فروش VPN قانونی

پیگیری طبقه‌بندی فیلترینگ و فروش VPN قانونی از سال آینده

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در حاشیه رونمایی از فیبر نوری، از طبقه‌بندی فیلترینگ و اینترنت و فروش VPN قانونی طی یک سال آینده خبر داد.

از چندین سال پیش که تلگرام فیلتر شد و ماجرای فروش غیر قانونی وی پی ان‌ها به گوش رسید، صحبت‌هایی در خصوص فروش VPN های قانونی مطرح شد و به دنبال آن ماجرای طبقه‌بندی فیلترینگ و اینترنت در دستور کار دولت قرار گرفت. البته این طرح‌ها از سوی دولت در دو سال اخیر پررنگ‌تر شده و پای آن به فضای مجازی نیز باز شده است.

فروش VPN قانونی جدی‌تر از همیشه شد

بحث و گفتگو پیرامون این طرح از سال پیش روند رو به رشدی داشته است و حتی در دولت دوازدهم، وزیر ارتباطات سابق را به مجلس کشاند و محمد جواد آذری جهرمی نیز به سوالات نمایندگان در خصوص این ساز و کارها توضیحاتی داد. اما آنچه بیشتر از هر چیزی مورد بحث واقع شده، ماجرای فیلترینگ و طبقه‌‌بندی آن است. در همین راستا وزیر ارتباطات گفته:

نمی‌شود سطح سیستم و فیلترینگ اینترنت برای یک استاد دانشگاه یا دانشجو و یا یک خبرنگار برابر باشد.

ابوالحسن فیروزآبادی

آبان دو سال پیش (1398) رئیس مرکز ملی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی اعلام کرد که برای فروش وی پی ان‌های مجاز و قانونی، طرحی را با همکاری و مساعدت دادستانی کل آغاز کرده‌اند. طبق آنچه این طرح می‌گفت، قرار است سازمان‌ها و اپراتورهایی شکل بگیرند که در صورت نیاز به وی پی ان، بتوانند از آنها به صورت قانونی استفاده نمایند. این موضوع باعث شد تا سیل انتقادات روانه دولت و مجلس شود.

اوایل سال 1399 نیز آقای جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور از تهیه و آماده شدن پیش‌نویس طرح VPN ها خبر داد و اظهار داشت که روند اجرایی آن در قوه قضائیه در حال طی شدن است. پس از فروردین ماه 99 دیگر خبری از این طرح نبود تا این که اواخر همان سال دبیر شورای عالی فضای مجازی به موضوع وی پی ان‌ها و قانونی شدن آن اشاره کرد.

البته این موضوع همچنان عملیاتی نشده و طی یک سال اخیر راکد مانده است. از طرفی هم مردم در فضای مجازی با این طرح مخالفت کردند و هم کارشناسان مربوطه راجع به دسترسی شهروندان و طبقه‌بندی کردن آن واکنش نشان دادند. احتمالا بحث VPN قانونی، با اینترنت طبقاتی در ارتباط است.

فروش VPN قانونی

پیش‌تر از این‌ها گفته شده بود برخی از کانال‌ها و پلتفرم‌های مسدود شده برای برخی از اقشار مردم باید باز شود. یکی از این پلتفرم‌های محبوب یوتیوب بود که البته همچنان در فیلترینگ به سر می‌برد. در حاشیه رونمایی از 500 هزار پورت فیبر نوری، ابوالحسن فیروزآبادی از طرح وی پی ان قانونی خبر داد و گفت:

طرح مذکور ادامه داشته و متوقف نشده است. صحبت‌های جدیدی انجام شده و تعاملاتی با وزارت ارتباطات در این زمینه خواهیم داشت. از سال آینده بحث VPN قانونی را پیگیری خواهیم کرد.

در این طرح و بر اساس آنچه گفته شده، برخی از رسته‌های شغلی خاص مانند دانشجویان، استادان دانشگاه، تشکیلات قضایی و امنیتی و پزشکان و خبرنگاران جزو گروهی هستند که با روی کار آمدن وی پی ان مجاز به آن دسترسی خواهند داشت.