ترامپ: حتی با ایلان ماسک هم به توییتر بر نمی‌گردم، در شبکه خودم می‌مانم

ترامپ: حتی با ایلان ماسک هم به توییتر بر نمی‌گردم، در شبکه خودم می‌مانم

رئیس جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ ضمن انتقاد از توییتر گفته که حتی با وجود مالکیت ایلان ماسک، حاضر به بازگشت به این شبکه اجتماعی نیست.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده که دورانی در توییتر بسیار محبوب و البته از منظری دردسرساز بود، نهایتا بعد از توییت‌های جنجال برانگیزش پس از حمله طرفداران خود به کنگره آمریکا، از این شبکه اجتماعی حذف شد. او اخیرا و بعد از قطعی شدن خرید توییتر توسط ایلان ماسک گفته که حتی با وجود او و رویکرد خاصش به آزادی بیان هم حاضر به بازگشت به توییتر نیست.

ترامپ به توییتر برنمیگردد

دونالد ترامپ می‌گوید علاقه‌ای به بازگشت مجدد به توییترِ «خسته کننده» ندارد حتی اگر حساب کاربری او بر اساس دیدگاه‌های مالک جدید این شبکه اجتماعی بازیابی شود. آقای ترامپ مدعی است تمرکز خود را بر توسعه شبکه اجتماعی در حال حاضر ضعیفش یعنی Truth قرار داده.

دیروز بود که توییتر رسما اعلام کرد طی قراردادی قطعی، ایلان ماسک مالک این شبکه اجتماعی شده و حال توییتر قرار است به یک شرکت خصوصی بدل شود. ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفته که قرارداد 44 میلیارد دلاری ایلان ماسک گرچه نشانه پیشرفت است اما منجر به ترک شبکه اجتماعی Truth توسط او نخواهد شد. ترامپ گفته:

من به توییتر باز نخواهم گشت و به Truth وفادار می‌مانم اما خوشحال می‌شوم اگر ایلان توییتر را بخرد چراکه او مرد خوبی است و قطعا پیشرفت‌هایی در آن ایجاد می‌کند.

البته این نکته شایان ذکر است که رئیس جمهور سابق که به شبکه‌های اجتماعی علاقه خاصی دارد هنوز از نظر فنی در شبکه اجتماعی خود با نام Trurh ثبت نام نکرده است. ترامپ بعد از تقریبا یک ماه تعلل، حال می‌گوید که طی هفته آینده فعالیت در Truth را آغاز خواهد کرد.

ترامپ قصد بازگشت به توییتر تحت مالکیت ایلان ماسک را ندارد

شبکه اجتماعی Truth

ترامپ حتی پیش از پروژه راه‌اندازی Trurh نام خود را به وبلاگی مشابه با توییتر ضمیمه کرد که بعد از یک‌ماه و با موج ثبت‌نام‌های وحشتناک زیادش بسته شد اما ترامپ می‌گوید این‌بار همه چیز متفاوت است:

ما برنامه جذب یک میلیون نفر را داریم و چیزی که به آن دست می‌یابیم این است که فعالیت و حضور در Truth بسیار بهتر از حضور در توییتر است. توییتر پر از ربات‌ها و حساب‌های جعلی است و ما هر کاری دستمان بربیاید انجام می‌دهیم.

اظهارات آقای ترامپ در بحبوحه احتمالاتی که رسانه‌ها درباره بازگشت او به توییتر با توجه به رویکرد خاص ایلان ماسک درباره آزادی بیان و تعدیل محتوا مطرح کرده بودند، بیان شده است.

بعد از حملات 6 ژانویه به ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا، رئیس جمهور سابق آمریکا تقریبا از همه پلتفرم‌های مهم اینترنتی از جمله توییتر حذف شد. ماسک در آن زمان بدون اشاره مستقیم به حساب کاربری ترامپ، با ارسال یک توییت مرموز نوشت:

امیدوارم حتی بدترین منتقدان من در توییتر هم باقی بمانند چراکه آزادی بیان همین است.

به نقل از دونیه اوسالیوان خبرنگار سی‌ان‌ان، گزارش‌های حاکی از آن است که اواخر همان روز پاراگ آگروال مدیرعامل توییتر از پاسخ به سوالات کارکنان درباره حساب توییتر دونالد ترامپ طفره رفته است.

سخنان جدید آقای ترامپ اما منعکس‌کننده اظهارات پیشین او است که گفته بود احتمالا هیچ‌ علاقه‌ای برای بازگشت به توییتر ندارد. به گزارش رویترز ترامپ گفته:

می‌دانید، توییتر بسیار خسته‌کننده شده است چراکه آن‌ها بسیار از کاربران خوب خود را از دست داده‌اند.

ساعاتی قبل از خبر خرید توییتر توسط ایلان ماسک، مدیرعامل گروه رسانه و فناوری ترامپ (TMTG) و نماینده جمهوری‌خواه سابق کنگره، دوین نونز در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز این نقطه‌نظر ترامپ را تکرار کرد:

ببینید این خوب است که وارد این شرکت شوید و همه چیزهایی که در چند سال گذشته آنجا رخ داده را از بین ببرید چراکه در حال حاضر من توییتر را چیزی جز یک بنگاه خبری عمومی نمی‌بینم.

توییتر تحت مالکیت ایلان ماسک ؛‌ فاجعه‌ای برای رسانه‌های جناح راست

توییتر تحت مالکیت ایلان ماسک

گرچه در حال حاضر ایلان ماسک جزئیات زیادی از نحوه برنامه‌ریزی خود برای ایجاد تغییرات اساسی در توییتر یا اساسا اینکه چرا آن را خریده منتشر نکرده است اما بسیاری از فعالان اجتماعی نگران این هستند که تعهدات او نسبت به تفسیری که از آزادی بیان مطرح کرده ممکن است در عمل بیش از هر چیز به معنای تعدیل کمتر محتوای مخرب و آزار و اذیت بیشتر باشد.

سخنگوی گروه حمایت از Media Matters در بیانیه‌ای نسبت به روزهای تاریک احتمالی توییتر تحت رهبری ماسک هشدار داده‌ است. این سخنگو می‌گوید:

آنطور که به نظر می‌رسد ماسک قرار است طیف وسیعی از حفاظت‌های اساسی در برابر آزار و اذیت، سو استفاده و اطلاعات نادرست را که توییتر سال‌ها صرف اجرای آن‌ها کرده است از میان بردارد. به بیانی بهتر او دروازه‌های نفرت و دروغ‌پراکنی را باز می‌کند تا از موقعیت توییتر به عنوان رهبر بازار برای تحت فشار قرار دادن دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. با این معامله انتظار می‌رود حساب کاربری توییتر دونالد ترامپ و بسیاری از اکانت‌های دیگر که درگیر سواستفاده، آزار و اذیت و نقض مکرر قوانین توییتر هستند بازیابی شوند.

دیگر گروه‌های مشابه مانند UltraViolet نگران هستند که تغییرات جدید در سیاست‌های اعتدالی توییتر منجر به افزایش آزار و اذیت‌ برای گروه‌های به حاشیه‌رانده شده و اقلیت‌ها شود. بریجیت تاد مدیر ارتباطات UltraViolet در بیانیه‌ای اینطور توضیح داده:

اگر این معامله به نتیجه برسد و توییتر بدون شرایط صریح و مشخصی برای حفظ استانداردهای جامعه کاربرانش به یک شرکت خصوصی بدل شود، ماسک جعبه پاندورایی را می‌گشاید که دروازه‌ها را برای ورود نفرت و تئوری‌های توطئه بی‌اساس باز می‌کند. توییتر به مکان خطرناک‌تری برای زنان بدل می‌شود و آزار و اذیت و تهدید به خشونت آنلاین به خصوص علیه زنان سیاه‌پوست و رنگین پوست شدیدا افزایش خواهد یافت. دونالد ترامپ هم احتمالا به جایی که می‌تواند در آن به انتشار اطلاعات نادرست، گسترس تئوری‌های بی‌اساس توطئه و تحریک اعمال خشونت‌آمیز برای میلیون‌ها کاربر بپردازد بازخواهد گشت.

تغییرات در رویکردهای اعتدال‌آمیز توییتر در عین حال و به طرز طعنه‌آمیزی می‌تواند برنامه‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی ترامپ را با مشکل مواجه کند چراکه توییتری که تقریبا همه چیز در آن آزاد باشد، مدل تجاری ترامپ برای شبکه‌های اجتماعی را بسیار نامربوط جلوه می‌دهد.

گروه رسانه و فناوری ترامپ که زمانی به ارزش تلویحی 19 میلیارد دلاری دست یافته بود متعهد شد که یک اکوسیستم دیجیتالی راست‌گرا و متمرکز بر آزادی بیان تاسیس کند که بتواند برخی از بزرگترین نام‌های فناوری را به خود جلب کند. اما اگر توییتر سیاست‌های خود را در زمینه حد بیان و اعتدال کاهش دهد، این منطق دیگر بی‌فایده به نظر می رسد.

حتی اخیرا با نظرسنجی Morning Consult مشخص شده که کاربران جمهوری‌خواه اینترنت که ممکن است مشتاق پیوستن به Truth یا دیگر سایت‌ها و رسانه‌های جناح راست باشند از پیشنهادات جدید ماسک در ارتباط با توییتر بسیار حمایت می‌کنند.

حتی در حال حاضر نشانه‌هایی درباره بروز نگرانی‌هایی در حلقه اطرافیان ترامپ ظاهر شده است که از تصاحب توییتر توسط ماسک دچار وحشت شده‌اند. برای مثال شرکت Digital World Acquisition Corporation که یکی از شرکای تجاری گروه رسانه و فناوری ترامپ است روز دوشنبه و در جریان مذاکرات خرید توییتر توسط ایلان ماسک، شاهد کاهش 15 درصدی سهام خود بود که ارزش آن را به کمترین میزان خود از زمان اعلام همکاری با تیم ترامپ در حدود شش ماه پیش رساند.

دونالد ترامپ

سی‌ان‌ان خاطرنشان می‌کند که از زمانی که ماسک در اوایل ماه جاری میلادی بخش عمده سهام توییتر را تحت مالکیت درآورد،‌ DWAC حدود 44 درصد ارزش سهام خود را از دست داده است.

البته ترامپ به فاکس گفته که مشکلی با هیچ یک از این شرایط ندارد و به خصوص از رقابت  استقبال می‌کند. او افزوده:

ما خواهان آزادی، عدالت و انصاف در کشورمان هستیم و هر چه بیشتر بتوانیم فضای باز داشته باشیم، بهتر است. اما نه، من آن را رقابتی برای کاری که انجام می‌دهم نمی‌بینم چراکه جذابیت اصلی شبکه اجتماعی Truth در دسترسی به دونالد ترامپ نهفته است، Truth بلندگویی برای من خواهد بود و این چیزی است که هیچ کس دیگری نمی‌تواند به دست آورد.

اگر ترامپ به این سخنان پایبند باشد، ممکن است برای گتر، پارلر، گاب و دیگر سایت‌های کوچک‌ متعلق به رسانه‌های اجتماعی همسو با جناح راست که طبق گزارش‌ها ماه‌ها تلاش کرده‌ بودند تا رئیس‌جمهور سابق را به پلتفرم خود جذب کنند، دردسر ایجاد کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*