واسیلی بایکوف

اوکراین می‌گوید ناوچه پنهانکار واسیلی بایکوف را هدف قرار داده است (خبر بروز شد)

اوکراین به تازگی موفق شد تا یک ناوچه پنهانکار و رادارگریز متعلق به نیروی دریایی روسیه موسوم به واسیلی بایکوف (پروژه 22160) را هدف قرار دهد.

وزارت دفاع اوکراین اخیرا گزارشی از هدف قرار گرفتن ناوچه پنهانکار روسی واسیلی بایکوف در دریای سیاه توسط آتشبارهای ساحلی خود خبر داد. به گفته آن‌ها این کشتی هدف حمله یک راکت‌انداز چندتایی (توپخانه راکتی) از نوع گراد متعلق به ارتش اوکراین قرار گرفت و در حین آتش چندین راکت به سمت شناور شلیک شد. ناگفته نماند راکت‌های گراد هدایت نداشته و این سلاح در زمان شوروی ساخته شد. البته اوکراین خود سامانه‌های گراد را بروزرسانی کرده که سبب افزایش دقتشان شده است و به آن‌ها وربا می‌گویند.

واسیلی بایکوف

واسیلی بایکوف یک ناوچه گشت از کلاسی با نام پروژه 22160 است که کار ساخت آن اوایل 2014 آغاز و کشتی در آخرین ماه سال 2018 وارد خدمت ناوگان دریای سیاه در نیروی دریایی روسیه شد. از مجموع 6 شناور پروژه 22160 که نیروی دریایی برای ناوگان دریای سیاه سفارش داد، 4 فروند تکمیل شده که سه عدد از آن‌ها شامل واسیلی بایکوف عملیاتی‌اند. یک نمونه دیگر در حال گذراندن کارآزمایی دریایی پیش از ورود به خدمت است. 2 شناور دیگر نیز در دست ساخت هستند. این کشتی‌ها پیشرفته‌ترین و جدیدترین شناورهای ساخته شده برای نیروی دریایی روسیه تاکنون هستند.

هر یک از این کشتی‌ها 94 متر طول و 14 متر عرض دارند. وزن آن‌ها نیز 1800 تن است و هر یک 80 خدمه دارند. پیشران هر کدام از این کشتی‌ها توسط 2 موتور دیزل 6 هزار اسب بخار تامین می‌شود و برای افزایش سرعت می‌تواند از دو توربین گازی کمک بگیرد. برق آن نیز توسط یک ژنراتور 8800 کیلووات تامین می‌شود و یک ژنراتور اضطراری با توان 400 کیلوات نیز دارد. کشتی تا 56 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و با یکبار سوخت گیری کامل می‌تواند 60 روز در آب مانده و تا 9660 کیلومتر را می‌پیماید.

واسیلی بایکوف

تسلیحات هر شناور شامل یک توپ 76 میلی‌متری با نواخت آتش 120 گلوله در دقیقه و برد 15.5 کیلومتر در سینه کشتی جهت درگیری با اهداف هوایی و سطحی است. همچنین دو تیربار 14.5 میلی‌متری و 2 نارنجک انداز خودکار دارد. روی ناوچه می‌توان موشک کروز و ضدکشتی و همچنین موشک پدافند هوایی نیز نصب کرد که نمونه‌های ساخته شده برای نیروی دریایی روسیه فاقد آن‌ها هستند. هر کشتی همچنین یک سامانه دفاع نزدیک و نقطه‌ای گیبکا دارد که با 8 موشک پدافندی کوتاه برد ایگلا، اهداف هوایی و همچنین موشک‌های شلیک شده به سمت کشتی را شکار می‌کند.

هر کشتی علاوه بر رادار پویش سطحی و هوایی، یک سامانه الکترواپتیکال نیز دارد و به سیستم جنگ الکترونیک مجهز است. روسیه در ساخت این ناوچه اصول پنهانکاری و رادارگریزی را رعایت کرده تا کشتی‌هایش دیرتر دیده شده و بیشتر به هدف نزدیک شوند. این موضوع سبب افزایش بقاپذیری آن‌ها می‌شود. در بخش پشتی این ناوچه نیز یک عرشه پرواز قرار داشته و شناور با خود یک هلیکوپتر از نوع کاموف Ka-27/28/29 حمل می‌کند که برای نظارت و دیده بانی در برد بالاتر از پوشش سامانه‌های کشتی و همچنین عملیات جستجو و نجات کاربرد دارد.

واسیلی بایکوف

تصویر منصوب به سوختن واسیلی بایکوف که توسط اوکراین منتشر شد

حال علی رغم پنهانکار و رادارگریزی، به نظر می‌رسد اوکراینی‌ها توانستند ناوچه واسیلی بایکوف را با راکت‌های فاقد هدایت هدف قرار دهند؛ آن‌ها برای اطمینان از اصابت راکت به کشتی، چندین راکت به سمتش شلیک کردند تا شماری از آن‌ها برخورد کنند که در این ماموریت موفق شدند. وزارت دفاع اوکراین همچنین تصویری منصوب به ناوچه مذکور در حال سوختن منتشر کرد. وزارت دفاع و نیروی دریایی روسیه تاکنون ادعای اوکراین را تکذیب نکرده و جهت نقض ادعای آن‌ها، تصویر جدیدی از ناوچه خود به اشتراک نگذاشتند.

بروزرسانی

واسیلی بایکوف

در تاریخ 16 مارچ 2022 (25 اسفند 1400) تصویری منصوب به ناوچه سواستوپول در حال ورود به بندر سواستوپول در شبه جزیره کریمه منتشر شد که آن آسیب قابل مشاهده‌ای به کشتی وارد نشده است.