ایلان ماسک

نظرات شنیدنی ایلان ماسک درباره زندگی در مریخ

دو سال پیش، ایلان ماسک ابراز امیدواری کرده بود که طی 10 سال آینده، 1000 فضاپیمای استارشیپ بسازد و تا سال 2050، یک میلیون نفر را به سیاره مریخ بفرستد. ببینید او درباره زندگی در مریخ چه نظری دارد.

به تازگی، ایلان ماسک در یک مصاحبه ویدیویی گفت: باید تاکید کنم که زندگی در مریخ به ویژه در ابتدا، اشرافی نخواهد بود؛ بلکه خطرناک، پیچیده، سخت و پرزحمت خواهد بود.

این میلیاردر، یارگیری برای سفر به مریخ را با آگهی سفر اکتشافی به قطب جنوب توسط ارنست شکلتون، در قرن بیستم میلادی مقایسه کرد. فارغ از ساختگی یا واقعی بودن، آن آگهی از مردانی دعوت می‌کرد که خواهان یک ماجراجویی خطرناک بودند؛ با این هشدار که تضمینی برای بازگشت امن آن‌ها وجود ندارد. ایلان ماسک سفر به مریخ را نیز همین‌طور توصیف می‌کند.

شعار سفر به مریخ باید این باشد: سفری خطرناک و پردردسر که شاید هرگز از آن برنگردید. کاری سخت و پرمشقت!

قطعا زندگی در مریخ که میانگین دمای آن 62- درجه سانتی‌گراد است؛ سخت‌تر از جنوبگان با میانگین دمای 56- درجه خواهد بود. سطح سنگی این سیاره، از آتشفشان‌ها و دره‌ها پر شده؛ جاذبه آن، یک سوم زمین است و چنان اتمسفر نازکی دارد که تنفس برای بشر را غیرممکن می‌سازد.

زندگی در مریخ

یعنی اگر یک انسان بدون تجهیزات ویژه روی مریخ قدم بگذارد، به علت فشار پایین اتمسفری سیاره، در عرض چند دقیقه می‌میرد.

ماسک اما سودای ساختن یک شهر کامل مریخی را در سر می‌پروراند. او در سال 2019 تخمین زد که دایر کردن یک شهر خود-پایدار در سیاره سرخ، مستلزم انتقال یک میلیون تن بار به آنجاست؛ با هزینه‌ای بین 100 میلیارد تا 10 تریلیون دلار!

ثروتمندترین مرد دنیا، پیش‌تر گفته بود که شاید نخستین انسان، در سال 2029 قدم روی مریخ بگذارد و امیدوار است افرادی که در آنجا ساکن می‌شوند، از فرصت ایجاد جامعه‌ای نوبنیاد استفاده کنند:

تمدن بشری می‌تواند به دلایل مختلفی پایان پیدا کند. یک شهاب سنگ بزرگ، فوران آتشفشانی عظیم، تغییرات اقلیمی و جنگ جهانی سوم؛ یکی از هزاران دلیل!

او همچنین از فروش بلیت سفر به مریخ با راکت‌های SpaceX  در آینده خبر دارد؛ آن هم با قیمتی که برای بسیاری از افراد، قابل پرداخت باشد. مثلا چیزی حدود 100 هزار دلار آمریکا!

اسپیس ایکس، کمپانی فضایی متعلق به ایلان ماسک، قصد دارد تا چند دهه دیگر، یک شهر پایدار در مریخ بسازد. با وجود این، ماسک پیش‌بینی می‌کند مدت‌ها قبل از تحقق این رویا، از دنیا خواهد رفت.

زندگی در مریخ

به ادعای مدیرعامل اسپیس ایکس، این کمپانی در صورت گرفتن مجوزهای لازم، می‌تواند تا چند ماه آینده نخستین اعزام استارشیپ به مدار مریخ را تدارک ببیند. ماسک دراین‌باره می‌گوید: موفقیت را نمی‌توانم تضمین کنم؛ اما اوج هیجان را چرا!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*