پیکاپ سایبرتراک تسلا

پروژه ساخت پیکاپ سایبرتراک تسلا کنسل شد؛ ایلان ماسک، پول خریداران را پس داد + به روز رسانی

پیکاپ سایبرتراک، پروژه جاه طلبانه ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا بود که ساخت آن به علت مشکلات بسیار عجیب و خنده داری، کنسل شد.

تقریبا سه سالی می‌شود که نام پیکاپ سایبرتراک را در تمامی سایت‌های مربوط به اخبار تکنولوژی می‌شنویم. این وانت برقی، سطح جدیدی از سگمنت پیکاپ را به نمایش گذاشت و حتی در مورد ضد گلوله بودن شیشه‌های آن هم اخباری منتشر شد. اما دلیل کنسل شدن پروژه‌ی ساخت آن چیست؟ آن هم برای مردی که قرار است به مریخ برود و هیچ چیزی مانع او نمی‌شود!

دلیل کنسل شدن پروژه پیکاپ سایبرتراک

پیکاپ سایبرتراک تسلا

ایلان ماسک، موضوعاتی مثل بحران جهانی کمبود تراشه و بالا رفتن هزینه‌های تولید بدون تناسب با سود نهایی نهایی را از اصلی‌ترین عواملِ کنسل شدن پروژه‌ی پیکاپ سایبرتراک دانست. او در ادامه بیان کرد:

با کمال تاسف باید بگویم که ساخت پیکاپ سایبرتراک، متوقف شده است. غم و ناامیدی شما را درک می‌کنم و به تمامی افرادی که در صف پیش فروش این محصول قرار گرفته‌اند، بازگرداندن مبالغ واریز شده‌‌‍‌ی آن‌ها را قول می‌دهم می‌دهم. مطمئن باشید که به زودی، با محصولات عجیب‌تر و شگفت‌ انگیزتری، به بازار باز خواهیم گشت.

پیکاپ سایبرتراک تسلا

این محصول، قرار بود تا در خط تولید گیگافکتوری (Gigafactory) تگزاس و برلین، به صورت همزمان، مراحل اولیه ساخت خود را آغاز کند. اما آنطور که از شایعات شنیده می‌شود، ایلان ماسک فعلا، فقط خودروهای تسلا مدل Y و مدل 3 را برای این دو خط تولید، کافی و مناسب می‌داند. خط تولید تگزاس در حقیقت، فقط برای تولید تسلا مدل Y و پیکاپ سایبر تراک مهیا شده بود اما با افزایش تقاضای سرسام آور برای ثبت نام سدان تسلا مدل 3، این خودرو جایگزین سایبرتراک شد.

پیکاپ سایبرتراک تسلا

علاوه بر این موارد، تاخیر در تحویل سفارش‌ها و نرسیدن به برنامه‌ی تولیدِ از پیش تعیین شده، قیمت نهایی سایبر تراک را افزایش داده بود. برای درک این موضوع، بیایید و به سال 2019 برگردیم. طرح مفهومی پیکاپ Cybertruck به عنوان انقلابی‌ترین محصول تسلا، با قیمت 39900 دلار (برای نسخه تک موتوره و دیفرانسیل عقب)، توسط ایلان ماسک معرفی شد. نسخه AWD هم با برچسب قیمت 49900 دلار به روی صحنه آمد. اما با همه گیری کرونا، بحران کمبود تراشه و حتی جنگ اخیر روسیه و اوکراین، تمام نقشه‌های ایلان ماسک، نقشه بر آب شد. همچنین در روزهای گذشته، قیمت تسلا مدل Y هم افزایش پیدا کرد و به عدد 62990 دلار (برای نسخه استاندارد) رسید.

پیکاپ سایبرتراک تسلا

ترس ایلان ماسک از رویارویی با فورد و جنرال موتورز

سلطه نسبی فورد و جنرال موتورز بر بازار پیکاپ‌های هیبرید و برقی، یکی دیگر از دلایل کنسل شدن پروژه سایبر تراک تسلا است. همانطور که می‌دانید، فورد F-150 Lightning با قیمت 39 هزار دلار (در نسخه پایه) در کنار هامر برقی از شرکت جنرال موتورز، دو مورد از محبوب‌ترین پیکاپ‌های هیبرید و برقی بازار هستند و به نظر می‌رسد که ایلان ماسک از رقابت‌ با آن‌ها، کمی ترس داشته باشد.

پروژه بعدی ایلان ماسک

در ادامه گفته می‌شود که پروژه بعدی تسلا، به صنعت حمل و نقل مربوط خواهد شد و احتمالا، ون‌های الکتریکی تسلا را خواهیم دید.

به روز رسانی

به نظر می‌رسد که تاخیرهای پیاپی در رونمایی از مدل نهایی سایبرتراک، خبر کنسل شدن ساخت این پیکاپ را به یکی از سوژه‌های داغ «دروغ سیزده» (april fools) تبدیل کرده است. هرچند که علی رغم بحث و گفتگوی بسیاری از کاربران در مورد این موضوع در صفحه توییتر مدیر عامل تسلا، شخص ایلان ماسک تا امروز هیچ واکنشی نسبت به این خبر، نشان نداده است. طبق آخرین اخبار رسمی منتشر شده، سال 2023 یا 2024 و حتی 2025، به عنوان زمان عرضه‌ی پیکاپ سایبرتراک، معرفی شده‌ است.