ساینا S

ساینا S چه برتری هایی نسبت به ساینا معمولی دارد؟

یکی از خودروهای اقتصادی بازار داخلی ما ساینا S است که نسخه فول آشپن ساینا محسوب می‌شود. برتری های این دو خودرو را در ادامه بخوانید.

تا همین چند سال پیش هنگامی که از خودروهای اقتصادی بازار ایران صحبت می‌شد، منظور خودروهای زیر 15 میلیون تومان بود. در آن زمان خودرویی مثل پراید یا ام وی ام در محدوده قیمتی زیر 10 میلیون تومان بود و محصولاتی نظیر سمند و پژو 206 در کانال قیمتی 10 الی 15 میلیون تومان بودند.

متاسفانه طولی نکشید که تحریم‌های شدیدی علیه ایران توسط ایالات متحده وضع شد و بازار ارز به یکباره دگرگون شد. در این میان بسیاری از مفاهیم اقتصادی از میان رفت و یکی از مهم‌ترین مفاهیم بازار خودرو، خودروی مقرون به صرفه و ارزان قیمت بود که آن نیز دچار تغییرات شدیدی شد.

ساینا S

همچنان بازار خودرو در کش و قوس تغییرات قیمتی شدید بود و پس از اندک زمانی که مردم خیال کردند دیگر قیمت‌ها از این بالاتر نمی‌رود، موج جدیدی از راه رسید و سونامی دیگری باعث شد تا قیمت‌ها به صورت نجومی جابه‌جا شوند. در حال حاضر دیگر منظورمان از خودروی اقتصادی، خودرویی است که در محدوده قیمتی 100 تا 150 میلیون تومان است.

از طرفی محدوده فعلی قیمت خودروهای اقتصادی از این هم بالاتر رفته و دیگر باید در قیمت‌های 200 میلیون تومانی به جستجو پرداخت. گفتنی است مشکل بزرگتر اینجاست که در همین محدوده قیمتی باز هم محصولات متنوعی وجود ندارد و جز چند خودروی بی‌کیفیت داخلی و چینی، محصول دیگری مشاهده نمی‌شود. یکی از همین گزینه‌های محدود تولید داخل، سایپا ساینا است.

تفاوت‌های ساینا S با ساینا معمولی

شاید گروه خودروسازی سایپا بخواهد محصول جدید خود را در قالب بدنه جدیدی عرضه کند اما متاسفانه موفق نشده به این خواسته جامه عمل بپوشاند. در واقع سایپا ادعا می‌کند که ساینا خودروی جدیدی است که می‌تواند انتخاب خوبی برای طرفداران خودروهای اقتصادی باشد اما ادعای این خودروساز بر خلاف واقع است.

به طور دقیق‌تر، ساینا همان تیبایی است که شسته و رفته‌تر شده و کمی به آن رسیده‌اند. البته از حق نگذریم ساینا بهتر از تیبا عمل کرده و طراحی ظاهری بهتری دارد. طراحان ساینا حوصله و وقت بیشتری صرف این خودرو کرده‌اند و نتیجه کار نیز بهتر از تیبا درآمده است.

ساینا S

از جمله قسمت‌هایی که ممکن است مورد پسند مشتریان قرار بگیرد، داشبورد، سپرها و رینگ‌های این خودرو است که نحوه ساخت آن از نشان تجاری این شرکت الهام گرفته شده است. سایپا پس از معرفی ساینا، به فکر آپدیت و به‌روزرسانی این خودرو افتاد و نام آن را ساینا S گذاشت، اما ظاهرا در این امر موفق عمل نکرده، چرا که تغییرات مهم ساینا اس نسبت به ساینا معمولی شامل تزئین کرومی بدنه، طراحی جدید رینگ‌های آلیاژی و اضافه کردن یک دفیوزر به سپر جلو می‌شود.

شاید بتوان گفت تنها قسمتی که ساینا را متمایز و خواستنی می‌کند، طراحی ظاهری آن به تناسب قیمتی است که دارد، وگرنه در بخش دینامیکی و توانایی‌های حرکتی، تفاوتی میان این دو خودرو دیده نمی‌شود. اگر با ساینا S حرکت کنید، در وهله اول گمان می‌کنید با تیبا روبه‌رو هستید که کمی چابک‌تر از قبل شده است.

حتی پیشرانه این خودرو نیز همان موتور 5.1 لیتری 4 سیلندر تیبا است، ولی می‌تواند برعکس تیبا و به لطف برخی تغییرات، 87 اسب بخار قدرت تولید کند که حدود 6 اسب بخار بیشتر از پیشرانه تیبا خواهد بود. پیشرانه مذکور می‌تواند گشتاور 126 نیوتن‌متر را نیز تولید کند. خوشبختانه مهندسانی که در حال ساخت ساینا بوده‌اند، سیستم تعلیق و ترمزگیری آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که کاملا موفق عمل کرده است.

حس خوب پایداری خودرو و قدرت ترمزگیری به همراه دقتی که دارد از جمله مزایای ساینا محسوب می‌شوند که تیبا فاقد آن است. لازم به ذکر است که بخشی از کیفیت سواری و رانندگی و پیشرفت‌هایی که این خودرو دارد به خاطر  تعبیه تایرهای 14 اینچی به جای 13 اینچی است.

ساینا S

از همه این‌ها که بگذریم، بد نیست با نقطه قوت ساینا اس آشنا شویم؛ نقطه قوتی که گروه خودروسازی سایپا روی آن تأکید زیادی داشته و حساب زیادی باز کرده است. امکانات رفاهی و آپشن‌هایی که این خودرو دارد در رده خود مناسب است. ساینا معمولی امکانات رفاهی معقول و متوسطی داشت، در حالی که نسخه S آن دارای آپشن‌ها و تجهیزات بیشتری است.

از جمله این امکانات می‌توان به دو کیسه هوای ایمنی، ترمز ABS، سیستم کمکی ترمز BA، سامانه EBD، سیستم مالتی مدیای جدید با نمایشگر و امکان دسترسی از روی فرمان، صندلی برقی راننده و سرنشین، فرمان دی‌کات، سنسور پارک، سنسور باد تایرها و آینه‌های برقی اشاره کرد.

خودروی مذکور هم اکنون در بازار آزاد قیمتی در حدود 200 الی 205 میلیون تومان دارد و اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم و نظر بدهیم باید بگوییم که ساینا اس به هیچ وجه خودروی جذابی نیست، اما نباید از یاد ببریم که در محدوده قیمتی 200 میلیون تومان، نمی‌توان خودروی بهتری پیدا کرد. بنابراین اگر به دنبال خودرویی هستید که بتواند با بودجه شما همخوانی داشته باشد و تجهیزات قابل قبولی ارائه دهد، ساینا S گزینه خوبی خواهد بود.