موزه تاریخی کامپیوتر

تهاجم روسیه به اوکراین، بهترین موزه کامپیوتر اوکراینی‌‌ها را نابود کرد

تهاجم روسیه به اوکراین پیامدهای مختلفی داشته است. اخیرا و در جریان محاصره ماریوپل، بهترین موزه کامپیوتر اوکراینی‌ها هم از بین رفته است.

کلاب 8 بیت (Club 8-bit) یکی از کامل‌ترین و بزرگترین مجموعه‌های کامپیوتری دوران شوروی را در خود جا داده بود که اوایل هفته جاری و در جریان زد و خوردهای ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین ویران شد. رسانه Kotaku بر اساس اطلاعات منتشر شده در فیسبوک توسط مالک این مجموعه، دیمیتری چرپانوف، اخبار مربوط به ویرانی بهترین موزه کامپیوتر اوکراین را رسانه‌ای کرده است.

بهترین موزه کامپیوتر اوکراین

آقای چرپانف روز 21 مارس در مصاحبه‌ای گفته:

موزه کامپیوتر دیگر از بین رفته است. تمام چیزی که از مجموعه‌ای که 15 سال وقت صرف جمع‌آوری آن کردم باقی مانده، بخش‌هایی از خاطراتی است که در فیسبوک، وب‌سایت و یا رادیوی موزه منتشر شده است.

موزه کلاب 8 بیت شامل بیش از 500 قطعه مربوط به تاریخچه کامپیوتر بود که قدمت برخی از آن‌ها به دهه 1950 مربوط می‌شد. Gizmodo در سال 2018 این موزه را به عنوان یکی از جالب‌ترین و بزرگترین مجموعه‌های کامپیوتری دوران شوروی در سراسر جهان توصیف کرد.

موزه تاریخی کامپیوتر

چرپانف بیش از یک دهه زمان صرف جمع‌آوری آثار، قطعات کامپیوتری و کامپیوترهای شخصی در کلاب 8 بیت کرد. نکته مهمی که حتی تخریب موزه را تلخ‌تر می‌کند اینکه موزه کامپیوتر، نوعی تاریخ فرهنگی مشترک میان مردم اوکراین و روسیه بود که حالا از بین رفته است.

در حال حاضر چرپانف زنده است،‌ اما از آنجایی که بسیاری از ساکنان ماریوپل آواره شده‌اند با ایجاد یک حساب PayPal در حال جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مردم ماریوپل و دیگر جنگ‌زدگان آسیب دیده از جنگ روسیه و اوکراین است. از زمان آغاز این جنگ ویرانگر، نزدیک به 10 میلیون نفر آواره شده‌اند که یکی از مهمترین بحران‌های پناهجویی از زمان جنگ دوم جهانی را در اروپا به همراه داشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*