به جای خرید توییتر، ایلان ماسک با 43 میلیارد دلار چه کارهای دیگری می‌تواند بکند؛ از حل بحران گرسنگی جهانی تا سفر به ماه

ایلان ماسک به جای خرید توییتر با 43 میلیارد دلار چه کارهایی می‌تواند بکند؛ از حل بحران گرسنگی جهانی تا سفر به ماه

با مبلغ پیشنهادی 43 میلیارد دلاری ایلان ماسک برای خرید توییتر، می‌توان چه اقدامات بزرگ و تغییرات بنیادینی را در زندگی مردم صورت داد؟

ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان، صبح روز گذشته با ارائه پیشنهادی به مبلغ 43 میلیارد دلار، از تمایل خود برای خرید توییتر و خصوصی‌ کردن شرکت خبر داد. این برای یک شبکه‌ اجتماعی که به کاربران اجازه می‌دهد تا سقف 280 کاراکتر را در قالب هر پست ارسال کنند، هزینه‌ای گزاف است. این اقدام غیرمنتظره بسیاری را در وب‌سایت TheVerge به این فکر انداخته که ماسک با صرف 43 میلیارد دلار، چه کارهای دیگری می‌تواند انجام دهد؟ بنابراین در این زمینه به ایده‌ها و پیشنهاداتی رسیده که هرچند ممکن است از سوی ماسک مورد اقبال قرار نگیرد، اما اشاره به آنها خالی از لطف نیست.

۱. بازگشت به ماه

به جای خرید توییتر، ایلان ماسک با 43 میلیارد دلار چه کارهای دیگری می‌تواند بکند؛ از حل بحران گرسنگی جهانی تا سفر به ماه

بزرگ‌ترین آرزوی ایلان ماسک به گفته او، راه‌اندازی یک شهرک در مریخ است. اما پیش از آن، وی مشتاق است تا پایگاهی را در سطح ماه بسازد. ماسک در سال 2017 گفت:

اگر می‌خواهید افکار عمومی را به هیجان بیاورید، باید پایگاهی در ماه داشته باشیم. این ایده جالبی است.

او از آن زمان، چندین بار از اشتیاق خود در این زمینه سخن گفته است.

به‌نظر می‌رسد، پرداخت 43 میلیارد دلار برای چنین پروژه‌ای، راه را برای بسیاری از مردم برای انتقال به ماه هموار خواهد کرد. در واقع، ناسا اکنون در تلاش است تا انسان‌ها را از طریق برنامه خود تحت عنوان آرتمیس، به ماه بازگرداند و کمپانی SpaceX ایلان ماسک نیز در حال دریافت مبالغی کلان از ناسا برای مشارکت در این پروژه است. زمانی‌که این برنامه برای اولین بار در سال 2019 آغاز شد، جیم برایدنستاین، مدیر ناسا تخمین زد که این آژانس فضایی به رقمی اضافی معادل 20 تا 30 میلیارد دلار برای تامین مالی بازگشت به ماه از طریق اولین فرود نیاز دارد. طبق حسابرسی‌های دولتی، پیش‌بینی می‌شود که ناسا طی سال‌های 2012 تا 2050، رقمی در حدود 93 میلیارد دلار برای پروژه آرتمیس هزینه کند.

ماسک می‌تواند با تخصیص مبلغ 43 میلیارد دلار، از طریق کمپانی شخصی خود یعنی اسپیکس‌ایکس، برای فرستادن افراد به ماه سرمایه‌گذاری کند که ممکن است با تقویت تلاش‌ها در تحقق این پروژه، حتی ناسا را در زمینه قرار دادن افراد در سطح ماه مغلوب کند. هم‌چنین او می‌تواند از این پول برای راه‌اندازی موارد لازم برای سرمایه‌گذاری در اعماق فضا، مانند زیستگاه‌ها، لباس‌های فضایی قمری و زیرساخت‌ها استفاده کند. اما در عوض، اسپیس‌ایکس به همکاری خود با ناسا برای کمک به تامین بودجه ساخت فضاپیمای جدید خود به‌نام استارشیپ که برای انتقال مردم به ماه و اعماق فضا طراحی شده است، ادامه می‌دهد.

طی سال گذشته، ناسا قراردادی به ارزش 2.9 میلیارد دلار را برای کمک به اسپیس‌ایکس جهت توسعه استارشیپ به‌عنوان یک فرودگر ماه در قالب برنامه آرتمیس منعقد کرد. ماسک می‌توانست به راحتی رقم پرداختی این قرارداد را تا 15 برابر افزایش دهد. حتی رقیب او، جف بزوس، پیشنهاد ساخت یک فرودگر ماه برای ناسا را به‌صورت رایگان ارائه داده است.

2. کمک به حل مشکل گرسنگی در جهان

به جای خرید توییتر، ایلان ماسک با 43 میلیارد دلار چه کارهای دیگری می‌تواند بکند؛ از حل بحران گرسنگی جهانی تا سفر به ماه

یکی از موضوعاتی که خشم بسیاری را در ارتباط با پیشنهاد خرید توییتر ماسک برانگیخته، آن است که این پلتفرم دچار ورشکستگی یا مشکلات مالی نیست. با این‌حال، جهان با چندین مشکل نهادی گریبان‌گیر است که مبلغ 43 میلیارد دلاری می‌تواند مسیری هموار برای رفع آنها به‌وجود آورد. برای مثال، واحد برنامه جهانی غذا که زیرشاخه‌ سازمان ملل متحد محسوب می‌شود، در یکی از توییت‌های خود شرح داد که ایلان ماسک می‌تواند با تامین یک وعده غذایی به ازای هر نفر در روز به مدت یک‌سال، از جمعیتی بالغ بر 42 میلیون نفر که با خطر قحطی مواجه هستند، حمایت کند. از آن‌جایی‌که هزینه این طرح، 6.6 میلیارد دلار برآورد شد، بنابراین ظاهرا رقم 43 میلیارد دلاری می‌تواند اقداماتی بسیار فراتر از این درخواست را عملی کند. ایلان نهایتا در ماه نوامبر، 5.7 میلیارد دلار را به امور خیریه اهدا کرد که طبق گزارش‌ها، برنامه جهانی غذا از این مبلغ هیچ سهمی دریافت نکرده است.

از طرفی، شاید ایلان قصد ندارد این کار را در قالبی که به‌طور ملموس و مشخص برای وی شرح داده شده، انجام دهد. با این‌حال، بسیاری از مشکلات سازمانی دیگر وجود دارند که او می‌تواند با سرمایه‌گذاری در آنها، نقش قابل توجهی را در بهبود زندگی مردم ایفا کند.

3. خرید یک شرکت رسانه‌ای متضرر، برای حمایت از روزنامه‌نگاری

به جای خرید توییتر، ایلان ماسک با 43 میلیارد دلار چه کارهای دیگری می‌تواند بکند؛ از حل بحران گرسنگی جهانی تا سفر به ماه

در سال 2013، جف بزوس، که پیش از ایلان ماسک، عنوان ثروتمندترین مرد جهان را یدک می‌کشید، برای حمایت از مطبوعات آزاد، با پرداخت مبلغ 250 میلیون دلار، روزنامه واشنگتن پست را خریداری کرد. لورن پاول جابز، میلیارد دیگر نیز 100 میلیون دلار هزینه کرد و اکنون مالکیت اکثر سهام نشریه آتلانتیک را برعهده دارد. اما آیا این خریدهای بیهوده تا حدی برای ارضای حس خودخواهی و جاه‌طلبی آنها رقم خورده است؟ شاید! اما آنها بدون شک با این کار، از نهادهای قدیمی روزنامه‌نگاری محافظت کردند، زیرا در غیر این صورت ممکن بود توسط دوقطبی‌های تبلیغاتی و هزینه‌های نگران‌کننده اداره یک تجارت رسانه‌ای در عصر مدرن، از بین بروند.

رقمی که ایلان می‌خواهد برای توییتر خرج کند، اگر برای یک یا دو شرکت رسانه‌ای هزینه شود، می‌تواند اقداماتی بسیار فراتر از را رقم بزند و این کار بدون شک در حمایت از ادعای او مبنی بر آنکه یک قهرمان آزادی بیان است، از بازگرداندن دونالد ترامپ به یک پلتفرم مفیدتر خواهد بود.

4. ساخت و تعمیر پل

به جای خرید توییتر، ایلان ماسک با 43 میلیارد دلار چه کارهای دیگری می‌تواند بکند؛ از حل بحران گرسنگی جهانی تا سفر به ماه

بر اساس گزارش وضعیت پل‌ 2021 که توسط انجمن سازندگان جاده و حمل‌ونقل آمریکا گردآوری شده، از هر سه پل موجود در ایالات متحده، یک پل به تعمیر یا تعویض نیاز دارد. وقتی صحبت از این سازه‌ها به میان می‌آید، صرفا نباید به پل‌های توریستی بزرگ مانند جورج واشنگتن یا گلدن استیت توجه کرد، بلکه باید به بچه‌هایی فکر کرد که هر روز در مناطق محلی خود رانندگی و دوچرخه‌سواری می‌کنند یا قدم می‌زنند، مانند پل فرن هالو که اخیرا در پیتسبورگ فرو ریخت. هزینه تعمیر و تعویض تمام این پل‌های خراب، 42 میلیارد دلار برآورد شده است.

با مبلغ مورد نظر ایلان، می‌توان تمام این پل‌ها را در سراسر کشور مرمت کرد و در نهایت یک میلیارد دلار دیگر نیز برای انجام باقی کارها باقی خواهد ماند. در حالی‌که توییتر با هر سناریویی، به توییتر ماندن خود ادامه خواهد داد، تنها در حدود 217 میلیون نفر در سراسر جهان کاربر روزانه این پلتفرم هستند. در مقام مقایسه، حدود 329 میلیون نفر در ایالات متحده وجود دارند که تعداد زیادی از آنها، از این پل‌ها استفاده می‌کنند.

زیرساخت‌های ایالات‌ متحده در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، ضعیف‌ است. به‌طوری‌که با یک‌بار رانندگی در یکی از جاده‌های آلمان، خیلی سریع به تفاوت‌های زیرساختی پی خواهید برد. بنابراین وقتی‌ قرار است چنین مبلغ گزافی توسط ثروتمندترین مرد جهان برای یک پلتفرم مجازی خرج شود، چرا نباید برای چیزهایی هزینه شود که واقعا به مردم کمک می‌کند و می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد؟

5. ساخت یک تیم روابط عمومی برای تسلا

به جای خرید توییتر، ایلان ماسک با 43 میلیارد دلار چه کارهای دیگری می‌تواند بکند؛ از حل بحران گرسنگی جهانی تا سفر به ماه

شاخه‌ و مسئولیتی به‌نام تیم روابط عمومی در کمپانی تسلا، تعریف نشده و وجود خارجی ندارد. اکثر شرکت‌های خودروسازی و فناوری رقیب، از ده‌‌ها و حتی صدها کارشناس روابط عمومی برخوردار هستند تا به پرسش‌های مطبوعاتی پاسخ دهند و شرکت را در بهترین موقعیت خود قرار دهند، موردی که کمبود آن در تسلا کاملا حس می‌شود.

ایلان ماسک شخصیتی کاریزماتیک دارد و عمدتا در فضای مجازی، پاسخگوی پرسش‌های مطرح شده از جانب کاربران است، اما او نمی‌تواند نماینده تمام افرادی باشد که در تسلا کار می‌کنند. حتی یک تیم روابط عمومی نیز واقعا نمی‌تواند از عهده وظیفه‌ای برآید، اما کاری که می‌تواند انجام دهد این است که با سایت‌های حوزه فناوری ارتباط موثرتری برقرار کند. تاسیس چنین تیمی برای ایلان ماسک، از هزینه خرید توییتر بسیار ارزان‌تر خواهد بود.

6. تامین مالی یک پروژه حمل‌ونقل واقعی

به جای خرید توییتر، ایلان ماسک با 43 میلیارد دلار چه کارهای دیگری می‌تواند بکند؛ از حل بحران گرسنگی جهانی تا سفر به ماه

ایلان ماسک در طول سال‌های اخیر، همواره ادعا کرده که به حمل‌ونقل اهمیت زیادی می‌دهد. او مالک شرکت خودروسازی و هم‌چنین یک سرمایه‌گذاری در زمینه حفر تونل است که با هدف کاهش ازدحام جاده‌ها توسط ساخت تونل‌های زیرزمینی فعالیت دارد. هیچ‌یک از پروژه‌های تسلا و این شرکت که بورینگ نام دارد، مشکلات حمل‌ونقلی موجود در سراسر جهان مانند فروپاشی زیرساخت‌ها یا کاهش حمل‌ونقل عمومی را برطرف نمی‌کنند. اتومبیل‌ها همواره باعث بدتر شدن ترافیک می‌شوند و حفر تونل برای اتومبیل‌های بیش‌تر، در واقع مشکلات ناشی از ترافیک را به زیر زمین منتقل خواهد کرد.

بنابراین ماسک به‌جای صرف 43 میلیارد دلار یا هر مبلغ گزاف دیگری که برای خرید توییتر در نظر دارد، می‌تواند حداقل مقداری از این مبلغ را برای ایجاد تغییری ملموس و واقعی در جهان، مانند کاهش انتشار کربن با تسهیل یافتن و استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای مردم به کار گیرد.

طی یک دوره 10 ساله در ایالات متحده، 19 درصد از وسایل نقلیه ترانزیت و 6 درصد از عناصر راهنمای ثابت مانند مسیرها و تونل‌ها، در وضعیت “ضعیف” رتبه‌بندی شدند. در حال حاضر، مبلغی معادل 176 میلیارد دلار در صنایع حمل‌ونقل این کشور عقب‌ماندگی وجود داشته و انتظار می‌رود تا سال 2029، این رقم به بیش از 270 میلیارد دلار افزایش یابد. ماسک می‌تواند با پولی که برای خرید یک وب‌سایت پرنده‌نشان خرج می‌کند، مشکلات موجود در این زمینه را حداقل به میزان یک سوم کاهش دهد.

حمل‌ونقل به‌وسیله اتوبوس یا مترو، به‌جای وسیله نقلیه شخصی (حتی نوع الکتریکی)، یکی از موثرترین اقداماتی است که یک فرد می‌تواند برای صرفه‌جویی در انرژی و کاهش انتشار کربن مخرب انجام دهد. ماسک فردی با ثروت نجومی است که اگر به‌جای انجام کارهای نه‌چندان بااهمیت مانند خرید و تغییرات در توییتر، پول خود را عاقلانه سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند تاثیری جدی بر بقا و حیات بشریت به‌عنوان یک گونه داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*