بزرگترین هواپیمای دنیا

بزرگترین هواپیمای دنیا در حمله روسیه به اوکراین نابود شد؟ (این خبر بروز شد)

بزرگترین هواپیمای دنیا که همان آنتونوف An-225 است در فرودگاه هوستومل قرار دارد و گویا بین تبادل آتش طرفین نابود شد.

روز گذشته که روس‌ها حمله خود به اوکراین را آغاز کردند موفق شدند تا توسط نیروهای ویژه هوابرد خود فرودگاه هومستل متعلق به کمپانی هوافضای آنتونوف را اشغال کنند. بلافاصله ارتش اوکراین جهت پسگیری این فرودگاه وارد عمل شد و طرفین به تبادل آتش گسترده‌ای پرداختند که گویا در پی آن بزرگترین هواپیمای دنیا که در اختیار خطوط هوایی آنتونوف است نیز نابود شد.

این هواپیما که An-225 میریا (به معنی رویا) نام دارد، سنگین‌ترین و طویل‌ترین هواگردی است که تاکنون در تاریخ ساخته شده است. این هواپیمای 6 موتور در زمان شوروی توسط کمپانی اوکراینی آنتونوف جهت حمل شاتل فضایی بوران طراحی و تولید شد. اما پس از لغو پروژه بوران، این هواپیما برای ماموریت ترابری راهبردی در نظر گرفته شد و فقط یک نسخه از آن ساخته شد.

این هواپیما از همان ابتدا وارد خدمت در خطوط هوایی آنتونوف شد و سنگین‌ترین بارهایی که تاکنون به صورت هوایی انتقال یافته‌اند، توسط این هواپیما حمل شدند. میریا رکورد حمل باری به وزن 250 تن را در کارنامه خود دارد و تاکنون هیچ هواپیمای نتوانسته همچین باری جابجا کند.

و اما آشیانه این هواپیما فرودگاه هوستومل در حومه کی‌یف است که از روز گذشته شاهد درگیری سنگین بین نیروهای متجاوز روس با ارتش اوکراین است. تا اینجای کار اطلاعات دقیقی از سرنوشت میریا در دست نیست.

روز گذشته دیمیتری آنتونوف، خلبان ارشد کمپانی آنتونوف در فیسبوک اعلام کرد که میریا سالم است و هیچ آسیبی به آن وارد نشد. از سوی دیگر برخی منابع خبر از آسیب دیدن آن و شماری دیگر از نابودی کامل بزرگترین هواپیمای دنیا خبر می‌دهند.

نمی‌توان با قطعیت درباره سرنوشت این هواپیما اظهار نظر کرد، اما می‌دانیم وسط آتش نیروهای اوکراینی و روسی گیر افتاده و مشخص نیست سالم از مهلکه جان سالم به در ببرد یا خیر. این هواپیما در سال 1985 تولید و 3 سال بعد نخستین پرواز خود را انجام داد. ارتفاع و طول آن به ترتیب 18.1 و 84 متر است. فاصله بین دو سر بال آن از یکدیگر به 88.4 متر می‌رسد؛ از این رو سومین هواپیمای بزرگ جهان از نظر ابعاد دهانه بال است.

خود هواپیما به تنهایی 285 تن وزن دارد و قادر به حمل 254 تن بار است. 6 خدمه دارد و برد آن با مخزن سوخت کاملا پر و در حالت بدون بار 15,400 کیلومتر است. هنگام حمل 200 تن بار نیز برد پروازی هواپیما به 4 هزار کیلومتر کاهش می‌یابد. 6 موتور توربوفن Progress D-18T ساخت کمپانی اوکراینی موتورسیچ که هر یک 23.405 تن-نیرو رانش تولید می‌کنند، هواپیما را به پرواز در آورده و به آن امکان پرواز با بیشینه سرعت 850 کیلومتر بر ساعت را می‌دهند.

حیف است که این شاهکار هوانوردی آسیب دیده و نابود شود. اما از آن حیف‌تر خون انسان‌های بیگناهی است که روی زمین ریخته می‌شود.

بروزرسانی

بزرگترین هواپیمای دنیا

تصویری از لاشه An-225 که آسیب غیرقابل تعمیری دیده است

با توجه به تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از فرودگاه گوستومل، می‌توان تایید کرد که بزرگترین هواپیمای دنیا نابود شده است.