تلگرام دسکتاپ

اگر تلگرام دسکتاپ در ویندوز کار نمی‌کند، این روش ها را امتحان کنید

اگر تلگرام دسکتاپ شما در ویندوز به مشکل خورده و کار نمی‌کند، نگران نباشید. در ادامه روش‌های برطرف کردن مشکلات آن را ارائه کرده‌ایم.

تلگرام یک سرویس پیام رسان مفید و بسیار پرکاربرد است که به کاربران ویندوز این امکان را می‌دهد تا با یکدیگر به راحتی در ارتباط باشند. علی رغم این که توسعه دهندگان این برنامه به صورت منظم و مداوم به روزرسانی این برنامه را انجام می‌دهند و باگ‌های آن را بر طرف می‌کنند، اما همچنان گاهی مشکلاتی پیش می‌آید که منجر می‌شود تلگرام دسکتاپ به درستی کار نکند و برقراری ارتباط میان کاربران ویندوز با مشکل و سختی مواجه شود.

این مشکلات احتمالاً و معمولاً ناشی از یک نقص موقت در سرورهای تلگرام یا محدودیت‌هایی که در سیستم عامل وجود دارد است. بسیار مهم و ضروری بوده که برای رفع این مشکلات هر احتمالی را در نظر بگیریم. در این مطلب، مجموعه‌ای از راه حل‌هایی که برای راه اندازی و استفاده مجدد از تلگرام دسکتاپ انجام می‌شود را جمع آوری کرده‌ایم. تا انتهای این مطلب همراه گجت نیوز باشید.

1. راه حل‌های اولیه

قبل از اینکه بخواهیم راه و روش‌های کمی تخصصی و پیچیده را توضیح دهیم، بهتر است در ابتدا برای حل مشکل کار نکردن تلگرام دسکتاپ از راه حل‌های اولیه استفاده کنیم. این راه حل‌ها به شرح زیر هستند:

  1. بررسی اتصال اینترنت: با اجرای برنامه‌های دیگر در همان کامپیوتر، مطمئن شوید که دستگاه شما به یک اینترنت پایدار متصل است. اگر سایر برنامه به خوبی از طریق اینترنت کار می‌کنند، بنابراین مشکلی در اتصال اینترنت وجود ندارد.
  2. بررسی وضعیت تلگرام: هنگامی که اینترنت بوده و به درستی کار می‌کند، قدم بعدی بررسی وضعیت تلگرام است تا مطمئن شویم سرورهای این برنامه دچار خرابی نشده‌اند. برای انجام این کار وارد وب سایت Downdetector َشوید و در باکس جستجو کلمه Telegram را نوشته و منتظر نتایج بمانید. اگر نتایج بدست آمده نشان از وضعیت فعال سرورهای تلگرام دارند و هیچ مشکلی گزارش نشده، بنابراین مشکل از اینجا هم نیست.
  3. تلگرام را به صورت کامل بسته و دوباره اجرا کنید: پس از انجام مراحل فوق، اگر همچنان تلگرام دسکتاپ شما به درستی کار نمی‌کند و مانع شما می‌شود که با دوستان و آشنایانتان ارتباط برقرار کنید، به صورت کامل این برنامه را ببندید و دوباره آن را اجرا کنید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از ابزار Task Manager با مسیر میان بر Alt+Ctrl+Del انجام دهید.

اگر سه راه حل فوق مشکل اجرای تلگرام دسکتاپ شما را حل نکرد، بنابراین با مشکل جدی‌تری همراه هستید که بایستی از راه حل‌های کمی تخصصی‌تر استفاده کنید. اگر با همچین مورد مواجه هستید، روش‌هایی که در زیر بیان شده است را حتماً انجام دهید. با ما همراه باشید.

2. اجرای تلگرام دسکتاپ با استفاده از Run as administrator

هنگامی که هر برنامه ویندوزی را به عنوان ادمین اجرا کنید، به فایل‌های سیستم عاملی دسترسی پیدا خواهید کرد که در حالات دیگر محدود شده بودند. با استفاده از گزینه Run as an Administrator، محدودیت‌های موقت از سمت سیستم عامل که مانع از دسترسی تلگرام دسکتاپ به فایل‌های لازم برای اجرا می‌شود از بین می‌روند؛ بنابراین این روش، شانس خوبی برای حل مشکل اجرای درست تلگرام دسکتاپ است.

برای انجام این روش، عبارت Telegram را در کادر جستجو ویندوز تایپ کنید. روی آیکون تلگرام کلیک راست کرده و روی گزینه Run as an Administrator کلیک کنید.

تلگرام دسکتاپ

3. تلگرام دسکتاپ را در حالت سازگاری (Compatibility Mode) اجرا کنید

اگر در چند روز گذشته تلگرام دسکتاپ به درستی کار می‌کرد و شما در سیستم عامل خود تغییرات شدید ایجاد نکرده‌اید یا ویندوز خود را به روزرسانی نکرده‌ باشید، این راه حل مؤثر نخواهد بود.

اگر مشکل در اجرای تلگرام دسکتاپ پس از به‌ روزرسانی ویندوز ظاهر شد یا از نسخه قدیمی‌تر تلگرام دکستاپ استفاده می‌کنید، ممکن است نسخه فعلی برنامه با سیستم عامل شما سازگار نباشد. بنابراین لازم است تا آخرین نسخه منتشر شده از برنامه که با سیستم عامل شما سازگار است را دانلود و نصب کنید.

اگر قادر به انجام این کار نیستید، تلگرام دسکتاپ را در حالت سازگاری اجرا کنید. شاید تاکنون از حالت استفاده نکرده باشید، اما یکی از حالت‌های مخفی مفید در ویندوز است.

با این حال، قبل از انجام این کار، عیب یاب (troubleshooter) سازگاری را اجرا کنید که ممکن است مشکل را فوراً حل کند. برای انجام این کار، روی شورت کات تلگرام در دسکتاپ کلیک راست کرده و وارد قسمت Properties شوید. در پنجره Telegram Properties باز شده، روی شاخه Compatibility کلیک کرده تا وارد آن شوید، سپس روی مستطیلی که داخل آن Run compatibility troubleshooter نوشته شده کلیک کنید.

تلگرام دسکتاپ

اگر عیب‌ یاب مشکلی را شناسایی نکرد، تنظیمات سازگاری را به صورت دستی تنظیم کنید. برای انجام این کار، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. تیک مربع Run this problem in compatibility mode for: را بزنید و در منوی کشویی باز شده گزینه Windows 8 را انتخاب کنید.
  2. در ابتدا بر گزینه OK و سپس Apply کنید.

اگر همچنان تلگرام دسکتاپ در حالت سازگاری هم اجرا نمی‌شود، نوبت آن رسیده که با استفاده از VPN برنامه را اجرا کنید.

4. اجرا تلگرام دسکتاپ با استفاده از VPN

گاهی اوقات برخی از برنامه‌ها و سرویس‌ها در موقعیت‌های مکانی به خصوص در دسترس نیستند یا به اصلاح فیلتر بوده یا آدرس IP افراد به دلیل ساعات طولانی استفاده توسط خود تلگرام بن می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که خود برنامه استفاده کاربران برخی از کشورها را مسدود کرده باشد. بنابراین برای اجرای تلگرام دسکتاپ در این شرایط، باید از طریق َشبکه خصوصی مجازی یا VPN اقدام کنید.

اگر در حال استفاده از VPN هستید و تلگرام دسکتاپ همچنان به درستی کار نمی‌کند، ابتدا IP و مکان خود را در VPN تغییر دهید و اگر کمکی نکرد، آن را به طور موقت غیرفعال کنید؛ در ادامه اگر بعد از فعال کردن VPN، تغییر مکان و تغییر IP همچنان تلگرام دسکتاپ به درستی کار نمی‌کند، هنوز چند راه حل دیگر باقی مانده که در ادامه آنها را برای شما توضیح خواهیم داد.

5. تلگرام دسکتاپ را در لیست سفید فایروال قرار دهید

فایروال ویندوز با مسدود کردن برنامه‌ها که دارای سورس‌های نامعتبر هستند، از کامپیوتر شما در برابر ویروس‌ها محافظت می‌کند. در برخی موارد، می‌تواند بر عملکرد برنامه‌های روزمره مانند تلگرام دسکتاپ نیز تأثیر بگذارد. بنابراین، اینکه اطمینان حاصل کنیم فایروال تلگرام دسکتاپ را مسدود نکرده، کاری بسیار ضروری است.

شما می‌توانید این کار را با قرار دادن تلگرام دسکتاپ در لیست سفید در تنظیمات فایروال خود انجام دهید. برای انجام این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. کنترل پنل ویندوز خود را باز کنید.
  2. وارد قسمت Windows Defender Firewall شوید.
  3. در سمت چپ تصویر روی گزینه Allow an app or feature through Windows Defender Firewall کلیک کنید.

4. در لیست ظاهر شده کادرهای Public و Private تلگرام دسکتاپ را بررسی کنید تا تیک آنها علامت گذاری شده باشد.

اگر در لیست ظاهر شده تلگرام دسکتاپ را پیدا نمی‌کنید، ممکن است لازم باشد آن را به صورت دستی وارد کنید. برای انجام این کار، در قسمت Allowed apps window روی کادر Change settings کلیک کنید. سپس در کادر پایین صفحه روی Allow another app… کلیک کنید؛ در پنجره باز شده بایستی مسیری که تلگرام دسکتاپ در آن نصب شده را وارد کنید یا با استفاده از Browse آن را انتخاب کنید تا برنامه به لیست اضافه شود، سپس روی Add کلیک کنید. فراموش نکنید که پس از افزودن برنامه به لیست برنامه‌های مجاز، تیک کادرهای Public و Private را علامت بزنید.

تلگرام دسکتاپ

برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید.

6. تلگرام دسکتاپ را حذف و دوباره نصب کنید

اگر تمام راه حل‌های ذکر شده در بالا کار مؤثر واقع نشدند، ممکن است لازم باشد تلگرام دسکتاپ حذف و دوباره نصب کنید که به نوعی آخرین راه حل نیز به شمار می‌رود. حذف برنامه و نصب مجدد آن منجر می‌شود تمام اشکالات موقت بر طرف شده، فایل‌های خراب برنامه قبلی با فایل‌های سالم جایگزین شود و همچنین به روزترین نسخه برنامه نیز در کامپیوتر شما نصب خواهد شد.

با این حال، قبل از اینکه اقدام به همچین کاری کنید، بسیار مهم است که برنامه را به درستی از سیستم خود حذف کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. کنترل پنل ویندوز خود را باز کنید.
  2. وارد قسمت Programs and Features شوید.
  3. در لیست ظاهر شده برنامه تلگرام دسکتاپ را پیدا کنید.
  4. روی آیکون برنامه کلیک راست کرده و روی گزینه Uninstall کلیک کنید.
تلگرام دسکتاپ

برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید.

پس از اینکه تلگرام دسکتاپ را به صورت کامل از سیستم خود حذف کردید، از وب سایت رسمی تلگرام آخرین نسخه برنامه تلگرام دسکتاپ را دانلود کرده و اقدام به نصب آن کنید. به این دلیل که تلگرام در کشور ما فیلتر است، بنابراین نمی‌توانیم وارد وب سایت رسمی این برنامه شویم، بدین منظور برای دانلود و نصب آخرین نسخه نرم افزار تلگرام دسکتاپ باید از یک VPN استفاده کنیم.

امید بر این است که با نصب مجدد نرم افزار تلگرام دسکتاپ، مشکلاتی که برای اجرای درست آن داشتید بر طرف شود؛ اما اگر همچنان برنامه به درستی کار نمی‌کند بهتر است کارهایی مانند تعمیر ویندوز با SFC اسکن یا اجرای اسکن بد افزار malware scan را انجام دهید یا سیستم عامل خود را به روز رسانی کنید. پس از انجام تمام راه حل‌های ذکر شده در فوق، اگر مشکل برطرف نشد، بهتر است موقتاً از نسخه وب تلگرام استفاده کنید تا مشکل خود به خود برطرف شود.

مشکل را به پشتیبانی تلگرام گزارش دهید

قبل از اینکه اقدام به ایجاد ارتباط از طریق نسخه وب تلگرام کنید، مشخص خود را به پشتیبانی تلگرام گزارش دهید. برای انجام این کار، به صفحه پشتیبانی تلگرام بروید، مشکل خود را با جزئیات شرح دهید، کارهایی را که قبل از بروز این مشکل انجام داده‌اید را ذکر کنید، آدرس ایمیل و شماره تلفن خود را وارد کرده و روی Submit کلیک کنید.

ممکن است پاسخی از طرف تلگرام دریافت نکنید یا ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا پاسخ دهند. بنابراین، انتظار پاسخ سریع را نداشته باشید.

به گفتگوهای خود در تلگرام ادامه دهید

راه حل‌های موجود در این مطلب باید منجر به رفع مشکل در اجرای تلگرام دسکتاب شود، اما اگر همچنان در اجرای آن مشکل دارید، تا زمانی که مشکل حل نشد، این امکان را خواهید داشت تا از نسخه وب تلگرام یا برنامه‌های آن در گوشی‌های هوشمند استفاده کنید.

همچنین اگر ذخیره خودکار تصاویر تلگرام در گالری موبایل شما آزاردهنده است، می‌توانید با غیرفعال کردن قابلیت Save to Gallery در تنظیمات تلگرام از انجام این کار توسط تلگرام جلوگیری کنید.