قیمت مدل 2022

اگر واردات خودرو آزاد شود، قیمت ماشین خارجی ها اینگونه می‌شود؛ زهی خیال باطل

در صورت آزاد شدن واردات خودرو، مدل 2022 خودروهای وارداتی موجود در ایران با چه قیمتی در بازار ایران عرضه می‌شوند؟ در ادامه، این موضوع را بررسی می‌کنیم.

هنوز بحث آزادسازی واردات خودرو به نتیجه نهایی منجر نشده و اظهار نظرهای متفاوتی از سوی مسئولان به گوشمان می‌رسد. برخی از دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آزاد شدن واردات در سال جاری خبر می‌دهند، اما گفته شده که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با این اتفاق مخالف هستند. با وجود این، وزیر صمت اخیرا اعلام کرده بود که واردات خودرو از اردیبهشت یا خرداد 1401 آزاد خواهد شد.

در حالی که تقریبا همه ما منتظر مشخص شدن تکلیف نهایی واردات خودرو هستیم، این سوال پیش می‌آید که با آزاد شدن واردات، قیمت خودروهای وارداتی مدل 2022 در ایران چگونه خواهد بود؟ آیا این خودروها با قیمتی رقابتی در بازار عرضه می‌شوند و جان تازه‌ای به بازار خودروی ایران می‌دهند یا شاهد قیمت‌گذاری نجومی برای آنها خواهیم بود؟

قیمت مدل 2022

خیلی‌ها این اشتباه را می‌کنند که برای محاسبه قیمت یک خودروی خارجی در ایران، قیمت دلاری آن را در نرخ روز این ارز ضرب می‌کنند؛ مثلا فکر می‌کنند یک خودروی 20 هزار دلاری، با محاسبه نرخ دلار 26 هزار تومانی، با قیمت حدود 520 میلیون تومان روانه بازار ایران می‌شود. اما واقعیت این است که برای محاسبه قیمت یک خودروی وارداتی، باید علاوه بر قیمت دلاری و نرخ ارز، هزینه‌های دیگری مانند عوارض گمرکی، مالیات، هزینه پلاک‌گذاری، هزینه حمل و نقل و سایر مخارج مربوطه را نیز لحاظ کرد. به عنوان مثال، همان خودروی 20 هزار دلاری که فکر می‌کردیم با قیمت 520 میلیون تومان به بازار ایران می‌آید، در نهایت بیش از 1 میلیارد تومان قیمت‌گذاری خواهد شد. هرچند این تمام ماجرا نیست و قیمت ها به اینجا ختم نخواهد شد.

به همین بهانه، در این مطلب قصد داریم قیمت مدل 2022 چند خودروی وارداتی را با محاسبه نرخ ارز (26 هزار تومان در اواخر اسفند  1400 و اوایل فروردین 1401)، مالیات و عوارض و هزینه‌های دیگر مثل هزینه شماره‌گذاری و سود شرکت واردکننده محاسبه کنیم و ببینیم این خودروها در واقعیت باید با چه قیمتی در بازار ایران به فروش برسند.

قیمت واقعی مدل 2022 خودروهای وارداتی در ایران

خودروقیمت پایه در بازار جهانیقیمت احتمالی در بازار ایران
تویوتا کمری25 هزار و 295 دلار1 میلیارد و 316 میلیون تومان
تویوتا راو 427 هزار دلار1 میلیارد و 405 میلیون تومان
کیا سراتو26 هزار دلار1 میلیارد و 352 میلیون تومان
کیا اسپورتیج25 هزار و 305 دلار1 میلیارد و 316 میلیون تومان
کیا سورنتو29 هزار و 600 دلار1 میلیارد و 540 میلیون تومان
هیوندای سانتافه27 هزار و 200 دلار1 میلیارد و 415 میلیون تومان
هیوندای النترا19 هزار و 850 دلار1 میلیارد و 33 میلیون تومان
هیوندای اکسنت17 هزار و 700 دلار921 میلیون تومان
مزدا 323 هزار و 765 دلار1 میلیارد و 236 میلیون تومان
هیوندای سوناتا25 هزار و 200 دلار1 میلیارد و 311 میلیون تومان

دلخوش به این قیمت‌ها نباشید!

متاسفانه در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها که بعضا اسم و رسمی هم برای خود دارند، بدون هیچ علمی به وضعیت بازار خودرو ایران و تحلیل درستی از آن، فقط با تبدیل قیمت خودروهای خارجی از دلار به ریال و افزودن برخی موارد نظیر عوارض گمرکی، مالیات و غیره، مطالبی را منتشر کرده‌اند که نه تنها هیچ ریشه کارشناسی ندارند، بلکه با دادن امید واهی و اطلاعات نادرست به مردم، وضعیت را بدتر از قبل می‌کنند.

قیمت‌هایی که در جدول بالا درج کردیم، قیمت‌هایی هستند که با محاسبه نرخ دلار در حال حاضر و هزینه‌های دیگر مثل مالیات‌ها و عوارض و غیره، انتظار داریم برای این خودروها تعیین شوند؛ اما آیا در واقعیت این اتفاق رخ می‌دهد و شاهد چنین قیمت‌هایی خواهیم بود؟ قطعا خیر.

اولا این که باید دید شرکت یا شخص واردکننده، قصد دارد چقدر سود روی قیمت نهایی خودرو بکشد. همچنین شرایط بازار نیز روی قیمت‌گذاری بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است واردات محدود یک خودرو باعث شود عرضه از تقاضا بسیار کمتر باشد و به همین دلیل قیمت خودرو در بازار به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. لازم است چند نکته دیگر هم به این موضوع اضافه کنیم:

قیمت مدل 2022

برای مثال طبق محاسبه‌ای که در این جدول انجام شده، خودروی تویوتا راو 4 قاعدتا باید با قیمت حدود 1 میلیارد و 400 میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی برسد، اما همین الان مدل 2018 راوفور با قیمت حدود 2 میلیارد و 300 تا 2 میلیارد و 500 میلیون تومان در بازار ایران فروخته می‌شود؛ پس اصلا امیدوار نباشید که مدل 2022 این خودرو با قیمت 1.4 میلیارد تومان به بازار عرضه شود.

نکته دیگر این که همین الان خودروهای چینی با قیمت بالای 1 میلیارد در بازار ایران خرید و فروش می‌شوند. مثلا خودروی کی ام سی K7 با قیمت 1 میلیارد و 250 میلیون تومان، بهمن فیدلیتی با قیمت حدود 1 میلیارد و 50 میلیون تومان، بهمن دیگنیتی با قیمت حدود 1 میلیارد و 180 میلیون تومان و از همه گران‌تر، چری تیگو 8 پرو با قیمت 1 میلیارد و 750 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسند. با این اوصاف، اگر مدل 2022 خودروهای وارداتی محبوب و پرفروشی که در جدول بالا نام بردیم، با چنین قیمت‌هایی روانه بازار ایران شوند، بساط خودروهای چینی و مونتاژکنندگان آنها در ایران جمع خواهد شد و بعید است مافیایی که در این حوزه وجود دارد، اجازه رخ دادن چنین اتفاقی را بدهند.

قیمت مدل 2022

همچنین اکنون قیمت برخی از خودروهای تولید داخل هم نجومی شده است. به عنوان مثال، خودرو پژو 207 اتوماتیک پانوراما به 525 میلیون تومان و قیمت تارا اتوماتیک به 511 میلیون تومان رسیده است. پس اگر فکر می‌کنید می‌توانید خودروهایی مثل تویوتا کمری، کیا سراتو، هیوندای النترا و مزدا 3 را با چنین قیمت‌هایی خریداری کنید، سخت در اشتباهید.

سخن نهایی

در جمع‌بندی این صحبت‌ها باید بگوییم که اگر انصاف رعایت شود و همه چیز روال منطقی خود را طی کند، قاعدتا باید قیمت مدل 2022 خودروهای وارداتی در بازار ایران، همانی باشد که در جدول بالا ذکر کردیم؛ اما متاسفانه آنقدر دست‌های پشت پرده در این حوزه وجود دارد که اجازه‌ی چنین قیمت‌گذاری را نخواهند داد. بنابراین قطعا در صورت آزادسازی واردات خودرو، باید منتظر باشیم که خودروهای وارداتی در تعداد محدود و با قیمت‌های نجومی روانه بازار ایران بشوند تا مبادا لطمه‌ای به بازار خودروسازان داخلی و مونتاژکاران خودروهای چینی وارد شود. البته در پایان این نکته را هم اضافه کنیم که فعلا اصلا مشخص نیست که سرانجام آیا با آزادسازی واردات موافقت خواهد شد یا همچنان باید با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی بسوزیم و بسازیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. چه عجب یه حرف‌درست و بی غرض

  2. شما خودتون دستتون با مافییا سر یه کاسه هست عزیزم اگه ازادبشه نمیتونین ماشی یه میلیاردی رو دو میلیارد بفروشین .

  3. خاک تو سرتون جیره خورا، همین شماهایین که بازار رو ملتهب میکنین، خب اگه مدل 2022 با قیمت 1.4 میلیارد بیاد مدل 2018 داخل ایران هم زیر 1 تومن معامله خواهد شد، مگه الان با قیمت دلار تو بازار معامله میشه؟ همش دست دلالاس اگه نظارت باشه و نمایندگی ها بیارن قطعا قیمت پایین میاد، حالا انتظار کمری 300 میلیونی نداریم ولی بازم قیمتا نصف بشن تو این مملکت غنیمته

  4. لاشخورا دقیقا با همه عوارض و مالیاتش قیمت خودرو ها نصف میشن کون سوزی شما آینه که دستتون کوتاه میشه از دلالی و سودای نجومی

  5. یادش به گور دلخوش به این مقدار نباشید بد بختی فراوانی با خود آورده ایم ایییییییی فلک

  6. پس کلا چه نتیجه می‌توان گرفت از این تحلیل. انقلاب ایران انفجار نور نبود بلکه انفجار گور بود برای مردم. یک سید جلیل واالقدر از نادانی وجهالت مردم سوء استفاده کرد. انقلابی را بنیان نهاد که تیشه بر ریشه تمام سرمایه های ایران زد. شخصی که فقط با موعظه خواست ایرانی را اداره و راه پیشرفت را هموار سازد. که هیچ علم و شناخت مملکت داری و پیشرفت و تکنولوژی را نمیدانست او اقرار بر اتفاقات رخ داده کرد و از مردم پوزش طلبید ولی ادامه دهندگان راه او مردم را به نهایت فلاکت و تمام سرمایه های مادی و معنوی ایران را به خاکستر تبدیل کردند که نهایتا این مرز بوم جایی برای زندگی کردن انسان نخواهد بود.

    • یه جور بنویس که ملت از همون خط اول متوجه مطالعه پایینت در مورد تاریخ و مواردی که باعث شد مردم انقلاب کنند نشوند.
      کسی که مردم اون زمون را نادان و جاهل خطاب میکنه خودش از همه… ( خودت ادامه اش را حدس بزن)

  7. تکلیف مردم این وسط چیه سوختن ساختن یا جلو گیری از این بدبختی دولت اگر فکر درس حسابی نکنه فکر نکنم مردم دیگر بتواند جلو خشم خودشون بگیرن مافیای ماشین و خیلی چیزای دیگر خود دولت یا ارگان‌هایی هست ک نفوذ زیاد تو مملکت دارن با قیمت نجومی سود کلان جیب میزنن غافل از اینکه یه درصد بفکر جون مردم باشن

  8. ای کاش ایران هرگز سراغ لگنسازی نرفته بود