال بازدید از وب سطحی هستید. شاید تعاریف متفاوتی داشته باشد، اما وب سطحی اساساً به تمام وب سایت‌ها و منابع متصل به اینترنت گفته می‌شود که می‌توان آزادانه آن‌ها را پیدا و بازدید کرد. به عنوان مثال، موتور جستجوگر گوگل، در وب می‌چرخد تا سایت‌هایی را که برای همه باز است پیدا کند. هم اکنون که در سایت گجت نیوز مشغول مطالعه این مطلب هستید، در وب سطحی قرار دارید!

دیپ وب (Deep Web)

دیپ وب به تمام چیزهایی گفته می‌شود که به اینترنت متصل بوده، اما به دلایل مسائل امنیتی برای همگان در دسترس نیست. برای مثال هنگامی که شما وارد حساب کاربری خود در گوگل می‌شوید، عملاً شما در دیپ وب قرار دارید. تمام چیزهایی که می‌شود با ورود به حساب کاربری فیسبوک آن‌ها را تماشا کرد هم جزوی از دیپ وب است. خیلی‌ها دیپ وب را چیز ترسناکی می‌دانند، اما حالا که فهمیده‌اید دقیقاً چیست متوجه می‌شوید که عملاً بخش اصلی اینترنت روزمره ما همان دیپ وب است.

بنابراین جای تعجب ندارد که بخش عمده‌ای از اینترنت را دیپ وب تشکیل داده باشد. اکثراً برای مقایسه میزان سهم وب سطحی، دیپ وب و دارک وب در کل اینترنت از کوه یخ استفاده می‌کنند که یک نمونه از آن را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید.

دارک وب (Dark Web)

حالا نوبت به دارک وب رسیده است. دارک وب بخشی از دیپ وب بوده، اما تنها بخش بسیار کوچکی از آن را شامل می‌شود و سایت‌ها و سرورهایی هستند که عمدتاً پنهان شده‌اند. کسانی که این سایت‌ها را اداره می‌کنند، تمایل ندارند کسی از هویت آن‌ها اطلاعی نداشته باشد و مشخصاً نمی‌خواهند هر کسی از سایت آن‌ها بازدید کند.

دارک وب

این ناشناس بودن را می‌توان به روش‌های مختلف به دست آورد، اما بیشتر سایت‌های موجود در دارک وب سایت‌های onion هستند. این سایت‌ها فقط با استفاده از مرورگر Tor قابل دسترسی هستند که به کاربران امکان دسترسی به شبکه Tor را می‌دهد. شبکه Tor بابت امکان برقراری ارتباط کاملاً ناشناس، همراه با برخی اقدامات احتیاطی اضافی، از طریق اینترنت ایجاد شده است.

هنگامی که یک کاربر و یک وب سایت داده‌ها خود را از طریق Tor برای یکدیگر ارسال می‌کنند، این داده‌ها به طور تصادفی از طریق شبکه عظیمی از کامپیوترهای داوطلب هدایت می‌شوند. هر یک از این گره‌ها فقط اینکه داده‌ها از کجا آمده و به سپس به کجا می‌رود آگاه هستند و هر لایه از onion رمزگذاری شده از محتویات داده‌ها حذف می‌شود و زمانی که داده به مقصد نهایی می‌رسد، آخرین لایه رمزگذاری شده حذف شده و گیرنده مورد نظر داده اصلی را دریافت می‌کند.

در حالی که دارک وب در اکثر کشورها غیر قانونی نیست، اما توسط مجرمان برای کارهای مجرمانه و ارتباطات غیرقانونی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار ظهور ارزهای دیجیتال، دارک وب میلیاردها دلار تجارت غیرقانونی را امکان پذیر کرده است.

وب‌سایت‌های قانونی زیادی نیز در دارک وب وجود دارد، اما به طور کلی اکثر کاربران باید از آن اجتناب کنند؛ زیرا خطرات امنیت سایبری جدی دارد و هر سایتی ممکن است هر لحظه در معرض خطر قرار گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*