مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا

مقایسه عکس های گرفته شده با دوربین گلکسی S22 اولترا و گلکسی S21 اولترا

گلکسی اس 22 اولترا با وعده ارائه یک تجربه تصویر بردای فوق‌العاده عرضه شد. در مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با گلکسی S21 اولترا می‌خواهیم ادعای سامسونگ را با عکس‌های گرفته شده بررسی کنیم.

در اینکه سامسونگ گلکسی S22 اولترا یکی از بهترین گوشی‌های دوربین محور بازار است، شکی وجود ندارد؛ زیرا این گوشی پرچمدار سامسونگ برای سال 2022 است و شرکت کره‌ای نیز تمام تلاش خود را کرده تا از اپل و رقبای چینی خود عقب نیفتد. وقتی با دوربین گلکسی S22 اولترا عکاسی می‌کنید، کیفیت بالای آن شما را شگفت زده خواهد کرد؛ اما در مواردی هم پردازش نرم‌افزاری زیاده‌روی می‌کند.

مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا سامسونگ با گلکسی S21 اولترا

مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا

آيا دوربین گلکسی S22 اولترا می‌تواند در مقایسه با پرچمدار سال گذشته سامسونگ یعنی گلکسی اس 21 اولترا پیروز ظاهر شود؟ روی کاغذ که Galaxy S22 Ultra پیشرفت چندانی نسبت به اس 21 اولترا نکرده است؛ زیرا هر دو گوشی از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض یکسان و دوربین‌های زوم ۳ و ۱۰ برابری مشابه بهره می‌برند. بیایید مشخصات دوربین‌ها را دقیق‌تر بررسی کنیم.

مقایسه مشخصات فنی دوربین گلکسی S22 اولترا با گلکسی اس 21 اولترا

گوشیGalaxy S22 UltraGalaxy S21 Ultra
دوربین اصلی۱۰۸ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، لرزشگیر اپتیکال، حسگر 1/1.33 اینچی سامسونگ HM3۱۰۸ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، لرزشگیر اپتیکال، حسگر 1/1.33 اینچی سامسونگ HM3
دوربین فوق‌ عریض۱۲ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، حسگر 1/2.55 اینچی سونی IMX563۱۲ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، حسگر 1/2.55 اینچی سونی IMX563
دوربین تله‌ فوتو۱۰ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۶۹ میلی‌متر، زوم ۳ برابری اپتیکال، دیافراگم f/2.4، لرزشگیر اپتیکال، حسگر 1/3.52 اینچی سونی IMX754۱۰ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۷۲ میلی‌متر، زوم ۳ برابری اپتیکال، دیافراگم f/2.4، لرزشگیر اپتیکال، حسگر 1/3.24 اینچی سامسونگ S5K3J1
دوربین پریسکوپ۱۰ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۲۳۰ میلی‌متر، زوم ۱۰ برابری اپتیکال، دیافراگم f/4.9، لرزشگیر اپتیکال، حسگر 1/3.52 اینچی سونی IMX754۱۰ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۲۴۰ میلی‌متر، زوم ۱۰ برابری اپتیکال، دیافراگم f/4.9، لرزشگیر اپتیکال، حسگر 1/3.24 اینچی سامسونگ S5K3J1
دوربین سلفی۴۰ مگاپیکسلی، حسگر ۱/۲.۸ اینچی سامسونگ S5KGH1۴۰ مگاپیکسلی، حسگر ۱/۲.۸ اینچی سامسونگ S5KGH1

اما واقعیت اینجاست که این روزها، کیفیت تصویر تا حد زیادی به الگوریتم‌های استفاده شده و پردازش پس از ثبت عکس بستگی دارد و به همین خاطر برای مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا و گلکسی S21 اولترا باید به عکس‌های ثبت شده با دوربین این گوشی‌ها در شرایط مختلف مراجعه کرد.

دوربین اصلی – روز

سامسونگ از همان حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی S20 اولترا در گلکسی S21 و S22 اولترا استفاده کرده است و همین نیز ممکن است سبب ناراحتی برخی کاربران شده باشد؛ اما واقعیت اینجاست که هرکدام از این گوشی‌ها به خاطر پردازش متفاوت نرم‌افزاری نتیجه متفاوتی را ارائه می‌دهند و همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، سامسونگ تغییرات زیادی را در پرچمدار جدید خود ایجاد کرده است.

در نمونه اول به راحتی می‌توان به خاطر نمای عریض‌تر متوجه شد که کدام تصویر به گلکسی S22 اولترا تعلق دارد. همچنین وقتی تصویر گلکسی S21 اولترا را در کنار پرچمدار کنونی سامسونگ قرار می‌دهید، متوجه می‌شوید رنگ‌ها در S21 اولترا سردتر هستند. گرم بودن رنگ‌ها در این تصویر باعث شده که عکس S22 اولترا زیباتر به نظر برسد.

در نمونه دوم، مجددا رنگ‌های گرم‌تر و آبی تیره‌تر آسمان در گلکسی S22 اولترا مشخص است؛ اما اگر کمی با دقت به شاخه‌های درختان نگاه کنید، متوجه نوعی درخشش عجیب خواهید شد که به خاطر زیاده‌روی گوشی در تلاش برای واضح جلوه دادن تصویر است. این یکی از انتقادات ما به دوربین Galaxy S22 Ultra است.

در واقع ما وضوح تصویر متعادل گلکسی S21 اولترا را به دوربین جدید‌تر ترجیح می‌دهید؛ زیرا دوست نداریم بخشی از تصاویر مصنوعی به نظر برسند.

در نمونه سوم، شما به وضوح می‌توانید مشکل لنز فلر یا همان انعکاس نور آفتاب را در تصویر گرفته شده با دوربین گلکسی اس 21 مشاهده کنید. خوشبختانه سامسونگ به خاطر استفاده از یک لنز شفاف جدید در گلکسی S22 اولترا،  این مشکل را به کلی برطرف کرده است که یک پیشرفت مهم محسوب می‌شود.

در تصویر بعدی که از یک خیابان گرفته شده است، رنگ‌های گرمتر و اکسپوژر بیشتری را در گلکسی S21 اولترا مشاهده می‌کنیم. در واقع تصویر اس 21 اولترا به واقعیت نزدیک‌تر است؛ اما نمونه گرفته شده با S22 شاید توجه کاربران را بیشتر به خود جلب کند. از طرفی به وضعیت ساختمان آخر در مرکز تصویر دقت کنید تا بیشتر متوجه اختلاف این دو گوشی بشوید.

با همه اینها، انتخاب اینکه کدام دوربین بهتر عمل کرده، سخت است و به کاربر بستگی دارد. به طور کلی در برخی مواقع گلکسی S22 اولترا عملکرد عجیبی را از خود در رابطه با اکسپوژر نشان می‌دهد و این موضوع را می‌توان به خوبی در مجسمه کوپرتیک متوجه شد. در این تصویر گلکسی S21 اولترا توانسته با اکسپوژر مناسب، تصویر به مراتب بهتری را ثبت کند.

اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، دوربین اصلی گلکسی S22 اولترا در مقایسه با نسل قبل خود عملکرد بهتری در طول روز دارد، ولی در برخی مواقع عملکردی عجیب از خود نشان می‌دهد که در آنها می‌توان گلکسی اس 21 اولترا را پیروز میدان دانست.

دوربین اصلی – شب

مشکلات گلکسی S22 اولترا در هنگام شب کاملا برطرف می‌شود و این گوشی می‌تواند با عملکردی پایدار تصاویر فوق‌العاده‌ای را ثبت کند. با نگاه کردن به نمونه تصاویر دو دوربین متوجه یک موضوع مشترک خواهید شد. تصاویر گلکسی S21 اولترا همگی از نوعی آلودگی نوری رنج می‌برند که یعنی انگار یک لایه پنهان به شکل فلر یا رنگ‌های نادرست روی تصویر قرار گرفته است.

خوشبختانه سامسونگ توانسته در گلکسی S22 اولترا این موضوع را به خوبی حل کند. تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی S22 اولترا در شب به شکل تحسین برانگیزی زیبا به نظر می‌رسند جزئیات نیز در آنها به خوبی ثبت شده‌اند. همچنین سامسونگ توانسته پدیده لنز فلر را به خوبی در آنها مهار کند.

البته رنگ‌ها همچنان کمی گرم‌تر هستند و حتی در مواقعی ممکن است کمی اغراق شده به نظر بیاییند تا حدی که سفید بیش از حد به نارنجی گرایش پیدا کند؛ اما همین رنگ‌های گرم‌تر هستند که می‌توانند کاربر را تحت تاثیر قرار دهند. سامسونگ اعلام کرد که دستاورد جدید این شرکت به لطف استفاده از یک لایه جدید روی شیشه لنز دوربین بوده است که سبب می‌شود نور وارد شده به حسگر انعکاس کمتری داشته باشد.

در مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا و S21 اولترا متوجه خواهید شد که آبی آسمان در پرچمدار 2022 سامسونگ تیره‌تر به نظر می‌رسد و همین نیز سبب شده که تصاویر این گوشی در شب واقعی‌تر جلوه کنند. سامسونگ در توضیح چرایی این تفاوت گفت که این شرکت از یک الگوریتم جدید برای ثبت تصاویر در شب بهره گرفته است.

در واقع دوربین گلکسی S22 اولترا در ابتدا چندین فریم را ثبت می‌کند و پس از حذف تصاویر تار، تصاویر باقیمانده را با همدیگر ترکیب می‌کند و با استفاده از هوش مصنوعی رنگ‌ها را بهبود می‌بخشد. البته تمامی این اتفاق‌ها در پس زمینه رخ خواهند داد و شما به هیچ وجه متوجه نمی‌شوید.

دوربین‌های زوم

در سال‌های اخیر، قدرت زوم بالا به یکی از قابلیت‌های مهم سری گلکسی اولترا تبدیل شده است. آيا Galaxy S22 Ultra هم در این زمینه می‌درخشد؟ به تصویر این اسکوتر برقی نگاه کنید. به طور کلی هایلایت‌ها آسیب دیده‌اند؛ اما اولترای جدید تصویر بسیار بهتری را ثبت کرده است که پیشرفت گوشی سامسونگ در لنز زوم 10 برابری را نشان می‌دهد.

گلکسی S21 Ultra نیز سال گذشته با قدرت بالای زوم خود همگان را شگفت‌ زده کرد؛ اما مدل جدید جزئیات را بهتر ثبت می‌کند و رنگ‌ها نیز سرزنده‌تر و جذاب‌تر هستند. در واقع تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی اس 21 اولترا در مقایسه با گلکسی S22 اولترا رنگ پریده و بی‌ روح به نظر می‌رسند.

در زوم ۳ برابری، کمی تفاوت را در پردازش تصویر مشاهده خواهید کرد. اینجا نیز گلکسی S22 اولترا رنگ‌ها را کمی گرم‌تر ثبت می‌کند و حتی بعضی وقت‌ها در این کار بیش از حد پیش می‌رود.

در طول روز، تصاویر با زوم ۱۰ برابری تمیزتر هستند و خود دوربین نیز پایدارتر به نظر می‌ٰسد. با دقت به تصاویر ثبت شده می‌توان متوجه شد که گلکسی S21 اولترا در ارائه رنگ سفید عملکرد خوبی ندارد و برای گستره داینامیک بهتر، وضوح بیشتر و رنگ‌های جذاب‌تر باید به سراغ گلکسی S22 اولترا بروید.

پردازش تصویر نیز جالب است. اولترا جدید سخت در حذف نویز از تصاویر که در شب گرفته شده‌اند، تلاش می‌کند؛ اما اس 21 اولترا اینگونه نیست و نویز بسیار بیشتری در تصاویر دیده می‌شود.

دوربین فوق عریض

حالا نوبت به دوربین فوق عریض می‌رسد. هر دو گوشی میدان دید مشابهی دارند، ولی شب هنگام، گلکسی S22 اولترا با عملکرد فوق‌العاده خود شما را مجذوب می‌کند. اول از همه اینکه، دوربین فوق عریض گلکسی S22 Ultra از حالت شب پشتیبانی می‌کند و همین باعث تقاوت‌های بسیار زیادی می‌شود.

شما می‌توانید حجم زیادی از نور و رنگ را در تصاویر خود در شب داشته باشید. تفاوت بین دوربین فوق عریض این دو گوشی مثل تفاوت بین روز و شب است. مورد دوم اینکه تصاویر گلکسی اس 21 اولترا رنگ پریده و با وضوح پایین به نظر می‌رسند؛ اما دوربین S22 اولترا می‌توانید تصاویر واضح با جزئیات بالا و رنگ‌های زیبا را ثبت کند.

در اولین تصویر گرفته شده با دوربین اصلی گفتیم که یک افکت عجیب در شاخه‌های درختان مشاهده می‌شود و متاسفانه باید بگوییم که این مشکل در دوربین فوق عریض نیز وجود داد. گوشی تلاش می‌کند که تصاویر تا جایی که ممکن است، واضح به نظر بیایند و به همین خاطر کار نتیجه از واقعیت فاصله می‌گیرد.

به طور کلی در اکثر موارد، دوربین فوق عریض گلکسی S22 اولترا در مقایسه با گلکسی S21 اولترا عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

سلفی

شما می‌توانید در هنگام گرفتن عکس سلفی بین دو حالت عریض (برای گرفتن عکس سلفی با دوستان) و حالت نزدیک یکی را انتخاب کنید. سامسونگ تبحر خاصی در عکاسی سلفی دارد و این را به راحتی می‌توان در هر دو گوشی متوجه شود. در واقع در تصاویر سلفی هر دو پرچمدار سامسونگ جزئیات زیادی دیده می‌شود و رنگ پوست سوژه نیز کاملا طبیعی است. گستره داینامیک پس زمینه هم فوق‌العاده است.

تنها تفاوت بین دو دوربین در رنگ‌های گرم‌تر گلکسی اس 22 اولترا خلاصه می‌شود که پیشتر هم آن را در دوربین‌های دیگر دیده بودیم. شما همچنین می‌توانید از حالت پرتره برای تصاویر سلفی استفاده کنید تا پس زمینه تار شود. با کمی دقت می‌توان متوجه شد که سامسونگ از افکت بوکه بیشتری در گوشی جدید خود استفاده می‌کند.

وقتی می‌خواهید با گلکسی اس 21 اولترا در شب عکس سلفی بگیرید، گاهی اوقات تصاویر تار می‌شوند؛ اما گلکسی S22 اولترا چنین مشکلی ندارد و می‌تواند تصاویر را با وضوح بالا و جزئیات فراوان ثبت کند.

جمع‌بندی

مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا

آيا دوربین‌های گلکسی S22 اولترا از هر نظر عالی هستند؟ پاسخ به این سوال خیر است؛ ولی در کل با یک گوشی عجیب طرف هستیم. گلکسی S22 اولترا می‌تواند با تصاویر با کیفیت و فوق‌العاده خود شما را شگفت زده کند. این برتری مخصوصا در هنگام شب کاملا مشهود است و می‌توان به سامسونگ به خاطر پیشرفت محسوسی که داشته تبریک گفت.

همچنین در هنگام بزرگنمایی ۱۰ برابری نیز شاهد تصاویر بسیار بهتری نسبت به نسل قبل هستیم. سامسونگ حتی توانسته از نظر کیفیت ویدیو پرچمدار خود را در سطح آيفون 13 پرو مکس قرار دهد؛ اما با همه اینها گاهی مواقع وقتی می‌خواهید در روز عکاسی کنید، متوجه می‌شوید که برخی رنگ‌ها بی‌روح هستند و تلاش گوشی برای وضوح بالای تصویر نیز به مصنوعی شدن تصویر منجر شده است.

مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا / گلکسی اس 21 اولترا

سامسونگ سال گذشته نیز با ارائه چند آپدیت مهم نرم‌افزاری دوربین گلکسی S21 اولترا را بهبود بخشید و امیدواریم که شرکت کره‌ای امسال هم با ارائه چند بروزرسانی مشکلات گلکسی اس 22 اولترا را برطرف کند. به طور کلی هیچکدام از گوشی‌های بازار کامل نیستند و نقاط ضعف و قوت خود را دارند و پرچمدار سامسونگ نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در نهایت باید گفت که دوربین گلکسی S22 اولترا در مقایسه با گلکسی اس 21 اولترا عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد و توانست در اکثر موارد پرچمدار سال گذشته را شکست دهد.