گوشی گیمینگ

5 دلیل برای خرید گوشی گیمینگ و 5 دلیل برای نخریدن آن

آیا واقعاً خرید گوشی گیمینگ عقلانی است؟ آن‌ها چه ویژگی‌های متمایزکننده‌ای نسبت به گوشی‌های معمولی دارند؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

پیش از هر چیز باید این خبر خوب را به اطلاع همه گیمرها برسانیم. بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان استرالیایی و چینی، انجام بازی‌های ویدیویی می‌تواند باعث افزایش ماده خاکستری مغز و عملکرد بهتر آن شود. به بیان دیگر، بازی‌های ویدیویی برای انسان‌ها مفید هستند و به تقویت هوش آن‌ها کمک می‌کنند.

این اتفاق البته برای شبکه‌های اجتماعی صادق نیست. با این حال، بسیاری از مردم روزانه ساعت‌ها از وقت خود را صرف شبکه‌های مجازی می‌کنند. در این شرایط آیا انجام بازی‌های ویدیویی مناسب‌تر از فضای مجازی نیست؟

امروزه گوشی‌های هوشمند همواره همراه ما هستند و تقریبا تمامی نیازهای ارتباطی ما را رفع می‌کنند. از طرفی، تجربه بازی‌های ویدیویی بر روی گوشی‌های هوشمند یکی از قدیمی‌ترین استفاده از این دستگاه‌هاست. در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های تکنولوژیک اسمارتفون‌ها باعث شده است که کیفیت بازی‌های ویدیویی موبایل به طرز حیرت انگیزی افزایش یابد. در این میان، گوشی‌های گیمینگ پدیده‌های نسبتا جدیدتری هستند که واکنش‌های متفاوتی را از سوی افراد مختلف در پی داشته‌اند.

خرید یک گوشی گیمینگ روی کاغذ ایده خوبی به نظر می‌رسد. در صورتی که قصد دارید بالاترین نرخ فریم ممکن را در کنار بیشترین جزئیات گرافیکی و حداکثر عمر باتری روی گوشی خود داشته باشید، خرید یک اسمارتفون گیمینگ گزینه‌ای ایده آل برایتان به شمار می‌رود. با این وجود، این گوشی‌ها بی‌عیب و نقص هم نیستند. به همین جهت، ممکن است در برخی شرایط، خرید یک گوشی پرچمدار و استفاده از آن برای بازی کردن گزینه ای بهتر برایتان باشد.

پنج دلیل برای خرید گوشی گیمینگ

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا پنج دلیل برای خرید گوشی گیمینگ را مورد بررسی قرار دهیم و به پنج دلیل هم برای نخریدن این محصولات اشاره کنیم.

۱. عمر باتری گوشی‌های گیمینگ بالاتر است

باتری‌های بزرگ و توانمند، ویژگی مشترک تقریبا تمامی گوشی‌های گیمینگ به شمار می‌روند. باتری بزرگ‌تر طبیعتا به معنای عمر باتری بیشتر و در نتیجه امکان بازی کردن به مدت زمان طولانی‌تر است. در این شرایط، عمر بهتر باتری اسمارتفون‌های مخصوص گیمینگ را باید مهم‌ترین ویژگی آن‌ها دانست که خریدشان را توجیه می‌کند. البته همه کاربران گوشی‌های هوشمند از باتری‌های بزرگ‌تر و قدرتمندتر استقبال می‌کنند. با این وجود، ظرفیت باتری برای جامعه گیمرها اهمیت بسیار بیشتری دارد.

گوشی گیمینگ

محصولاتی نظیر نوبیا رد مجیک 7 یا ایسوس راگ فون 5 باتری‌هایی بسیار حجیم دارند که می‌توانند تا مدت زیادی گیمرها را همراهی کنند. با این وجود، گوشی‌های غیر گیمینگ بسیاری نیز در بازار وجود دارند که از حیث عمر باتری قادر به رقابت با محصولات گیمینگ هستند. از میان آن‌ها می‌توان به آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس اشاره کرد که قادر به شارژدهی حداقل یک روزه هستند.

۲. عملکرد گوشی‌های گیمینگ در مقایسه با سایر محصولات سرآمد است

گیمرهای قدیمی‌تر احتمالا زمان عرضه بازی کرایسیس و سال‌های پس از آن را به خاطر دارند. در آن سال‌ها، اجرا کردن این بازی توسط یک رایانه به معنای قدرت کافی آن برای اجرای اکثر بازی‌های روز بود. مشابه این داستان، اکنون برای گوشی‌های گیمینگ هم در حال رخ دادن است. یکی دیگر از مزیت‌های مهم گوشی‌های گیمینگ، اجرای روان و بدون مشکل بازی‌هاییست که سایر گوشی‌ها نمی‌توانند به راحتی اجرا کنند. البته باید توجه داشت که اجرا کردن یک بازی و ارائه نرخ فریم ثابت و قابل قبول در آن، دو امر کاملا مجزا هستند.

گوشی مخصوص بازی

یکی از کلیدی‌ترین دلایل خرید یک گوشی گیمینگ، مشخصات سخت افزاری سرآمد و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها در آن است. علاوه بر تعبیه ابزارهای انحصاری سخت افزاری نظیر تریگرهای هپیتک، رم و حافظه داخلی بالا در کنار پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک قدرتمند گوشی‌های گیمینگ، آن‌ها را به هیولاهایی قدرتمند تبدیل می‌کنند. همچنین، در محصولاتی نظیر رد مجیک 7 صفحه نمایش‌های بزرگ با نرخ بازیابی بالا تعبیه شده اند که تجربه لذت بخشی از بازی بر روی گوشی را به ارمغان می‌آورند. در این میان، برخی گوشی‌های دیگر نظیر لیجن فون دوئل 2 لنوو هم از قابلیت‌های پیشرفته تهویه بهره می‌برند که در بالا رفتن راندمان تاثیر بسزایی دارند. علاوه بر این، برخی تجهیزات اضافی مرتبط با بازی‌های ویدیویی نیز عموما به همراه این محصولات عرضه می‌شوند که لذت انجام بازی‌های ویدیویی را چند برابر می‌کنند.

به بیان تکنیکی، گوشی‌های گیمینگ قادرند سنگین‌ترین بازی‌های ویدیویی حال حاضر فروشگاه گوگل پلی را با بالاترین کیفیت اجرا کنند. بنابران نیازی نیست نگران افت فریم فورتنایت، پابجی یا کال آف دیوتی روی این گوشی‌ها باشید.

علاوه بر این، اپلیکیشن‌های معمولی نیز بر روی این گوشی‌ها عملکرد بهتری دارند. رم بالاتر به معنی عملکرد بهتری در حین تماشا یا ویرایش ویدیوهاست. همچنین، اپ‌های سنگین‌تر نیز بر روی گوشی‌‌های گیمینگ سریع‌تر اجرا می‌شوند و جابجا شدن بین یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر بدون کوچک‌ترین لگی انجام می‌شود. به دلیل قدرت بالاتر این دسته اسمارتفون‌ها، توسعه دهندگان نیز می‌توانند بخشی از هزینه‌های سنگین بهینه سازی نرم افزاری را کاهش دهند!

۳. نمایشگر این گوشی‌ها نرخ بازیابی بالایی دارد

نرخ بازیابی (نرخ ریفرش) نمایشگر یک گوشی، تعداد دفعاتی در ثانیه است که این نمایشگر می‌تواند تصاویر جدید را نمایش دهد. این نرخ با واحد هرتز اندازه گیری می‌شود. به عنوان مثال، اگر نرخ بازیابی صفحه نمایش گوشی شما 144 هرتز است، یعنی این نمایشگر در هر ثانیه 144 بار به ریفرش تصویر می‌پردازد. بنابراین، نرخ بازیابی بالاتر به معنای روان‌تر به نظر رسیدن صفحه نمایش خواهد بود. نرخ بازیابی بالاتر همچنین در صحنه‌هایی با انیمیشن‌های ناگهانی نیز کاربرد دارد و شدت برش‌های تصویر را کاهش می‌دهد. عدد نرخ بازیابی برای گیمرها اهمیت بسزایی دارد. چرا که هر چه نرخ بازیابی بالاتر باشد، تاخیر بصری کمتر بوده و گیم پلی، روان‌تر به نظر خواهد رسید.

نرخ بازیابی گوشی‌های گیمینگ

صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند جدید عموما نرخ بازیابی 60 هرتز را ارائه می‌کنند. با این حال، در برخی گوشی‌های گیمینگ، نرخ بازیابی ممکن است به 144 هرتز نیز برسد. البته نرخ بازیابی بالاتر همیشه مورد نیاز نیست و عناوین کمی هستند که از نرخ فریم‌های بالا پشتیبانی کنند. با این وجود، در اختیار داشتن یک گوشی که بتواند از نرخ فریم‌های بالا پشتیبانی کند قطعا بسیار جذاب است و تجربه ای بهتر را برای گیمینگ فراهم می‌کند.

اگر یک بازی پیدا کردید که از نرخ فریم‌های بالا پشتیبانی کند، بدون شک از گیم پلی فوق العاده روان و تجربه بی نقص آن حیرت خواهید کرد. در آن زمان، متوجه ارزش یک گوشی گیمینگ خواهید شد.

۴. ورزش‌های الکترونیکی (E-sports) در حال فراگیر شدن هستند

بازی‌های محبوبی نظیر فورتنایت یا پابجی نسخه‌های مخصوص موبایل دارند و اتفاقا بر روی این پلتفرم‌ها به موفقیت فراوانی هم رسیده اند. بر همین اساس، موسسات بزرگ سرمایه گذاری بر روی ورزش‌های الکترونیکی (E-sports) در حال ارزیابی گسترش برنامه‌های خود بر روی پلتفرم‌های موبایلی هستند تا جامعه بزرگ‌تری از گیمرها را هدف بگیرند. با توجه به افزایش انفجاری آمار گیمرهای موبایل، این اتفاق کاملا محتمل به نظر می‌رسد.

ورزش‌های الکترونیکی

امروزه بازی‌های موبایل به یک تعامل اجتماعی در نسل جوان تبدیل شده و گزارش‌ها هم حاکی از این است که کاربران، امروزه بازی‌های موبایل را به سرگرمی‌های کلاسیکی چون تماشای فیلم یا گوش دادن به موزیک ترجیح می‌دهند. در چنین شرایطی، در اختیار داشتن یک گوشی قدرتمند که بتواند تا چندین سال بدون هیچ مشکلی بازی‌های ویدیویی جدید را با بهترین کیفیت اجرا کند، می‌تواند یک مزیت بزرگ به شمار رود.

۵. گوشی‌های گیمینگ توسط گیمرها برای گیمرها ساخته می‌شوند

در حال حاضر تنها کنسول بازی پرتابلی که توانسته توجه گیمرها را به خود جلب کند، نینتندو سوییچ است. در قابلیت‌های فوق العاده و کیفیت بازی‌های این کنسول شکی نیست. اما مساله مهم در خصوص این کنسول این است که تمامی این قابلیت‌ها را نمی‌توان به سادگی امتحان کرد و برای برخی از آن‌ها باید اشتراک خریداری کرد.

از طرف دیگر، در گوشی‌های گیمینگ شما تنها به یک اتصال وای فای و یک اشتراک گوگل نیاز دارید تا بتوانید با دوستانتان به انجام یک بازی مالتی پلیر بپردازید. در بحث گوشی‌های گیمینگ، ما نام اپل را حذف می‌کنیم؛ چراکه اساسا این کمپانی، هیچ گوشی مخصوص بازی را به بازار عرضه نکرده است! در فروشگاه گوگل پلی می‌توانید تعداد بسیار زیادی بازی پیدا کنید که بدون نیاز به اشتراک، می‌توان آن‌ها را به صورت تک نفره یا چندنفره تجربه کرد. با این تفاسیر، انتخاب آسان است! بسیاری از افراد بازی کردن سریع و بدون نیاز به اشتراک را به تمامی قابلیت‌های منحصر به فرد و بازی‌های شگفت انگیز نینتندو سوییچ ترجیح می‌دهند.

گوشی گیمینگ

در این میان، قابلیت‌های منحصر به فرد برخی گوشی‌های مخصوص بازی نظیر کلیدهای حساس به فشار، انواع فیدبک‌های ارتعاشاتی، اسپیکرهای قدرتمند و واضح و یا امکانات دیگری چون خنک کننده‌های مایع، نورپردازی‌های قابل تنظیم و طراحی کاربرپسند به این محصولات ارزش دوچندانی می‌بخشند.

پنج دلیل برای نخریدن یک گوشی گیمینگ

شاید به نظر برسد دلایلی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم شکی برای خرید یک گوشی گیمینگ باقی نگذارد. با این حال، این محصولات برخی کم و کاستی‌ها و نواقص دارند که باید پیش از خرید به آن‌ها توجه داشته باشید. دوربین ضعیف، آپدیت‌های نامنظم و بهینه نبودن بسیاری اپلیکیشن‌ها و بازی‌های برای این گوشی‌ها از جمله مهم‌ترین ایرادات آن‌ها به شمار می‌روند.

در ادامه این متن، به بررسی دلایلی می‌پردازیم که ممکن است شما را از خرید یک گوشی گیمینگ منصرف کنند. در ادامه متوجه خواهید شد که شاید خرید یک گوشی پرچمدار قدرتمند، بهتر از یک گوشی گیمینگ باشد.

۱. گوشی‌های گیمینگ معمولا دوربین ضعیفی دارند

با توجه به اینکه عکس برداری معمولا هدف اصلی گوشی‌های گیمینگ نیست، این گوشی‌ها معمولا دوربین‌های چندان قدرتمندی ندارند.

گوشی گیمینگ

امروزه دوربین گوشی‌های هوشمند نقشی تکرار نشدنی را در هویت اجتماعی افراد ایفا می‌کنند و به جزء ثابت زندگی روزمره آن‌ها تبدیل شده‌اند. به همین دلیل است که کمپانی‌های گوشی ساز دوربین را به یکی از اولویت‌های اصلی طراحی خود تبدیل کرده و در هر نسخه به بهبود دوربین محصولاتشان می‌پردازند. گوشی‌های گیمینگ عموما کیفیت دوربین را فدای توانایی سخت افزاری بالاتر می‌کنند. بنابراین اگر به دنبال یک گوشی با دوربین فوق العاده می‌گردید، شاید گوشی‌های مخصوص گیمینگ گزینه‌های مناسبی برایتان نباشند.

۲. گوشی‌های گیمینگ معمولا به سختی در بازار پیدا می‌شوند

گوشی‌های گیمینگ عموما محصولاتی خاص به شمار می‌روند. بنابراین اغلب نمی‌توان آن‌ها را در فروشگاه‌های معمولی پیدا کرد. از طرفی به دلیل پایین‌تر بودن استقبال از این محصولات، کمپانی‌های ارائه دهنده سرویس‌های مخابراتی نیز علاقه چندانی به عرضه این محصولات تحت قرارداد ندارند. به همین دلیل، پیدا کردن این گوشی‌ها در بازار کار چندان ساده ای نیست و برای خرید آن‌ها معمولا باید مستقیما به وبسایت کمپانی سازنده مراجعه کرد.

کمیاب بودن گوشی‌های گیمینگ

با توجه به قیمت بالای گوشی‌های قدرتمند، کاربران اغلب ترجیح می‌دهند یا نمونه کارکرده ای از محصول مد نظر خود را با قیمتی مناسب‌تر خریداری کنند و یا از طریق قرارداد با شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های مخابراتی بتوانند با شرایط بهتر به خرید آن‌ها بپردازند. بر اساس آنچه گفته شد، احتمال پیدا کردن یک گوشی گیمینگ تحت قرارداد بسیار کم است. از طرف دیگر بازار دست دوم این گوشی‌ها نیز تعریف چندانی ندارد. به این ترتیب، در صورتی که قصد خرید یک گوشی گیمینگ را داشته باشید، احتمالا باید تمام هزینه آن را به صورت نقدی و یکجا پرداخت کنید.

۳. گوشی‌های گیمینگ معمولا طراحی رادیکالی دارند

با اینکه گوشی‌های گیمینگ معمولا طراحی جذاب و تهاجمی جالب توجهی دارند، اما این طراحی به قیمت از دست رفتن ارگونومی این محصولات تمام می‌شود. در این دسته محصولات، لبه‌های خمیده جای خود را به گوشه‌های تیز می‌دهند. همچنین وزن سنگین این محصولات به دلیل استفاده از باتری حجیم‌تر و صفحه نمایش بزرگ‌تر، آن‌ها را به محصولاتی ناکارآمد (از لحاظ ارگونومی) در استفاده‌های طولانی تبدیل می‌کند.

طراحی گوشی‌های گیمینگ

بسیاری از گوشی‌های گیمینگ در طراحی خود از ال ای دی‌هایی با قابلیت تغییر رنگ استفاده می‌کنند. این المان‌ها طبیعتا ظاهری منحصربفرد به این محصولات می‌بخشد و خصوصا در مکان‌های تاریک، جلوه فوق العاده‌ای به آن‌ها می‌دهد. با این حال، در استفاده روزمره، در بسیاری اوقات محیط اطراف به اندازه کافی روشن است. در این شرایط نور LED صرفا تبدیل به یک ابزار غیرکاربردی می‌شود که شارژ گوشی را مصرف می‌کند. با این وجود، نمی‌توان منکر محبوبیت این سیستم‌های خاص نورپردازی در گوشی‌های گیمینگ شد. موفقیت برندهایی نظیر ROG ایسوس نیز به خوبی گویای این محبوبیت است.

۴. گوشی‌های گیمینگ معمولا پشتیبانی محدودی دارند

همان گونه که پیش از این اشاره شد، گوشی‌های گیمینگ محصولات خاصی به شمار می‌روند. بنابراین به سادگی می‌توان حدس زد که این محصولات هرگز به فروش میلیونی دست پیدا نمی‌کنند. برخی از این گوشی‌ها حتی به سختی  حتی به فروش چند صد هزار عددی می‌رسند! بر این اساس، توسعه دهندگان بازی‌های ویدیویی دلیلی نمی‌بینند که عناوین ساخته شده خود را برای این دستگاه‌ها بهینه سازی کنند. البته بازی‌های موبایل طبیعتا بدون هیچگونه مشکلی بر روی این دستگاه‌های قدرتمند اجرا خواهند شد. اما اگر یک عنوان خاص به دلیل وجود یک باگ با یکی از ویژگی‌های یک گوشی گیمینگ مشکل داشته باشد، پیدا کردن ایراد کار، بر خلاف پرچمداران شناخته شده اندرویدی بسیار دشوار خواهد بود.

گوشی مخصوص بازی

البته این مساله بر روی کاربری که تصمیم به خرید یک گوشی گیمینگ گرفته، چندان تاثیرگذار نخواهد بود. با این وجود، نکته ایست که برای رسیدن به درک همه جانبه در خصوص گوشی‌های گیمینگ باید به آن توجه داشت.

۵. بسیاری از بازی‌های ویدیویی به قدرت فراوان گوشی‌های گیمینگ نیازی ندارند

سخت افزار دستگاه‌های رایانه ای از آغاز فراگیر شدن این محصولات تا به امروز پیشرفت‌های شگرفی را تجربه کرده‌اند. با این وجود، بازی‌های ویدیویی نتوانسته‌اند پیشرفتی مشابه را تجربه کنند.

قدرت بیش از حد گوشی‌های گیمینگ

امروزه بسیاری از گوشی‌های گیمینگ سخت افزار قدرتمندتری در مقایسه با کنسول نینتندو سوییچ دارند. با این حال، به ندرت می‌توان یک بازی موبایل پیدا کرد که از لحاظ کیفی حتی کمی به عناوین کنسول نینتندو سوییچ نزدیک باشد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای محدودکننده در گوشی‌های هوشمند سیستم خنک کننده آن‌هاست. به عنوان مثال، محال است که یک گوشی بتواند بدون اینکه از شدت گرما تبدیل به یک کوره شود، عنوانی نظیر الدن رینگ را اجرا کند. بنابراین، حتی اگر بتوان به صورت تئوری، نرخ فریم بالایی از این بازی گرفت، باز هم گوشی‌های گیمینگ گزینه مناسبی برای اجرای آن نیستند. برای این کار، به یک سیستم خنک کننده قدرتمند با فن‌های متعدد نیاز است.

صنعت بازی‌های ویدیویی به آهستگی در حال تکامل است و امروزه می‌توان بازی‌هایی با گرافیک بالا را پیدا کرد که برای موبایل توسعه داده شده اند. با این حال، تا اجرای عنوانی در حد و اندازه‌های الدن رینگ بر روی گوشی‌های هوشمند راه درازی باقی مانده است.

از طرف دیگر، سازندگان بازی‌های موبایل هم همواره در صدد هستند که تعداد بیشتری از گیمرها بتوانند بازی‌هایشان را تجربه کنند. بنابراین معمولا آن‌ها را طوری طراحی می‌کنند که نیاز سخت افزاری عجیب و غریبی نداشته باشند.

برای ساخت یک بازی موفق موبایل باید تعادل مناسبی بین عوامل مختلفی نظیر در دسترس بودن، لذت بخش بودن، مهارت مورد نیاز، بازه زمانی عرضه بازی و سوددهی وجود داشته باشد. بر این اساس، بازی‌های موبایل معمولا عناوینی سریع و ساده هستند که قادرند گیمرها را ساعت‌ها مجذوب خود کنند.

سوال کلیدی: آیا ما واقعا به یک گوشی گیمینگ نیاز داریم؟

پس از تمام توضیحات ارائه شده، بیایید یک بار دیگر سئوال اصلی این متن را بررسی کنیم. آیا ما واقعا به یک گوشی گیمینگ نیازمندیم؟ پاسخ احتمالا «خیر» خواهد بود.

گوشی‌های گیمینگ طبیعتا در اجرای بازی‌های ویدیویی عملکرد بهتری در مقایسه با گوشی‌های معمولی ارائه می‌دهند. این محصولات همچنین از نمایشگرهایی با نرخ بازیابی بالاتر استفاده می‌کنند و ظرفیت باتری بالاتری دارند. با این حال، اگر یک گیم حرفه ای نباشید، احتمالا به هیچ یک از این مشخصات نیاز نخواهید داشت. حتی اگر واقعا شیفته بازی کردن بر روی دستگاه‌های قابل حمل هستید نیز می‌توانید همان هزینه یا حتی کمتر را صرف خرید یک کنسول بازی ویدیویی همراه نظیر نینتندو سوییچ یا استیم دک کنید.

گوشی گیمینگ

البته خرید گوشی‌های گیمینگ برای افرادی که به دنبال تجربه بازی‌های اندرویدی هستند، گزینه ایده آلی است. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که عناوینی مثل Angry Birds را در نظر دارید، احتمالا هزینه بالای این گوشی‌ها و مشکلات احتمالی گوشی‌های مخصوص بازی برایتان پررنگ‌تر از محاسن آن‌ها خواهد بود.

به طور خلاصه، گوشی‌های گیمینگ برای علاقمندان دوآتشه بازی‌های موبایل محصولات فوق العاده ای هستند. با این وجود، سایر کاربران می‌توانند با خرید یکی از گوشی‌های پرچمدار بازار، بخش اعظمی از قابلیت‌های مشابه را با قیمتی احتمالا پایین‌تر در اختیار داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*