عجیب ترین جنگ افزارهای تاریخ

نگاهی به عجیب ترین جنگ افزارهای تاریخ + عکس

در طول تاریخ با آغاز هر جنگی، کشورها در صدد تولید جنگ افزارهای عجیب بر می‌آمدند. اکنون نگاهی به عجیب ترین جنگ افزارهای تاریخ می‌اندازیم.

هر زمان که جنگی بین کشورها آغاز شده و برای مدتی طولانی ادامه پیدا کرده، سلاح‌های جدیدی نیز برای ادامه نبرد ساخته شده و ماشین‌آلات و جنگ افزارهای مختلف به سرعت فراگیر شده‌اند.

اگر نگاهی به جنگ‌های جهانی بیندازیم، می‌بینیم که در جنگ جهانی اول با زیردریایی‌های ارتش آلمان به نام او-بوت روبه‌رو هستیم یا تانک‌های پیشرفته‌ای که در مدت زمانی کوتاه قدم به میدان نبرد گذاشتند.

عجیب ترین جنگ افزارهای تاریخ را بشناسید

پس از جنگ اول و با آغاز جنگ جهانی دوم دولت‌های متخاصم و درگیر به فکر پیشرفت و ارتقای نیروی هوایی خود برآمدند. همچنین نیروی دریایی ارتش‌های جهان ناوهای هواپیمابر مجهز و قوی ساختند که تا به امروز از بهترین‌ها هستند. البته در این میان برخی از سلاح‌ها و تجهیزات جنگی عجیبی نیز وجود دارد که توسط برخی از کشورها ساخته شده‌اند و در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

1. سیکورسکی سی اچ-37 موجاوه

سیکورسکی سی‌اچ-37 موجاوه

عمده شهرت و معروفیت این جنگ افزار و جنگنده قدرتمند به خاطر وظیفه حمل و نقل آن بوده است. در واقع علاوه بر حمل و نقل و بار می‌بایست نیروهای نظامی را هم جابه‌جا می‌کرد. اولین بار سی اچ 37 موجاوه در سال 1953 به پرواز درآمد و قدرت آن توسط دو پیشرانه پیستونی که هر یک 2100 اسب بخار قدرت (در مجموع 4200 اسب بخار قدرت) تولید می‌کردند.

این بالگرد قدرتمند یک ضعف بزرگ داشت و آن پیشرانه پیستونی‌اش بود، زیرا در آن زمان پیشرانه‌های قدرتمندتر توربوشفت وجود داشتند اما سیکورسکی سی اچ 37 موجاوه از پیشرانه پیستونی بهره می‌برد. از طرف دیگر اگر به تصویر این بالگرد نگاهی بیندازید حتما متوجه وزن زیاد و دامنه پروازی کوتاه آن خواهید شد و همین باعث شده تا عمر چندانی نکند.

2. اکرانوپلان کلاس لون

اکرانوپلان کلاس لون

در دوران جنگ سرد و مشکلاتی که بین بلوک شرق و غرب وجود داشت، یک شناور اثر سطحی به نام اکرانوپلان کلاس لون پدیدار گشت. این شناور یادگاری از این دوران پرتنش است. ظاهر این شناور شبیه هواپیما بود و حتی دم آن چنین رخ می‌نمود. از طرفی پیشرانه‌های جتی آن به همراه بدنه‌ای که به شکل قایق بودند، تصویر عجیب و غریبی از آن به وجود می‌آوردند.

این شناور برای این که بتواند از سطح آب بالاتر حرکت کند از اثر زمین استفاده می‌کرد. در واقع هدف این بود که 4 متر بالاتر از سطح دریا حرکت کند. در این جنگ افزار هشت پیشرانه توربوجت از نوع ان‌کی-87 به کار رفته که قادر به تولید 228 هزار پوند نیرو بود. شاید باورتان نشود اما این سازه غول‌پیکر می‌توانست در هر یک ساعت حدود 550 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد و دامنه حرکتی 1610 کیلومتری داشت.

3. نبردناوهای کلاس تگتهاف

نبردناوهای کلاس تگتهاف

نبردناوها به خودی خود سنگین هستند و نبردناو کلاس تگنهاف از همه آنها سنگین‌تر بود و از سال 1912 که به خدمت ارتش درآمد، فرماندهان می‌گفتند که نباید از آن برای چرخش‌های سریع و آنی بهره برد. وزن این نبردناو 20 هزار تن بود و در درون آن سه توپخانه با انواع سلاح‌های کالیبر کوچک وجود داشت و با همه این‌ها نمی‌شد انتظار چابکی و سرعت خوبی از آن داشت.

4. توپ ریلی کروپ کی 5

توپ ریلی کروپ کی5

یکی از بزرگترین توپخانه‌های تاریخ که در زمان خود نیز غوغای زیادی به پا کرد، توپ ریلی کروپ کی 5 بود. این توپخانه متحرک لوله‌ای به طول 25 متر داشت که می‌توانست تا برد عملیاتی 64 هزار متر هدف را مورد حمله قرار دهد.

240 تن وزن این توپخانه متحرک باعث می‌شد تا بیش از حد سنگین باشد و در دو سمت توپ یک حمل کننده قرار داشت. متاسفانه مشکلات این توپخانه نیز کم نبود و از مهم‌ترین آنها عدم توانایی حرکت روی ریل راه آهن و عدم توانایی شرکت در میدان‌های نزدیک بود. از دیگر ایرادهای این توپخانه نیز سنگین و بزرگ بودن و به دنبال آن کندی این جنگ افزار بود که ورق را به نفع دشمن بر می‌گرداند.

5. خودرو زرهی سیزار برویک

خودرو زرهی سیزار برویک

یکی از خودروسازان فرانسوی به نام سیزار برویک قبل از این که آتش جنگ جهانی اول تمام مردم جهان را در خود بسوزاند، مشغول به تولید خودروهای لوکس بود، اما از همان زمانی که آتش جنگ شعله‌ور شد، با موفقیتی کمتر اما قابل قبول وارد عرصه تولید خودروهای جنگی شد.

از جمله این تولیدات عجیب و غریب می‌توان به خودروی زرهی سیزار برویک اشاره کرد که با طراحی عجیب خود ادعا می‌کرد مانورپذیری بالایی دارد و می‌تواند در مسیرهای منتهی به شن و ماسه به خوبی حرکت کند. سرنشینان جلو در این خودرو در محفظه‌ای فولادی قرار می‌گرفتند، ولی محافظی برای پیشرانه آن در نظر گرفته نشده بود.

6. وسپا 150 تاپ

وسپا 150 تاپ

از جمله طراحی‌های عجیب نظامی می‌توان به وسپای 150 تاپ اشاره کرد. این جنگ افزار عجیب ترکیب و تلفیقی از یک اسکوتر وسپا و یک توپ ضد زره سبک ام 20 بود. اواخر دهه 1950 بود که این وسیله برای مقابله با تانک‌های ارتش فرانسه معرفی شد. از قابلیت‌های این وسیله این بود که می‌شد آن را با چتر به پایین انداخت.

7. کوگل پانزر (تانک توپی)

کوگل‌پانزر

در زمان جنگ جهانی اول و دوم بازار ایده‌های عجیب و غریب و طراحی‌های خارق‌العاده و بعضا مزخرف داغ بود. برای همین گاها وسایل و جنگ افزارهایی ساخته می‌شد که قابلیت بهره‌مندی از آنها چندان زیاد نبود یا این که عملکرد خوبی در میدان نبرد نداشتند.

یکی از همین طراحی‌های عجیب و غریب، کوگل پانزر یا تانک توپی است که در دوران جنگ جهانی دوم وارد میدان نبرد شد. اندازه و شکل غیر عادی این توپ تانکی باعث شد تا عملکرد موفقی نداشته باشد و در مدت زمان کمی از رده خارج شود.

8. زیردریایی کروزر سورکوف

زیردریایی کروزر سورکوف

اصولا دولت‌های روی زیردریایی‌ها برای اهداف رادارگریزی و جاسوسی‌ها و پنهان‌کاری‌های خود استفاده می‌کردند. در این میان فرانسوی‌ها موفق به تولید محصولی شدند که شبیه به شناورهای سطحی بود و از طراحی عجیب و غریبی نیز بهره می‌برد.

این زیردریایی در دو سمت برجک خود دارای دو توپ بود و قسمتی از آن به حمل هواپیمای آب‌نشین اختصاص یافته بود. از دیگر تجهیزات این زیردریایی برخورداری از 10 لوله شلیک اژدر است، ولی نتوانست محبوبیت زیادی کسب کند، چرا که ایرادهای مکانیکی زیادی داشت و هم این که نسبت به سایر زیردریایی‌ها خدمه بیشتری داشت.

9. تانک دی دی شرمن

تانک دی‌دی شرمن

از جمله جنگ افزارهای کارآمدی که به پیروزی متفقین در جنگ جهانی کمک کرد، تانک‌های دی دی شرمن بودند. این تانک‌ها در چند مدل تخصصی روانه میدان نبرد شدند که می‌توان به شکارچی تانک، تانک مین روب و نمونه‌های شعله افکن نیز اشاره کرد. در این میان دی دی شرمن که نوع آبی خاکی این تانک بود نتوانست از موفقیت برادرانش برخوردار شود.

روی کاغذ گفته می‌شد که این تانک 33 تنی می‌تواند با سرعت هفت گره در آب حرکت کند، چرا که قسمت پایینی تانک مهر و موم شده بود و دو پروانه توان حرکتی آن در آب را فراهم می‌کردند و محافظی وجود داشت که اجازه ورود آب به درون تانک را نمی‌داد. در آب‌های آرام دی دی شرمن عملکرد خوبی داشت، اما در جریان درگیری‌های سواحل نرماندی فرانسه مشخص شد که قدرت دی دی شرمن در آب‌های متلاطم چندان خوب نیست و امکان غرق شدن آن وجود دارد.

10. مک دانل اکس اف-85 گابلین

مک‌دانل اکس‌اف-85 گابلین

این هواپیمای کوچک می‌توانست با قابلیت حمل بار در زیر بال خود یا به عنوان محفظه بمب هواپیماهای بزرگتر عمل کند. اکس اف 85 گابلین اگرچه ایده جذاب و خوبی پشت سر خود داشت، اما متاسفانه ایراد بزرگی بر آن وارد بود. ایراد مک دانل اکس اف 85 گابلین این بود که پس از جداسازی از هواپیمای مادر، چگونه می‌توانست مجددا به آن ملحق شود؟

نظر شما در خصوص عجیب ترین جنگ افزارهای تاریخ چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*