سمند EF7

نگاهی به نقاط قوت و ضعف سمند EF7

سمند EF7 حدود 2 دهه در بازار ایران حضور دارد و توانسته به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی تبدیل می‌شود. در ادامه با نقاط قوت و ضعف این سدان ملی آشنا می‌شویم.

گروه صنعتی ایران خودرو برای نخستین بار در اوایل دهه 80 از سمند به عنوان یک خودرو ملی پرده برداشت. ایران خودرو این محصول را بر اساس پلتفرم پژو 405 توسعه داده بود و در سری‌های نخست آن را با پیشرانه ۱.۸ لیتری XU7 پژو روانه بازار کرد. در اواخر دهه 80 این خودرو با پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 تولید و به بازار عرضه شد.

سمند طی سال‌های گذشته از لحاظ ظاهری تغییرات اندکی را تجربه کرده و سایر سدان‌های ایران خودرو مانند دنا پلاس و پژو پارس جدید توانستند نگاه مشتریان را به خود جلب کنند. گفتنی است ایران خودرو توقف تولید این خودرو در سال ۱۴۰۱ را نیز در دستور کار خود قرار داده است. در ادامه با نقاط قوت و ضعف سمند EF7 آشنا خواهیم شد.

معایب سمند EF7

قدیمی بودن طراحی بیرونی و داخلی

سمند EF7

بیش از دو دهه از عمر سمند می‌گذرد و به همین دلیل این خودرو از لحاظ طراحی کاملا قدیمی بوده و دیگر قادر به رقابت با سایر سدان‌های داخلی نیست. در واقع هنگام مشاهده نمای جلو این خودرو مواردی چون طراحی ساده جلوپنجره، سپر و چراغ‌های جلو از قدیمی بودن این خودرو حکایت دارند.

سمند EF7

این خودرو علاوه بر بخش بیرونی، در کابین نیز بسیار قدیمی بوده و هنگام ورود به کابین شاهد طراحی قدیمی داشبورد، صندلی‌ها و رودری‌ها هستیم. در حال حاضر سدان‌هایی چون دنا پلاس و پژو پارس جدید توانستند به گزینه جذاب‌تری برای مشتریان تبدیل شوند. از این رو باید پذیرفت سمند دیگر همانند دهه 80 یک سدان خانوادگی محبوب نبوده و مشتریان با وجود رقبای جذاب‌تر تمایلی به خرید این سدان قدیمی ندارند.

پیچیده بودن موتور و دشوار بودن تعمیرات آن

سمند EF7

از آنجایی که پیشرانه EF7 چندین سال در خودروهایی چون سمند به کار گرفته می‌شود، تعمیرکاران ایرانی نیز در حوزه تعمیر آن بسیار با تجربه هستند، اما این موتور نسبت به سایر موتورهای موجود در بازار دارای فرایند تعمیر سخت‌تری بوده و هزینه تعمیر آن نیز به مراتب بیشتر است. به طور کلی پیشرانه EF7 در قسمت سرسیلندر دارای ظرافت بیشتری بوده و اگر خراب شود، برای تعمیر آن باید فرایند دشواری را طی کرد که همین موضوع آن را به یکی از معایب اصلی این خودرو تبدیل کرده است.

مناسب نبودن کیفیت مونتاژ

سمند EF7

ایران خودرو طی سال‌های اخیر محصولات خود از جمله سمند را با کیفیت نه چندان مناسب مونتاژ و به بازار عرضه می‌کند. در همین راستا سمند در بخش کابین از مونتاژ با کیفیتی بهره نمی‌برد و این موضوع در کنار استفاده از متریال نامرغوب باعث شده تا سرنشینان از حضور در کابین این خودرو رضایت نداشته باشند. علاوه بر این، صدای محیط به دلیل عدم عایق‌بندی مناسب وارد کابین شده و باعث نارضایتی سرنشینان می‌شود.

عدم برخورداری از امکانات رفاهی کامل

سمند EF7 از آپشن‌های رفاعی زیادی بهره نمی‌برد و به‌روزترین آپشن آن تنظیم برقی صندلی‌های جلو محسوب می‌شود. در واقع این خودرو فاقد آپشن‌هایی چون آینه‌های جانبی تاشونده، سانروف، دوربین و صفحه‌نمایش لمسی است.

مزایای سمند ای اف 7

جادار بودن کابین

سمند EF7

با وجود معایب متعدد، اما این سدان ملی با مزایایی چون جادار بودن کابین و صندوق توانسته نگاه خانواده‌ها را به خود جلب کند. این خودرو از فاصله محوری ۲۶۷۱ میلی‌متری بهره می‌برد و به همین دلیل می‌تواند فضای مناسبی را برای حضور 5 سرنشین بزرگسال ارائه دهد.

محفظه بار یا همان صندوق عقب یکی دیگر از نیازهای مهم خانواده‌ها محسوب می‌شود و این سدان ملی توانسته در این بخش نیز رضایت آنها را جلب کند. ایران خودرو برای این خودرو فضای بار عقب 500 لیتری را در نظر گرفته تا در زمان مسافرت بتواند به نیازهای خانواده‌های ایرانی پاسخ دهد.

دسترسی آسان به لوازم یدکی

سمند EF7

حدود 2 دهه از تولید و عرضه سمند EF7 به بازار ایران می‌گذرد و به همین دلیل این خودرو توانسته به یکی از پرترددترین خودروهای کشور تبدیل شود. از این رو تهیه قطعات جانبی این خودرو نیز بسیار آسان بوده و مالکان در این خصوص با مشکلی مواجه نخواهند شد. همچنین بسیاری از قطعات این خودرو به جز کیت تسمه تایم موتور EF7، سایر قطعات با قیمت مناسبی در سطوح کیفی متفاوت در بازار یافت می‌شوند.

بازار دست دوم پررونق

از آنجایی که در این سگمنت محصولات اقتصادی متعددی وجود ندارد و صنعت خودرو نیز در انحصار ایران خودرو و سایپا است، محصولات اقتصادی این سگمنت از بازار دست دوم بسیار پررونقی بهره می‌برند. از این رو مالکان سمند EF7 هر زمانی که بخواهند می‌توانند آن را به فروش برسانند و به همین دلیل چنین موضوعی یکی از مزایای سمند محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

سمند EF7 طی دو دهه اخیر به دلیل نبود رقبای سرسخت خارجی توانسته به یکی از پرفروش‌ترین محصولات ایران خودرو تبدیل شود و همچنین طی این سال‌های بسیاری از مشتریان از جمله خانواده‌ها خرید این سدان ملی را در دستور کار خود قرار دادند. البته همانطور که اشاره شد این خودرو به دلیل داشتن قیمتی کمتر از محصولاتی نظیر دنا پلاس و رقبای چینی توانسته به یک محصول پرفروش تبدیل شود، چرا که با چنین معایبی در صورت وجود رقبای خارجی سرسخت نمی‌توانست موفق ظاهر شود. به طور کلی مشتریان با تهیه بودجه بیشتری می‌توانند خودرویی به مراتب جذاب‌تر و به‌روزتر را خریداری کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلام. سمندef7ماشین بسیار خوبی است از لحاظ قدرت وشتاب وسایر پارامترها. مصرف سوختش بسیارکم است. وقطعات ان در بازار فراوان

  2. شما از ماشین دهه هشتاد توی ایران انتضار سانروف داری ولی در نسخه های جدیدش
    آینه تاشو برقی داره