ممنوع کردن واردات آیفون

مجلس و دولت به دنبال ممنوع کردن واردات آیفون به ایران!

ماجرای ممنوع کردن واردات آیفون به ایران بحث تازه‌ای نیست، اما این بار به نظر می‌رسد دولت و مجلس جدیت بیشتری در این خصوص دارند.

مدتی پیش مقام معظم رهبری در خصوص واردات کالاهای لوکس و تجملی صحبت‌هایی کردند و بخش عمده سخنان ایشان صرف انتقاد از واردات این قبیل کالاها بود. اکنون مجلس و دولت به جان واردات گوشی‌های تلفن همراه برند اپل افتاده‌اند و معتقدند که باید هم‌راستا با فرموده رهبری واردات این کالای گران قیمت ممنوع شود.

ممنوع کردن واردات آیفون در دستور کار دولت سیزدهم

اواخر دولت دوازدهم بود که آیت الله خامنه‌ای طی تماسی تصویری با حسن روحانی درباره واردات برخی از کالاهای لوکس گفتگو کردند. ایشان در همان مقطع از ورود یک‌سری گوشی‌های آمریکایی به کشور با قیمت‌های گزاف و ارزبری بالا انتقاد کرده و ضمن آن خرید ملک در خارج از ایران را محکوم کردند. مقام معظم رهبری در خلال سخنان خود با روحانی فرمودند:

واردات بی‌رویه چیز خطرناک و مهمی است. گاهی این واردات، واردات لوکس است و هیچ نیازی به آن نیست. شنیدم که برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی در سال 98 حدود نیم میلیارد دلار ارز مصرف شده است. البته بخش خصوصی این کار را می‌کند، اما دولت باید جلوی آن را بگیرد.

ممنوع کردن واردات آیفون

یکی از مخالفان واردات گوشی‌های برند اپل و کالاهای لوکس و تجملی، حسن شجاعی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی است که در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام شده، مخالفت خود را با ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون اعلام کرده است. به گفته وی، مطالبه آنها ممنوعیت واردات این برند است و دولت نیز با عنایت به فرموده‌های مقام معظم رهبری موظف است ممنوعیت‌ها را اعمال کند.

حسن شجاعی به نیابت از دیگر اعضای کمیسیون اصل نود و به صورت آشکار تهدید کرده اگر قرار بر ادامه روند واردات این گوشی باشد، کمیسیون مذکور ورود خواهد کرد. از طرف دیگر سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، علی خضریان اعلام کرده جلساتی با وزارت صمت در حال برگزاری است و دولت باید در نیمه اول سال 1401 تکلیف نهایی واردات گوشی‌های همراه برند اپل را به سرانجام برساند.

رئیس سازمان توسعه و تجارت، علیرضا پیمان پاک نیز خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های برند اپل را تأیید کرده و بیان داشته سالانه حدود 500 تا 800 میلیون دلار صرف واردات گوشی‌های آیفون می‌شود و کمیسیون اصل نود اصرار دارد تا واردات این کالا را هر چه سریع‌تر ممنوع کند.

ممنوع کردن واردات آیفون

چندی پیش سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، محمدرضا عالیان از سهم گوشی‌های اپل در بازار ایران خبر داده بود. به گفته وی پس از برند نوکیا، اپل 6 درصد سهم بازار داخلی را به خود اختصاص داده و مجموع دستگاه‌های آیفون در کشور به یک میلیون و 30 هزار دستگاه می‌رسد. ارزش کل این دستگاه‌ها هم یک میلیارد و 350 میلیون دلار است.

طبق آمار انجمن واردکنندگان تلفن همراه، بیشترین گوشی آیفونی که در ایران به فروش رسیده، آیفون 12 پرو مکس با واردات 253 هزار و 600 دستگاه بوده و جمع ارزش کل این دستگاه‌های هوشمند به 357 میلیون و 300 هزار دلار می‌رسد. پس از این گوشی، آیفون 13 پرو مکس نیز با فروش 236 هزار و 400 دستگاه و ارزش 372 میلیون و 400 هزار دلار در جایگاه بعدی قرار دارد. عالیان در ادامه توضیح داد:

با وجود این که اپل در بازار جهانی بیشترین سهم را دارد، اما در ایران به دلیل شرایط اقتصادی، گران بودن این برند و دسترسی سخت برای خرید، سهم بازار زیادی نداشته است. در واقع توان مالی بیشتر مردم به خرید محصولات این برند نمی‌رسد.

ممنوع کردن واردات آیفون

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، بارها ماجرای ممنوعیت واردات گوشی های اپل در کشور مطرح شده، اما هر بار در نطفه خفه شده است. البته آن طور که از شواهد امر پیداست ماجرای ممنوعیت این سری و پیگیری‌ها و جدیتی که کمیسیون اصل نود دارد، نشان دهنده وخامت اوضاع است. این خبر و جدی‌تر شدن آن می‌تواند موجب افزایش قیمت گوشی‌های این برند شود.