تصاویر ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

10 مورد از تصاویر و ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین؛ این‌ها را باور نکنید

شروع تهاجم روسیه به اوکراین با حملات سهمگین جت‌های جنگنده و تانک‌ها همراه بود اما بسیاری از تصاویری که در فضای مجازی پخش می‌شوند، جزو ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین هستند و اصلا به این موضوع ربطی ندارند.

حمله روسیه به اوکراین جزو نگران‌ کننده‌ترین وقایع چند روز گذشته بوده که می‌تواند به رخ دادن جنگ جهانی سوم و آوارگی میلیون‌ها انسان غیر نظامی منجر شود. اما هر آنچه را که در فضای مجازی می‌بینید، نباید باور کنید. مخصوصا اگر این تصاویر و ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، تیک تاک یا حتی یوتیوب منتشر شده باشد. البته کلیپ‌ها و تصاویر زیادی از حملات زمینه گردان‌های زرهی روسیه و بمباران فرودگاه‌های نظامی اوکراین در حال حاضر منتشر شده‌ است. اما بسیاری از فیلم‌های پربازدید چند روز گذشته، به جنگ‌های دیگر، بازی‌های ویدئویی یا مانورهای نظامی مربوط می‌شوند.

بعضی از این ویدئوها به قدری ترند شده‌اند که مردم سایر نقاط جهان را به گمراهی کشانده‌اند. اما شاید تعجب کنید که مواردی از  ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین، عمر چند ساله دارند و در سال‌های گذشته، بارها بازنشر داده شده‌اند. حتی بعضی از آن‌ها از تریلرهای بازی‌های ویدئویی نشات گرفته‌اند ولی بسیاری از مردم، آن‌ها را باور می‌کنند. در ادامه معروف‌ترین ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین را بررسی خواهیم کرد. هرچند که به احتمال زیاد، کاربران شبکه‌های اجتماعی توجهی به ابعاد غیر انسانی این موضوع نخواهند داشت و احتمالا در روزهای آینده، تصاویر و فیلم‌های بیشتری از این موارد خواهیم دید. توجه کنید که تمام این تصاویر و فیلم‌ها توسط مردم عادی گرفته شده و به خبرگزاری‌های رسمی، مربوط نمی‌شوند.

نگاهی به معروف‌ترین ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

1- موشک‌ یا تریلر بازی ویدئویی؟

فیلمی که در ادامه خواهید دید، با عنوان «موشک‌های ضد هواپیمای اوکراینی در شب» در توییتر بازنشر داده شده. اما در حقیقت، قسمت کوتاهی از تریلر بازی کامپیوتر «War Thunder» می‌باشد که کیفیت آن کاهش پیدا کرده. این فیلم اخیرا توسط یک کاربر روسی در  توییتر بارگزاری شد و به نظر می‌رسد چنین اقداماتی تصادفی نباشند. چطور امکان دارد که تصاویر بازی‌های کامپیوتری را با نبرد واقعی اشتباه بگیرید و آن را منتشر کنید؟ هرچند که کاربران روسی علاقه زیادی به این کارها دارند و چنین مواردی را در سال‌های 2017 و 2018 هم تکرار کرده بودند.

2- انفجار کپسول گاز در چین و ترکیب آن با ویدئوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

تصاویر ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

این فیلبم با عنوان «اولین سری حملات روسیه به نیروگاه لوهانسک اوکراین» در حال انتشار است و به ترند توییتر تبدیل شده. اما در حقیقت یک آتش سوزی معمولی در شهر تینجان (Tinjan) کشور چین است. کانال یوتیوب «Dan Van Duren» آن را در سال 2016 منتشر کرده بود اما طبق قوانین یوتیوب، بعد مدتی این ویدئو را حذف کرد.

3- آتش گرفتن و سقوط هواپیمای جنگنده

تصاویر ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

کارشناسان جنگی انتظار داشتند که در ساعت‌های اولیه حمله روسیه، مقاومت اوکراین در هم بشکند و حتی پایتخت آن یعنی کیف هم سقوط کند. اما ارتش اوکراین تا اینجای کار به خوبی دفاع کرده و حتی چندین فرورد از هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی روسیه را هم ساقط کرده است. اما تمام تصاویر و ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین را باور نکنید.

این تصویر با عنوان «سقوط ششمین فروند از ناوگان هواپیماهای جنگنده روسی توسط سامانه‌های اوکراینی» در سایت‌های خبری منتشر شده است. اما با کمی تحقیق ساده می‌توان به این نتیجه رسید که این تصویر، جزو آرشیو سایت‌های خبری روسی است که در سال 2017 در اینترنت پخش شد. هرچند که این جنگنده به نیروهای روسی تعلق دارد اما سقوط آن در یک مانور جنگی پیش آمد و به جنگ اخیر روسیه و اوکراین هیچ ربطی ندارد.

4- انفجار مهیب سال 2020 بیروت در کشور لبنان

تصاویر ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

اکثر ما انفجار عظیم نزدیک به سیلوهای گندم بندر بیروت را به خاطر داریم که حرف و حدیث‌های زیادی هم به دنبال داشت. این فاجعه به کشته شدن 218 فرد و زخمی شدن افراد بسیار زیاد دیگری منجر شد و همچنین خسارت‌های مالی بسیار زیادی هم به بار آورد. این فاجعه به علت ذخیره سازی مقادیر زیادی از آمونیوم نیترات در سال 2020 به وقوع پیوست و می‌دانیم که بندر بیروت، حتی نزدیک به اوکراین هم نیست.

5- مانور جت جنگنده آمریکایی

تصاویر ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

این فیلم جزو پربازدیدترین ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین است و با عنوان «این محشر است» در توییتر دست به دست می‌شود. اما در حقیقت هیچ ربطی به این جنگ ندارد و یک مانور نظامی ساده از جنگنده F-16  آمریکایی است که اکنون توسط بسیاری از کشورها بازنشسته شده. این موضوع جایی جالب می‌شود که بدانید آمریکا فعلا قصد کمک هوایی به اوکراین ندارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشست اخیر خود با سران ناتو به خبرنگاران اعلام کرد که هیچ کدام از نیروهای نظامی آمریکایی به اوکراین فرستاده نخواهند شد. او قصد دارد تا با همکاری اروپا و از طریق تحریمات سفت و سخت، پوتین را تحت فشار بگذارد.

6- ترکیب بازی‌های ویدئویی با ویدئوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

تصاویر ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

این فیلم در حقیقت شباهت‌های زیادی به تجهیزات جنگی مدرن دارد اما صحنه‌هایی از یک بازی کامپیوتری با نام «Arma 3» را نشان می‌دهد. یکی از کاربران روسی توییتر با غرور فراوان در واکنش به این مورد نوشت:

جنگنده‌های روسی از قدرت مانور بالایی برخوردار هستند و به راحتی از زیر آتش دشمن فرار می‌کنند. تماشا کنید که چگونه سوخوهای ما بعد از بمباران مواضع دشمان، بدون کوچک‌ترین خراشی به پایگاه باز می‌گردند. پوتین بالاخره در زمین جنگ، یک کلاس آموزشی برای ناتو برگزار کرد.

هرچند که رسانه‌های روسی قبلا همین ویدئو را برای جنگ نیروهای این کشور و داعش هم منتشر کرده بودند اما به نظر می‌رسد که این بار حس میهن پرستی کاربران روسی، کار دستشان داده و مایه تمسخر شده‌اند.

7- مانور نظامی نیروی هوایی روسیه

تصاویر ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

این ویدئو ساختگی از جنگ روسیه و اوکراین با عنوان «فرود گردان چتربازهای روسی در خاک اوکراین» در توییتر دست به دست می‌شود اما حقیقت ماجرا چیست؟ این فیلم به تمرین نیروهای چترباز روسی در سال 2018 مربوط می‌شود. تا کنون چنین چیزی در نزاع اخیر روسیه و اوکراین دیده نشده.

در حقیقت فاصله این دو کشور به قدری کم است که ارتش روسیه، اکثر نیروهای خود را از طریق نفربر و خودروهای زرهی سبک منتقل کرده و نیازی به هواپیما نبوده.

8- پرتاب راکت کروز در عراق

تصاویر ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

ما در این فیلم، پرتاب یک موشک زمین به زمین را شاهد هستیم که انگار مربوط به اتفاقات شب اول حمله روسیه به اوکراین است. اما این فیلم به حوادث اخیر عراق مربوط می‌شود. در ماه گذشته چندین راکت زمین به زمین، منطقه سبز عراق و سفارت آمریکا را تهدید کرده بودند. این راکت‌ها از سمت نیروهای شبه نظامی عراقی شلیک شده و فیلم آن به عنوان یکی از ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین، در فضای مجازی در حال پخش است.

9- تصویر جعلی نصب پرچم روسی بر روی ساختمان‌های اوکراین

تصاویر ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

معمولا ارتش‌های مهاجم پس از فتح مواضع خود، در اولین فرصت مناسب، به نصب پرچم کشور خود اقدام می‌کنند. این موضوع جدا از مسائل رسانه‌ای و تضعیف روحیه سربازان جبهه مخالف، نوعی از نماد پیروزی محسوب می‌شود و تقریبا مرسوم است. کاربران توییتر با انتشار عکس بالا، از سقوط ساختمان‌های اصلی شهر خارکیف اوکراین خبر می‌دادند. اما این تصویر کاملا جعلی و بی‌ربط است و منبع آن به سال 2014 برمی‌گردد.

10- مانور نظامی جنگنده‌های روسی در سال 2020

تصاویر ویدیوهای ساختگی جنگ روسیه و اوکراین

این فیلم به یکی از پربازدیدترین موضوعات چند روز اخیر تبدیل شده بود و از حمله  گروهی جنگنده‌های روسی به اوکراین خبر می‌داد. اما این ویدئو در حقیقت به یکی از مانورهای نظامی نیروی هوایی روسیه در سال 2020 مربوط می‌شود و جزو ویدیو های ساختگی جنگ روسیه و اوکراین است.

بهترین کاری که مردم دنیا در حال حاضر می‌توانند انجام دهند این است که از پخش شایعات و خبرهای جعلی خودداری کنند و به شعله ور شدن آتش جنگ کمک نکنند. شما می‌توانید اخبار رسمی جنگ روسیه و اوکراین را از طریق وب سایت گجت نیوز یا منابع معتبر دیگر دنبال کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. ويدئو نصب پرچم رو هم نوشتید دروغه؟؟ آره حتماً می‌جنگند برای فتح تا دوباره آن منطقه متعلق به دشمن باشد؟!!!!
    مقاله خنده داره
    از اول جنگ هم که کلی تانک و هواپیما منهدم شد

  2. خیلی از موارد لیست بی ربط هستش
    آخه کی این انفجار بیروت و هیروشیما رو ربط داده به جنگ اوکراین؟

  3. 3 تای اول فکر کنم درست بود و واقعاً متعلق به اوکراین بود
    چون تمام تاسیسات مهم اوکراین منهدم و نابود شد

  4. مرگ بر روسیه و چین