طرح واردات خودرو

طرح واردات خودرو منتفی شد؛ به جای سواری، ماشین سنگین وارد می‌شود

ظاهرا طرح واردات خودرو منتفی شده و بر اساس مصوبه جدید کمیسیون تلفیق مجلس، به جای سواری، ماشین سنگین وارد می‌شود.

در کارزار میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان و از طرفی عدم تمایل دولت به واردات خودروهای خارجی، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برای دولت سیزدهم، واردات 50 هزار دستگاه خودرو را در نظر گرفته است. اما بررسی‌های انجام شده حاکی از تداوم ممنوعیت واردات خودروهای سواری به کشور است.

طرح واردات خودرو بدون حتی یک خودروی سواری!

کمتر از یک ماه پیش و در جریان رسیدگی به لایحه بودجه، کمیسیون تلفیق بودجه از واردات 50 دستگاه خودروی سواری به کشور در سال 1401 خبر داد و پس از آن بانک مرکزی برای عدم خروج ارز از کشور و رفع موانعی که مجمع تشخیص به آن اشاره کرده بود، پیشنهاد واردات خودرو از محل ارز صادراتی را مطرح کرد.

طرح واردات خودرو

پیشنهادی که به بانک مرکزی داده شده کاملا مبتنی بر واردات محدود و سازماندهی شده است و گفته شده منابع مالی این واردات از منابع غیر وصولی تأمین خواهد شد. سید محمدرضا میرتاج‌الدینی که از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه است، در همین زمینه گفته:

بر اساس مصوبه‌ای که در این زمینه وجود دارد، به دولت اجازه داده می‌شود به منظور تأمین مالی شبکه راه‌آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، سریع‌السیر و قطار شهری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در خطوط ریلی و بخش راه‌سازی با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و ارتقای مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل‌ونقل نسبت به واردات خودروی سواری با رعایت سیاست‌های کلان نظام، از محل ارز غیر صادراتی (خود یا دیگران) با نظارت بانک مرکزی، توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در سال آینده به واردات 50 هزار خودروی سواری و 10 هزار ماشین‌آلات سنگین با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد اقدام کند. سقف درآمدی این بند تا 600 هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

پیرو صحبت‌های میرتاج‌الدینی در خصوص اجازه واردات به دولت، یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یعنی علی جدی گفته است:

در طرحی که هم اکنون در دست بررسی است، قرار شده ارز وارداتی از محل صادرات خودرو تأمین شود و این طرح تقدیم مجمع تشخیص مصلحت شد. از این گذشته کمیسیون تلفیق برای واردات 50 هزار دستگاه خودروی سواری ردیف مالیاتی در نظر گرفته و از این جهت برای دولت نیز درآمد هنگفتی پیش‌بینی کرده است. به عقیده من احتمال این که این طرح در صحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد، زیاد است.

جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق

طرح واردات خودرو

ظاهرا در بند الحاقی یک تبصره 7 این مصوبه به دولت تنها در خصوص واردات 50 هزار دستگاه خودروی غیر سواری، اجازه داده شده است. بر اساس مفاد این بند الحاقی، دولت با رعایت سیاست‌های کلی نظام و نظارت‌های بانک مرکزی می‌تواند پنجاه هزار دستگاه کامیون، اتوبوس بیرون و درون شهری، تریلی، تریلی یخچال دار، واگن و واگن یخچال دار و کشنده وارد کشور کند.

همچنین به بخش خصوصی و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مجوز واردات ده هزار (10000) دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راهسازی اعم از نوساخت یا حداکثر با 5 سال ساخت، اعطا شده است. بر اساس این بند که در بالا آورده شده، درآمد حاصله از این راه به حساب ردیف جدول (5) واریز خواهد شد.