گزارش مالی اپل از کوارتر سوم 2016

آیا می‌دانید معنای واقعی پشت نام تجاری اپل چیست؟

اپل یکی از شناخته شده‌ترین نام‌ها در جهان است و احتمالا هر کسی حداقل یک بار نام این شرکت را شنیده است. در این مطلب ما تاریخچه و معنای نام تجاری برند اپل را بررسی خواهیم کرد.

آیا تاکنون با دیدن محصولات اپل، به پیشینه، ریشه، دلایل نام‌گذاری و معنای نام تجاری این شرکت فکر کرده‌اید؟ اپل در کنار تولید محصولاتی درخشان، با نام خاصش میان شرکت‌های دیگر بیشتر دیده می‌شود. در دنیای تکنولوژی، ما نام‌هایی مانند مایکروسافت، انویدیا، ای ام دی، آتاری و البته هزاران شرکت دیگر داریم که نامشان معنای خاصی ندارند یا به هیچ وجه به تکنولوژی مرتبط نیستند. با این حال فلسفه نام‌گذاری اکثر شرکت‌ها تا حدی شناخته شده و منطقی است و حداقل از نام یک میوه که هیچ ارتباطی به حوزه فعالیتشان ندارد استفاده نکرده‌اند. اپل با وجود انتخاب نامی عجیب و متفاوت، توانست به موفقیتی فوق‌العاده برسد. در این مطلب گجت نیوز، ما دلایل، فلسفه و معنای نام تجاری شرکت اپل را با هم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

داستان نامگذاری، معنای نام تجاری و برند اپل

برای پیدا کردن دلایل و معنای نام تجاری شرکت اپل، باید به گذشته و دوران شروع به کار شرکت Apple Computers, Inc برویم. دو دانشجوی سابق کالج با نام‌های استیو جابز و و استیو وازنیک، شرکت اپل را در روز اول ماه آوریل سال 1976 میلادی به وجود آوردند. طبق اطلاعاتی که ان براشیرز، نویسنده کتاب استیو جابز متفاوت فکر می‌کند، جابز و وازنیک، می‌خواستند کامپیوتری تولید کنند که مردم عادی بتوانند در خانه‌ها و دفاتر کارشان، از آن استفاده کنند. در سال 76 میلادی، کامپیوترها به هیچ وجه در دسترس همه مردم نبودند و این دستگاه‌ها، فضای به شدت زیادی را اشغال می‌کردند. ایده بنیان‌گذاران اپل در آن زمان، کاملا بزرگ و انقلابی بود و می‌توانست به راحتی دنیای تکنولوژی را تغییر دهد.

شرکت اپل

آن طور که اعلام شده، جابز و وازنیک، می‌خواستند پس از ساخت شرکت اپل، فروشگاه این شرکت را در گاراژ خانه جابزها افتتاح کنند. در آن زمان، این دو نفر به جز ایده‌های بکر، چیز دیگری نداشتند اما در نهایت توانستند دستگاه Apple I را معرفی و روانه بازار کنند. به لطف وجود این دستگاه بود که نام اپل میان مردم شناخته شد و پس از گذشت چندین دهه، بسیاری از مردم جهان با شنیدن نام این شرکت، به جای فکر کردن به میوه سیب به یک غول تولیدکننده محصولات الکترونیکی فکر می‌کنند.

نام اپل یکی از بهترین ایده‌های استیو جابز بوده است

داستان نام‌گذاری برند اپل بسیار جالب است. ظاهرا در زمان نامگذاری این شرکت، استیو جابز فقید در حال پیروی از یک رژیم غذایی مبتنی بر میوه بوده است. جابز در آن دوران به یک مزرعه بزرگ سیب رفته بود و وازنیک، در مسیر برگشت او از سفرش (از فرودگاه تا خانه)، همراهش شده بود. در این مسیر نسبتا کوتاه، نام شرکت کامپیوتری این دو نفر انتخاب شد. جابز به باغ سیبی که دیده بود اشاره کرد و پس از آن به ایده نام تجاری اپل کامپیوتر رسیدند. وازنیک باور داشت نام تجاری اپل که استیو جابز انتخاب کرده بود، معنای «بامزه، باروحیه و غیرترسناکی» دارد.

این نام می‌توانست به سادگی در یاد کاربران بماند و حتی برای کاربران غیرانگلیسی زبان هم جذاب باشد. سیب یکی از اولین کلماتی است که به زبان‌آموزان آموزش داده می‌شود و برعکس بسیاری از نام‌های پیچیده، اپل برای همه کلمه‌ای شناخته شده بود.

فروش گوشی های آیفون

وازنیک با این که از نام تجاری اپل و معنای که داشت خوشش آمد، به سرعت آن را تایید نکرد. آن روزها، دوران درخشش گروه موسیقی بیتلز بود و نام لیبل این گروه، «اپل ریکوردز» بود. ساختن شرکتی با نام اپل، می‌توانست برای اپلی که می‌شناسیم مشکلات مهمی به وجود بیاورد. وازنیک اشتباه نکرده بود و اپل ریکودرز از اپل شکایت کرد. این شکایت آسیب بزرگی به شرکت اپل نزد و همان طور که می‌دانید، این برند همچنان با نام اپل مشغول فعالیت است. البته Apple مجبور شد برای استفاده از نام تجاری اپل، جریمه‌‌ای بپردازد. (جالب است بدانید با وجود این که اپل با استفاده از نام یک شرکت شناخته شده دیگر به وجود آمد، این روزها به شدت روی کلمه «سیب» حساس است و چندی پیش، از کارگردان اوکراینی فیلمی به نام «مرد سیبی» شکایت کرده است!)

دفترچه تلفن ها در شکل‌گیری نام تجاری اپل تاثیر زیادی داشتند

شاید در داستان سفر استیو جابز به باغ سیب اغراق‌هایی وجود داشته باشد. اما انتخاب نام اپل به هر دلیل و با هر داستانی، به شدت هوشمندانه بود. در روزهایی که اپل می‌خواست کار خودش را آغاز کند، دفترچه تلفن‌ها و کتابچه‌هایی که شماره شرکت‌های مختلف را در خود جای می‌دادند نقشی مهم داشتند. وازنیک و جابز پیش از انتخاب نام اپل، به نام های تجاری با معنای نزدیک به حوزه فعالیت خودشان فکر کرده بودند. ظاهرا این دو نفر به نام‌هایی مانند ماتریکس الکترونیکس و Executex هم رسیده بودند که به نام تجاری شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی، شباهت بیشتری داشتند.

مک بوک

با گذشت زمان، بسیاری از مردم به این موضوع فکر کردند که چرا این دو نفر، سراغ نام Apple رفتند. یکی از مهم‌ترین و البته عجیب‌ترین دلایل انتخاب این نام تجاری، کتابچه‌های شماره تلفن بودند. وازنیک و جابز می‌خواستند نام تجاری اپل (حتی با وجود معنای که ارتباطی با تکنولوژی نداشت)، در ابتدای این کتابچه‌ها جای بگیرد. با جای گرفتن نام تجاری اپل پیش از رقبایش، این شرکت می‌توانست بدون نیاز به هزینه‌ای، تبلیغات رایگان داشته باشد و نامش به چشم کاربران بخورد. جابز که پیش از اپل در آتاری کار می‌کرد، در سال 1980 میلادی گفت نام اپل را به دلیل علاقه شدیدش به سیب و قرار گرفتن نام Apple پیش از Atari در کتابچه و دفترچه‌های تلفن انتخاب کرده است.

مهم‌ترین دلیل نامگذاری اپل، علاقه وازنیک و جابز به این نام تجاری بوده است

ممکن است شما هم تئوری‌های توطئه راجب معنای نام تجاری اپل را شنیده باشید. اما واقعیت این است که بنیان‌گذاران اپل، واقعا به نام Apple علاقه داشتند و به ایده بهتری نرسیدند. نام اپل به راحتی در یاد تمام کاربران می‌ماند، میوه مورد علاقه استیو جابز است و در کتابچه‌های تلفن هم در اوایل لیست قرار می‌گیرد. شرکت اپل با این که ایده کاملا بزرگی داشت اما از یک گاراژ اداره می‌شد. در واقع شاید خانواده استیو جابز هم نمی‌توانستند باور کنند روزی این شرکت، به یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در جهان تبدیل شود. همین مورد، به یکی از دلایلی تبدیل شد که بنیان‌گذاران اپل وقت خود را صرف انتخاب نامی پیچیده نکنند و با انتخاب نامی ساده، روی پرورش رویاهای خود تمرکز کنند.

شما چه نظری دارید؟ آیا اپل با نام تجاری و برندی متفاوت با معنای متفاوت، می‌توانست موفقیت بزرگی کسب کند؟ نظر خود را با وبسایت گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واقعا چه هوشمندانه 😉