واکسن استنشاقی کرونا

نخستین واکسن استنشاقی کرونا در جهان توسط روسها معرفی شد

نخستین واکسن استنشاقی کرونا در جهان توسط روسیه ساخته شد. این واکسن بر پایه واکسن اسپوتنیک V توسعه پیدا کرده و نسخه استنشاقی آن محسوب می‌شود.

الکساندر گینزبرگ، مدیر انستیتو گامالیا که واکسن کرونا اسپوتنیک V نیز توسط این مرکز تحقیقاتی توسعه پیدا کرده است در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرده بود واکسن استنشاقی کرونا طی 3 تا 4 ماه آینده تولید و به بازار عرضه خواهد شد. در همین راستا به تازگی میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد نسخه استنشاقی واکسن اسپوتنیک V آماده است و طی چند روز آینده به تایید خواهد رسید.

توسعه نخستین واکسن استنشاقی کرونا در جهان

وزیر بهداشت روسیه در ادامه گفته‌های خود بیان کرد برای تزریق بوسترهای واکسن کرونا دستورالعمل جدیدی را در نظر گرفتیم که احتمالا شامل واکسن استنشاقی نیز خواهد شد. وی افزود طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده استفاده از واکسن استنشاقی برای کسانی که واکسن دریافت کردند در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین ایمنی و اثربخشی این واکسن در آزمایش‌های انجام شده به تایید رسیده است.

موراشکو افزود این واکسن برای تجدید واکسیناسیون یک ابزار بسیار کارآمد خواهد بود که البته در خصوص شیوه استفاده از آن کارشناسان در حال برنامه‌ریزی هستند و تصمیم‌گیری در خصوص آن به‌زودی اعلام خواهد شد. گفتنی است انستیتو گامالیا روسیه در اکتبر سال ۲۰۲۱ موفق شد مجوز فاز دوم آزمایش بالینی واکسن استنشاقی خود را از وزارت بهداشت این کشور دریافت کند و در مارس 2022 نیز برای ثبت آن اقدام کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*