ظرفیت باتری گوشی

رابطه عجیب ظرفیت باتری گوشی های هوشمند با شارژر های سریع

ظرفیت باتری گوشی های هوشمند و سرعت شارژ آنها در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. ولی یک رابطه عجیب بین افزایش ظرفیت باتری و شارژ سریع گوشی وجود دارد.

دقت کرده‌اید که گوشی‌ های مجهز به سیستم شارژ سریع باتری های کوچکتری نسبت به گوشی های با سرعت شارژ پایین دارند؟ این مسئله شاید ذهن افراد زیادی را درگیر کرده باشد و سازندگان گوشی هم پاسخ واضحی به آن نمی‌دهند. بنابراین باید خودمان آن را بررسی کنیم.

انتخاب بین ظرفیت باتری بیشتر در گوشی یا سرعت شارژ بالاتر

ظرفیت باتری گوشی / شارژر سریع

در ادامه به مقایسه و بررسی دستگاه‌های عرضه شده توسط سازندگان مختلف می‌پردازیم. در این مقایسه مدل‌هایی از یک شرکت که ابعاد یکسان دارند (با دقت ۰.۱ میلی‌متر) و همزمان با هم ارائه شده‌اند؛ اما سرعت شارژ یکسانی ندارند را در کنار هم قرار می‌دهیم. هدف از این کار حذف کردن متغیر‌های مختلف تا جای ممکن است.

در اغلب موارد اضافه شدن سیستم شارژ سریع تنها تفاوت بین مدل‌های استاندارد و پرو یک گوشی است. در واقع شارژ سریع یک قابلیت پریمیوم به حساب می‌آید؛ اما این قابلیت تا چه میزان سبب کاهش ظرفیت باتری گوشی خواهد شد؟ بر اساس ۲۴ مدل جفت شده در جدول زیر می‌توان این میزان را به طور خلاصه ۱۰ درصد عنوان کرد.

مدلباتریشارژمدلباتریشارژتفاوت باتری
شیائومی ردمی نوت 11 پرو۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعت۶۷ واتشیائومی 11i هایپرشارژ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت۱۲۰ وات۱۵ درصد
شیائومی 11i۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعت۶۷ واتشیائومی 11i هایپرشارژ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت۱۲۰ وات۱۵ درصد
ویوو Y72 5G۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت۱۸ واتiQOO Z3۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت۵۵ وات۱۱ درصد
ریلمی 7 (مدل جهانی)۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت۳۰ واتریلمی نارزو 20 پرو۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت۶۵ وات۱۱ درصد
iQOO Z5۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت۴۴ واتiQOO Neo5 SE۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت۵۵ وات۱۱ درصد
شیائومی ردمی K50۵۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت۶۷ واتشیائومی ردمی K50 پرو۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت۱۲۰ وات۱۰ درصد
شیائومی می 10 5G۴۷۸۰ میلی‌آمپر ساعت۳۰ واتشیائومی می 10 5G پرو۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت۵۰ وات۶ درصد
شیائومی پد 5۸۷۲۰ میلی‌آمپر ساعت۳۳ واتشیائومی پد 5 پرو۸۶۰۰ میلی‌آمپر ساعت۶۷ وات۱ درصد
 ردمی نوت 9 پرو (هند)۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعت۱۸ واتردمی نوت 9 پرو۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعت۳۰ وات۰ درصد
 ردمی نوت 9 پرو (هند)۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعت۱۸ واتپوکو M2 پرو۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت۳۳ وات۰ درصد
اوپو F17 پرو۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت۱۸ واتاوپو A93۴۰۱۵ میلی‌آمپر ساعت۳۰ وات۰ درصد
اوپو رینو4 F۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت۱۸ واتاوپو F17 پرو۴۰۱۵ میلی‌آمپر ساعت۳۰ وات۰ درصد

بنابراین اگر یک گوشی به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده باشد، مدل تقریبا یکسان آن با شارژ سریع به باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز خواهد شد. البته این میزان در مدل‌های مختلف متفاوت است؛ اما به طور کلی شارژ سریع یعنی ظرفیت باتری کمتر. هرچند که این همه ماجرا نیست.

ظرفیت باتری گوشی

ردمی نوت 9 پرو (هند)

ما متوجه شدیم که گوشی‌ هایی که با سرعت نسبتا پایینی (۱۸ وات) شارژ می‌شوند، هنوز بدون فدا کردن ظرفیت باتری، جا برای بهبود دارند. به عنوان مثال ردمی نوت 9 پرو مدل هند عملا تفاوتی با نسخه جهانی این گوشی ندارد (البته دوربین اصلی آنها فرق دارد، ولی این موضوع تاثیری در بحث باتری ندارد).

مدل مخصوص بازار هند این گوشی با سرعت ۱۸ وات شارژ می‌شود؛ اما مدل جهانی آن ۳۰ وات است. هر دو گوشی به باتری با ظرفیت ۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعت مجهز شده‌اند و ابعاد و وزن یکسانی دارند. البته این اعداد برای پوکو M2 پرو اندکی فرق دارد (باتری ۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعتی و شارژ سریع ۳۳ وات)، ولی نشان می‌دهد که نسخه جهانی ردمی نوت 9 پرو یک استثنا نیست.

ظرفیت باتری گوشی

پوکو M2 پرو

وضعیت برای اوپو F17 پرو و اوپو A93 نیز مشابه است. آنها تقریبا ظرفیت باتری یکسانی دارند؛ اما سرعت شارژ متفاوتی (۱۸ وات در برابر ۳۰ وات) را ارائه می‌دهند. بر اساس اطلاعات گفته شده می‌توان گفت که وقتی از مرز ۳۰ وات (یا ۲۵ تا ۳۳ وات) رد شوید، افزایش سرعت شارژ، به معنی کمتر شدن ظرفیت باتری گوشی خواهد بود؛ اما سرعت شارژ ۱۸ تا ۳۰ وات تاثیری در ظرفیت باتری ندارد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که به طول عمر باتری خود اهمیت بیشتری می‌دهند، باید گفت که شما همیشه می‌توانید سیستم شارژ شبانه اندرویدی را فعال کرده و دستگاه خود را با سرعت پایین‌تری شارژ کنید.

ظرفیت باتری گوشی

شیائومی 11i

با نگاه به دستگاه‌هایی که سریع‌تر شارژ می‌شوند، می‌توان گفت که کاهش محسوسی در حجم باتری در مقایسه با مدل‌های با شارژ کندتر مشاهده می‌شود. البته نباید فراموش کرد که گوشی‌های با شارژ سریع در زمان کمتری شارژ می‌شوند و این موضوع نقطه قوت اصلی آنها است.

در جدول زیر می‌توانید زمان شارژ کامل (۰ تا ۱۰۰ درصد) مدل‌های مختلف را مشاهده کنید. در مواردی که علامت * در کنار زمان شارژ قرار دارد، شما زمان اعلامی توسط شرکت سازنده را مشاهده می‌کنید و گوشی به صورت جداگانه بررسی نشده است.

مدلاطلاعات باتریزمان شارژ مدلاطلاعات باتریزمان شارژ 
 ردمی نوت 11 پرو (چین)۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعت، ۶۷ وات۰:۴۳ *شیائومی 11i هایپرشارژ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، ۱۲۰ وات۰:۱۵ *
شیائومی 11i۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعت، ۶۷ واتشیائومی 11i هایپرشارژ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، ۱۲۰ وات۰:۱۵ *
ردمی K50۵۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، ۶۷ واتردمی K50 پرو۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، ۱۲۰ وات۰:۱۹ *
ریلمی 7 (مدل جهانی)۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، ۳۰ وات۱:۰۵ریلمی نارزو 20 پرو۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، ۶۵ وات۰:۴۵
شیائومی می 10 5G۴۷۸۰ میلی‌آمپر ساعت، ۳۰ وات۱:۱۲شیائومی می 10 پرو 5G۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، ۵۰ وات۰:۵۰
اوپو F17 پرو۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، ۱۸ واتاوپو A93۴۰۱۵ میلی‌آمپر ساعت، ۳۰ وات۰:۵۷
ردمی نوت 9 پرو (هند)۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعت، ۱۸ وات۱:۴۵پوکو M2 پرو۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، ۳۳ وات

ریلمی 7 (نسخه جهانی، شارژ ۳۰ وات) در ۱ ساعت و ۵ دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود؛ اما ریلمی نارزو 20 پرو (شارژ ۶۵ وات) این کار را در تنها ۴۵ دقیقه انجام می‌دهد که یعنی گوشی ۲۰ دقیقه سریع‌تر در اختیار شما قرار می‌گیرد. با نگاه به شیائومی می 10 5G (شارژ ۳۰ وات، ۱ ساعت و ۱۲ دقیقه برای شارژ کامل) و می 10 پرو 5G (شارژ ۵۰ وات، ۵۰ دقیقه برای شارژ کامل) نیز می‌توان اختلاف تقریبا ۲۰ دقیقه‌ای را مشاهده کرد.

ظرفیت باتری گوشی

ریلمی 7

آيا ۲۰ دقیقه ارزشش را دارد؟ مخصوصا وقتی که اکثر کاربران به ندرت اجازه می‌دهند باتری گوشی کامل تمام شود. در نظر داشته باشید که باتری گوشی با نرخ ثابتی شارژ نمی‌شود و هرچقدر درصد باتری به ۰ نزدیکتر باشد، شاهد سرعت بیشتری خواهیم بود. به همین ترتیب با نزدیکتر شدن درصد باتری به ۱۰۰ شاهد افت چشمگیر سرعت شارژ هستیم.

ظرفیت باتری گوشی

ریلمی نارزو 20 پرو

در واقع اهمیت شارژ سریع زمانی مشخص می‌شود که شما باتری گوشی را تقریبا تمام کنید و بعد آن را به شارژ بزنید. از طرف دیگر، با خرید گوشی مجهز به شارژ سریع آنچنان از نظر ظرفیت باتری ضرر نخواهید کرد. در مورد مدل‌های می 10 این میزان ۶ درصد و برای ریلمی این میزان ۱۱ درصد است.

اگر به سراغ مدل‌های مجهز به سرعت شارژ بالاتر برویم، این تفاوت مشهودتر نیز خواهد شد. به عنوان مثال ردمی نوت 11 پرو مخصوص بازار چین (۶۷ وات) برای شارژ کامل به ۴۳ دقیقه نیاز دارد، ولی ردمی نوت 11 پرو پلاس (یا همان شیائومی 11i هایپرشارژ 5G با سرعت ۱۲۰ وات) در تنها ۱۵ دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود. این یعنی تقریبا ۳ برابر سریع‌تر!

ظرفیت باتری گوشی

شیائومی 11i هایپرشارژ

مدل پرو پلاس (هایپرشارژ) برای مجهز شدن به این سرعت ۶۶۰ میلی‌آمپر ساعت یا همان ۱۵ درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده است که می‌توان آن را با تفاوت بین دستگاه‌های مجهز به شارژ ۳۰ و ۶۰ وات مقایسه کرد؛ اما تفاوت بین زمانی که برای شارژ این دو مدل باید صبر کنید، واقعا محسوس است. بیایید دو مدل دیگر را مقایسه کنید تا تفاوت بیشتر مشخص شود.

مدل استاندارد شیائومی 11i نسخه مشابه مدل ردمی نوت 11 پرو بازار چین (۶۷ وات، ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعت) است. این مدل و مدل شیائومی 11i HyperCharge 5G هر دو در بازار هند عرضه شده‌اند. به نحوه تبلیغ شرکت سازنده توجه کنید: باتری مدل هایپرشارژ در ۱۵ دقیقه از ۰ به ۱۰۰ می‌رسد، مدل استاندارد در ۱۳ دقیقه از ۰ تا ۵۰ درصد خواهد رسید.

ظرفیت باتری گوشی

به بیانی دیگر، در زمان تقریبا یکسان شما می‌توانید دستگاهی را داشته باشید که کامل شارژ شده یا دستگاهی که تنها نیمی از ظرفیت باتری آن پر است. البته در این مثال نیز مدل استاندارد 11i باتری بزرگتری دارد و شاید مقایسه سرعت شارژ آنها به صورت مستقیم کار دقیقی نباشد.

ممکن است فردی بگوید که این موضوع مهم نیست. بله، باتری بزرگتر 11i یعنی شما دیرتر گوشی را به شارژ خواهید زد، ولی باید زمان بیشتری را برای شارژ آن صبر کنید. از طرفی مدل هایپرشارژ 11i می‌تواند در مواقعی که عجله دارید به کارتان بیاید و مجبور نباشید که همیشه در کنار یک پریز برق بمانید.

ظرفیت باتری گوشی

شیائومی پد 5

پیش از جمع‌بندی، بیایید دو مدل تبلت شیائومی پد 5 و پد 5 پرو را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم که سرعت شارژ چه تاثیری در باتری‌های بزرگتر خواهد داشت. به طور خلاصه باید گفت که تاثیری ندارد. تفاوت بین ظرفیت باتری این دو مدل آنچنان زیاد نیست (۸۷۲۰ میلی‌آمپر ساعت در مقایسه با ۸۶۰۰ میلی‌آمپر ساعت، تقریبا ۱ درصد)، ولی سرعت شارژ مدل پرو تقریبا ۲ برابر مدل استاندارد است.

جمع‌بندی

در نهایت دو دسته‌بندی مهم خودنمایی می‌کنند. مدل اول گوشي‌هایی هستند که با سرعت تقریبا ۳۰ وات شارژ می‌شوند و برای شارژ کامل به بیش از ۱ ساعت نیاز دارند. در این دسته سرعت شارژ اثر منفی زیادی در ظرفیت باتری ندارد. مخصوصا اینکه با شارژ ۱۰ وات به تقریبا ۲ ساعت زمان برای شارژ کامل نیاز دارند و برای مواقع اضطراری در صبح یا عصر مناسب نیستند.

ظرفیت باتری گوشیدسته‌بندی دوم مدل‌هایی هستند که شارژ سریع بالای ۱۰۰ وات را ارائه می‌دهند. شاید این سرعت برای برخی کاربران تعجب‌آور باشد؛ اما افرادی که از گوشی زیاد استفاده می‌کنند، مرتب باتری آنها تمام می‌شود و نمی‌توانند ۴۵ دقیقه برای شارژ کامل صبر کنند؛ تنها دو گزینه دارند: یا اینکه همیشه یک پاوربانک همراه خود داشته باشند یا اینکه یک گوشی با سرعت شارژ بالا تهیه کنند که در طول یک استراحت کوتاه شارژ شود.

ما نمی‌خواهیم در مورد گوشی‌هایی که بین این دو دسته قرار می‌گیرند( سرعت شارژ حدود ۶۰ وات)، نظر دهیم. آنها نسبت به مدل‌های با شارژ ۳۰ وات سریع‌تر هستند؛ اما اینکه آیا این سرعت ارزش کاهش ظرفیت باتری را دارد یا خیر، به نحوه استفاده شما از گوشی بستگی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*