ثبت پلاک خودرو برای واکسن زده ها

اگر می‌خواهید عید به مسافرت بروید، باید پلاک خودرو خود را ثبت کنید

ستاد کرونا اعلام کرده که برای مسافرت‌های نوروزی باید دوز سوم واکسن کرونا تزریق شود و سپس پلاک خودرو ثبت گردد. جزئیات را در ادامه بخوانید.

با اجرای واکسیناسیون همگانی، نوبت آن رسیده که علاقه‌مندان به سفرهای نوروزی برای تردد در شهرهای غیر بومی مجوز دریافت کنند. در همین راستا دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد کرونا توضیح می‌دهد که افراد متقاضی مسافرت‌های نوروزی باید سه دوز واکسن خود را تزریق نمایند.

ثبت پلاک خودرو بعد از تزریق دوز یادآور برای سفرهای نوروزی

طبق آنچه در ابتدا تصمیم گرفته شد، برای سفرهای نوروزی تزریق تنها دو دوز واکسن کافی بود، اما طی روز گذشته ستاد کرونا اعلام کرد افرادی که از تزریق دوز دوم واکسن‌شان سه ماه می‌گذرد باید دوز یادآور را نیز تزریق نمایند. دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی این ستاد نیز در ادامه به پرسش‌های دیگری پاسخ داد که در ادامه بررسی خواهد شد.

به گفته حسین قاسمی دبیر کمیته مذکور، از اسفند سال 98 تا به امروز سه دوره فرضی پشت سر گذاشته شده و یک ماه پیش از شیوع کرونا در کشور جلساتی برای هم‌اندیشی توسط سازمان پدافند غیر عامل برگزار شده بود. به اعتقاد وی دوره اول از زمانی آغاز شده که اولین مورد در اسفند ماه سال 98 یافت شده و تا آبان 99 نیز ادامه داشته است.

ثبت پلاک خودرو برای واکسن زده ها

طبیعی است که در دوره اول شیوع این بیماری به علت فقدان اطلاعات کافی درباره نحوه برخورد با این ویروس تمهیدات جامع و مانعی برای آن مهیا نشده بود. قاسمی در ادامه افزود:

پس از پایان دوره اول طرح محدودیت‌های هوشمند اجرا شد و شهرهای درگیر را بر اساس رنگ آنها مشخص کردیم. همان‌طور که می‌دانید در ابتدا سه رنگ برای شهرها در نظر گرفتیم، اما یک رنگ دیگر نیز به آنها اضافه شد. در دوره دوم محدودیت‌هایی را به صورت هوشمند برای 5 رسته از مشاغل از جمله اصناف، آموزش و پرورش، فعالیت‌های فرهنگی و… اعمال کردیم و در دوره سوم نیز سامانه هوشمندمان برای کنترل اوضاع راه‌اندازی شد. در این دوره برای هر فرد و صنف استعلام واکسیناسیون آن شخص را می‌گرفتیم.

به اعتقاد قاسمی در دوران کرونا، سامانه سکوی مدیریت تبادل اطلاعات به کمک دو مرجع معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش بنیان اجرایی شد. به گفته وی با راه‌اندازی و آغاز به کار این سامانه دیگر ممنوعیت‌های تردد برداشته شده و همه چیز منوط به این شده که آیا افراد واکسن‌های خود را به درستی تزریق کرده‌اند یا خیر!

ثبت پلاک خودرو برای واکسن زده ها

همان‌طور که گفتیم در ابتدای جلسات ستاد کرونا شرط سفرهای نوروزی با تزریق دو دوز واکسن بود، اما به تازگی و بر اساس گفته‌های دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی، افرادی که سه ماه از تزریق دوز دوم آنها می‌گذرد باید دوز بوستر را نیز تزریق نمایند تا مجوز دریافت کنند. او در ادامه خاطرنشان کرد:

در فاز نخست این طرح قرار بر این است که اطلاعات مورد نیاز برای متخلفان توسط سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای به دست ما برسد. این اطلاعات توسط 1700 دوربین بین شهری و 127 دوربین شهری ثبت می‌گردد.

مطابق آماری که حسین قاسمی در اختیار دارد، تاکنون حدود 85 درصد از جامعه هدف در کشور دو دوز واکسن کرونا خود را تزریق کرده‌اند. به طور دقیق‌تر آمار این‌گونه نشان می‌دهد که تا به امروز 91 درصد گروه هدف دوز اول و حدود 85 درصد دوز اول و دوم را تزریق کرده‌اند.

بر اساس برنامه ستاد کرونا اگر از تزریق آخرین دوز واکسن افراد حدود 90 روز سپری می‌شود، باید دوز یادآور را بزنید. آن‌طور که حسین قاسمی گفته، سرنشینان خودرو ملاک جریمه افراد نیستند و ملاک این موضوع، پلاک خودرو خواهد بود. بنابراین اگر صاحبان خودرو که خودرو به نام آنها ثبت شده، دوز سوم را تزریق نکرده باشند، جریمه خواهند شد. مبلغ جریمه به ازای هر 24 ساعت تردد، یک میلیون تومان خواهد بود.

طبق آمارهای منتشر شده، تاکنون حدود 6 الی 8 میلیون نفر در کشور واکسینه نشده‌اند و البته بخش اعظمی از این افراد را کودکان و دانش آموزان تشکیل می‌دهند. از سویی گفته شده مالکان خودروهایی که تاکنون واکسیناسیون خود را به طور کامل انجام نداده‌اند، حدود 1.5 تا 2 میلیون نفر هستند.

ثبت پلاک خودرو برای واکسن زده ها

یکی از سوال‌هایی که در نوروز 1401 پرسیده خواهد شد این است که چرا محدودیت‌های کرونایی همچون سال‌های 1399 و 1400 سخت‌گیرانه نیست؟ حسین قاسمی دبیر کمیته مذکور در جواب گفت:

دلایل مختلفی برای عدم اعمال محدودیت‌ها وجود دارد. مهمترین دلیل این است که مردم کشور دیگر توان تحمل وضع موجود را ندارند و تاب‌آوری به صفر رسیده است. از طرف دیگر نگرانی‌ها در مورد ابتلای هم‌وطنان به پایین‌ترین حد خود رسیده، چرا که حدود 85 درصد از آنها واکسینه شده‌اند.

به گفته وی، در جلسات ستاد کرونا برای پیک‌های بعدی کرونا برنامه‌ریزی شده و این احتمال وجود دارد که پس از اومیکرون شاهد جهش‌های شدیدتری نیز باشیم و مردم باید بدانند که کرونا شوخی‌بردار نیست و نباید در خصوص آن سهل‌انگاری کرد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان باید در صدر اولویت خانوارهایی که به سفر می‌روند، باشد. نظر شما درباره ثبت پلاک خودرو برای اعمال جریمه کرونایی چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*