لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

مرسدس بنز EQS یا BMW iX؛ لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان کدام است؟

لقب لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان بین سدان مرسدس بنز EQS و شاسی بلند BMW iX جابه‌جا می‌شود اما کدام از آن‌ها مالک اصلی این عنوان هستند؟

پیشرفت خودروهای الکتریکی در 10 سال گذشته غیر قابل باور است. بیایید به سال 2012 نگاهی بیندازیم. در آن زمان هنوز تسلا مدل S رونمایی نشده بود و سخنان دونالد ترامپ درمورد توافق نامه‌های اقلیمی پاریس، همه را نگران می‌کرد که شاید عمر خودروهای برقی به پایان رسیده باشد. حتی استاندارد بنزین یورو 6 هم در آن‌ سال‌ها هنوز در حد حرف و برنامه بیان می‌شد.

تا سال 2011، فقط سه خودرو برقی به صورت کامل توسعه پیدا کرده بودند و در لیست فروش قرار داشتند. نیسان لیف، میتسوبیشی i-MiEV و رنو فلوئنس ZE تنها خودروهای EV آن سال‌ها بودند. البته صحبت‌هایی در مورد فروش جهانی نسل اول تسلا رودستر هم به گوش می‌رسید اما بیایید فعلا فقط درمورد سدان‌های معمولی صحبت کنیم. فروش این سه خودرو در سال 2011 به صورت مجموع، به 8000 نسخه هم نمی‌رسید. کمپانی ساب (Saab) که در حال حاضر ورشکسته محسوب می‌شود، در 2011 به تنهایی بیشتر از این سه خودرو فروش داشته بود.

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

حال به برنامه‌های جدید ولوو و توجه کنید که قرار تا سال 2030، تمام پیشرانه‌های درون‌ سوز خود را از خط تولید خارج کند. کشورهای زیادی هم قرار است تا 10 سال آینده، قوانین مختلفی را برای منع خرید و فروش خودروهای بنزینی، گازوئیلی و هیبرید وضع کنند. همچنین بحران‌های نفتی و فشار کشورهای صاحب چاه‌های نفت و حتی بحران کمبود تراشه اخیر، روی این برنامه‌ها تاثیر نخواهد داشت.

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

حتی تولید خودروهای برقی هم فراتر از چند سدان و هاچ بک معمولی شده و خودروسازان تلاش می‌کنند تا زیباترین چهره را در کنار بالاترین تجهیزات ایمنی و رفاهی به مشتریان خود ارائه دهند. مرسدس بنز EQS و بی ام و iX به عنوان لاکچری‌ترین خودرو های برقی جهان شناخته می‌شوند پس بیایید مقایسه دقیق‌تری در مورد این دو خودرو داشته باشیم.

بررسی لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان؛ مرسدس بنز EQS یا BMW iX

مشخصات و آپشن‌های مرسدس بنز EQS

  • تریم‌های premium – exclusive – pinaccle در دو مدل +450 و 580
  • قدرت 329 اسب بخار در مدل تک موتور و 516 اسب بخار در مدل دو موتور
  • گشتاور 550 نیوتن متر در نسخه تک موتور و 830 نیوتن متر در نسخه دو موتور
  • سیستم انتقال قدرت 4MATIC و سیستم فرمان چهار چرخ 4WS
  • شتاب 0-100 کمتر از 5.5 ثانیه
  • رینگ‌های 19 و 21 اینچی
  • شارژر سریع 200 کیلو وات (32 دقیقه برای شارژ کامل)
  • پکیج باتری 120 کیلو وات ساعت (100 تا 108 کیلو وات ساعت قابل استفاده است)
  • شعاع حرکتی 470 تا 890 کیلومتر (اعداد تبلیغاتی)
  • حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت
  • 5 ستاره ایمنی از سازمان NCAP
  • ابعاد 5216 میلی متر طول، 1926 میلی متر عرض و 1512 میلی متر ارتفاع
  • قیمت با توجه به تریم انتخابی بین 103 هزار تا 127 هزار دلار خواهد بود

مشخصات و آپشن‌های BMW iX

  • تریم‌های iX Drive 50  و M60
  • قدرت 516 اسب بخار در مدل iX Drive 50 و 610 اسب بخار در مدل M60
  • گشتاور 1100 نیوتن متر در مدل M60 و 765 نیوتن متر در مدل iX Drive 50
  • سیستم فرمان چهار چرخ 4WS
  • شتاب 0-100 کمتر از 3.6 ثانیه در مدل M60 و 4.6 ثانیه در مدل iX Drive 50
  • رینگ‌های 19 اینچی و 22 اینچی انتخابی با نشان M
  • شارژر سریع 200 کیلو وات (32 دقیقه برای شارژ کامل)
  • پکیج باتری 112 کیلو وات ساعت (105 تا 108 کیلو وات ساعت قابل استفاده است)
  • شعاع حرکتی 365 تا 720 کیلومتر (اعداد تبلیغاتی)
  • حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
  • 5 ستاره ایمنی از سازمان NCAP
  • ابعاد 4953 میلی متر طول، 1967 میلی متر عرض و 1696میلی متر ارتفاع
  • قیمت مدل iX Drive 50  برابر با 85 هزار دلار و مدل M60 برابر با 107 هزار دلار خواهد بود

نبرد لاکچری‌ترین خودرو جهان

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

شما ترجیح می‌دهید کدام یک از آن‌ها را داشته باشید؟ این سوالی است که نمی‌توان به راحتی به آن پاسخ داد.هر دو خودرو تست‌های زیادی انجام داده‌اند و اکنون اطلاعات بسیار کاملی از آن‌ها داریم. هرچند که یک موضوع برای هر دو آن‌ها صادق است. EQS وiX در بالاترین سطح بازار وسایل نقلیه EV قرار دارند. شاید هر دو آن‌ها عملکرد تقریبا یکسانی داشته باشند اما ویژگی‌های آن‌ها را در هیچ خودرو الکتریکی دیگری پیدا نخواهید کرد. بی ام و iX xDrive 50 عملکرد فنی بالاتری از آئودی E-Tron S دارد و وقتی ظاهر آن را با جگوار I-Pace مقایسه می‌کنید، می‌بینید که آلمانی‌ها هم استاد طراحی بدنه هستند. همچنین فضای داخلی iX، بسیار بزرگ‌تر از تسلا مدل X است. انگار بی ام و تمام خصوصیت‌های خودروهای پیشرو برقی جهان را در لاکچری‌ترین محصول خود جای داده.

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

در مقابل مرسدس بنز +EQS 450 را داریم که انگار از آینده آمده و طراحی این خودرو دقیقا شبیه به لیموزین‌های 50 سال بعد است. فضای داخلی سدان الکتریکی بنز، واقعا دست کمی از لیموزین‌ها ندارد. چرا که در طراحی کابین EQS، دقیقا از مرسدس بنز S کلاس الهام گرفته شده. فقط ممکن است که روشنایی صفحه نمایش‌ هایپر اسکرین بنز، کمی شما را اذیت کند. نمایشگرها در سراسر کابین EQS دیده می‌شوند و شما کاملا می‌توانید به سلیقه خودتان آن‌ها را شخصی سازی کنید. این مود به شما اجازه می‌دهد که طبق میل خود، اطلاعات مورد نیاز را در جایی مشخص داشته باشید.

هایپر اسکرین مرسدس بنز

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

این آپشن با پرداخت فقط 10800 دلار در تمامی تریم‌های EQS موجود خواهد بود. شما با پرداخت این مبلغ از یک صفحه نمایش لمسی 12 اینچی اضافی در مقابل صندلی سرنشین جلو، یک نمایشگر لمسی 18 اینچ در وسط کنسول که دقیقا مانند سیستم MBUX عمل می‌کند و هد آپ دیسپلی اختصاصی بنز بهره‌ مند خواهید شد.

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

همچنین در کنار تمامی امکانات، سیستم اثر انگشت هم برای شما در دسترس خواهد بود که با آن، حس جیمز باند بودن به شما منتقل می‌شود. هرچند که هیچ کدام از این نمایشگرها یک تکه نیستند و از چندین نمایشگر کوچک‌ ساخته‌ شده‌اند.

کابین بی ام و iX

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

در مقابل BMW سعی کرده تا تعداد نمایشگرها را در نظر نگیرد و به جای آن روی سیستم عامل اختصاصی BMW OS 8 کار کرده است. اما شاید هنوز یک نکته در iX غیر قابل فهم باشد و آن هم فلسفه جلو پنجره با طرح مشبک است. وقتی رادیاتوری وجود ندارد پس دلیل این طراحی چیست؟ آیا بی ام و می‌خواهد حس ورورد هوا را به داخل کاپوت القا کند؟

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

کنسول BMW iX

به هر حال چهره iX حداقل برای ما آشناتر است و حالت فرمان دو پره و ارگونومی نمایشگرهای iX را قبلا دیده بودیم. همچنین ستون‌های C در این خودرو، شباهت زیادی به پلتفرم i3 دارد. علاوه بر آن، کابین ix برخلاف EQS که حالتی فانتزی دارد، بیشتر حس و حال لوکس بودن را القا می‌کند و شما حس می‌کنید که مالک چیزی شبیه به میباخ اما در لباس بی ام و هستید.

اما جالب‌ترین موضوع، اختلاف وزن بسیار عجیب آن‌ها است. همه ما انتظار داریم که شاسی بلند‌ها، در برابر خودروهای سدان، وزن بیشتری داشته باشند. اما می‌بینیم که آن‌ها فقط 150 کیلوگرم اختلاف وزن دارد. البته هنوز بی ام و با وزن بیشتر از 2.5 تن، برنده این رقابت است. قسمت زیادی از این موضوع به وزن باتری‌های سنگین آن‌ها مربوط می‌شود که دردسر زیادی هم برای مرسدس بنز EQS به وجود آورده بودند.

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

اما لاکچری‌ترین خودرو جهان، اشتراک‌های زیادی هم دارند. هر دو آن‌ها از پکیج باتری 100 کیلو وات ساعتی بهره می‌برند و که می‌توانید با شارژرهای سریع 200 کیلو واتی آن‌ها را شارژ کنید. پلتفرم EQS و iX، کاملا اختصاصی است و می‌توانید سیستم فرمان چهار چرخ (4WS) و سیستم تعلیق بادی را در آن‌ها پیدا کنید.

مقایسه قدرت و شعاع حرکتی برای انتخاب لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

اینجا دقیقا همان نقطه‌ای است که iX از رقیب خود جای می‌ماند. شعاع حرکتی شاسی بلند الکتریکی بی ام و چیزی بین 427 تا 470 کیلومتر است. البته با توجه به ذات این خودرو، انتظار اعداد بالایی را هم نداشتیم. برتری اصلی iX در فضای کابین آن است. وقتی صندلی‌های ردیف دوم و سوم را تا می‌کنید، انگار در یک تالار بزرگ قرار می‌گیرید. البته ابعاد EQS (به جز ارتفاع)، تفاوت زیادی با iX ندارد.

اما مرسدس دست مشتری‌ها را بازتر گذاشته و به آن‌ها دو مدل مختلف ارائه کرده. شما می‌توانید EQS را در مدل تک موتور دیفرانسیل عقب با قدرت 329 اسب بخار تهیه کنید هر چند که نسخه‌ی با دو موتور الکتریکی هم موجود است. اما iX فقط با دو موتور الکتریکی و قدرت 516 اسب بخار به فروش می‌رسد.

شرکت بنز، پایین‌ترین نسخه EQS را با قیمت 100 هزار پوند به فروش می‌رساند و به شما شعاع حرکتی 730 کیلومتری را وعده می‌دهد. اما این عدد چقدر واقعیت دارد؟ همه می‌دانیم که خودروهای برقی، عملکرد واقعی خود را در روزهای سرد نشان می‌دهند و شعاع حرکتی آن‌ها در چنین شرایطی، بسیار پایین‌تر از اعداد تبلیغاتی است. چرا که دمای عملیاتی باتری‌ها معمولا بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است و حتی در زمستان ممکن است بخشی از انرژی باتری‌ها، صرف گرم کردن خودشان شود.

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

تست‌های EQS در دمای منفی 10 درجه در داخل و خارج از شهر، شعاع حرکتی 564 تا 612 کیلومتر را نشان می‌دهد اما در شرایط دمایی متعادل، می‌توانید تا 650 کیلومتر را هم انتظار داشته باشید. حتی مرسدس عنوان کرده که با استفاده از چرخ‌های کوچک‌تر، می‌توانید این عدد را به 700 کیلومتر هم نزدیک کنید و نگران کوبش‌های کابین نباشید؛ چرا که سیستم تعلیق EQS بی‌نظیر است. EQS تقریبا جزو معدود خودروهای الکتریکی است که اعداد تبلیغاتی و حقیقی آن به طرز عجیبی نزدیک به هم هستند.

سرعت، شتاب و هندلینگ EQS در برابر iX

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

هرچند که EQS می‌تواند تمام برادران بنز خود را شکست دهد اما شاید در برابر سرعت و شتاب iX بی پاسخ باشد. اما سیستم فرمان چهار چرخ، دوباره برتری را به بنز برمی‌گرداند. کشتی لوکس برقی 5.2 متری بنز، اصلا با خیابان‌های باریک و پارکینگ‌ها بد قلق مشکلی ندارد. سیستم فرمان چرخ‌های عقب بنز می‌تواند شعاع گردشی آن را تا 10 درصد افزایش دهد. این موضوع به این معنی است که شما یک دور فرمان بیشتر خواهید داشت. اما سیستم 4WS فقط در خلاص شدن از پارکینگ‌های کوچک به شما کمک نمی‌کند. 4WS نقش اصلی خود را در زمان از دست رفتن کنترل خودرو نشان می‌دهد و می‌تواند با تغییر زاویه چرخ‌های عقب، دوباره کنترل ماشین را به راننده برگرداند. طبق تست‌ها انجام شده، سیستم 4WS مرسدس نسبت به رقیب خود در iX، عملکرد بسیار بهتری دارد.

لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان

هرچند هنوز تکان‌های عرضی EQS کمی آزار دهنده‌ است و چنین چیزی را در iX نمی‌بینیم. علاوه بر آن، صدای کابین شاسی بلند بی ام و به طرز عجیبی کمتر از سدان بنز است. این دو پارامتر، بی ام و را یک گام جلو می‌اندازد. البته به یاد داشته باشید که رینگ‌های EQS از رقیب خود، 2 اینچ بزرگ‌تر و زیباتر است و همین موضوع بسیاری از مسائل را روشن می‌کند. با تمام این تفاسیر و بدون در نظر گرفتن اتاق‌های مختلف آن‌ها، باز هم نمی‌توانیم لقب لاکچری‌ترین خودرو برقی جهان را به طور قطع به یکی از آن‌ها بدهیم. پیشنهاد ما این است که به توافقی دو طرفه برسیم و تاج پادشاهی این موضوع را به صورت مشترک به آن‌ها اهدا کنیم.

بی ام و iX در نسخه شیشس و M60 به ترتیب از شتاب 0-100 کمتر از 4.4 و 3.8 ثانیه بهره‌ مند است و حداکثر سرعت آن‌ها به ترتیب به 200 و 250 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این اعداد برای مرسدس بنز +EQS 450 و 580 به ترتیب برابر با 6.2 و 4.1 ثانیه است ولی حداکثر سرعت‌ آن‌ها با هم تفاوتی زیادی ندارد و بیشترین سرعت بنز +EQS 450 و 580، به 210 کیلومتر بر ساعت محدود می‌شود.

گالری تصاویر