اندروید 14

اندروید 13 از راه نرسیده، اندروید 14 به میدان وارد می‌شود

در شرایطی که در حال حاضر همه انتظار عرضه اندروید 13 را داریم، خبری مبنی بر توسعه اندروید 14 توسط گوگل اطلاعاتی از آن را فاش کرده است.

به رسم همیشگی گوگل، نام نسخه‌های اندروید معمولا نام یک خوراکی یا دسر است که از ابتدای عرضه اندروید به ترتیب حروف الفبا برگزیده شده‌اند. در نتیجه حالا و بر اساس حروف الفبای انگلیسی، برای اندروید 14 باید انتظار نام یک دسر با حرف U را داشته باشیم.

نخستین اطلاعات از اندروید 14

گرچه در چند سال اخیر گوگل استراتژی نام‌گذاری عمومی نسخه‌های اندروید با دسرها را به داخل خود شرکت محدود کرده اما همچنان افشاگران اسم رمز نسخه‌های جدید اندروید را بر اساس همین منطق کشف می‌کنند. اخیرا 9to5Google در کد پروژه منبع باز اندروید، اطلاعاتی از یک اسم رمز با حرف آغازین U یافته است و انتظار می‌رود Upside Down Cake نام نسخه بعدی اندروید باشد.

اگر احیانا تاکنون کیک وارونه نخورده‌اید، باید گفت نام این کیک به خوبی نمایانگر نحوه تهیه آن است به این معنا که در زمان تهیه یک کیک وارونه، تزئیناتی که باید در سطح بالایی کیک قرار بگیرند، ابتدا در ته ظرف چیده می‌شوند و سپس خمیر کیک روی آن ریخته می‌شود. بعد از آماده شدن کیک کافی است ظرف را برگردانید تا همه چیز برعکس شده، تزئینات ته ظرف به تزئینات سطح بالایی کیک بدل شوند.

اندروید 14

البته پیش از اینکه به اندروید 14 بپردازیم باید به وضعیت اندروید 13 اشاره کنیم که در حال حاضر در مرحله پیش‌نمایش اولیه توسعه‌دهندگان قرار دارد و باید به زودی نسخه بتا عمومی آن عرضه شود.

بعد از عرضه نسخه بتا، نسخه کامل اندروید 13 مطابق روند معمول برای همه کاربرانی که گوشی سازگاری داشته باشند عرضه می‌شود. همانطور که اندروید 12 در اکتبر 2021 به طور کامل منتشر شد احتمالا جانشین آن هم دقیقا یکسال بعد و در همان تاریخ نهایی می‌شود اما شاید به دلایلی خاص زودتر هم عرضه شود.

بالطبع مانند همیشه گوشی‌های خود گوگل که امسال سری پیکسل 6 هستند در ردیف اولین گوشی‌هایی هستند که به نسخه جدید سیستم‌عامل مجهز خواهند شد.

تاکنون اطلاعات زیادی درباره اندروید 13 و قابلیت‌های احتمالی آن منتشر شده است و احتمالا باید انتظار مواردی چون جلوگیری از نظارت بر کاربران با برچسب‌های هوشمند، کنترل بهینه‌شده اعلان‌ها و ارتقاهایی در تلویزیون‌های اندرویدی را داشته باشیم.

ویژگی‌های احتمالی Android 14 چیست؟

گرچه در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره نسخه جدید سیستم‌عامل گوگل در دست نیست و بعید است تا اوایل سال 2023 هم رسما چیزی درباره آن منتشر شود، اما اسم رمز فاش شده حداقل حاکی از این است که کار روی نسخه جدید در گوگل آغاز شده است.

اینکه چه انتظاری از Android 14 باید داشت در مرحله فعلی کمی دشوار است چراکه اساسا فکر کردن به راه‌هایی که اندروید و iOS نسبت به آنچه قبلا داشته‌اند بهبود یابند پیچیده است. حتی اندروید 13 با وجود ارائه گزینه‌هایی بیشتر برای سفارشی‌سازی گوشی و پشتیبانی از سیم‌کارت‌های الکترونیکی، همچنان تحول خاصی در روش استفاده از گوشی ایجاد نمی‌کند.

البته یکی از مهمترین مواردی که باید امیدوار باشیم گوگل بر آن تمرکز کند هوش مصنوعی است چراکه به نظر می‌رسد گوشی‌ها همچنان می‌توانند در تشخیص برنامه‌ها و ابزارهایی که بیشتر مورد استفاده هستند، بهتر عمل کنند و امور تکراری و یکنواختی مانند تنظیم زنگ هشدار یا به اشتراک‌گذاری تصاویر را به طور خودکار انجام دهند.

فراتر از آن مانند همه نسخه‌های دیگر اندروید احتمالا باید انتظار پیشرفت‌هایی در حریم خصوصی، امنیت گوشی، کنترل برنامه‌ها و مدیریت‌ اعلان‌ها را برای Android 14 هم داشته باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*