سرفیس پرو 8

بررسی سرفیس پرو 8 ؛ ترکیب زیبایی و کارایی

مایکروسافت تبلت هیبریدی Surface Pro 8 را با طراحی جدید و ویندوز 11 روانه بازار کرده است. در ادامه به بررسی صفحه نمایش، باتری، عملکرد و تجربه کاربری سرفیس پرو 8 می‌پردازیم.

از سال 2015 به این طرف، مایکروسافت مدل‌های مختلف سرفیس پرو را عملا با همان طراحی یکسان روانه بازار می‌کرد. تا اینکه این شرکت در نهایت در سال 2019 تصمیم گرفت با ارائه دو مدل پرچمدار سرفیس پرو 7 و سرفیس پرو ایکس شرایط را تا حدودی بهبود ببخشد.

سرفیس پرو 7 یک دستگاه قدرتمند و کاربردی بود که از طراحی چهار سال قبل مایکروسافت بهره می‌برد. سرفیس پرو X نیز یک دستگاه باریک با طراحی مدرن به حساب می‌آمد که به واسطه چیپ نسبتا کند آرم توانایی پشتیبانی از اکثر برنامه‌های محبوب را نداشت. در واقع هیچکدام از این دو مدل یک دستگاه ایده‌آل نبودند.

از اینجا بود که منتقدان مصرانه از مایکروسافت خواستند راهی برای قرار دادن چیپ Surface Pro 7 در شاسی پرو ایکس پیدا کند. حالا دو سال از آن زمان گذشته و مایکروسافت توانسته سرفیس پرو 8 را به عنوان ترکیبی از زیبایی و کارایی ارائه کند. این دستگاه همان گجت ایده‌آلی است که طرفداران مایکروسافت منتظرش بودند.

فهرست عناوین بررسی تبلت سرفیس پرو 8

سرفیس پرو 8

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی سرفیس پرو 8

تبلتMicrosoft Surface Pro 8
ابعاد و وزن۲۸۷ در ۲۰۸ در ۹.۳ میلی‌متر، ۸۹۱ گرم (بدون کیبورد)
صفحه نمایش۱۳ اینچ لمسی، ۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل، رفرش ریت ۱۲۰ هرتز، نسبت تصویر ۳ به ۲
پردازندهتراشه چهار هسته‌ای نسل یازدهم اینتل Core i7-1185G7، فرکانس کاری ۳ گیگاهرتز، حداکثر فرکانس ۴.۸ گیگاهرتز با فناوری Turbo Boost، کش هوشمند ۱۲ مگابایتی
گرافیکاینتل Iris Xe
حافظه۱۶ گیگ رم LPDDR4x، حافظه ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی (PCIe، NVMe، M.2)
درگاهدو درگاه USB-C با USB 4.0 / Thunderbolt 4، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، درگاه سرفیس کانکت
دوربیندوربین جلو ۵ مگاپبکسلی با فیلم‌برداری 1080p، دوربین عقب ۱۰ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و فیلم‌برداری 4K
ارتباطاتوای‌فای 6، بلوتوث ۵.۱

طراحی

سری سرفیس پرو واقعا به یک تغییر در طراحی نیاز داشت؛ زیرا مایکروسافت در سرفیس پرو 6 و 7 تنها مشخصات فنی دستگاه را بهبود بخشیده بود. در واقع ردموندی‌ها از طراحی چهار سال قبل خود راضی بودند و همچنان از آن استفاده می‌کردند؛ اما با توجه به نسل جدید آيپد پرو اپل، سرفیس باید با یک طراحی مدرن جان تازه‌ای می‌گرفت.

سرفیس پرو 8

همین اتفاق نیز افتاد و خوشبختانه مایکروسافت در سرفیس پرو 8 تغییرات مورد نیاز در بخش طراحی را ایجاد کرد. اولین تغییری که کاملا مشهود به نظر می‌رسد، رنگ گرافیتی دستگاه است. پیش از این مایکروسافت معمولا به سراغ رنگ‌های روشن برای تبلت خود می‌رفت، اما حالا شاهد رنگ تیره هستیم که فوق‌العاده زیبا به نظر می‌رسد.

ردموندی‌ها همچنین لبه‌های شاسی را گرد‌تر کرده‌اند که سبب می‌شود نگه داشتن دستگاه در طولانی مدت برای کاربران راحت‌تر باشد. طراحی قدیمی سرفیس با لبه‌های تیزتر و تخت، کمی با فلسفه تبلت بودن این دستگاه تناقض داشت. حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز باریک‌تر شده‌اند و همین تغییر کوچک باعث می‌شود که سرفیس پرو 8 شبیه یک دستگاه کاملا جدید به نظر بیاید.

سرفیس پرو 8

علاوه بر این، حاشیه‌های باریک، نمایشگر را بزرگتر نشان می‌دهند و سبب می‌شوند که در همان نگاه اول حس یک دستگاه پریمیوم به فرد منتقل شود. این موضوع را می‌توان یک نکته خوب دانست؛ زیرا سرفیس پرو جدید گرانتر از قبل شده است.

مایکروسافت معمولا با معرفی هر نسل جدید از سرفیس پرو، مجموعه‌ای از لوازم جانبی مخصوص آن مثل قلم و کیبورد را روانه بازار می‌کرد؛ اما این بار به همان کیبوردی که در هنگام رونمایی از سرفیس پرو ایکس معرفی کرد، اکتفا کرده است. ظاهرا این کیبورد توانسته محبوبیت خوبی را در میان کاربران به دست آورد.

البته این موضوع را می‌توان یک خبر خوب برای آن دسته از کاربران سرفیس پرو X که قصد ارتقاء دستگاه خود را دارند، به حساب آورد؛ زیرا مایکروسافت همچنان از قرار دادن کیبورد در جعبه تبلت خود امتناع می‌ورزد.

سرفیس پرو 8

مایکروسافت همچنین بالاخره ترکیب درگاه‌های سرفیس را تغییر داده است. ردموندی‌ها برای چندین سال، به خاطر نگرانی‌های امنیتی از درگاه تاندربولت در تبلت هیبریدی خود استفاده نمی‌کردند؛ هرچند که گویا اخیرا راه حلی برای این مشکل یافته‌اند، زیرا سرفیس پرو 8 به صورت کامل از تاندربولت 4 پشتیبانی می‌کند.

بدین ترتیب شما می‌توانید از تعداد زیادی لوازم جانبی جدید و همچنین برخی تجهیزات جانبی همچون GPU اکسترنال بهره ببرید. این را می‌توان یک تغییر مهم برای سرفیس به حساب آورد؛ زیرا حالا می‌تواند افراد هنرمند و خلاق را هم به خود جذب کند.

سرفیس پرو 8 دارای ۲ درگاه تاندربولت 4، جک ۳.۵ میلی‌متر هدفون و درگاه سرفیس کانکت است. مایکروسافت امسال درگاه USB 3.0 Type-A را حذف کرده است؛ اما از آنجایی که با یک تبلت طرف هستیم، آنچنان مسئله مهمی نیست.

سرفیس پرو 8

البته همه‌چیز هم گل و بلبل نیست. مایکروسافت هنوز اصرار دارد که کیبورد تایپ کاور و قلم سرفیس را به صورت جداگانه بفروشد. با توجه به افزایش قیمت چشمگیر دستگاه نسبت به نسل قبل، رویکرد مایکروسافت مضحک به نظر می‌رسد. شاید برخی کاربران سرفیس پن را به عنوان یک گزینه اختیاری و حتی غیر ضروری در نظر بگیرند، اما استفاده از سرفیس بدون کیبورد قابل تصور نیست.

حالا بیایید کمی به کیفیت کار با کیبورد بپردازیم. با توجه به باریک بودن قابل توجه کیبورد، قطعا از عمق زیاد دکمه‌ها تعجب خواهید کرد. مایکروسافت همچنین فاصله خوبی را بین دکمه‌ها ایجاد کرده است که باعث می‌شود در هنگام تایپ کردن احساس راحتی داشته باشید.

تنها نقطه ضعف کیبورد را می‌توان تاچ‌پد آن دانست که کیفیت عملکرد آن در بهترین حالت متوسط ارزیابی می‌شود. البته با توجه به اینکه سرفیس پرو 8 عملکرد بسیار خوبی در حالت لمسی دارد، می‌توان از این مورد چشم‌پوشی کرد.

عملکرد

وقتی می‌خواهید دستگاهی همچون سرفیس پرو 8 را با اولویت قابل حمل بودن عرضه کنید، همیشه ارائه عملکرد پردازشی مناسب کار سختی است. از یک طرف شما می‌خواهید یک دستگاه سریع داشته باشید و از طرف دیگر نمی‌خواهید آنقدر به دستگاه فشار وارد شود که نگه داشتن آن در دست (به خاطر گرما) امکان‌پذیر نباشد یا اینکه عمر باتری کوتاهی داشته باشد.

سرفیس پرو 8

ظاهرا مایکروسافت تلاش زیادی صرف مهندسی مجدد بخش داخلی سرفیس پرو 8 کرده است تا اینکه بتواند توان طراحی گرمایی را نسبت به نسل‌های گذشته افزایش دهد. این میزان در پردازنده سرفیس پرو 7 برابر با ۱۵ وات بود؛ اما حالا به ۲۳ وات رسیده است.

البته این تغییر در حد تفاوت بین روز و شب نیست، ولی وقتی آن را کنار تراشه بسیار سریع‌ تایگر لیک (در مقایسه با تراشه Ice Lake نسل قبل) قرار می‌دهید، متوجه می‌شوید که مایکروسافت عملکرد قابل قبولی داشته است. این موضوع را می‌توان در نتایج بنچمارک‌های مختلف نیز مشاهده کرد.

  • امتیاز ۴۸۷۷ در بنچمارک Cinebench R23
  • امتیاز ۱۷۲۲ در بنچمارک 3DMark Time Spy؛ امتیاز ۴۶۶۶ در Fire Strike و امتیاز 16998 در Night Raid
  • امتیاز ۱۲۸۸ در بخش تک هسته‌ای بنچمارک GeekBench 5.1، امتیاز ۴۹۵۵ در بخش چند هسته‌ای GeekBench 5.1
  • امتیاز ۴۳۶۱ برای بنچمارک PCMark 10

مایکروسافت ادعا می‌کند که سرفیس پرو 8 تا ۲ برابر عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل دارد؛ اما متاسفانه چنین چیزی را در عمل شاهد نیستیم. البته سرفیس پرو 8 همچنان عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. در بنچمارک Cinebench R15، این تبلت توانست تا ۵۰ درصد سریع‌تر از سرفیس پرو 7 ظاهر شود که یک افزایش بین نسلی فوق‌العاده است.

سرفیس پرو 8

تفاوت این دو دستگاه در گیک‌بنچ 4 در این حد نبود؛‌ اما باز هم پرو 8 به شکل محسوسی سریع‌تر از نسل قبل خود عمل کرد. مهم‌تر از همه عملکرد Surface Pro 8 در برابر لپ تاپ قدرتمند مایکروسافت یعنی سرفیس لپتاپ استودیو است. جالب است که مدل پرو 8 در بنچمارک Cinebench تنها با اختلاف ۱۲ درصد از لپ‌تاپ استودیو شکست خورد. این اختلاف در بنچمارک گیک‌بنچ به ۵ درصد می‌رسد.

همه اینها در حالی است که سرفیس پرو 8 از نظر ضخامت و وزن تقریبا نصف سرفیس لپ تاپ استودیو است. البته تبلت هیبریدی مایکروسافت در بخش گرافیک حرفی برای گفتن ندارد؛‌ زیرا به گرافیک یکپارچه اینتل Iris Xe مجهز شده که نسبت به گرافیک اختصایی انویدیا RTX A2000 بسیار ضعیف‌تر است. در نهایت اگر فقط عملکرد CPU برای شما مهم است، بهتر است به جای سرفیس استودیو به سراغ پرو 8 بروید.

صفحه نمایش

حاشیه‌های کمتر  سبب شده‌اند که بتوانیم از یک نمایشگر ۱۱ درصد بزرگتر لذت ببریم. سرفیس پرو 8 حالا از یک صفحه نمایش ۱۳ اینچی PixelSense با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل بهره می‌برد. این میزان بین 1440p و 4K قرار دارد؛ اما برای یک نمایشگر ۱۳ اینچی فوق‌العاده است.

سرفیس پرو 8

چیزی که باعث می‌شود نمایشگر سرفیس حتی بهتر از گذشته به نظر برسد، اضافه شدن رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز است. سرفیس یک دستگاه گیمینگ نیست؛ اما باور کنید که اگر یک بار حتی برای کارهای روزمره خود از سرفیس با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز استفاده کنید، دیگر محال است از کار کردن با نمایشگر‌های ۶۰ هرتز لذت ببرید.

دستگاه در حالت پیش‌فرض و به خاطر افزایش عمر باتری، روی رفرش‌ریت ۶۰ هرتز قرار دارد؛ اما شما می‌توانید هر وقت که بخواهید با رفتن به بخش تنظیمات رفرش‌ریت را به ۱۲۰ هرتز افزایش دهید. متاسفانه هنوز خبری از رفرش‌ریت تطبیقی در سرفیس پرو 8 نیست و همین می‌تواند روی باتری تاثیر منفی بگذارد.

سرفیس پرو 8

نمایشگر سرفیس پرو ۱۰۳ درصد از فضای رنگی sRGB را پوشش می‌دهد و حداکثر روشنایی ۴۶۷ نیت را ارائه می‌کند تا شاهد یک خروجی بسیار باکیفیت باشیم. با توجه به کیفیت اشاره شده، تماشای فیلم و سریال روی سرفیس لذت‌بخش خواهد بود. نمایشگر سرفیس همچنین رنگ‌ها را با دقت بالا نشان می‌دهد. از آنجایی که سری سرفیس طرفداران زیادی در میان هنرمندان دارد، مایکروسافت به بحث کیفیت تصویر اهمیت ویژه‌ای داده است.

اسپیکر، میکروفون و وب‌کم

سرفیس پرو 8 از نظر کیفیت صدا فاصله قابل توجهی با بهترین‌های بازار دارد. البته نمی‌توان خروجی صدای این دستگاه را بد ارزیابی کرد، زیرا می‌توانید صداهای بالا را به وضوح بشنوید. هرچند که برخی صداها عملا در پس‌زمینه گم می‌شوند. هرچند که خیلی نمی‌توان از این بابت از مایکروسافت خرده گرفت، چرا که فضای زیادی برای اسپیکر در اختیار نداشته است. با همه اینها، بهتر است برای گوشی دادن به موسیقی از یک هدفون استفاده کنید.

با توجه به همه‌گیری کرونا، ویدیو کنفرانس‌ها بسیار مهم‌تر از گذشته شده‌اند و به تبع آن کاربران نیز به کیفیت وبکم لپ‌تاپ یا تبلت خود توجه بیشتری می‌کنند. خوشبختانه سرفیس پرو 8 به یکی از بهترین وبکم‌های موجود در رایانه‌های قابل حمل مجهز شده است. شما می‌توانید به راحتی با اداره یا دوستان خود تماس تصویری برقرار کنید و به هیچ وجه نیز نگران مشکل فوکوس یا موارد دیگر نباشید.

سرفیس پرو 8

ناگفته نماند که دوربین جلو سرفیس از قابلیت ویندوز هلو نیز پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که سرفیس پرو 8 یک دستگاه هیبریدی است، مایکروسافت در بدنه پشتی آن یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی را نیز قرار داده است. این دوربین به خوبی آنچه این روزها در گوشی‌های موبایل می‌بینیم،‌ نیست؛ اما همچنان می‌تواند در مواقع ضروری به کار بیاید.

میکروفون نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. صدای شما کاملا واضح و بدون هیچگونه اعوجاج به طرف مقابل خواهد رسید و تبلت هم به خوبی صداهای پس‌زمینه را فیلتر می‌کند. بدین ترتیب نیازی به استفاده از هدفون در هنگام برقراری تماس نخواهید داشت.

باتری

یکی از بزرگترین مشکلات سرفیس پرو 7 عمر باتری نسبتا پایین آن بود. این تبلت توانسته بود در تست باتری PCMark 8 رکورد ۳ ساعت و ۱۲ دقیقه را ثبت کند؛ اما خوشبختانه مایکروسافت عمر باتری سرفیس پرو 8 را به شکل چشمگیری بهبود بخشیده است و حالا شاهد رکورد ۸ ساعت و ۱۵ دقیقه در تست PCMark 10 هستیم.

سرفیس پرو 8

بدین ترتیب شما می‌توانید یک روز کامل را بدون نیاز به شارژر سپری کنید. این تغییر را می‌توان تا حدی زیادی به پیروی مایکروسافت از برنامه Intel Evo و محدود کردن رفرش‌ریت پیش‌فرض به ۶۰ هرتز مربوط دانست. با فعال کردن رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، تقریبا ۱ ساعت از عمر باتری کم می‌شود.

قیمت و پیکربندی‌های مختلف

مدل پایه سرفیس پرو 8 با تراشه اینتل Core i5-1135G7 همراه شده است و از ۸ گیگ رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD بهره می‌برد. مایکروسافت برچسب قیمتی ۱۰۹۹ دلاری را برای این مدل در نظر گرفته است. این در حالیست که مدل پایه سرفیس پرو 7 با تراشه اینتل Core i3 و ۴ گیگ رم همراه شده بود و ۷۴۹ دلار قیمت داشت.

سرفیس پرو 8

همچنین کاربران باید برای خرید مدل مجهز به تراشه Core i5، رم ۸ گیگابایتی و حافظه 128 گیگابایتی SSD سرفیس پرو 7 مبلغ ۸۹۹ دلار را پرداخت می‌کردند که ۲۰۰ دلار ارزان‌تر از Surface Pro 8 است. این تفاوت قیمت چشمگیر احتمالا به میزان فروش سرفیس جدید ضربه خواهد زد.

البته شما می‌توانید با پرداخت مبلغ بیشتر، نسخه‌های قوی‌تر این تبلت جذاب را نیز تهیه کنید. قوی‌ترین مدل سرفیس پرو 8 از تراشه اینتل Core i7 در کنار ۳۲ گیگ رم و ۱ ترابایت حافظه SSD بهره می‌برد و ۲۵۹۹ دلار قیمت دارد. همچنین باید به این مبالغ ۱۷۹ دلار بابت کیبورد و ۱۰۰ دلار بابت قلم را اضافه کنید.

جمع‌بندی

مایکروسافت سعی کرده با ترکیب قدرت پردازشی سرفیس پرو 7 و طراحی زیبای سرفیس پرو X بهترین تبلت هیبریدی بازار را ارائه کند و در این کار نیز موفق شده است. سرفیس پرو 8 بهترین دستگاه در میان تبلت‌های حرفه‌ای است و می‌تواند به لطف ویندوز 11 کارایی بیشتری در مقایسه با آيپد پرو اپل داشته باشد.

سرفیس پرو 8

همچنین عمر بالای باتری در مقایسه با نسل قبل سبب می‌شود که برای استفاده به صورت پرتابل و در مکان‌های مختلف یک گزینه مناسب باشد. علاوه بر اینها، ردموندی‌ها تلاش کرده‌اند تا با بهبود کیفیت نمایشگر و ارائه رفر‌ش‌ریت ۱۲۰ هرتز، لذت استفاده از سرفیس پرو 8 را دوچندان کنند.

اگر یک هنرمند، دانشجو یا کاربری هستید که می‌خواهید اکوسیستم ویندوز را در یک فرم فکتور قابل حمل تجربه کنید، سرفیس پرو جدید یک گزینه ایده‌آل است؛ اما اگر نمی‌خواهید حداقل سی میلیون تومان را خرج خرید یک تبلت هیبریدی کنید، گزینه‌های خوب و مناسب‌تری نیز در بازار هستند که می‌توانند قدرت پردازشی بیشتری را با قیمت کمتر ارائه دهند.

مایکروسافت سرفیس پرو 8

مزایا

  • پردازنده سریع‌تر
  • طراحی زیبا و جدید
  • نمایشگر بزرگتر و باکیفیت
  • درگاه تاندربولت 4
  • عمر باتری بهتر
  • وبکم و میکروفون خوب

معایب

  • قیمت بالا
  • نبود درگاه USB Type-A
  • فروش جداگانه کیبورد
  • عدم پشتیبانی از رفرش‌ریت متغیر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*