خودرو پرنده BMW

هرآنچه که از خودرو پرنده BMW می‌دانیم + ویدئو

خودرو پرنده BMW در یک قدمی تولید انبوه قرار دارد تا آغازگر تحولی در صنعت حمل و نقل باشد. در ادامه نگاهی به ماشین پرنده بی ام و خواهیم داشت.

خودرو پرنده BMW پس از دریافت مجوز پرواز، طی چند وقت اخیر توجهات زیادی را در اینترنت به خود جلب کرده است. البته اگر دقیق‌تر بگوییم، این ماشین پرنده با نام «ایرکار» (AirCar) را شرکت اسلواکیایی «کلین ویژن» (Klein Vision) با بهره‌گیری از یک پیشرانه بنزینی بی ام و توسعه داده است. بنا بر این، این ماشین پرنده با برند بی ام و به عرضه نمی‌رسد، ولی از یک پیشرانه ساخته این شرکت بهره می‌برد.

خودرو پرنده BMW

پرفسور «استفان کلین» (Stefan Klein)، مدیرعامل و موسس کلین ویژن، اولین خودرو پرنده خود با نام AeroMobil 1.0 را در سال 1989 طراحی کرد. AeroMobil 1.0 یک هواپیمای سه چرخ با طراحی کانارد و چهار سطح بالابرنده بود که به‌خاطر عرض متوسط خود، طی تست‌های عملی نتایج مطلوبی از خود نشان نداد. به همین دلیل، کلین AeroMobil 2 را در سال 1996 توسعه داد که یک خودرو/هواپیمای تبدیل‌شدنی با طراحی بهبودیافته برای حرکت روی جاده بود.

خودرو پرنده BMW

پروژه ایرکار از ابتدا تاکنون

استفان کلین شرکت کلین ویژن را به همراه کارآفرین «آنتون زاجاک» (Anton Zajac) در سال 2017 تاسیس کرد. این دو سریعاً خودرو پرنده ایرکار را که امروزه سر و صدا به پا کرده، با بهره‌گیری از فناوری کاملاً جدید توسعه دادند و حداقل 12 پتنت با تمرکز روی قابلیت تبدیل این وسیله نقلیه از خودرو به هواپیما و برعکس به ثبت رساندند.

خودرو پرنده BMW از چهار چرخ، بال‌های جمع‌شونده، دم تاشو و سیستم چتر نجات برخوردار است. این ماشین پرنده اولین پرواز خود را در سال 2020 پشت سر گذاشت و اولین پرواز بین شهری آن نیز بین فرودگاه‌های بین‌المللی نیدا و براتیسلاوا در ژوئن 2021 با موفقیت صورت گرفت.

علاوه بر این‌ها، مجموعاً بیش از 40 ساعت پرواز آزمایشی را تحت نظارت سازمان هواپیمایی CAA سپری کرده است. «رنه مولنار» (René Molnár)، مدیر بخش هواپیمایی نهاد حمل و نقل اسلواکی درباره خودرو پرنده BMW چنین اظهار داشته است:

ایرکار نوآوری‌های برتر را با تدابیر ایمنی مطابق با استانداردهای EASA ترکیب می‌کند. این خودرو دسته‌ای جدید از یک خودروی اسپرت و هواپیمای قابل اطمینان را تعریف می‌کند.

خودرو پرنده BMW در یک قدمی تولید انبوه

خودرو پرنده BMW

ایرکار در ماه ژانویه گذشته قدم مهمی را در مسیر تبدیل‌شدن از یک ایده دور از واقعیت به یک خودرو پرنده تولید انبوه برداشت. این محصول امیدوارکننده بعد از گذراندن 70 ساعت پرواز آزمایشی و بیش از 200 بار تیک‌آف و فرود و انواع مانورها، از سوی نهاد حمل و نقل اسلواکی و آژانس ایمنی هوانوردی اروپا مجوز پرواز دریافت کرد.

خودرو پرنده BMW اکنون از لحاظ قانونی مجاز به گشت و گذار در آسمان اسلواکی است و اگر همه‌چیز به شکل مطلوب به جلو برود، در آینده نزدیک به اولین ماشین پرنده تولید انبوه تبدیل خواهد شد و همان‌طور که آنتون زاجاک گفته، ما را به بُعدی جدید می‌برد؛ جایی که زمین و آسمان یکی می‌شوند.

پیشرانه خودرو پرنده BMW

خودرو پرنده BMW

ماشین پرنده AirCar مجهز به یک پیشرانه بنزینی 1.6 لیتری چهار سیلندر ساخته بی ام و با قدرت 140 اسب بخار است و شعاع حرکتی نسخه تولیدی آن به 1000 کیلومتر می‌رسد. این خودرو توانایی پرواز تا ارتفاع 2.4 کیلومتری را دارد و سرعت کروز آن 300 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. کلین ویژن پیش‌بینی می‌کند طی دوازده ماه آینده پیش‌تاییدیه ایرکار برای پرواز را دریافت کند و از اواسط سال 2022 تولید آن را کلید بزند.

خودرو پرنده BMW

تیم مهندسی شرکت کلین ویژن بیش از 100 هزار ساعت را صرف توسعه و آزمایش نمونه اولیه دو صندلی ایرکار کرده، اما حالا شروع به توسعه لاین‌آپ جدیدی از خودروهای دو حالته کرده است.

یک پروژه بلندپروازانه دیگر؛ قایق پرنده!

در صورتی که برنامه‌های کلین ویژن به درستی پیش برود، حاصل پروژه AirCar چهار نسخه مختلف خواهد شد؛ یک نسخه دو صندلی، یک نسخه چهار صندلی، یک نسخه دو موتوره با عملکرد سطح بالا و یک قایق پرنده. در حال حاضر مشخص نیست که قایق پرنده مذکور مشابه ایرکار دارای چهار چرخ خواهد بود یا خیر، اما به نظر می‌رسد کلین ویژن تمام توان خود را جهت تحقق رویای بشریت برای پرواز با خودروی خود را به کار گرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*