رالی مخصوص زنان در عربستان

رالی مخصوص زنان در عربستان؛ اصلاحات بن سلمان ادامه دارد

رالی مخصوص زنان در عربستان در حالی برگزار می‌شود که دختران و زنان این کشور تا چند سال گذشته، اجازه دریافت گواهینامه رانندگی را هم نداشتند.

کشور عربستان در 5 سال گذشته، جهش و پیشرفت بزرگی به سمت آینده داشته. از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و رویدادهای علمی بزرگ، تا مسابقات فرمول یک و رالی داکار، در این کشور اسلامی، برگزار می‌شوند. مسابقات Rebelle Rally، از مهم‌ترین رقابت‌های موتور اسپرت زنانه در جهان است که هر ساله به میزبانی آمریکا برگزار می‌شود و رقابت‌ رالی زنان عربستان هم قرار است چیزی شبیه به Rebelle Rally باشد.

رالی زنان عربستان - مسابقات Rebelle رالی سال 2021

مسابقات Rebelle رالی سال 2021

سری مسابقات Rebelle، یک رقابت رالی است که طی 8 روز و در بیابان‌ها و مناطق آفرودی آمریکا برگزار می‌شود و فقط بانوان، مجاز به ثبت نام خواهند بود. این رالی از سال 2015 در تقویم رقابت‌های موتور اسپرت جای گرفته و هر ساله با شور و اشتیاق بیشتری برگزار می‌شود. همچنین خودروهای الکتریکی هم در  رالی Rebelle شرکت می‌کنند و در کل می‌توان گفت که این رقابت، تصویری از دنیای آینده را نشان می‌دهد؛ یعنی جایی که زنان هم مسابقات رالی مخصوص به خود را خواهند داشت.

رالی مخصوص زنان در عربستان

رالی مخصوص زنان در عربستان

رالی جمیل (Jameel)، از سری مسابقات موتور اسپرت صحرایی عربستان است که اولین حضور خود را در تقویم موتور اسپرت، تجربه می‌کند و 33 شرکت کننده خواهد داشت. هرچند با توجه به عدم آموزش رانندگی حرفه‌ای برای زنان و دختران عربستانی، به نظر می‌رسد که رانندگان بسیار کمی از این کشور را در این رالی بینیم. این موضوع دور از انتظار نیست؛ چرا که از سال 2017 به بعد بود که زنان و دختران عربستانی، پشت فرمان اتومبیل‌ها دیده شدند. حتی اگر رالی جمیل، بدون رانندگی دختران عربستانی هم برگزار شود، می‌توان گفت که تاثیرات روانی این رقابت، می‌تواند انگیزه‌ی بسیار خوبی برای آنان باشد. هرچند که تا اینجای کار، دانیا عقیل (Dania Akeel)، تنها دختر عربستانی خواهد بود که پشت فرمان خودروهای رالی جمیل خواهد نشست. او تجربه‌ی رانندگی آزمایشی در سری مسابقات رالی داکار را هم دارد و به نظر می‌رسد که برای پیروزی در خانه‌ی خود، سر از پا نمی‌شناسد. او در مورد این رقابت می‌گوید:

مطمئنا تا چند سال گذشته، دیدن یک دختر عربستانی آن هم در پشت فرمان خودروهای مسابقه‌ای، شبیه به یک رویا بود. اما اکنون من اینجا هستم و می‌خواهم الهام بخش دوستانم باشم.

رالی مخصوص زنان در عربستان

سدونا بلیسون (Sedona Blinson)، یکی از رانندگان شرکت کننده در رالی جمیل، به خبرنگاران می‌گوید:

زنان و دختران عربستانی، با دنیای موتور اسپرت، مسابقات رالی و حتی فرهنگ صحیح رانندگی، ناآشنا هستند. شرکت در رالی جمیل، آن هم به عنوان یک زن، می‌تواند پیام مهمی برای آن‌ها داشته باشد. حمایت از زنان و دختران این کشور و دیدن مناظر صحرایی و بیابان‌های زیبای عربستان، هدف اصلی من، از شرکت در رالی جمیل خواهد بود.

تاریخ برگزاری و مسیر رالی جمیل در عربستان

رالی مخصوص زنان در عربستان

این رقابت قرار است در روز 26 اسفند (17 مارس) برگزار شود و به مدت دو روز، ادامه خواهد داشت. شرکت‌ کنندگان باید مسیر هزار کیلومتری صحرای عربستان تا شهر ریاض را طی کنند. رانندگان می‌توانند خودروهای AWD و 4WD را به انتخاب خود، به مسابقه بیاورند. بنابراین انتظار می‌رود که شاسی بلندها و پیکاپ‌های تویوتا، جیپ، لکسوس و حتی پورشه را هم در صف اول رقابت، مشاهده کنیم. البته هنوز تصاویر رسمی خودروهای این رقابت، منتشر نشده. اما می‌توان حدس زد که با خودروهای شهریِ تجهیز شده به وسایل ایمنی، مانند گیج رول یا کیت‌های ارتفاع، طرف خواهیم بود. همچنین با توجه به موفقیت‌های خودروهای جیپ رانگلر و فورد برانکو در رقابت‌های Rebelle Rally، می‌توان گفت که تمامی چشم‌ها به رانندگان این دو خودرو، دوخته خواهد شد.

رالی مخصوص زنان در عربستان

شاسی بلند اینفینیتی QX80، یکی از خودروهای احتمالی رالی جمیل

علاوه بر این موارد و با توجه به جغرافیای صحرای عربستان، می‌توان حدس زد که مسیر مشخص (گاردریل یا موانع ایمنی) یا تابلوهای راهنمایی، بر سر راه رانندگان قرار نداشته باشند. بنابراین آن‌ها باید به وسیله‌ی تجهیزات مکان‌یابی و اطلاعات کتاب‌های راهنما، مسیر خود را پیدا و کمترین زمان را ثبت کنند. این روش، دقیقا در رالی داکار 2022 عربستان، پیاده شده بود.

خطرات مسیر رالی جمیل و عوامل تهدید کننده‌ی رانندگان

رالی مخصوص زنان در عربستان

به طور یقین، نباید صحرای عربستان را با یک بیابانِ صاف و بدون خطر اشتباه بگیرید. این منطقه با تپه‌های شنی گول زننده و صخره‌های سنگی زیادی پوشیده شده‌ است. این موانع طبیعی بسیار خطرناک هستند و می‌توان گفت که قهرمانی تیم آئودی در داکار 2022 عربستان، تقریبا به خاطر همین موارد، از دست رفت. همچنین باید در نظر گرفت که نوع خاصی از حیات در این مناطق جریان دارد و ممکن است که کاروان‌های شتر یا کامیون‌های حامل آن‌ها، به صورت ناگهانی از پشت تپه‌ها خارج شوند. متاسفانه موارد مشابه در داکار 2022 عربستان، به مرگ یکی از مهندسین منجر شد.

رالی مخصوص زنان در عربستان - رالی داکار

خراب شدن خودرو تیم آئودی در داکار 2022 عربستان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*