بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

توسان به‌عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند هیوندای، در سری 2022 طراحی متفاوتی پیدا کرده و از فناوری‌ها و تجهیزات به‌روز و جذابی بهره می‌برد.

این روزها بازار شاسی‌بلندهای جمع‌وجور به‌شدت داغ و رقابتی شده و خریداران بسیاری در صدد ورود به این سگمنت هستند. در این میان هیوندای با عرضه سری 2022 توسان و تقویت آن، مجددا به جمع رقبای این کلاس بازگشته و اکنون با معرفی نسل چهارم از پرفروش‌ترین SUV خود، به‌طرز چشم‌گیری از طراحی همیشگی خود فاصله گرفته و به بلوغ رسیده است. با وجود تغییرات ظاهری، هیوندای در توسان 2022 به جنبه‌های فنی هم بی‌توجه نبوده و درخواست‌های خریداران را بی‌پاسخ نگذاشته است.

با این‌که رخ و استایل جذاب یک خودرو، نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند؛ اما فراتر از آن، عملکرد، راحتی، قیمت مناسب و دینامیک رانندگی از مهم‌ترین عواملی هستند که یک شاسی‌بلند زیبا را به تجربه‌ای ایده‌آل و بادوام در طولانی مدت تبدیل می‌کنند. توسان 2022 در نسخه پایه خود، قیمتی معادل با 22500 دلار دارد و نشان می‌دهد که هیوندای همه‌چیز را فدای برچسب اقتصادی محصول خود نکرده است.

با صرف هزینه اضافه‌ 1500 دلاری، می‌توان ارتقایی مقرون به صرفه را برای خرید نسخه تمام چرخ متحرک برای افزایش کشش و پایداری در شرایط ناهموار تجربه کرد. وجه تشابه تمام مدل‌ها، یک موتور 2.5 لیتری با چهار سیلندر گازی و یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک است. با این‌حال، توسان 2022 در دو نسخه هیبریدی و پلاگین هیبریدی عرضه شده که هر یک به قابلیت AWD به‌صورت استاندارد مجهز هستند و قیمت آنها نیز از 29350 دلار آغاز می‌شود.

مدل دوم از محدوده پیمایشی تا سقف 53 کیلومتر برخوردار بوده اما مشکل اینجاست که همانند شاسی بلند الکترونیکی این شرکت یعنی Ioniq 5، هیوندای نیز صرفا در تعداد محدودی از ایالت‌های امریکا به‌فروش می‌رسد.

طراحی ظاهری

بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

توسان 2022، اولین بار توسط کانسپت چشم‌نواز هیوندای ویژن‌تی در نمایشگاه خودروی لوس‌آنجلس 2019 به‌نمایش درآمد. این پیش‌درآمد، نمونه‌ای اولیه اما کامل از زبان طراحی تقریبا بی‌نقص این خودروساز بود. این مدل ترکیبی دل‌پذیر از انحناها و چین‌خوردگی‌ها را در خود جای داده است و تداخل زوایا به‌طور مسحورکننده‌ای جلب توجه کرده که تصور چنین طراحی در یک SUV را تا همین چند سال پیش دشوار می‌کرد.

بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

جلوپنجره متمایز هیوندای از چند بخش تشکیل شده که چراغ‌های روشنایی روز را در تریم‌های بالایی یکپارچه می‌کند. چراغ‌های جلو به سمت گلگیرهای عضلانی جلو کشیده شده که دارای روکش‌های پلاستیکی هستند. در قسمت عقب نیز شباهت‌هایی به موستانگ Mach-E، شاسی‌بلند الکتریکی فورد در دسته‌های عقب دندانه‌دار دیده می‌شود، این در حالی است که استفاده هوشمندانه از کروم به کاهش نمود خطوط سقف کمک کرده است.

رینگ‌های 19 اینچی در نسخه Limited AWD توسان 2022، در قیاس با نسخه‌های استاندارد 17 اینچی تریم SE، از تمام زوایا چشم‌نواز هستند و با وجود اشتراک پلتفرمی با کیا اسپورتیج، طراحی جذاب‌تری به خود گرفته است.

ارزش بالا در برابر بهای پرداختی

بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

استراتژی ارزندگی هیوندای در برابر بهای پرداختی، هم‌چنان برگ برنده این شرکت و انگیزه اصلی بسیاری از خریدارانش است. چشم‌پوشی از گارانتی 5 ساله یا 60000 مایلی ارائه شده، سخت است و علاوه بر آن، سطح دوام تجهیزات فنی توسان نیز تا به اینجا ناامیدکننده نبوده. تریم مدل پایه SE از قابلیت پشتیبانی از Android Auto به‌طور بی‌سیم و Apple Carplay بر روی نمایشگر لمسی 8 اینچی بهره‌مند است و صندلی‌های پارچه‌ای، دو پورت usb، کروز کنترل، رادار حفظ خطوط و جلوگیری از برخورد با ویژگی تشخیص عابر پیاده از دیگر فناوری‌های مورد استفاده در توسان 2022 به‌شمار می‌روند.

با این‌حال با صرف هزینه بیش‌تر و انتخاب گزینه 26800 دلاری SEL، مجموعه‌ای از آپشن‌های اضافه مانند هشدارهای کمکی نقطه کور، کمک ترافیک عقب و خروج ایمن، همراه با چراغ‌های عقب LED، آینه‌های جانبی گرم شونده، شیشه حریم خصوصی عقب، سانروف برقی و کلید مجاورت را به‌طور استاندارد دریافت خواهید کرد.

در نهایت، برترین و کامل‌ترین نسخه توسان که 2022 که Limited نام دارد، با وجود برچسب قیمت 36200 دلار خود، به‌طرز تحسین‌برانگیزی لاکچری‌ به‌نظر می‌رسد. در این مدل، با انبوهی از آپشن‌های مختلف نظیر صندلی‌های چرمی با حافظه جانبی راننده و تهویه برای ردیف جلو، فرمان چرمی، درب بالابر برقی با قابلیت بازشو به‌صورت خودکار، سانروف پانوراما، نمایشگر 10.25 اینچی، شارژر تلفن بی‌سیم، روشنایی محیط LED، کنترل آب‌وهوای خودکار دو منطقه‌ای و یک سیستم صوتی پریمیوم Bose سر و کار داریم.

فناوری‌های مبتنی بر ایمنی

بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

در توسان 2022، فناوری‌های ایمنی نیز به‌روز شده و امکاناتی نظیر سنسورهای فاصله پارک جلو و عقب به صورت استاندارد در تریم Limited به‌همراه دستیار جلوگیری از برخورد معکوس، دوربین 360 درجه، پخش ویدیو از دوربین‌های جانبی به داشبورد زمانی‌که تغییر مسیر را نشان می‌دهید و کروز کنترل هوشمند مبتنی بر ناوبری که سرعت را با توجه به پیچ‌های بعدی تنظیم می‌کند. دستیار پارک هوشمند ریموت هیوندای نیز به شما این امکان را می‌دهد تا خودروی خود را از طریق آن و در خارج از خودرو، به داخل یا خارج از پارک هدایت کنید.

با اینکه توسان 2022 به یک وسیله تماما خودران تبدیل نشده، اما سیستم‌های دستیار رانندگی هیوندای چه در شهر و یا بزرگراه ارتقا یافته‌اند و به طور غیرمنتظره‌ای در حفظ این SUV در مسیر خود، موفق عمل می‌کنند. این سیستم حتی در خارج از بزرگراه نیز کارکرد مطلوبی را ارائه می‌کند و یکی از نمونه‌های نادری است که در واقع به وعده خود برای جبران بی‌دقتی‌های راننده جامه عمل می‌پوشاند.

بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

در این نسل، یک پکیج 2600 دلاری از سوی هیوندای در نظر گرفته شده که زیبایی‌های ظاهری و گجت‌های بیرونی تریم لیمیتد را به مدل SEL اضافه می‌کند، این در حالی است که یک پکیج ارزان‌تر به‌نام پریمیوم و با مبلغ 1700 دلار نیز مجموعه‌ای شامل تودوزی چرمی، صندلی‌های تهویه‌دار جلو و سیستم صوتی Bose را به ارمغان می‌آورد.

قدرت کافی، اما نه‌چندان شگفت‌آور

بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

صرف نظر از تریم و تجهیزات، از منظر فنی، توسان 2022 از موتور 2.5 لیتری گازسوز با بهره‌گیری از 187 اسب بخار قدرت و گشتاور 241 نیوتون‌متری بهره می‌برد. این توان کمتر از نمونه‌های هیبریدی یا PHEV توسان بوده و هم‌چنین هیچ راهی برای ارتقا به موتور 2.5 لیتری توربو و قدرت‌مندتر که برای خریداران سری سانتا کروز هیوندای وجود دارد، در نظر گرفته نشده است.

بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

در نتیجه آن، توسان 2022 از توان کافی برخوردار بوده اما فاقد فاکتور‌های شگفت‌انگیز است. مطمئنا سطح قدرت این محصول برای رانندگی روزانه مناسب ارزیابی می‌شود و رانندگی با موتور تنفس طبیعی آن در بزرگراه، هرگز حس ضعف و کمبود را به راننده القا نکرد. گیربکس 8 سرعته استاندارد این محصول، تعویض دنده‌های آرام را به‌عنوان جایگزینی برای معکوس‌های سریع و قدرتی برنامه‌ریزی کرده است. با این وجود، رانندگانی که شیفته شتاب و عکس‌العمل بالاتر هستند، بهتر است به سری هیبریدی توسان 2022 که قدرتی معادل 226 اسب بخار را ارائه می‌دهد، نیم‌نگاهی داشته باشند.

توسان 2022 سواری باکیفیت و لذت‌بخشی را به راننده و مسافران منتقل می‌کند و از هیچ‌گونه سیستم تعلیق تطبیقی در این مدل خبری نیست. صرف‌نظر از حالت رانندگی مورد نظر، این شاسی‌بلند جمع‌وجور قادر است تا بر روی شرایط مختلف جاده از لحاظ کیفی، عملکردی روان و نرم را به کابین منتقل کند.

فضای داخلی و داشبورد

بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

توسان 2022 به‌طور کلی از یک فضای داخلی مناسب و جادار برخوردار است و برای انتقال افراد و همچنین حمل بار کمبودی احساس نخواهد شد. سیستم اطلاعات-سرگرمی پیشرفته توسان نیازمند کمی کار مضاعف و یادگیری است و عدم وجود کلیدهای فیزیکی که در تریم‌های پایینی در پشته مرکزی جای دارند، نقش مهمی در این امر ایفا می‌کنند.

بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

کلیدهای مختلف حساس به لمس برای سیستم تهویه مطبوع، تنظیم صدا و بخش‌های پیمایش اطلاعات سرگرمی، علاوه بر اثرانگشت و مغناطیس گرد و غبار، برای کار و ضربه بدون نگاه، چندان مناسب نیستند و ممکن است حواس راننده را به خود معطوف کنند.

توسان 2022 در مقابل رقبا

بررسی هیوندای توسان 2022 ؛ شاسی بلند جمع و جور و خواستنی کره ای

به‌طور کلی در نسخه جدید توسان، ویژگی‌های بسیاری وجود دارند که خریداران را جذب خود خواهند کرد. مصرف سوخت این نسل در شهر عددی برابر با 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر و در بزرگراه 8.11 لیتر در هر 100 کیلومتر را به ثبت رسانده، هم‌چنین مصرف ترکیبی نیز عدد 9 لیتر در هر 100 کیلومتر را نشان می‌دهد.

توسان 2022 رقابت تنگاتنگی را با رقبای شاسی‌بلند و کوچک خود خواهد داشت. CX5-AWD از مزدا تجربه‌ای اسپورتی‌تر و هیجانی‌نر را از رانندگی منتقل می‌کند اما قیمتی بالاتر دارد. از طرفی فولکس تیگوان 4Motion نیز از قدرت بیش‌تری به‌لطف موتور توربو برخوردار بوده، اما این مدل نیز چندان توجیه اقتصادی ندارد.

مسلما رقیب اصلی محصول هیوندای، شاسی‌بلند همیشه محبوب CR-V از هوندا بوده که با برخورداری از یک موتور 1.5 لیتری توربو، انتخابی خوش‌قیمت و مقرون به صرفه محسوب می‌شود، البته از این نکنه نباید غافل شد که توسان 2022 فناوری‌های جدیدتری را ارائه می‌دهد و متریال استفاده شده در آن نیز به‌طور نسبی کیفیت بالاتری دارد.

تعادل شکل گرفته در فاکتور‌هایی مانند قدرت قابل قبول، راحتی، بهره‌وری و قیمت مناسب، توسان 2022 را به رقیبی سرسخت در سگمنت شاسی‌‌بلندهای جمع‌وجور تبدیل کرده که می‌تواند مورد استقبال بسیاری از خریداران قرار گیرد.

مزایا:

  • طراحی جذاب
  • کیفیت خوب سواری
  • فناوری‌های به‌روز و تجهیزات جذاب
  • گارانتی بلندمدت

معایب:

  • قدرت نه‌چندان فوق‌العاده
  • کلیدهای لمسی موجود در تریم‌های بالا کمی گیج‌کننده هستند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*