سامسونگ گلکسی A73

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی A73 5G؛ خارج شدن از مسیر اصلی

سامسونگ گلکسی A73 5G تا حدودی از مسیر اصلی خارج شده است؛ اما همچنان می‌تواند یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های بالارده شرکت کره‌ای باشد. در ادامه به بررسی اولیه Galaxy A73 5G می‌پردازیم

سامسونگ روز گذشته از نسل جدید گوشی‌های سری A برای سال 2022 رونمایی کرد که در میان آنها گلکسی A73 5G جذاب‌ترین گزینه به نظر می‌رسد. در ادامه نگاهی به امکانات و قابلیت‌های این گوشی میندازیم تا ببینیم در مقایسه با نسل گذشته و دیگر دستگاه‌های بازار چه وضعیتی دارد.

نگاه اولیه به سامسونگ گلکسی A73 5G 

سامسونگ گلکسی A73

طراحی و کیفیت ساخت

  • ۱۶۳.۷ در ۷۶.۱ در ۷.۶ میلی‌متر، ۱۸۱ گرم
  • تاییدیه IP67

طراحی گلکسی A73 5G نسبت به نسل گذشته با پیشرفت‌های جزئی اما مهم همراه شده است. این گوشی هم باریک‌تر و هم ۲۲ گرم سبک‌تر شده است که قابل توجه است. باریک‌تر شدن حاشیه‌های اطراف نمایشگر و همچنین مربعی‌تر شدن لبه‌های گوشی نیز سبب شده که گلکسی A73 بیشتر از مدل‌های A53 و A33 حس یک دستگاه پریمویم را به کاربر منتقل کند.

سامسونگ گلکسی A73 5G هنوز از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند. البته درگاه کارت حافظه با سیم‌کارت مشترک است؛ اما با توجه به روند حذف شدن microSD از گوشی‌های گران‌قیمت، حضور آن در گلکسی جدید یک نکته مثبت است. دیگر نکته مثبت را می‌توان گواهی IP67 دانست که به معنی مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و آب (۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری) است.

صفحه نمایش

  • ۶.۷ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل
  • پنل سوپر امولد پلاس
  • رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز

سامسونگ از یک پنل سوپر امولد پلاس ۶.۷ اینچی در این گوشی استفاده کرده است که البته همانطور که انتظار می‌رفت، کیفیت بسیار خوبی دارد. این نمایشگر اندکی از نمونه استفاده شده در گلکسی A53 5G بزرگتر است؛ اما همان رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌دهد.

سامسونگ گلکسی A73

سامسونگ در نسل گذشته به رفرش‌ریت ۹۰ هرتز اکتفا کرده بود؛ اما فشار شرکت‌های چینی سامسونگ را مجبور کرده که سطح رقابت را بالاتر ببرد. نمایشگر این گوشی عملکرد خوبی در نمایش جزئیات و رنگ‌ها دارد و میزان روشنایی آن نیز برای استفاده در خارج از خانه مناسب است. شرکت کره‌ای همچنین گزینه‌ای را برای محافظت از چشم کاربر در نظر گرفته است که به تدریج میزان نور را در طول روز تغییر می‌دهد.

سخت‌افزار و عملکرد

  • تراشه اسنپدراگون 778G در کنار ۶ یا ۸ گیگ رم
  • حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی
  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شارژ سریع ۲۵ وات

سامسونگ می‌خواهد گلکسی A73 5G را در برخی بازارها با تراشه اسنپدراگون 778G عرضه کند و در برخی دیگر نیز باید منتظر استفاده از تراشه جدید اگزینوس باشیم. تراشه کوالکام بر پایه لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC ساخته شده و پیشتر نیز شاهد استفاده از آن در موتورولا اج 20 بوده‌ایم.

سامسونگ گلکسی A73

این تراشه عملکردی در سطح اسنپدراگون 860 و دایمنسیتی 1200 دارد و در بخش گرافیکی نیز می‌تواند به خوبی از پس اجرای بازی‌های مختلف برآید. همچنین آنچنان مستعد گرم‌ شدن نیست. در کنار این تراشه ۶ یا ۸ گیگ رم و همچنین حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی قرار گرفته است که البته کاربران می‌توانند با استفاده از قابلیت RAM Plus، تا ۶ گیگابایت از آن را به رم اختصاص دهند.

در بخش نرم‌افزاری از اندروید 12 در کنار رابط کاربری One UI 4.1 استفاده شده و سامسونگ نیز وعده ۴ سال آپدیت اصلی اندروید (تا اندروید ۱۶) و ۵ سال آپدیت امنیتی را داده است. پشتیبانی طولانی مدت این دستگاه می‌تواند برگ برنده سامسونگ نسبت به گوشی‌های دیگر باشد و کاربران را به خرید گلکسی A73 5G ترغیب کند.

سامسونگ گلکسی A73

سامسونگ همچنین حسگر اثر انگشت را زیر نمایشگر قرار داده است. البته این حسگر با نمونه‌های استفاده شده در سری گلکسی S22 فرق دارد؛ اما همچنان عملکرد قابل قبولی را از خود نشان می‌دهد. هرچند که سرعت نسبتا پایین آن در مقایسه با حسگرهای اثر انگشت در بدنه کناری شاید برای برخی از کاربران آزاردهنده باشد.

 

انرژی مورد نیاز این مجموعه توسط یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تامین می‌شود که می‌تواند با استفاده متوسط تا ۲ روز شما را همراهی کند. پس از آن نیز می‌توان با آداپتور ۲۵ وات دستگاه را شارژ کرد. در حالی گوشی بالارده سامسونگ از شارژ ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند که شرکت‌های چینی مرز ۱۰۰ وات را نیز رد کرده‌اند و حتی در تلاش برای تجاری سازی شارژرهای ۲۰۰ وات هستند.

با سرعت کنونی، برای شارژ کامل گلکسی A73 5G سامسونگ باید حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه صبر کنید.

دوربین

  • دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی به همراه OIS، دیافراگم f/1.8
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2
  • دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.4
  • حسگر سنجش عمق ۵ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.4
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2

سامسونگ برای دوربین اصلی به سراغ یک حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی رفته است که نسبت به حسگر ۶۴ مگاپیکسلی نسل گذشته پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد. این دوربین به فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال مجهز شده و دیافراگم لنز نیز برابر با f/1.8 است. تصاویر اولیه ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A73 5G سامسونگ از گستره داینامیک مناسب و جزئیات فراوان حکایت دارند.

سامسونگ گلکسی A73

همچنین رنگ‌ها شاداب هستند و دیگر خبری از اغراق بیش از حد در آنها نیست. البته کیفیت دوربین اصلی را نمی‌توان با گوشی‌های پرچمداری همچون گلکسی S22 مقایسه کرد. دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی نیز در مقایسه با سایر گوشی‌های هم رده عملکرد بسیار خوبی دارد و از کیفیت رنگ‌ها گستره داینامیک بالای آن لذت خواهید برد.

در این روزها دوربین تله‌فوتو اهمیت بسیاری در میان کاربران پیدا کرده است و می‌تواند قدرت زوم گوشی را به شکل چشمگیری افزایش دهد. گلکسی A72 به یک دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳ برابری مجهز شده بود؛ اما سامسونگ امسال در اقدامی عجیب و غیر قابل باور پسرفت کرده و دوربین تله‌فوتو را حذف کرده است.

سامسونگ گلکسی A73

به جای این دوربین نیز یک حسگر ۵ مگاپیکسلی سنجش عمق قرار گرفته است که تاثیر مثبت آن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این تغییر می‌تواند در نهایت به ضرر شرکت کره‌ای تمام شود. وظیفه عکاسی سلفی نیز به عهده یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی قرار دارد که پیش‌تر توانایی‌های خود را ثابت کرده بود.

جمع‌بندی

سامسونگ در بخش طراحی و کیفیت ساخت مسیر درستی را انتخاب کرده و با نگاه به گوشی به خوبی می‌توان متوجه شد که با یک دستگاه بالارده طرف هستیم. همچنین صفحه نمایش باکیفیت، باتری بزرگ و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت نیز می‌تواند خیال کاربران را تا چند سال راحت کند.

سامسونگ گلکسی A73

اما این شرکت با حرکت در خلاف مسیر اصلی خود، دوربین تله‌فوتو را حذف کرده و به جای آن یک حسگر ۵ مگاپیکسلی سنجش عمق را قرار داده است که یک پسرفت قابل توجه محسوب می‌شود. همه کاربران به دنبال خرید گوشی‌های پرچمدار نیستند و یک دستگاه بالارده نیز می‌تواند نیاز خیلی از آنها را برآورده کند. برای این دسته از کاربران، گلکسی A73 سامسونگ را می‌توان یک گزینه جذاب تلقی کرد.