مقایسه آیفون SE 2022 با آیفون ۱۳ مینی

مقایسه آیفون SE 2022 با آیفون ۱۳ مینی؛ کدام بهتر است؟

اگر به یک آیفون کوچک احتیاج دارید، ابتدا مقاله مقایسه آیفون SE 2022 با آیفون ۱۳ مینی را مطالعه کنید و بعد یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

اپل از جدیدترین گوشی اقتصادی خودش، آیفون اس ای ۲۰۲۲ رونمایی کرده است. علی‌رغم یدک کشیدن برچسب قیمتی میان‌رده، اما گوشی جمع و جور جدید اپل با تراشه‌ای که در زیر قاب گوشی‌های پرچمدار آیفون ۱۳ حضور دارد وارد بازار شده است. به همین خاطر است که بسیاری از کاربران در انتخاب بین این مدل با آیفون ۱۳ مینی اپل نمی‌دانند که دقیقاً کدام مدل مناسبشان است.

توصیه می‌کنیم پیش از آنکه بخواهید اقدام به خرید آیفون SE 2022 یا آیفون ۱۳ مینی کنید، حتماً این مقاله که در آن به مقایسه این دو مدل با یکدیگر انجام شده را مطالعه کنید.

مقایسه آیفون SE 2022 با آیفون ۱۳ مینی

فهرست مطلب

جدول مشخصات فنی

مدلآیفون اس ای ۲۰۲۲آیفون ۱۳ مینی
ابعاد و وزن۱۳۸.۴ در ۶۷.۳ در ۷.۳ میلی‌متر/ ۱۴۴ گرم۱۳۱.۵ در ۶۴.۲ در ۷.۷ میلی‌متر/ ۱۴۱ گرم
نمایشگر۴.۷ اینچ، ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسل، Retina IPS LCD۵.۴ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل، Super Retina XDR OLED
پردازندهApple A15 Bionic، شش هسته‌ایApple A15 Bionic، شش هسته‌ای
حافظه۴ گیگ رم + ۶۴ گیگ حافظه
۴ گیگ رم + ۱۲۸ گیگ حافظه
۴ گیگ رم + ۲۵۶ گیگ حافظه
۴ گیگ رم + ۱۲۸ گیگ حافظه
۴ گیگ رم + ۲۵۶ گیگ حافظه
۴ گیگ رم + ۵۱۲ گیگ حافظه
نرم افزارiOS 15iOS 15
ارتباطاتوای فای 802/11a/b/g/n/ac/ax / بلوتوث ۵/ GPSوای فای 802/11a/b/g/n/ac/ax / بلوتوث ۵/ GPS
دوربینتک لنزی ۱۲ مگاپیکسلی، دیافراگم f/1.8
سلفی ۷ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2
دوگانه ۱۲ + ۱۲ مگاپیکسلی، دیافراگم f/1.5 + f/2.4
سلفی دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی + SL 3D، دیافراگم f/2.2
باتری۲۰۱۸ میلی‌آمپر ساعتی/ شارژ سریع ۱۸ وات/ شارژ بی‌سیم Qi۲۴۳۸ میلی‌آمپر ساعتی/ شارژ سریع ۲۰ وات/ شارژ بی‌سیم Qi
امکانات اضافهاینترنت 5G، تاچ آیدی، گواهی ضد آب IP67اینترنت 5G، شارژ بی‌سیم مگ سیف ۱۵ وات، گواهی ضد آب IP68

 

طراحی

از نظر طراحی، آیفون ۱۳ مینی برنده‌ی بی چون و چرا در مقایسه آیفون SE 2022 با آیفون ۱۳ مینی است. طراحی این مدل دقیقاً مثل دیگر اعضای خانواده آیفون ۱۳ با یک نمایشگر کم حاشیه، ناچ در بالای صفحه و لبه‌هایی تیز و بران است. اما آیفون اس ای ۳ با همان طراحی قدیمی شبیه به آیفون ۸ وارد بازار شده است؛ بنابراین در مقایسه با گوشی‌های بالارده سال ۲۰۲۲ هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

مقایسه آیفون SE 2022 با آیفون ۱۳ مینی

مدل مینی علیرغم اینکه از یک نمایشگر بزرگ‌تر بهره می‌برد، اما ابعاد کوچک‌تری دارد. هر دو گوشی از قاب پشتی شیشه‌ای با فریم آلومینیومی استفاده می‌کنند، در حالی که مدل مینی به لطف گواهی IP68 (مقاومت تا عمق ۶ متری به مدت ۳۰ دقیقه در مقابل مقاومت تا عمق ۱ متری در مدل آیفون اس ای) استقامت به مراتب بیشتری در صورت افتادن در آب دارد.

نمایشگر

نمایشگر آیفون ۱۳ مینی به راحتی می‌تواند مدل SE را شکست دهد. این گوشی از یک پنل نمایشگر Super Retina XDR OLED با رزولوشن Full HD، گواهی HDR10، پشتیبانی از Dolby Vision و رنگ‌های شاداب‌تر بهره می‌برد. در آن سمت اگرچه پنل نمایشگر آیفون اس ای ۳ هم خوب است، اما از فناوری قدیمی LCD با رزولوشن HD استفاده می‌کند و از هیچ فناوری خاصی برای افزایش کیفیت تصویر برخوردار نیست. همچنین اپل برای احراز هویت کاربران تاچ آیدی (حسگر اثر انگشت) قدیمی خودش را در پایین نمایشگر آیفون اس ای قرار داده، در حالی که آیفون ۱۳ مینی به لطف فیس آیدی از سیستم تشخیص چهره پیشرفته استفاده می‌کند.

مشخصات فنی و نرم افزار

هر دو گوشی از چیپست مشابهی استفاده می‌کنند: چیپست Apple A15 Bionic با پردازشگر گرافیکی ۴ هسته‌ای و فناوری لیتوگرافی ۵ نانومتری. در حال حاضر این قدرتمندترین تراشه‌ای است که می‌توان روی یک آیفون یافت.

هر دو گوشی از ۴ گیگ رم و حافظه NVMe برخوردارند؛ بنابراین سطح عملکرد آن‌ها مشابه یکدیگر است. اما حافظه داخلی در مدل مینی تا ۵۱۲ گیگابایت است، در حالی که حداکثر حافظه داخلی مدل اس ای به ۲۵۶ گیگابایت محدود می‌شود. ضمناً هر دو گوشی به نسخه ۱۵ آی او اس مجهز هستند و پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدتی در انتظار آن‌هاست.

دوربین

شکی نیست که iPhone 13 Mini از سیستم دوربین پیشرفته‌تری نسبت به رقیب خودش برخوردار است. این گوشی به دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.6 و لرزشگیر اپتیکال تصویر مجهز است که یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید نیز آن را همراهی می‌کند. در آن سو iPhone SE 2022 از یک سنسور تک لنزی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند. روی این مدل خبری از دوربین ثانویه اولترا واید نیست و عملکرد سنسور دوربین آن پایین‌تر است.

مقایسه آیفون SE 2022 با آیفون ۱۳ مینی

همچنین مدل مینی با یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی در جلو نیز بهتر از آیفون اس ای با یک دوربین ۷ مگاپیکسلی ظاهر شده است.

باتری

آیفون مدل مینی از یک باتری با ظرفیت بیشتر استفاده می‌کند. ظرفیت باتری این مدل ۲۴۳۸ میلی‌آمپر ساعت است که به لطف فناوری نمایشگر OLED، مصرف انرژی خیلی زیادی ندارد. آیفون اس ای ۳ نیز از یک باتری ۲۰۱۸ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند که نمایشگر LCD روی آن مصرف انرژی بیشتری خواهد داشت. هر دو گوشی با توان ۱۸ واتی به صورت سیمی شارژ می‌شوند و از شارژ بی‌سیم Qi نیز پشتیبانی می‌کنند. اما برگ برنده آیفون مینی، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم مغناطیسی MagSafe اپل است.

قیمت

آیفون اس ای ۲۰۲۲ با قیمت پایه ۴۲۹ دلاری عرضه می‌شود، در حالی که قیمت پایه مدل آیفون ۱۳ مینی اپل ۶۹۹ دلار است. در مجموع اگر بخواهیم در مقایسه آیفون SE 2022 با آیفون ۱۳ مینی یک برنده را اعلام کنیم، آن قطعاً مدل مینی است. این گوشی به نمایشگر بهتر، دوربین‌های باکیفیت‌تر و یک باتری بزرگ‌تر مجهز شده است. اما در عین حال با خرید مدل SE 2022 می‌توانید نزدیک به ۲۰۰ دلار ذخیره کنید.

مزایا و معایب

آیفون اس ای ۲۰۲۲

مزایامعایب
  • مقرون به صرفه‌تر
  • باریک‌تر
  • حسگر تاچ آیدی
  • همان تراشه سری آیفون ۱۳
  • طراحی قدیمی

 

آیفون ۱۳ مینی

مزایامعایب
  • طراحی بهتر
  • مقاومت بیشتر در برابر آب
  • باتری بزرگ‌تر
  • دوربین‌های بهتر
  • قیمت بالاتر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*