خودرو

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: افزایش قیمت بیشتر خودرو در راه است

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت قیمت خودرو با توجه به اقدامات خودروسازان داخلی باز هم افزایش پیدا خواهد کرد.

سیدجواد حسینی کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از افزایش قیمت خودرو گفت در حال حاضر فقط واردات خودرو باعث تنظیم بازار خواهد شد. وی تاکید کرد اگر به این موضوع توجه نشود، اقدامات فعلی خودروسازان باز هم باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

جزئیات افزایش قیمت خودرو

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه گفته‌های خود بیان کرد برای تنظیم بازار بهترین راه واردات مدیریت شده است. هم‌اکنون تعادلی میان عرضه و تقاضا خودرو وجود ندارد و تولید خودروسازان نمی‌تواند به نیاز بازار پاسخ دهد. وی افزود با وجود این که خودروسازان ادعا می‌کنند برای تولید ۱.۵ میلیون خودرو آمادگی دارند، اما در حقیقت آنها فقط قادر به تولید 900 هزار دستگاه خودرو هستند. از این رو با توجه به اینکه بازار به ۱.۷ میلیون خودرو نیاز دارد، کمبود عرضه حدود 50 درصدی باعث شده تا بازار در وضعیت نابسامانی قرار بگیرد.

خودرو

حسینی کیا با اشاره به زیاد بودن هزینه بالاسری خودروسازان افزود تولید خودرو برای خودروسازان زیان‌آور است و به همین دلیل آنها برای افزایش تولید تمایلی ندارند. از این رو کمبود عرضه و افزایش تقاضا باعث شده تا همچنان قیمت خودروها در بازار روند افزایشی داشته باشد.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز در همین رابطه عنوان کرد با بازگشایی بازارها در اواسط فروردین ماه شاهد افزایش قیمت خودروها در بازار بودیم؛ به گونه‌ای که قیمت پراید مدل ۱۱۱ در اواسط فروردین ماه  ۱۸۶ میلیون تومان بوده و اکنون در ابتدای اردیبهشت ماه به ۱۹۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. قیمت پژو 206 تیپ 2 مدل ۱۴۰۱ نیز از اواسط فروردین ماه تا به امروز با حدود ۱۹ میلیون تومان افزایش به ۲۹۷ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت سایپا شاهین ۱۸ میلیون تومان و قیمت فیدلیتی نیز حدود 80 میلیون تومان در بازار افزایش پیدا کرده است. این کارشناس صنعت خودرو از دلایل افزایش قیمت خودرو به مواردی چون توقف واردات، افزایش 50 درصدی دستمزد و افزایش تعرفه‌ها در حوزه تولید اشاره کرد. همچنین ناامیدکننده بودن نتایج مذاکرات تا به امروز نیز در افزایش قیمت‌ها تاثیر داشته است.

منتظر افزایش 40 درصدی قیمت ماشین باشید

کاکایی در ادامه گفته‌های خود بیان کرد اگر فردی یک ماشین در ابتدای سال بخرد، تا پایان سال قیمت آن حداقل 40 درصد افزایش پیدا خواهد کرد؛ زیرا بودجه کشور دارای 40 درصد تورم بوده و چنین اتفاقی قطعا رخ خواهد داد. وی افزود البته اگر نتایج مذاکرات مثبت باشد احتمال دارد وضعیت بازار کمی سروسامان پیدا کند، اما به طور کلی نتایج مذاکرات نیز به دلیل وجود تورم 40 درصدی در بودجه نمی‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها شود.

خودرو

این کارشناس صنعت خودرو در پایان با هشدار به خریداران خودرو بیان کرد افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را دارند باید بسیار مراقبت باشند؛ زیرا هم‌اکنون بازار با یک جو هیجان‌زده مواجه است و احتمال ضرر آنها نیز وجود خواهد داشت. وی افزود برای مثال هنگامی که قیمت سمند طی یک روز حدود 40 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند، احتمال کاهش قیمت آن در کوتاه مدت نیز وجود خواهد داشت و به همین دلیل سرمایه‌گذاران باید هوشیارانه عمل کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*