کراس اوور چری اومودا 5

چری Omoda 5 برای اولین بار خارج از چین عرضه شد؛ ایستگاه بعدی ایران است؟

چری اومودا 5 یک کراس اوور خوش ساخت و جذاب چینی است که برای حضور در بازار جهانی خودرو و شاید ایران آماده می‌شود. اما احتمال حضور این شاسی بلند جمع و جور در کشور ما چقدر است؟

نمایشگاه بین المللی خودرو 2021 گوانجو، میزبان یکی از بهترین و پرادعاترین کراس اوورهای چری بود که قصد داشت تا بازار چین را تصاحب کند و به برتری و سلطه‌ی چری تیگو 8 پرو و دیگر رقیبان خود مثل هاوال جولیان در چین پایان دهد. اما شرکت خودروسازی چری در سال 2022 برای این محصول نقشه‌های دیگری دارد!

فهرست مطالب:

نگاهی به چری اومودا 5 در اندونزی؛ کراس اوور بعدی مدیران خودرو

کراس اوور چری اومودا 5

در ابتدا باید بدانید که Omoda یک کلمه‌ی ترکیبی لاتین است که معنای«جدید و به روز» را می‌دهد. نام گذاری این خودرو، تقریبا نقشه‌های چری برای ورود به بازار ایران را نمایان می‌کند که در ادامه به طور مفصل راجع به آن صحبت می‌کنیم. به صورت کلی می‌توان گفت که چری اومودا 5، نسل جوان کشورهای در حال توسعه را هدف گرفته است. این موضوع از تفاوت‌های ظاهری این خودرو با چری تیگو 8 پرو کاملا مشخص است. اما نسل فقط نسل جوان چین؟ در جواب باید بگوییم که خیر!

کراس اوور چری اومودا 5

هرچند که Omoda 5 در ابتدا به صورت انحصاری برای فعالیت در بازار خودرو چین معرفی شده بود اما به نظر می‌رسد که این شاسی بلند جمع و جور جذاب، امتحان خود را پس داده و سرانجام برای مهاجرت به کشورهای دیگر، آماده می‌شود. کشور اندونزی و بازار خودرو رقابتی آسیای شرقی، اولین میزبان خارجی این خودرو خواهد بود و چری اومودا 5 با حضور در نمایشگاه IIMS 2022 اندونزی در کنار دیگر محصولات هیبرید و برقی چری، نظر همه را به خود جلب کرد.

کراس اوور چری اومودا 5

اما اومودا 5 به ایران هم می‌آید و ممکن است که این خودرو به اولین خودرو هیبرید بازار ایران تبدیل شود؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم اما اجازه دهید در ابتدا با چری اومودا 5 آشنا شویم. در همین راستا می‌توانید ویدیو معرفی این شاسی بلند جمع و جور چشم بادامی‌ها را ببینید.

طراحی ظاهری برای یک لکسوس چینی!

کراس اوور چری اومودا 5

امکان ندارد که در نگاه اول، فست بک و کوپه بودن این خودرو در کنار رنگ نقره‌ای و خط‌های نارنجی آن، نظر شما را به خود جلب نکند. در ادامه به جلو پنجره‌ی مشبک یک تکه‌ می‌رسیم که به صورت یکپارچه با سپر جلویی خودرو ترکیب شده و هیچ حاشیه‌ای ندارد. نهایتا با چراغ‌های باریک LED ماتریسی و مه شکن‌های بزرگ جلو پنجره، کار خود را به پایان می‌رسانیم. همچنین یک نوار نارنجی رنگ هم درست در قسمت پایینی دیفیوزر جلو دیده می‌شود که ترکیب جالبی را به وجود آورده است.

کراس اوور چری اومودا 5

بیایید و به نمای کناری آن برویم؛ یعنی جایی که رگه‌هایی از رنگ نارنجی خودنمایی می‌کنند. این خط نارنجی از ستون A تا پشت ستون C و بال عقبی خودرو کشیده شده است و ادامه‌ی کار خود را در رکاب‌های خودرو و رینگ‌های مشکی رنگ 5 پره‌ به پایان می‌رساند.

کراس اوور چری اومودا 5

در ادامه به عقب خودرو می‌رسیم. جایی که اگر از چری بودن Omoda 5 اطلاعی نداشته باشید، احتمالا فکر می‌کنید که با یکی از محصولات جدید لکسوس طرف هستید! چراغ‌های این قسمت هم دقیقا همان طراحی کشیده و ماتریسی لکسوسی را دارند که با توجه به کپی کار بودن چینی‌ها، چیز عجیبی نیست.

کراس اوور چری اومودا 5

در آخر، نوشته‌های چینی بر روی صندوق عقب و کانال‌های اگزوز دوگانه ولی فیک، شما را از چینی بودن اومودا 5 مطمئن می‌کنند.

کراس اوور چری اومودا 5

سقف خودرو هم به مانند دستگیره‌های درب خودرو و آینه‌های بغل، به رنگ مشکی درآمده که در کنار ریل‌های سقفی زیبا، یک کراس اوور خانوادگی را به نمایش می‌گذارد. البته شاید تنها نقطه ضعف طراحی این خودرو، قسمت پلاستیکی گلگیرها باشد که کمی از زیبایی خودرو را کاهش می‌دهد.

کابین Omoda 5 و ابعاد خودرو

کراس اوور چری اومودا 5

کابین اومودا 5 دقیقا همان چیزی است که یک بازار خودرو در حال توسعه به آن نیاز دارد. صفحه نمایش دوگانه، تریم مشکی، کنسول خلوت و فرمان D، تمامی نکات مهمی هستند که می‌تواند آن را به یک کراس اوور موفق در بازار خودرو ایران تبدیل کند. تریم چرمی صندلی‌ها، از یک طرح عجیب بهره می‌برند که شاید در برابر کنسول وسط ساده‌ی خودرو، کمی عجیب به نظر بیاید.

کراس اوور چری اومودا 5

اما سردنده و دکمه‌ی چرخان کنسول، تقریبا همه چیز را جبران کرده و در کنار دو نمایشگر 10.25 اینچی، یک کابین قابل قبول را ارائه می‌دهد. همچنین نمایشگر مولتی مدیا از سرویس‌های اپل کارپلی، اندروید اتو و سرویس‌های بومی چینی مثل بایدو کار لایف (Baidu CarLife) بهره می‌برد و کاربران می‌توانند از طریق رابط هواوی های‌کار (Huawei HiCar) هم به آن متصل شوند.

کراس اوور چری اومودا 5

یک نکته دیگر هم در مورد کابین و ظاهر خودرو وجود دارد و آن این است که در کنار تریم تمامی مشکی، تریم سفید و مشکی هم برای کابین این خودرو در نظر گرفته شده است. همچنین جدای از رنگ نقره‌ای – نارنجی، خریدارانی که یک خودرو با ظاهر کلاسیک را می‌خواهند، می‌توانند چری اومودا 5 را با رنگ تمام سفید، با اثر کمتری از رنگ نارنجی و تریم داخلی سفید و زرد داشته باشند. در کنار تمامی این گزینه‌ها، تریم آبی و سفید هم جزو سبد انتخابی خریداران خواهد بود.

کراس اوور چری اومودا 5

البته در کنار رنگ‌های آبی آسمانی، سفید و نقره‌ای که به صورت رسمی تایید شده‌اند، رنگ بندی‌های دیگری مثل آبی نفتی و قرمز تیره هم احتمالا برای نسخه‌ی مخصوص بازار جهانی وجود دارد که هنوز در سایت چری درج نشده‌اند.

کراس اوور چری اومودا 5

بیایید و به ابعاد واقعی خودرو هم نگاهی داشته باشیم. طبق گزارش رسمی سایت چری، ابعاد اومودا 5 برابر 4400/1830/1585 میلی متر است که در کنار فاصله محوری 2630 میلی متری، یک کراس اوور تقریبا بزرگ را خلق کرده است و وقتی که به ردیف دوم آن نگاه می‌کنیم، این مسئله کاملا نمایان خواهد شد.

مشخصات فنی Omoda 5 و پیشرانه جدید چینی‌ها

کراس اوور چری اومودا 5

به نظر می‌رسد که بالاخره چینی‌ها از پیشرانه‌ی 1.5T خسته شده‌اند و به همین علت، چری اومودا 5 با یک پیشرانه 4 سیلندر TGDI توربو شارژ 1.5 لیتری به بازار خواهد آمد. این پیشرانه که از تکنولوژی ACTECO بهره می‌برد و از خانواده‌ی موتورهای سری Kunpeng چری است، می‌تواند 194 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را به لطف یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلویی خودرو منتقل کند.

کراس اوور چری اومودا 5

همچنین گفته می‌شود نسخه‌ی مایلد هیبرید (Mild hybrid) یا پلاگین هیبرید این خودرو هم احتمالا به بازار ایران بیاید اما هنوز از مشخصات فنی نسخه‌های هیبریدی، اطلاعی در دست نیست.

قیمت چری Omoda 5 و تاریخ احتمالی ورود به بازار ایران

کراس اوور چری اومودا 5

در حال حاضر نمایندگی‌های چری در اندونزی از قیمت محلی این خودرو خبری نداده‌اند پس نمی‌توانیم در مورد برچسب قیمت جهانی آن چیزی بگوییم اما با توجه قیمت 110 تا 150 هزار یوانی (معادل 18 تا 24 هزار دلار) آن در بازار خودرو چین و مقایسه با جدول فروش تیگو 8 پرو در سایت مدیران خودرو، باید حدس زد که در صورت حضور Omoda 5 در ایران، قیمت این خودرو تقریبا بالای 1.5 میلیارد تومان خواهد بود.

کراس اوور چری اومودا 5

به هر حال هرچه که باشد، حضور این خودرو در بازار ایران قطعی است چرا که نام Omoda 5، اصلا نشانی از چینی بودن ندارد و تا الان تمامی خودروهای چری که با نام غیر چینی ساخته شده‌اند، به بازار خودرو ایران راه پیدا کرده‌اند. به هر حال انتظار می‌رود که به این شاسی بلند جذاب در اواسط تابستان امسال وارد کشور ما شود. اگر این اتفاق رخ ندهد، حتما در پاییز امسال، چری اومودا 5 را در خیابان‌های ایران خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلام، واقعا خودروی زیبایی هستش ولس خب قیمتشم بالا هستش ولی قیمتش بین 1تا 1میلیاردو200 بود دست بقیه خودروها مثل فیدلیتی، دیگنیتی ووووو رو از پشت میبست

  2. چین فقط اسکی میره فقط