صنعت خودرو

مدیرعامل سایپا: نبود آرامش، صنعت خودرو ایران را عقب مانده کرده است

محمد علی تیموری،‌ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، عنوان کرد یکی از اصلی‌ترین علل عدم رشد صنعت خودرو،‌ نبود آرامش در این صنعت بوده است.

نخستین نشست هماهنگی و توسعه همکاری‌های صنعت و دانشگاه با حضوری جمعی از مسئولان از جمله معاون وزیر علوم،‌ مدیرعامل شرکت سایپا و رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد و حاضران بر گسترش همکاری‌های صنعت خودرو و مراکز علمی به منظور تولید خودروهای مدرن و باکیفیت تأکید کردند.

محمد علی تیموری،‌ مدیرعامل شرکت سایپا طی این نشست با اشاره به این که این گروه خودروسازی برای همکاری با دانشگاه‌ها به منظور رفع نیازهای صنعت خودرو آمادگی کامل دارد،‌ بیان کرد یکی از اهداف شرکت سایپا ارتباط پیوسته با مجموعه‌های دانش بنیان و دانشگاهیان است تا بدین واسطه بتواند با توجه به اظهارات مقام معظم رهبری، از توان علمی مراکز دانشگاهی برای تولید محصولات با کیفیت و مدرن بهره ببرد.

صنعت خودرو

تیموری گفت مراکز دانشگاهی می‌توانند به رشد صنعت خودرو کمک کنند و ما به دنبال آن هستیم که این ارتباط به صورت پیوسته برقرار باشد. وی همچنین اظهار کرد یکی از اصلی‌ترین عللی که از رشد قابل قبول صنعت خودرو جلوگیری کرده است، نبود آرامش است؛ در واقع در فضایی که آرامش وجود نداشته باشد نمی‌توان به راحتی کار کرد.

تیموری در ادامه بیان کرد شرکت سایپا در تلاش برای تولید اقتصادی است که این امر طی سال پیش رو در خصوص اتومبیل‌های شاهین و کوییک به اجرا خواهد رسید. در واقع شرکت سایپا قصد دارد با اجرای این برنامه،‌ مشتریان وفادار خود را از محصولات با کیفیت و قیمت مناسب بهره‌مند کند.

مدیرعامل شرکت سایپا افزود زمانی که به عنوان مدیرعامل این گروه خودروسازی انتخاب شدم، پارکینگ‌های این شرکت پذیرای بیش از ۸۰ هزار خودرو ناقص بودند که ارزش آن‌ها برابر با ۱۲ هزار میلیارد بود. با توجه به این عدد مشخص می‌شود که ۱۲ هزار میلیارد فروش از دست رفته و علاوه بر این بدهی چشم‌گیری نیز به قطعه‌سازان ایجاد شده است.

تیموری در ادامه با اشاره به این که یکی دیگر از مشکلات گروه خودروسازی سایپا زمان تحویل خودروها بود،‌ عنوان کرد یکی از اصلی‌ترین اهداف ما در دوره جدید این است که خودروها را در سریع‌ترین زمان و بدون هیچ تأخیری در اختیار خریداران قرار دهیم و شاخص‌ها در این حوزه بهبود پیدا کند. مدیرعامل شرکت سایپا در ارتباط با این که چرا صنعت خودرو کشور نتوانسته همانند صنعت نظامی و موشک‌سازی موفق باشد،‌ بیان کرد اصلی‌ترین دلایلی که منجر به پیشرفت صنعت نظامی شده است روحیه ایثار،‌ اخلاص و فضای آرام بوده است.

استانداردهای ۸۵ گانه به صنعت خودرو آسیب زده است

صنعت خودرو

تیموری ادامه داد هم‌اکنون ۱۷ میلیون اتومبیل داریم که تولید آن‌ها به ۱۸ سال پیش باز می‌گردد. این اتومبیل‌ها بسیار زیاد سوخت مصرف می‌کنند و به همین خاطر قصد داریم با کمک مجموعه‌های علمی از جمله دانشگاه‌ها در این زمینه به موفقیت‌های خوبی برسیم.

مدیرعامل شرکت سایپا در ادامه با بیان این که الزامی شدن استانداردهای ۸۵ گانه در خودروهای ایرانی از دیگر چالش‌ها است، بیان کرد اجباری شدن برخی از استانداردها وابستگی ما را به خارج بیشتر می‌کند و در نتیجه این موضوع و از آنجایی که در شرایط تحریم قرار داریم، دیگر قادر به تولید محصولات اقتصادی نخواهیم بود و صنعت خودرو و همچنین مردم خسارت زیادی را تجربه خواهند کرد.

تیموری در ادامه ضمن بیان این که تحقیق و توسعه در صنعت خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد تمام خودروسازان جهان برای این که صنعت خودروسازی‌شان به‌روز باشد، سرمایه هنگفتی را خرج تحقیق و توسعه می‌کنند و ما نیز قصد انجام چنین کاری را داریم.

رشد صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاهی

صنعت خودرو

علی خطیبی، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم نیز در حاشیه این جلسه ضمن اشاره بر ضرورت توجه به نیروهای انسانی در دانشگاه‌ها، بیان کرد حرکت در مرزهای دانش از اصلی‌ترین علل رشد صنعت نظامی بوده است، اما این در صورتی است که در صنعت خودرو توجهی به این موضوع نشده است.

خطیبی ادامه داد شرایط خودروهای داخلی به گونه‌ای است که مقام معظم رهبری نیز به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و تأکید دارند که اقتصاد باید مقاومتی باشد؛ به گونه‌ای که اقتصاد کشور نسبت به تکانه‌های بین‌المللی مقاوم باشد.

وی در ادامه با اشاره به این که بر اساس اظهارات رهبری،‌ اقتصاد دانش بنیان مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی است،‌ عنوان کرد ما حاضر به همکاری همه‌جانبه با شرکت سایپا هستیم و ظرفیت‌های علمی دانشگاهی و جامعه مهندسی سایپا می‌توانند به توسعه صنعت خودرو کشور کمک کنند.

ایجاد پردیس مشترک تخصصی خودرو

امید رضایی، مدیر کل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست به شرکت سایپا پیشنهاد داد که در راستای ایجاد پردیس مشترک با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گام بردارد تا بدین واسطه کیفیت محصولات این شرکت بهبود پیدا کند و همچنین صاحب یک پارک علمی و فناوری شود.

رضایی ادامه داد علاوه بر این پیشنهاد می‌شود که سایپا در جهت مشارکت در طرح‌های ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر اقدام کند. از طرفی کلیدواژه این همکاری‌ها نوآوری مبتنی بر نوآوری باز است تا از این طریق سرمایه دانشی دانشگاه‌ها به سمت صنعت هدایت شود.

لازم به ذکر است که در پایان این نشست خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا مورد بازدید تخصصی قرار گفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. عروس بلد نیست برقصه، میگه زمین کجه
    بانک مرکزی و ۳ قوّه در اختیارتند بازهم میگی آرامش!
    برو کنار بگذار باد بیاد