واردات مودم خارجی

واردات مودم خارجی با هدف حمایت از تولید داخل ممنوع شد

در راستای حمایت از تولید ملی و افزایش توان تولیدکنندگان داخلی در بومی سازی تجهیزات الکترونیکی، واردات مودم خارجی ممنوع شد.

چند سالی می‌شود که واردات هر چیزی که به تولید داخل صدمه می‌زند، ممنوع شده و تولیدکنندگان داخلی تمام تلاش خود را می‌کنند تا همپای تولیدکنندگان خارجی گام بردارند. در این میان علاوه بر ممنوعیت واردات خودرو و لوازم خانگی، واردات مودم‌های خارجی نیز ممنوع اعلام شده است.

واردات مودم خارجی ممنوع شد

به تازگی در راستان حمایت از تولیدات داخلی، نسل چهارم مودم‌های تولید ملی با تکیه بر گسترس شبکه ملی اطلاعات در مدل‌های TD، FD و Dual روانه بازار شده و دیگر به هیچ وجه از کشورهای خارجی وارداتی از این قبیل نخواهیم داشت. از طرفی تولید مودم‌های ۵ جی نیز در دستور کار بوده و قرارداد تولید انبوه آن اخیرا منعقد شده است.

در جلسه‌ای که برای حمایت از توان تولیدی داخلی و بومی‌سازی تجهیزات خارجی برگزار شده بود، حسن بلوردی در خصوص حمایت از بومی‌سازی و سهم خرید تجهیزات تولید داخل گفت:

یکی از پرکاربردترین وسایلی که کاربران از آن استفاده می‌کنند، مودم‌های ارتباطی است و اکنون نسل چهارم این مودم‌ها بومی‌سازی شده و دیگر وارداتی از این دست نخواهیم داشت.

واردات مودم خارجی

به گفته معاون فنی شرکت ایرانسل، تا به امروز حدود 360 هزار مودم تولید ملی توسط کاربران سفارش داده شده و توانسته‌ایم از این تعداد حدود 270 هزار دستگاه را تحویل مشتریان بدهیم. وی در خصوص مودم‌های نسل 5G نیز به اجرایی بودن آنها اشاره کرد و گفت:

در مورد نسخه‌های فایوجی نمونه‌های اولیه تولید شده و قراردادهایی برای تولید انبوه آن بسته شده است. از طرفی برای بومی‌سازی و تولید داخلی سیم کارت هم اقداماتی صورت گرفته، اما منجر به نتیجه قطعی نشده است.

تولید داخلی گوشی های هوشمند

معاون فنی شرکت ایرانسل در خصوص تولیدات بومی سازی شده گوشی‌های هوشمند به قراردادهایی که در این زمینه با چند شرکت داخلی منعقد شده است، اشاره کرد و در ادامه افزود:

تجربه و آمارها ثابت کرده‌اند که در هر سال بالغ بر 14 تا 15 میلیون گوشی هوشمند برای کشور مورد نیاز است. بخشی از این گوشی‌ها باید توسط تولیدات داخلی تأمین شود. از آنجایی که گوشی تلفن همراه با سیستم عامل کار می‌کند، در این زمینه نیز تصمیماتی گرفته‌ایم و قرار است نسبت به ساخت سیستم عامل بومی اقدام نمائیم.

به گفته بلوردی هم اکنون در حوزه تجهیزات شبکه با سه شرکت ایرانی قراردادهایی منعقد شده و تمامی نیازهایی که این حوزه دارد، مرتفع خواهد شد. از دیگر اقداماتی که شرکت ایرانسل در حال پیگیری آن است، لینک‌های مایکروویو است که باید در باندهای 18، 23 و 26 گیگاهرتز تأمین شوند.

واردات مودم خارجی

ایرانسل همچنین قرار است برای محصولات امنیتی، رمزکننده شبکه و سایر تجهیزات جانبی دیگر مثل فیبر، میکروداکت، کابل، رک، پاور و… از تجهیزات داخلی استفاده کند.

آزمایشگاه‌های کشور چه چالش هایی دارند؟

یکی از مشکلاتی که فدراسیون فاوا در این نشست به آن اشاره کرده است، موضوع اصلاح سامانه هماهنگ شده شماره‌گذاری کالا است که در گمرکات و تعرفه‌های گمرکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کسانی که در این نشست شرکت کرده بودند، بر این باور بودند که این کدها سال‌هاست بدون تغییر مانده‌اند و باید از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد بازنگری قرار بگیرد.

از دیگر کمبودهایی که در این حوزه وجود دارد، حوزه آزمایشگاه‌های فنی برای استانداردسازی محصولات است. این آزمایشگاه‌ها باید توسعه یابند و آزمایشگاه‌های جدید شکل بگیرند. وظیفه این آزمایشگاه‌ها در گمرکات، تست محصولات و تشخیص سلامت دستگاه است. در واقع در شرایط فعلی به خاطر نبود برخی از تجهیزات، تست‌های مربوطه تکمیل نمی‌شود.

همچنین اشاره شد یکی از مجهزترین و بهترین آزمایشگاه‌هایی که در بین 6 آزمایشگاه برتر کشور و دانشگاه‌ها و موسسه‌های خصوصی وجود دارد و همکاری‌های خوبی نیز با سازمان رگولاتوری داشته، آزمایشگاه مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک است که همه آزمایش‌های مورد نیاز را انجام می‌دهد.