مقایسه بی وای دی اس 6 با تیگو 5

بی وای دی اس 6 یا چری تیگو 5 ، کدام را بخریم؟

کراس اوورهای چینی این روزها از رونق خوبی برخوردار هستند. شما به عنوان خریدار از بین بی وای دی اس 6 یا چری تیگو 5 کدام را انتخاب می‌کنید؟

بازار داخلی ما در حال حاضر پر شده از شاسی بلندها و کراس اوورهای متنوع چینی و روز به روز هم بر تعداد آنها اضافه می‌شود. این خودروهای شاسی بلند به دلیل برخورداری از طراحی عامه پسند، فضای کافی برای سرنشینان و آپشن‌ها و امکانات رفاهی فراوانی که دارند، تبدیل به گزینه‌ای اقتصادی و وسوسه انگیز برای مشتریان ایرانی شده‌اند.

در خود چین شرکت‌های خودروسازی بسیاری وجود دارند که مشغول تولید خودروهای شاسی بلند و کراس اوور هستند. اکثر خودروهای چینی بازار داخلی ما هم در همین کلاس بدنه قرار دارند. در این میان برخی از برندها و خودروها چشم آشناتر و برخی ناآشناتر از دیگران هستند. برای مثال یکی از قدیمی‌ترین برندهای چینی که همکاری خوبی با شرکت‌های خودروسازی ایرانی دارد، چری است.

بی وای دی اس 6 یا چری تیگو 5؟

کمپانی چری سال‌های درازی است که در حال تولید کراس اوورها و شاسی بلندهای جذابی است که تحت عنوان ام وی ام روانه بازار می‌شوند. شرکت مدیران خودرو که از شرکای تجاری این کمپانی چینی است، تصمیم گرفتند تا به جای برند MVM خودروها را با نام چری عرضه کنند. اولین خودرویی هم که با این عنوان به بازار ایران ورود پیدا کرد، چری تیگو 5 بود.

تیگو 5 مورد استقبال شدید مشتریان ایرانی قرار گرفت. از سوی دیگر برخی برندها مانند بی وای دی (BYD) با وجود اینکه در سطح جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته اما همچنان در بازار ایران شناخته شده نیست و امیدواریم که شاهد حضور پررونق‌تر این برند باشیم.

بی وای دی S6

در آن روزهای پس از توافق هسته‌ای برجامی، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی کرمان موتور موفق شد نمایندگی رسمی کمپانی بی وای دی را در ایران بگیرد. شرکت کارمانیا امتیاز تولید محصولات BYD را در ایران بر عهده دارد. اولین محصول مشترک کارمانیا با بی وای دی در ایران، خودروی کراس اوور S6 بود.

اگر دقیق‌تر نگاه کنیم این خودروی تولیدی، نقطه مقابل چری تیگو 5، جک S5 و هایما S7 توربو بوده است. متاسفانه این محصول تا به امروز نتوانسته در برابر رقبای خود قد علم کند اما به هر حال امروز قصد داریم به مقایسه دو خودروی تیگو 5 و S6 بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقایسه بی وای دی S6 با چری تیگو 5 از نظر طراحی ظاهری

به مجموعه خودروهای کراس اوور برند چری، تیگو می‌گویند. به عبارت ساده‌تر چری تیگو همان MVM X33 بود و در بازارهای جهانی با این نام شناخته می‌شد. در حال حاضر به ام وی ام ایکس 33، تیگو 3 می‌گویند. طی سال‌های اخیر خوشبختانه کمپانی چری تصمیم گرفت تا سبد محصولات خود را متنوع‌تر از قبل کند.

در راستای متنوع سازی سبد محصولات چری، توسعه خودروهای کراس اوور تیگو نیز هدف مهمی بود. اولین عضو رسمی از خانواده تیگو، همان تیگو 5 بود که برای عرضه و رونمایی آن تبلیغات بسیار گسترده‌ای انجام شد. هم اکنون خانواده تیگوها بزرگتر از قبل شده و می‌توان علاوه بر تیگو 5 به محصولات دیگری نظیر تیگو 4 و 7 و 8 نیز اشاره کرد.

آغاز به کار و تولید چری تیگو 5 در ایران از سال 1394 شروع شد. همان‌طور که می‌بینید، این کراس اوور از جمله قدیمی‌ترین‌ها در کلاس بدنه خودش است. درست یک سال بعد از عرضه تیگو 5 در ایران، شرکت چری در چین تصمیم گرفت نسخه فیس لیفت این ماشین را روانه بازار کند و از آنجایی که مدیران خودرو نیز با این شرکت شریک بود، نمونه فیس لیفت آن را با نسخه اولیه جایگزین کرد.

چری تیگو 5

خوشبختانه اقدام درست مدیران خودرو باعث شد تا چری تیگو 5 فیس لیفت بتواند ادامه دهنده راه نسخه اولیه خودش باشد و میزان فروش این کراس اوور را همچنان در سطح قابل قبول و بالایی نگه دارد. یکی از اقدامات قابل تحسین شرکت چری این بود که برای طراحی تیگو 5 به سراغ طراحان خبره رفت. این طراحان خودرو سوابق درخشانی در شرکت‌های خودروسازی بزرگ اروپایی داشتند و از این جهت اطمینان خاطر زیادی به خط تولید تزریق می‌شد.

نتیجه طراحی این تیم خبره کراس اووری جذاب و زیبا به نام تیگو 5 شد. در نمای جلویی خودرو می‌توان رگه‌هایی از لندروور که در سال‌ها قبل به کار می‌رفت مشاهده کرد. در همین قسمت شاهد حضور چراغ‌های افقی با خطوط نرم که در راستای جلوپنجره کرومی قرار گرفته‌اند، هستیم. البته در مدل فیس لیفت این خودرو گرافیک این چراغ‌ها تغییر کرده‌اند. در قسمت پایین جلوپنجره شیاری برای رد و بدل شدن هوا به چشم می‌خورد.

سپر تیگو 5 نیز در نسخه فیس لیفت با تغییراتی همراه شده است. در قسمت تعبیه مه شکن‌ها دو ردیف چراغ ال ای دی می‌بینیم که کاربرد آنها برای روشنایی در روز است. همچنین خطوط روی سپر جلو اسپرت‌تر و جوان پسندانه‌تر از قبل شده است. اگر از کنار به نمای خودرو نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که طول خودرو به نسبت عرض بدنه و ارتفاع آن بیشتر است. چنین ویژگی را در تیگو 5 حالت اتوبوسی شدن می‌نامند.

یکی از مولفه‌های زیبایی شناختی این کراس اوور چینی، خطوطی است که در نمای جانبی یا کناری خودرو و به زیبایی هر چه تمام‌تر جاخوش کرده‌اند. در بالای گلگیرها شاهد حضور دو خط مورب هستیم و اصولا چنین خطوطی قصد عرض اندام دارند و می‌خواهند نشان  دهند که با خودرویی عضلانی سر و کار داریم.

از دیگر خطوط روی بدنه تیگو 5 می‌توان به خط تیز همراستای دستگیره‌ها و خط دیگری در پایین درها اشاره کرد. فلاپ‌های پلاستیکی زیر سپرهای جلو و عقب تا انتهای درها ادامه یافته‌اند. از دیگر زیبایی‌های این خودرو می‌توان به طراحی آیرودینامیکی و زیبای آینه‌ها، کوچک بودن پنجره‌ها نسبت به درها و لچکی زیبای آن اشاره کرد.

بی وای دی S6

رینگ‌های 17 اینچی چری تیگو 5 به خوبی طراحی شده‌اند و از دیگر جذابیت‌های آنها رنگ خاکستری‌شان است که باعث شده تا چهره اسپرت‌تری به خودرو بخشیده شود. نمای پشتی این کراس اوور مانند چهره جلوی آن زیبا طراحی شده است. چراغ‌های عقب هم دو تکه طراحی شده‌اند و کشیدگی آنها بر جذابیت هر چه بیشتر آن افزوده و در نسخه فیس لیفت نیز گرافیک از ال ای دی به نئون تغییر داده شده است.

روی در پنجم این خودرو که ابعاد بزرگی هم دارد خطوط متعددی کشیده و تراشیده شده و همین باعث شده تا حس خلوتی از بین برود. جنس بخش عمده‌ای از سپر عقب فایبر گلاس است و در میان خود اجزایی همچون رفلکتور، مه شکن و چراغ دنده عقب را جای داده است. کمی پایین‌تر از سپر هم شاهد حضور یک دیفیوزر به همراه دو خروجی اگزوز فیک هستیم.

و اما در آن سوی میدان رقابت‌ها با خودروی بی وای دی سر و کار داریم. این شرکت مدت زیادی است که به تولید باتری و تجهیزات الکترونیکی می‌پردازد. جالب است بدانید که یکی از برترین تولید کنندگان باتری‌های لیتیوم یونی در جهان، BYD است. خوشبختانه این شرکت چینی با اینکه سابقه چندانی در عرصه خودروسازی ندارد اما توانسته موفق شود و پیشرفت خوبی را به ارمغان بیاورد.

پیشرفت و توسعه کار بی وای دی به حدی است که هم اکنون می‌توان قطع به یقین آن را جزو ده شرکت مطرح خودروسازی چین دانست. از طرف دیگر یکی از افتخارات این کمپانی این است که لقب بزرگترین تولیدکننده خودروهای پلاگین هیبریدی را در کارنامه خود دارد. البته خط تولید خودروهای بنزینی این شرکت کاملا جدا از خط تولید خودروهای برقی آن است.

در سال 2010 بود که این شرکت چینی موفق شد اولین محصول کراس اوور خود را با نام بی وای دی اس 6 رونمایی کند. این کراس اوور بنزینی از سال 2011 راهی بازار شد و به دست مشتریان رسید. شهرت S6 تا جایی است که در سال 2012 موفق شد لقب پرفروش ترین شاسی بلند چین را از آن خود کند. طولی نکشید که کمپانی بی وای دی تصمیم گرفت نسخه‌های فیس لیفت و ارتقایافته‌ای از اس 6 را تولید کند. نمونه مطرح این فیس لیفت، بی وای دی S7 است شرکت ایرانی کارمانیا در تلاش است خط تولید آن را در ایران راه اندازی کند.

چری تیگو 5

خودروی کمپانی بی وای دی در بدو ورود خود به علت وجود رقبای سرسختی همچون تیگو، هایما و جک نتوانست آن طور که باید خودی نشان دهد و علت این امر عرضه با تأخیر زیاد این کراس اوور در بازار ایران بود. در واقع از زمان طراحی این ماشین ده سال می‌گذرد و تیگو 5 حدود 6 سال پیش وارد بازار ایران شده است.

نمای جلویی S6 ظاهری تخم مرغی شکل دیده می‌شود. چراغ‌های جلو شبیه بادام هستند و داخل آنها طرح مشکی دارند. جالب اینجاست که جلوپنجره‌ای این کراس اوور ساده و بی‌آرایه طراحی شده و خط افقی کرومی تنها چیزی است که در آن دیده می‌شود. طراحی سپر بی وای دی اس 6 در قیاس با تیگو ساده تر است و روی سپر برای رد و بدل شدن هوا منافذ کوچکی دیده می‌شوند.

دو طرف سپر به دو مه شکن مجهز شده که در قابی مستطیلی تعبیه شده‌اند. قسمت پایین سپر با یک سینی پلاستیکی پوشانده شده که نقش آن در واقع دیفیوزر است. طراحی کلی این خودرو در مقایسه با تیگو 5 خشن‌تر است اما این خشونت به معنای اسپرت.تر بودن آن نیست. اگر از نمای جانبی به BYD S6 نگاه کنید، همان لکسوس آر ایکس را خواهید دید. آنچه در این دو خودرو شباهت زیادی به یکدیگر دارند، طراحی درها، پنجره‌ها و ستون‌ها است.

همان‌طور که گفتیم تیگو 5 دارای ارتفاع بلندی بود و بی وای دی اس 6 در قیاس با این خودرو ارتفاع کوتاه.تری دارد. از طرفی طول و عرض این خودرو دیگر مانند تیگو 5 نیست که بخواهد اتوبوسی باشد بلکه تناسب بهتری با هم دارند. درهای اس 6 پهنای بیشتری دارند اما کوتاه‌تر هستند و همان‌طور که گفتیم در نمای کناری خطوط ساده‌ای را خواهیم دید.

به نظر می‌رسد که بی وای دی در به کارگیری آینه‌ها انتخاب خوبی نکرده چرا که طراحی این قسمت قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد. رینگ‌های این خودرو به شکل پنج شاخه‌ای هستند و چهره جذاب و خاصی دارند. با این حال رینگ‌های تیگو 5 زیباتر به نظر می‌رسند. وقتی به قسمت پشتی این کراس اوور می‌رویم، مشتریان از بی وای دی ناامید می‌شوند و گویی انتظارات آنها از چنین طراحی برآورده نمی‌شود.

بی وای دی S6

پیش‌تر نیز گفتیم که بی وای دی S6 شباهت‌های زیادی به لکسوس RX دارد و در نمای پشتی نیز مانند نمای بدنه جانبی، همان لکسوس آر ایکس تداعی می‌شود. در عوض حالت کوپه مانند شیشه عقب و درب صندوق باعث شده تا حالتی خاص و منحصر به فرد در طراحی عقب این خودرو داشته باشیم. متاسفانه طراحی چراغ‌های نمای پشتی چنگی به دل نمی‌زند و هیچ حس خاصی از مدرن بودن در آنها دیده نمی‌شود.

قدیمی بودن چراغ‌ها یک مشکل بزرگ است که باعث شده زیبا به نظر نرسند. روی درب پنجم تیگو 5 شاهد بودیم که خلاقیت‌های زیادی به کار گرفته شده بود، اما روی در پنجم بی وای دی اس 6 هیچ نوع خلاقیتی دیده نمی‌شود و ساده است. طراحی جاپلاکی ساده و معمولی و سپر عقب کوتاه طراحی شده است. آنچه در این خودرو آزار دهنده است، اجزا و ساختارهای قدیمی و کهنه‌ای است که حس خوبی به مشتری نخواهند داد.

مقایسه چری تیگو 5 با بی وای دی S6 از نظر کابین داخلی

خوشبختانه در طراحی کابین داخلی تیگو 5 عناصر زیبایی شناختی به خوبی رعایت شده و سعی بر این بوده تا حد امکان از المان‌های اسپرت و مدرن استفاده شود. داشبورد تیگو 5 چند لایه طراحی شده و آنچه درون این کابین به محض ورود جلب توجه می‌کند، پنل مرکزی است. در طرفین این پنل مرکزی یک نمایشگر لمسی و دو دریچه تهویه عمودی نیز تعبیه شده‌اند.

البته در سال 1397 مدیران خودرو یک مانیتور عمودی سفارشی را برای مشتریان خود عرضه کرد که اغلب آن را به طرح تسلا می‌شناسند. اگر این مانیتور را سفارش دهید تازه متوجه خواهید شد که تیگو 5 با این نمایشگر مدرن‌تر و هیجان‌انگیزتر خواهد بود. در قسمت پایین کنسول نیز دو عدد دستگیره شیب دار دیده می‌شود که در میان آنها اهرم تعویض دنده وجود دارد.

رودری‌هایی که در این خودرو به کار گرفته شده اسپرت و زیبا است و غربیلک فرمان هم سه شاخه است که شاخه پایینی آن دوبل شده است. روی فرمان با چرم پوشانده شده و روی آن دکمه‌های کروز کنترل و سیستم صوتی تعبیه گردیده است. به نظر می‌رسد این فرمان خوش دست خواهد بود و راننده را به دردسر نخواهد انداخت.

چری تیگو 5

نمایشگرهای آمپر به تبعیت از طراحی خودروهای کره‌ای ساخته شده‌اند و داخل دو سیلندر جای گرفته‌اند. البته در میان این دو سیلندر یک نمایشگر دیجیتالی کوچک نیز وجود دارد. خوشبختانه جنس متریالی که در ساخت کابین چری تیگو 5 به کار رفته در رقابت با تولیدات قبلی این کمپانی بهتر و با کیفیت‌تر است. اگرچه هنوز هم می‌توان روی کیفیت ساخت کار کرد.

یکی از نقاط ضعف بزرگ بی وای دی S6 وام گیری و الگوبرداری بسیار زیاد از لکسوس RX است. این شرکت علاوه بر تقلید از لکسوس آر ایکس در نمای ظاهری اس 6، در طراحی کابین داخلی هم از آن پیروی کرده است. این اشتراک خود را در عناصری مانند طراحی کنسول مرکزی و محل قرار گرفتن دسته دنده نشان می‌دهد.

پنل تجهیزات کنسول طوری طراحی شده که شیب رو به بالا دارد. در بالاترین قسمت این کنسول می‌توان اطلاعاتی ضروری مانند ساعت و دماسنج را دید. البته همان‌طور که گفتیم چون شیب این قسمت بیش از حد است، راننده باید سختی بیشتری را برای تماشای آنها متحمل شود.

روی باقی بدنه کنسول یک U نقره‌ای رنگ است که روی آن دکمه‌های زیادی دیده می‌شود. در میانه این فرم کنسول سیستم صوتی و پنل تنظیمات تعبیه شده ولی کمی پایین تر سیستم تعویض دنده جای گرفته است و باز هم در اینجا از طرح لکسوس تقلید شده و اجزای نامبرده روی ادامه کنسول قرار دارند نه بین دو صندلی.

چنین طراحی جمع و جوری معمولا در خودروهای MPV اعمال می‌شود تا از فضای داخل کابین استفاده حداکثری صورت گیرد. در طراحی داشبورد هیچ خلاقیتی به کار نرفته و نمای آن کاملا خسته کننده به نظر می‌رسد. بی وای دی تلاش کرده تا رودری‌ها را اسپرت طراحی کند، اما باز هم همچون رقیب خود، تیگو 5 موفق نشده است.

بی وای دی S6

نشان دهنده‌های آمپر این کراس اوور تمام دیجیتالی است و زمانی که خودرو روشن است بیشتر شبیه به ماشین‌های اسباب بازی است. در مجموع کیفیت ساخت کابین S6 نسبت به تیگو 5 برتری خاصی ندارد، اما آن طور که مالکان این خودرو گفته‌اند، در درازمدت این بی وای دی است که ساختار منسجم خود را حفظ می‌کند.

مقایسه بی وای دی S6 با چری تیگو 5 از نظر امکانات رفاهی

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، تیگو 5 یک نسخه در بازار ندارد و تیپ‌های مختلفی از این کراس اوور هم اکنون در بازار وجود دارند. شرکت مدیران خودرو قصد دارد به مرور زمان روی امکانات رفاهی و آپشن‌های این خودروی جذاب و پرتوان کار کند. نسخه پرطرفدار و پرفروش این خودرو که هم اکنون در بازار قرار دارند، تیگو 5 اکسلنت است.

امکانات رفاهی چری تیگو 5: 4 کیسه هوای ایمنی، سیستم کنترل پایداری، سیستم شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل لغزش، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر مولتی مدیای لمسی، سیستم اشتراک محتوای اندرویدی بر روی نمایشگر، ۶ بلندگوی استریو، سیستم نمایش فشار باد تایرها، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌های روشنایی روز، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، سنسورهای پارک، دوربین دید عقب، کروز کنترل، سانروف دو حالته برقی، ستون فرمان تلسکوپی، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، آینه وسط ضد انعکاس نور، سنسور نور، سنسور باران و گرم کن صندلی‌های جلو.

بر خلاف اینکه تیگو 5 دارای نسخه‌ها و تیپ‌های مختلفی در بازار است، بی وای دی S6 تنها یک تیپ دارد. احتمالا عدم استقبال گسترده از اس 6 به خاطر کم لطفی ها و عدم تلاش شرکت کارمانیا است، وگرنه اگر مدیران این کمپانی می‌توانستند سبد محصولات خود را متنوع کنند، فروش این محصول نیز رونق می‌گرفت و مردم به آن اعتماد می‌کردند.

چری تیگو 5

امکانات رفاهی بی وای دی اس 6: شش کیسه هوای ایمنی، سیستم ترمز هوشمند BOS، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صندلی‌ها و فرمان چرمی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، کروز کنترل، هندزفری بلوتوث، تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم دوگانه، صفحه نمایش چند منظوره ۷٫۰ اینچی، دماسنج هوای خارج و داخل کابین، مسیریاب ماهواره‌ای، 9 بلندگو استریو، کامپیوتر پیمایش سفر، صندلی برقی راننده با تنظیم 8 جهته، صندلی‌های تاشو عقب مجهز به سیستم ایزو فیکس، آینه‌های برقی تاشونده گرم کن دار، آینه وسط تاریک شونده خودکار، قطب نمای الکترونیکی، چراغ خوش آمد گویی زیر آینه‌های جانبی، سانروف دو حالته برقی، سنسور‌های پارک، دوربین دید عقب، چراغ‌های روشنایی روز، سنسور نور، سنسور باران و دوربین دید جانبی زیر آینه.

مقایسه چری تیگو 5 با بی وای دی S6 از نظر مشخصات فنی و تجربه رانندگی

مدیران خودرو از همان ابتدا تا به امروز تنها از یک پیشرانه برای چری تیگو 5 استفاده کرده است. این پیشرانه سال‌هاست که روی خودروهای مختلف کمپانی چری به کار می‌رود و امتحان خود را پس داده است. حالا تیگو 5 مدیران خود نیز از همین پیشرانه بهره گرفته تا بتواند چرخ‌های کراس اوور جذاب خود را به حرکت درآورد.

تیگو 5 مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری اتمسفریک است و می‌تواند حداکثر 139 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور تولید کند. شاید این موتور برای خودرویی در قد و قواره تیگو 5 مناسب نباشد، اما می‌تواند در صورت مهندسی دقیق پاسخگوی نیازهای این خودرو باشد. یکی از مشکلاتی که متاسفانه در این خودرو دیده می‌شود، کوپل کردن پیشرانه و جعبه دنده است.

احتمالا اگر به جای جعبه دنده کنونی این خودرو گیربکس دیگری روی آن نصب می‌شد، هم اکنون وضعیت دینامیکی بهتری را از تیگو 5 شاهد بودیم. در واقع شتاب این خودرو و تیک آف اولیه آن عملکرد خوبی ندارد و خودرویی تنبل به حساب می‌آید. این مشکل کوچکی نیست و بسیاری از مشتریان به علت ضعف موتوری آن دست از خرید بر می‌دارند.

بی وای دی S6

همان‌طور که گفتیم در زمینه شتاب گیری محصول مدیران خودرو با فاصله زیادی از خودروهایی همچون جک اس 5 و هایما اس 7 ایستاده است. یکی از مزایای دیگر این خودرو طرز قرارگیری صندلی راننده و سرنشینان است. صندلی‌ها طوری طراحی شده‌اند که جای نشیمن صاف است و حس سوار شدن بر یک شاسی بلند را القا می‌کند.

یکی از مزایا و نقاط قوت این خودرو سیستم کنترل الکترونیکی پایداری است و به لطف وجود این سیستم می‌توان با خیالی آسوده سفر کرد. درست است که ارتفاع زیاد خودرو و کشیدگی اتاق آن به سمت بالا بر ابهت و زیبایی آن افزوده اما این نکته را از یاد نبرید که این افزایش ارتفاع روی هندلینگ و آیرودینامیک خودرو اثر سوء گذاشته است. دقیقاً همین مشکل برای خودروی ایکس 22 رخ داد و چری تلاش خود را کرد تا بتواند با نصب سیستم کنترل الکترونیکی پایداری تا حدودی آن را رفع کند.

خوشبختانه تیگو موفق شده به کمک گیربکس سی وی تی که ایرادات زیادی به آن وارد کردیم، مصرف سوخت را کاهش دهد. بنابراین مصرف ترکیبی سوخت این خودرو چه در شهر و خارج از شهر 9 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود. این اعداد بسیار بهتر از رقیب تیگو 5 است. سواری نرم تیگو 5 آن را برای مسافرت‌های خانوادگی و مصارف درون شهری آماده می‌کند. گفتنی است که چون ارتفاع این کراس اوور بیش از حد معمول است، گاهاً ضربات زیادی را به سرنشینان وارد می‌آورد.

در طول این مقاله جامع بارها تکرار کردیم که بی وای دی S6 شباهت‌های زیادی به لکسوس RX دارد و اکنون می‌خواهیم خاطرنشان کنیم که این دو خودرو در زمینه مشخصات فنی هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. لکسوس آر ایکس مجهز به موتور V6 است، حال آن که پیشرانه 2.4 لیتری S6 با 4 سیلندر روانه بازار شده است.

موتور بی وای دی اس 6 تنفس طبیعی و بدون بهره گیری از توربوشارژ است و می‌تواند حداکثر 160 اسب بخار قدرت و 229 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گیربکس این خودرو 6 سرعته دو کلاچه خواهد بود و به لطف وجود دو کلاچه بودن و نیز گیربکس و توان و گشتاور قوی که دارد می‌تواند در شتاب‌گیری‌های ثانویه عملکرد خوبی داشته باشد.

بی وای دی S6

متاسفانه تنها مشکل این خودرو عدم هماهنگی کامل جعبه دنده با موتور است. یکی از نقاط ضعف گیربکس‌هایی که دو کلاچ دارند، تأخیر کم در شروع حرکت است. خوشبختانه S6 فرمان پذیری بسیار مناسبی دارد و با اینکه متاسفانه این خودرو مجهز به جعبه فرمان الکتریکی نیست اما همان فرمان هیدرولیکی که دارد هم به سرعت حساس است و هم در دست‌های راننده به خوبی جا به جا می‌شود و تمام این‌ها تجربه رانندگی را دلپذیرتر خواهد کرد.

یکی از نقاط قوت بی وای دی S6 این است که سیستم تعلیق نرمی دارد و برای خانواده‌ها بسیار مناسب است. باز هم باید خاطرنشان کنیم که سیستم تعلیق این خودرو و فنربندی آن الگوبرداری از لکسوس است. بنابراین می‌توانید با آسودگی خیال به جاده‌های ناهموار و پر دست انداز سر بزنید و نگران سر و صدا و کوبش‌های آزار دهنده نباشید.

البته اینکه سیستم تعلیق این خودرو بیش از حد نرم باشد هم روی کنترل کردن و هندلینگ تأثیر به‌سزایی می‌گذارد و در کراس اوور بی وای دی وضعیت دقیقاً به همین نحو شده است. در واقع مشکل این خودرو این است که خودرو از زمین ارتفاع زیادی گرفته و تعلیق آن نرم شده، اما در عوض کنترل پایداری آن فدای این نرمی سیستم تعلیق شده و در پیچ‌های جاده‌ای ریسک زیادی را برای راننده به همراه خواهد داشت.

متاسفانه بی وای دی اس 6 در اغلب قسمت‌ها از لکسوس آر ایکس پیروی می‌کند، به جز سیستم چهار چرخ متحرک و اگر این سیستم را داشت می‌شد امیدوارانه به آن نگاه کرد. البته هم اکنون در محور عقب این خودرو از سیستم مک فرسون استفاده شده که سواری آن را لذت بخش کرده اما سیستم کنترل پایداری آن را مخدوش ساخته است.

گفتنی است که مصرف سوخت این خودرو در مقایسه با تیگو 5 بیشتر است چرا که پیشرانه حجیم‌تری دارد. در عوض مالکان این خودرو دیگر دغدغه دائمی برای استفاده از بنزین یا اکتان سوخت نخواهند داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*