نگاهی به دلایل گرانی اینترنت ؛ آیا افزایش قیمت‌ها منطقی است؟

قیمت بسته‌های اینترنت همراه و ثابت به ترتیب در حدود 20 و 60 درصد افزایش پیدا کرده است. در این ویدیو به دلایل گرانی اینترنت در سال 1401 پرداخته‌ایم.

چند روز قبل سازمان تنظیم مقررات با انتشار بخشنامه‌ای از حذف برخی از بسته های اینترنتی پرمصرف اپراتورهای ایرانسل و همراه اول خبر داد و پس از آن اعلام شد قیمت تمام بسته‌های اینترنت ثابت و همراه افزایش خواهد داشت. به گفته صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این افزایش قیمت‌ها در راستای بهبود کیفیت اینترنت کشور بوده و در این مسیر هیچ اقدام غیرقانونی صورت نگرفته است.

رئیس رگولاتوری معتقد است که هم اکنون هزینه‌های جاری شبکه‌ها رشد زیادی داشته و در سال‌های ۹۶ الی ۹۷ اپراتورها سالیانه حدود یک میلیارد دلار برای کیفیت خدمات خود هزینه می‌کردند، اما هم اکنون این رقم به خاطر افزایش نرخ ارز، رشد ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلاری داشته است. به گفته وی در شرایط کنونی درآمدی وجود ندارد و سرمایه‌گذاری نیز برای این کار پیدا نمی‌شود و تجهیزات مورد نیاز به شدت کاهش یافته است. اگر اوضاع به همین منوال بماند، در آینده‌ای نزدیک بسیاری از اپراتورها قادر به خدمات‌رسانی با کیفیت نخواهند بود.

صادق عباسی شاهکوه می‌گوید که سال ۱۴۰۰ قانون بودجه امکان افزایش قیمت‌ها را نمی‌داد و اپراتورها نیز به دنبال اخذ مجوزی برای افزایش قیمت‌ها بودند. حالا امسال این منع قانونی از بودجه ۱۴۰۱ برداشته شده، اما شرایط همچون سال قبل مانده و افزایش نرخ تعرفه‌های کنونی هم تتمه حساب‌های سال ۹۶ و ۹۷ است.

در این ویدیو علاوه‌بر بررسی دلایل گرانی اینترنت نگاهی هم به قیمت جدید بسته‌های اینترنت همراه و ثابت انداخته‌ایم تا ببینیم در عمل هرگیگ اینترنت چند هزار تومان به فروش می‌رسد.