سیاره قابل زندگی در کیهان

چینی ها در جستجوی یک سیاره قابل زندگی در کیهان

آژانس فضایی چین اعلام کرده به زودی مأموریت کشف سیاره قابل زندگی در کیهان را با نام ماهواره Earth 2.0 آغاز خواهد کرد.

چینی‌ها طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در زمینه مباحث نجومی و فضایی داشته‌اند و کاوشگرهایی مانند یوتو 2 را به کره ماه ارسال کرده‌اند. آنها پا به پای ناسا در تلاش هستند تا اقدامات مهمی در عرصه فضایی رقم بزنند. اکنون مطلع شده‌ایم که چینی‌ها قصد دارند به کمک تلسکوپ‌هایی قدرتمند، سیاره‌ای فراخورشیدی شبیه به زمین ما را کشف کنند.

مأموریت چینی‌ها برای کشف سیاره قابل زندگی در کیهان

ماهواره جدید چینی‌ها که به گفته خودشان حدود 10 الی 15 درصد قدرتمندتر از تلسکوپ کپلر ناسا است، در رقابت برای یافتن سیاره‌ای قابل سکونت و مشابه زمین است. همان‌طور که گفتیم چین در تلاش است تا در زمینه مسائل فضایی به پای کشورهایی همچون روسیه و آمریکا برسد.

سیاره قابل زندگی در کیهان

از جمله اقدامات چینی‌ها که اراده و عزم جدی آنها را برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت فضایی به تصویر می‌کشد، ارسال اولین کاوشگرها به ماه و مریخ و برپایی اولین ایستگاه‌های فضایی در مدار زمین است. در گزارشی که به تازگی منتشر شده می‌خوانیم که آژانس فضایی این کشور در صدد پیوستن به مسابقات یافتن سیارات فراخورشیدی برای سکونت است. به نظر می‌رسد به زودی طرح توجیهی دانشمندان چینی مبنی بر مأموریت کشف سیارات فراخورشیدی منتشر شود.

سیارات فراخورشیدی به سیاره‌هایی گفته می‌شود که در کهکشان راه شیری قرار دارند، اما در منظومه شمسی ما نیستند. مأموریت کشف چنین سیاراتی می‌تواند سرشار از شگفتی و هیجان باشد. هدف از این مأموریت این است که سیاره‌ای کشف شود که به دور مرکز خورشیدی خود در گردش است.

به عقیده دانشمندان چنین سیاره‌ای شرایط ایده‌آلی برای زندگی دارد و می‌تواند میزبان حیات باشد. به گفته ناسا، تاکنون 5 هزار سیاره فراخورشیدی کشف شده که عمده آنها به لطف بهره‌گیری از تلسکوپ کپلر بوده است. با این حال هیچ یک از این سیارات عنوان زمین دوم را به خود اختصاص نداده‌اند، زیرا همچون زمین در فاصله مناسبی نسبت به خورشید خود قرار ندارند.

چینی‌ها که در هر زمینه‌ای پیشرو هستند، امیدوارند بتوانند اولین آژانس فضایی باشند که سیاره‌ای قابل سکونت همچون زمین را کشف می‌کنند. بودجه مأموریت کشف سیارات فراخورشیدی قابل سکونت توسط آکادمی علوم چین تأمین مالی می‌شود. این طرح همچنان در مراحل اولیه است و قرار شده هیئتی از دانشمندان به ارزیابی آن بپردازند.

سیاره قابل زندگی در کیهان

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صورتی که همه چیز درست پیش برود، هیئت متخصص تیم عملیات این مأموریت دستور شروع به ساخت این تلسکوپ را صادر خواهند کرد. این ماهواره تا سال 2026 با راکت لانگ مارچ به مقصد خود پرتاب خواهد شد. نام این ماهواره Earth 2.0 (زمین دوم) است و قرار شده 7 تلسکوپ را با خود به فضا ببرد. شش تلسکوپ از این مجموع به بررسی و رصد صور فلکی ماکیان و شلیاق می‌پردازند.

گفتنی است که تلسکوپ‌های چینی می‌توانند در هر 500 درجه مربع از آسمان تقریبا 1.2 میلیون ستاره را رصد کنند و این عدد حدود 5 برابر بیشتر از توانایی کپلر ناسا است. از طرف دیگر قادر خواهد بود تا ستاره‌های دورتر و کم‌نورتر را رصد کند. به گفته جیان جی، اخترشناس و مسئول این مأموریت در رصدخانه نجومی شانگهای که متعلق به آکادمی علوم چین است، ماهواره زمین دوم می‌تواند 10 تا 15 برابر قدرتمندتر از تلسکوپ کپلر ناسا باشد.

اطلاعات زیادی در انتظار ما است

از مجموع 7 تلسکوپ ماهواره Earth 2.0 شش تلسکوپ سیارات فراخورشیدی را با تشخیص افت درخشندگی ستاره‌هایی که نشان می‌دهد یک سیاره در حال گردش به دور آن ستاره است، پیدا می‌کنند. هفتمین تلسکوپ یک ریزلنز گرانشی است و به دنبال سیاراتی می‌گردد که به دور هیچ ستاره‌ای نمی‌چرخند.

طبق گفته جیان جی، ماهواره زمین دوم قادر است تا در اعماق آسمان و کهکشان راه شیری یک سرشماری دقیق انجام دهد و سیارات فراخورشیدی را با اندازه‌ها، جرم‌ها و سن‌های مختلف شناسایی کند. مأموریت مذکور می‌تواند اطلاعات مفید و ارزشمندی را برای تحقیقات آینده ارائه کند.

سیاره قابل زندگی در کیهان

ناگفته نماند محققان برای این که موفق به کشف سیاره‌ای مشابه زمین و قابل سکونت شوند، باید سیاره‌ای با مدار مشابه زمین پیدا کنند که از دید ما زمینی‌ها حداقل سالی یک بار از پیش روی خورشید خود عبور کند. این ماهواره به مدت چهار سال در پرتراکم‌ترین و شلوغ‌ترین منطقه راه شیری به رصد می‌پردازد. جیان جی در پایان می‌گوید:

داده‌های زیادی وجود خواهد داشت، بنابراین به تمام دست‌هایی که می‌توانند ما را یاری کنند نیاز خواهیم داشت. برنامه زمین دوم فرصتی برای همکاری بین‌المللی بهتر است.