صدای باکتری

برای اولین بار، صدای باکتری توسط دانشمندان ضبط شد؛ از اینجا بشنوید

دانشمندان برای نخستین بار توانستند طی یک آزمایش جدید صدای باکتری را ضبط کنند. در ادامه می‌توانید صدای باکتری‌ تک سلولی را بشنوید.

گروهی از دانشمندان برای بررسی اثربخشی آنتی بیوتک‌های مختلف از یک روش جدید استفاده کردند و توانستند برای نخستین بار صدای باکتری تک سلولی را قبل از برخورد با آنتی بیوتیک ضبط کنند. گفتنی است باکتری تک سلولی در صورت برخورد با آنتی بیوتیک به طور کامل از بین می‌رود.

برای اولین بار صدای باکتری را بشنوید

صدایی که در این ویدیو می‌شنوید حاصل برخورد دم یا تاژک‌های باکتری با گرافن است؛ در واقع چنین برخوردی باعث ایجاد ارتعاش در سطح گرافن می‌شود و دانشمندان با تبدیل این ارتعاش به صدایی قابل شنیدن توانستند برای نخستین بار صدای باکتری تک سلولی را ضبط کنند. لازم به ذکر است گرافن یک نوع خاص از کربن بوده که به اندازه یک اتم ضخامت داشته و به آسانی به کوچک‌ترین تحریک واکنش نشان می‌دهد.

صدای باکتری

سیس دکر، محقق دانشگاه صنعتی دلفت هلند و یکی از نویسندگان این تحقیق عنوان کرد نتایج این آزمایش بسیار شگفت‌انگیز است؛ چرا که ما به واسطه آن توانستیم برای نخستین بار صدای باکتری تک سلولی را ضبط کنیم. فربد علیجانی، محقق دانشگاه صنعتی دلفت نیز عنوان کرد ضربه‌های تاژگ‌های باکتری روی گرافن بسیار جزئی بوده و هر ضربه روی گرافن حداقل ۱۰ میلیارد بار از ضربه مشت یک بوکسور کوچک‌تر است. در حقیقت ضربه‌ها تاژک‌ها در مقیاس نانومتری بوده و دانشمندان توانستند با تبدیل آن به موسیقی شنیداری برای نخستین بار صدای این موجود را ضبط کنند.

همچنین دانشمندان به کمک این مطالعه به راهکاری موثر برای ضبط صدای باکتری دست پیدا کردند؛ راهکاری که در حوزه پزشکی بسیار کارآمد خواهد بود و می‌توان به کمک آن اثربخشی آنتی بیوتیک‌ها را به خوبی درک کرد. طبق گفته این محققان، اگر باکتری‌ها در مواجهه با آنتی بیوتیک مقاومت نشان دهند، ضربه‌های صدا ادامه‌دار خواهد بود، اما اگر باکتری‌ها نسبت به دارو ضعیف باشند، ضربه‌ها کاهش پیدا کرده یا به طور کامل متوقف می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*