مقایسه شیائومی 12 با 12X و 12 پرو ؛ تفاوتشان در چیست

شیائومی اخیرا گوشی های شیائومی 12، 12X و 12 پرو روانه بازار جهانی کرده است. به همین بهانه، در این مطلب به مقایسه این 3 گوشی پرداخته ایم تا ببینیم تفاوتشان در چیست.

بیشتر کاربران در کشور ما گوشی‌های شیائومی را با مدل‌های میان‌رده و با قیمتی اقتصادی می‌شناسند. با این حال این شرکت چینی گوشی‌های پرچمدار قدرتمندی نیز معرفی می‌کند که می‌توانند نیازهای سخت‌گیرترین کاربران را هم پاسخگو باشد. سری شیائومی 12، یکی از این همین گوشی‌های قدرتمند شیائومی است که می‌تواند از پس سنگین‌ترین فعالیت‌ها بر بیاید.

در این مطلب گجت نیوز، ما به شما کمک خواهیم کرد تا بین گوشی های شیائومی 12، 12 پرو و 12 ایکس گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

مقایسه طراحی شیائومی 12 با نسخه‌های پرو و ایکس

گوشی‌های سری شیائومی 12 از نظر طراحی و ویژگی‌های فیزیکی، شباهت زیادی به یک دیگر دارند. هر سه مدل به فریمی آلومینیومی مجهز شده‌اند و خمیدگی‌های جذابی روی آن‌ها وجود دارد. ماژول دوربین هم در هر سه گوشی در سمت چپ بخش بالایی پنل پشتی جای گرفته است.

سری شیائومی 12

طراحی کلی ماژول دوربین گوشی های سری شیائومی 12 در مقایسه با نسل قبل، بهبود یافته و حالا شاهد طراحی به‌روز و جذاب‌تری هستیم. حسگر اصلی دوربین که دارای یک لنز بزرگ است در بالا قرار گرفته و دو لنز کوچک‌تر به همراه فلش ال ای دی، در بخش پایی ماژول دوبین جای گرفته‌اند.

همان طور که گفتیم، در زمینه طراحی شباهت بین گوشی های سری شیائومی 12 شباهت به شدت زیاد است و حتی در زمینه رنگ نیز گوشی‌های این سری یکسان هستند. هر سه مدل در رنگ‌های خاکستری، بنفش و آبی روانه بازارهای جهانی خواهند شد. نمایشگر این گوشی‌ها هم با لایه‌ای از گوریلا گلس ویکتوس حفاظت می‌شود.

دوربین سلفی گوشی های شیائومی 12، شیائومی 12 پرو و شیائومی 12 ایکس با استفاده از طراحی موسوم به حفره‌ای در بخش مرکزی بالای نمایشگر قرار گرفته‌اند. هر سه مدل به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر مجهز شده‌اند. با این حال تفاوت مهمی در زمینه طراحی گوشی‌های سری Xiaomi 12 وجود دارد. اگر بخواهیم اندازه گوشی های شیائومی 12، 12 پرو و 12X را مقایسه کنیم می‌بینیم نسخه پرو از دو گوشی دیگر بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. در مقایسه اندازه و وزن شیائومی 12 و 12 ایکس هم متوجه می‌شویم نسخه استاندارد سری، کمی سنگین‌تر است.

مقایسه نمایشگر گوشی های شیائومی 12، 12 پرو و 12 ایکس

گوشی های شیائومی 12 و 12 ایکس به نمایشگرهایی 6.28 اینچی مجهز شده‌اند و نمایشگر نسخه پرو، 6.73 اینچی است. دو مدل اول از پنل نمایشگر امولد بهره می‌برند. نسخه پرو سری Xiaomi 12 اما به نمایشگری از نوع امولد LTPO مجهز شده است. رزولوشن صفحه نمایش در شیائومی 12 و 12 ایکس 2400 در 1080 است. نسخه پرو سری هم به نمایشگری با رزولوشن 3200 در 1440 مجهز شده که در مقایسه با دیگر گوشی های شیائومی 12، کیفیت بالاتری دارد.

شیائومی 12

نرخ نوسازی صفحه نمایش در هر سه گوشی 120 هرتز است. اما نکته قابل توجه در نسخه پرو، پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر است. با این تکنولوژی، با توجه به محتوای در حال پخش نرخ نوسازی نمایشگر تغییر می‌کند تا در مصرف باتری صرفه جویی شود.

بررسی دقیق‌تر نمایشگر گوشی های Xiaomi 12

شرکت شیائومی اعلام کرد نام نوع طراحی نمایشگر و دوربین سلفی، دات دیسپلی است. خوشبختانه حفره دوربین سلفی، اندازه کوچکی دارد و به هیچ وجه مزاحم شما نخواهد بود. در گوشی‌های شیائومی 12 و 12 ایکس، شباهت‌های زیادی در بخش نمایشگر وجود دارد. در کنار اندازه مشابه، هر دو گوشی از رزولوشن فول اچ دی پلاس، حداکثر روشنایی 1100 نیتی و قابلیت‌هایی مانند True Colour و گواهی استاندارد نور آبی پایین بهره می‌برند.

نمایشگر نسخه پرو این سری اندازه‌ای بزرگ‌تر دارد و از رزولوشن QHD پلاس پشتیبانی می‌کند. همچنین حداکثر روشنایی نمایشگر این مدل بیشتر است و شیائومی 12 پرو، می‌تواند به حداکثر روشنایی 1500 نیتی برسد. به جای گواهی نور آبی پایین، این گوشی شیائومی به گواهی GS Eye Care Display مجهز شده تا خیال کاربرانش را بیشتر راحت کند. از جمله دیگر ویژگی‌های این سه گوشی سری شیائومی 12 در بخش صفحه نمایش، پشتیبانی از دالبی ویژن و HDR 10 پلاس است.

مقایسه مشخصات سخت‌افزاری گوشی‌های Xiaomi 12, 12 Pro و 12X

اگر به دنبال بهترین تراشه‌ها هستید، احتمالا باید سراغ سری شیائومی 12 بروید. در گوشی شیائومی 12، شاهد استفاده از تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 1 هستیم. شیائومی در نسخه پرو هم از این تراشه پیشرفته استفاده کرده است. با این حال در نسخه ایکس سری شیائومی 12 شاهد استفاده از تراشه اسنپدراگون 870 هستیم که در مقایسه با دو اسنپدراگون 8 نسل 1 کمی ضعیف‌تر است. حتی با وجود ضعیف‌تر بودن تراشه شیائومی 12 ایکس، این گوشی می‌تواند از پس سنگین‌ترین بازی‌ها بر بیاید.

شیائومی 12

با این که در حال حاضر خبری از پوشش فراگیر شبکه 5G در کشورمان نیست اما خرید یک گوشی با پشتیبانی از این تکنولوژی، می‌تواند برای آینده مفید باشد. خوشبختانه هر سه گوشی این سری پرچمدار، از نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی پشتیبانی ‌میکنند. حافظه رم این گوشی‌ها از نوع LPDDR 5 است. حافظه داخلی این مدل‌ها هم از نوع UFS 3.1 است که می‌تواند سرعتی بالا به کاربران ارائه کند.

باتری و ویژگی‌‌های نرم افزاری سری شیائومی 12

شیائومی 12، 12 پرو و 12 ایکس از فناوری LiquidCool نیز بهره می‌برند که به خنک کردن گوشی در فعالیت‌های سنگین کمک بزرگی می‌کند. در زمان عرضه این گوشی‌ها به اندروید 12 و MIUI 13 مجهز هستند.

در زمینه باتری جدیدترین پرچم‌دارهای شیائومی عملکرد خوبی دارند. گوشی شیائومی پرو به باتری 4600 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که در مقایسه با دو گوشی دیگر سری شیائومی 12، 100 میلی آمپر ساعت بیشتر است. شاید در زمینه ظرفیت باتری این گوشی‌ها رقبایی داشته باشند اما با توجه به پشتیبانی از شارژ سریع 120 واتی هایپر شارژ در نسخه پرو، احتمالا کمتر گوشی بتواند به سرعت شارژ این گوشی نزدیک شود. متاسفانه در نسخه استاندارد و ایکس، خبری از هایپر شارژ نیست و چینی‌ها به استفاده از سیستم شارژ 67 واتی بسنده کرده‌اند.

گوشی‌های شیائومی 12 و 12 پرو در مقایسه با 12 ایکس در زمینه شارژ یک نقطه قوت بزرگ دارند. این گوشی‌ها از شارژ بی‌سیم 50 واتی و شارژ معکوس بی‌سیم 10 واتی پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی‌ها در نسخه ایکس سری وجود ندارد.

ویژگی‌های دوربین گوشی های سری شیائومی 12

هر دو گوشی شیائومی 12 و شیائومی 12 ایکس در زمینه دوربین اصلی کاملا مشابه یکدیگر هستند. هر دو مدل به ماژول دوربین اصلی سه‌گانه مجهز شده‌اند. حسگر اصلی دوربین این دو گوشی 50 مگاپیکسلی است و دارای دیافراگم f/1.88 است. در کنار حسگر اصلی، یک دوربین 13 مگاپیکسلی از نوع اولترا واید قرار گرفته که دارای دیافراگم f/2.4 است. آخرین دوربین اصلی شیائومی 12 و 12 ایکس هم 5 مگاپیکسلی و از نوع تله ماکرو است.

با این که دوربین نسخه پرو سری شیائومی 12 هم سه‌گانه است اما شاهد مشخصات بهتری هستیم. حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی است و دارای دیافراگم f/1.9 است. دوربین اولترا واید هم 50 مگاپیکسلی است که می‌تواند تصاویری عریض اما باکیفیت را ضمانت کند. دیافراگم این دوربین گوشی شیائومی 12 پرو f/2.2 است. سومین دوربین اصلی این گوشی هم 50 مگاپیکسلی است و از نوع تله فوتو با دیافراگم f/1.9 است.

قدرتمندترین گوشی های بازار

گوشی شیائومی 12 در مقایسه با دیگر گوشی‌های سری، در بخش دوربین تنها به خاطر مگاپیکسل‌های بیشتر برتر نیست. در بررسی‌های انجام شده مشخص شد با توجه به سیستم پردازشی دوربین این گوشی و البته حسگرهایی قوی‌تر، تقریبا در تمام محیط‌ها و شرایط نوری این گوشی عملکرد بهتری از برادرانش دارد.

دوربین نسخه پرو در مقایسه با دیگر گوشی‌های سری شیائومی 12 باکیفیت‌تر است

با وجود تفاوت‌ها میان نسخه پرو و دو نسخه دیگر سری شیائومی 12، ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از ضبط ویدئو با کیفیت 8K آن‌ها یکسان است. البته نسخه پرو و معمولی، به ویژگی‌هایی مانند تصویربرداری 4K با HDR 10 پلاس، اولترا نایت ویدئو، تصاویر اولترا نایت و حالت نایت مود در بخش پرتره مجهز هستند که در گوشی شیائومی 12 ایکس وجود ندارد.

گوشی شیائومی 12 پرو می‌تواند در هر سه دوربین 50 مگاپیکسلی‌اش، از قابلیت نایت مود استفاده کند. نسخه معمولی این سری تنها در حسگر اصلی و حسگر اولترا واید از این ویژگی بهره می‌برد. شیائومی 12 ایکس هم از حالت نایت مود پشتیبانی می‌کند اما این ویژگی، مختص یک دوربین خاص نیست و به صورت نرم‌افزاری صورت می‌گیرد.

قیمت شیائومی 12

اگر به کیفیت دوربین اصلی اهمیتی نمی‌دهید و تنها تصاویر سلفی و تماس‌های تصویری برای شما اهمیت دارند، بهتر است بدانید دوربین سلفی هر سه گوشی این سری یکسان است. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با استفاده از طراحی موسوم به حفره‌ای روی نمایشگر قرار گرفته است. این دوربین دارای دیافراگم f/2.45 است و از قابلیت‌هایی مانند HDR10 پلاس، نایت مود و حالت پرتره با کمک هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند.

مقایسه قیمت گوشی های سری شیائومی 12

سری شیائومی 12 جزو گوشی‌های گران‌قیمت و لوکس این شرکت چینی است. نسخه پرو این سری قدرتمند با قیمت 999 دلار در بازار ایالات متحده عرضه می‌شود. شیائومی 12 هم در نسخه پایه با قیمت 749 دلار روانه بازارهای جهانی خواهد شد. نسخه ایکس هم که ضعیف‌ترین گوشی این سری پرچمدار است با قیمت 649 دلار در نسخه پایه عرضه می‌شود.

کدام یک از گوشی‌های سری شیائومی 12 گزینه مناسب‌تری است؟

وقتی درباره گوشی‌های بالارده صحبت می‌کنیم، تفاوت‌ها کمتر و کمتر می‌شود. شاید شباهت‌های موجود میان این سه گوشی از سری شیائومی 12، مقایسه و تصمیم‌گیری را برای هر کسی سخت کند اما در نهایت باید گفت اگر حاضر هستید حدود 1000 دلار برای یک گوشی شیائومی هزینه کنید، باید سراغ نسخه پرو این سری بروید. شیائومی 12 پرو از دوربین به شدت قدرتمندی بهره می‌برد و در زمینه نمایشگر هم بهترین گوشی این سری است. حتی اگر این دو مورد هم شما را قانع نمی‌کند، احتمالا سیستم هایپر شارژ باعث شود سراغ Xiaomi 12 بروید.

دو گوشی دیگر این سری هم گزینه‌هایی مناسب هستند

گوشی شیائومی 12 هم می‌تواند برای بیشتر کاربران بهترین گزینه باشد. نمایشگر این گوشی از نسخه پرو کمی کوچک‌تر است و دوربین گوشی (با این که جزو بهترین‌های بازار است) در مقابل نسخه پرو حرفی برای گفتن ندارد. باتری این مدل کمی کوچک‌تر است و سیستم فست شارژ به اندازه گران‌ترین نسخه سری، سریع نیست.

۱۰ گوشی جدید سال ۲۰۲۲

با وجود تمام این تفاوت‌ها، گوشی شیائومی 12 یکی از بهترین گوشی‌های معرفی شده توسط شیائومی تا به امروز است. اگر به داشتن بهترین سخت‌افزار ممکن اهمیتی نمی‌دهید و عکاسی اولویت اول شما نیست، می‌توانید به جای نسخه پرو، سراغ شیائومی 12 معمولی بروید.

در گجت نیوز بخوانید: شیائومی ۱۲ و ۱۲ پرو، ۳ نسخه اندروید و ۴ سال آپدیت امنیتی دریافت خواهند کرد

نسخه 12 ایکس شیائومی هم به طور کلی یک گوشی قدرتمند و جذاب است. این مدل به سخت‌افزاری قدیمی اما قدرتمند مجهز شده است که می‌تواند در استفاده‌های سنگین، هنوز هم عملکرد خوبی داشته باشد. بهتر است به یاد داشته باشید برای کاهش قیمت، شیائومی برخی ویژگی‌ها مانند شارژ وایرلس و برخی قابلیت‌های دوربین را حذف کرده است. در صورتی که می‌خواهید یک گوشی پرچمدار با قیمتی مناسب تهیه کنید، می‌توانید شیائومی 12 ایکس را انتخاب کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*