پرچم روسیه با طرح سایبری

شرکت عظیم آمریکایی ارائه دهنده اینترنت با روسیه قطع رابطه می‌کند

شرکت آمریکایی ارائه دهنده اینترنت کوجنت در پیروی از موج تحریم علیه روسیه پس از حمله به اوکراین، با مشتریان روسی خود قطع ارتباط می‌کند.

به گزارش واشنگتن پست، «کوجنت کامیونیکیشنز» (Cogent Communications)، شرکت بزرگ ارائه‌دهنده ستوان فقرات یا Backbone اینترنت، به‌تازگی با مشتریان روسی خود به دلیل حمله اخیر روسیه به اوکراین قطع رابطه کرده است. این شرکت آمریکایی که وظیفه مهیا ساختن انتقال داده در ارتباطات بین قاره‌ای را دارد، یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان ستون فقرات اینترنت در سراسر جهان به شمار می‌رود و خدمات خود را به مشتریان مختلف در 50 کشور عرضه می‌کند. تعدادی از مشتریان مهم و شناخته‌شده این شرکت نیز شرکت‌های روسی هستند.

طرح تحریم روسیه

کوجنت طی نامه‌ای به مشتریان روسی خود، علل تصمیم بحث‌برانگیز خود را «تحریم‌های اقتصادی» و «وضعیت امنیتی» در حال حاضر که روز به روز حتی مبهم‌تر می‌شود، ذکر کرده است. کوجنت به سایت The Verge نیز اعلام کرده که به پیروی از اقدام اتحادیه اروپا برای ممنوعیت رسانه‌های خبری دولتی روسیه، قراردادهای خود با مشتریان روسی را فسخ کرده است.

قطع رابطه کوجنت با روسیه به ضرر دولت پوتین یا شهروندان عادی؟

«داگ مدوری» (Doug Madory)، تحلیل‌گر اینترنت در شرکت ردیابی شبکه «کنتیک» (Kentik)، بعضی از برجسته‌ترین مشتریان روسی شرکت کوجنت را مشخص کرده است. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به غول مخابراتی تحت حمایت دولت روسیه «روس‌تلکام» (Rostelecom)، موتور جستجوگر روسی یاندکس و دوتا از بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه روسی «مگافون» (MegaFon) و «وئون» (VEON) اشاره کرد.

به گفته مدوری، قطع ارتباط روسیه با شبکه جهانی کوجنت احتمالاً باعث اتصال کندتر خواهد شد، هرچند کاملاً مانع دسترسی شهروندان این کشور به اینترنت نمی‌شود. ترافیک مشتریان روسی سابق کوجنت حالا بر دوش سایر ارائه‌دهندگان ستون فقرات اینترنت در روسیه قرار می‌گیرد که احتمالاً ازدحام شبکه را به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از قطع رابطه سایر ارائه‌دهندگان اینترنت با روس‌ها موجود نیست.

کابل شبکه

فعالان حقوق دیجیتال تصمیم شرکت آمریکایی کوجنت برای قطع رابطه با روسیه را مورد انتقاد قرار داده‌اند و بر روی این نکته قابل توجه که این اتفاق شهروندان عادی روسیه را از دسترسی به اطلاعات موثق درباره جنگ روسیه و اوکراین منع می‌کند، تاکید کرده‌اند. با این تحریم، شهروندان این کشور قادر به دسترسی به اخبار منابع مستقل و سازماندهی اعتراضات ضد جنگ نخواهند بود.

با این حال، مدیرعامل کوجنت یعنی «دیو شفر» (Dave Schaeffer) اظهار داشته است که به دنبال آسیب‌رسانی به شهروندان روسیه نیستند و قصد قطع دسترسی آن‌ها به اینترنت را ندارند. هدف اصلی کوجنت از قطع رابطه با روس‌ها، جلوگیری از بهره‌گیری دولت ولادیمیر پوتین از شبکه‌های کوجنت برای حملات سایبری و گسترش پروپاگاندای خود است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*